Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1053
Hei.

Har en idè som involverer en portabel butikk. (innredet varebil som butikklokale)
Salget skal foregå fra innendørs i varebilen, så jeg kommer ikke til å ta ting ut av bilen og oppta større plass enn en parkeringsplass.
Er det noen lover og regler som stopper meg fra å kjøre fra bygd til bygd, kommune til kommune og stå på en offentlig plass og selge ting fra denne varebilen?
Må jeg søke godkjenning i hver enkelt kommune?
(det er ikke salg av mat og drikke)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ser ut som du må søke i den aktuelle kommunen, de skiller ikke særlig på om du selger mat eller ikke når du søker om plass å selge fra, her kan du søke i Oslo.
Isbilen kjører jo land og strand rundt så dette må vel også vere innafor. Litt off topic men vet at i Sverige testes nå ubemannede butikker ut visse steder-tror man må bruke bankid elns for å komme inn og handle.
Er det ambulerende salg det kalles iirc? Det er vel krav til blant annet kassaapparat, og du må sikkert ha vipps eller kortbetaling også, det er vel ikke påkrevd men mer praktisk. Såvidt jeg erindrer så ble reglene rundt "hobbysalg" endret for noen år tilbake slik at de også må ha sporbart salg, kasseapparat er minstekravet.

Sitat av hollow Vis innlegg
Isbilen kjører jo land og strand rundt så dette må vel også vere innafor. Litt off topic men vet at i Sverige testes nå ubemannede butikker ut visse steder-tror man må bruke bankid elns for å komme inn og handle.
Vis hele sitatet...
Men isbilen har nok papirene i orden. Du må sikkert søke på forhånd. Feks deltakelse på markedsdager eller en ordinær torgplass da må du søke. Tipper du får søkt på nett, slik at det bør være rimelig enkel prosess for de kommunene du ønsker å besøke.

Vi har hatt ubetjente butikker her til lands i et par tiår Den første jeg kommer på var en "hull-i-veggen" butikk i Kr.sand, som en svær, kjempediger sjokolade-automat, bare med ymse dagligvarer, såvidt jeg husker få var vinduet inn til automaten et par meter bredt og sikkert nesten like høyt. Sikkert mange som har sett den på festivaler el. Også har det vært noen få forsøk med nattåpne butikker i Oslo(?), du logger deg inn sikkert med bank-id og scanner varene. Og betaler som i selvbetjent butikk.
Sist endret av _abc_; 19. juli 2020 kl. 21:02.
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er det ambulerende salg det kalles iirc? Det er vel krav til blant annet kassaapparat, og du må sikkert ha vipps eller kortbetaling også, det er vel ikke påkrevd men mer praktisk. Såvidt jeg erindrer så ble reglene rundt "hobbysalg" endret for noen år tilbake slik at de også må ha sporbart salg, kasseapparat er minstekravet.



Men isbilen har nok papirene i orden. Du må sikkert søke på forhånd. Feks deltakelse på markedsdager eller en ordinær torgplass da må du søke. Tipper du får søkt på nett, slik at det bør være rimelig enkel prosess for de kommunene du ønsker å besøke.

Vi har hatt ubetjente butikker her til lands i et par tiår Den første jeg kommer på var en "hull-i-veggen" butikk i Kr.sand, som en svær, kjempediger sjokolade-automat, bare med ymse dagligvarer, såvidt jeg husker få var vinduet inn til automaten et par meter bredt og sikkert nesten like høyt. Sikkert mange som har sett den på festivaler el. Også har det vært noen få forsøk med nattåpne butikker i Oslo(?), du logger deg inn sikkert med bank-id og scanner varene. Og betaler som i selvbetjent butikk.
Vis hele sitatet...
Det er ikke markedsdager jeg skal besøke, og jeg skal ikke stå på torget.
Planen er å stå på en parkeringsplass/offentlig plass med lovlig parkering
Ja jo skjønner jo det, men det er neppe fritt frem å drive med handel der du måtte ønske det. Ofte er det i det minste faste plasser for salg, eller kanskje du må tillatelse eller grønt lys fra kommunen først for å feks leie privat plass, feks utenfor et senter eller butikk, på tomten til en bensinstasjon el. Tror du må nok søke først, eller i det minste avklare hvilke regler som gjelder slik at du slipper stress, bortvisning eller i verste fall gebyrer og tull. De fleste kommuner har vel en næringsavdeling, du kan sikkert bare ta det på telefon, eller sende epost. Spørre hva som evt kreves. Bør være en smal sak.

Tok feil ang kasseapparat. Se her på skatteetaten. 3G er grensen.
https://www.skatteetaten.no/en/retts...-kassaapparat/
Sist endret av _abc_; 19. juli 2020 kl. 21:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.