Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3509
Jeg ser at det er mange negative holdninger mot folk som er annerledes (ironisk at det kommer fra brukere på freak), så jeg tenker jeg kjører på med en positiv tråd hvor jeg ønsker alle en god Pride måned, en måned de som er annerledes kan være seg selv i fred.

Husk at lhbt+ personer utgjør noe mellom 1%-10% av befolkningen avhenig av hvordan man ønsker å definere det, og med det ønsker jeg å gratulere den nye store minioriteten i samfunnet. Velkommen skal dere være

Happy Pride!

Ting å tenke over:
- Pride er selvmordsforebyggende. Mange heterofile menn klager over at lite gjøres for å hindre selvmord blandt heterofile menn, men bidrar selv til høye selvmordstall blandt homofile og transpersoner ved å ha fiendtlige og negative holdninger til disse gruppene og til Pride.
Homofile og bifile menn har tre ganger høyere risiko til å begå selvdrap enn heterofile. Hele 21% homofile og bifile har forsøkt å ta sitt eget liv, og i Norge er det så mange som én av tre transpersoner som har forsøkt å ta sitt eget liv! Undersøkelsen støttes av en nederlandsk rapport som forteller at 70% transpersoner har forsøk å ta sitt eget liv. Tallene for menn generelt er på 1,5-3%. Dette bør virkelig sette ting i perspektiv for hvor vanskelig det er å leve som skeiv og trans i et heteronormativt samfunn der vi alle (også skeive selv) formes til å ha forskjellige grader av homofobe holdninger som må avlæres, og hvor uhyre viktig all støtte, toleranse og inkludering er.

En norsk undersøkelse viser at 65% transpersoner har unngått helt hverdagslige aktiviteter pga redsel for diskriminering og at én av fem har blitt utsatt for vold pga deres kjønnsidentitet. Mange er redde for å gå alene.
30% har blitt utsatt for seksuelle overgrep, og mange føler seg tvunget til å selge sex mot sin vilje for å få råd til behandling og operasjoner i desperat forsøk på å holde ut livet og få bli den de er. Fire av ti har unngått å søke hjelp fra helsevesenet i frykt for fordommer eller fordi de har opplevd negativ behandling i helsevesenet tidligere.

En lokal undersøkelse for unge LGBTQ i Agder viser også at 70%homofile, lesbiske og transpersoner har forsøkt å ta sitt eget liv. De har funnet at særlig bifile kvinner og transpersoner er ekstra utsatt og begrunner det med at det er for lite kompetanse på seksualitet og kjønnsmangfold i samfunnet. De fleste spurte opplever å ikke ha samme verdi som heterofile. Det antas at eldre lider enda mer i stillhet enn de yngre.

- Fordommer dreper. Homofile, lesbiske og bifile som lever i fordomsfulle samfunn har kortere levetid enn de som lever i inkluderende og tolerante samfunn. I tillegg til mer selvmord, drap, vold og trakassering fant forskerne at psykososiale stressfaktorer er sterkt koblet til hjerte- og karsykdommer og at denne typen stress er en vei til hvordan fordommer bidrar til dødelighet.

- Bruker du eller andre rundt deg ordet "homo" som et skjellsord? Slutt med det og sett på plass andre som bruker det sånn. Det sender ut signal om at det å være skeiv er noe negativt, nedverdigende, uønsket og uvelkomment. En spør er ikke bare en spøk. Ord former holdninger.
Les gjerne dagens kronikk "Kjære gutta"

- Legg av deg stereotypiske bilder og fordommer som fører til mer skam og diskriminering. Det er ikke sånn at alle homofile menn går rundt med øredobber og knekken i hånda. Homofile kan være både maskuline og feminine, og ingen av delene er noe galt. Det er viktig å være klar over at de aller fleste transpersoner kan man ikke engang se det på, så fordommer assosiert med thailandske "ladyboys" må også bort. Homofile, lesbiske og transpersoner er like forskjellige og like normale mennesker som alle oss andre.

- Hvordan oppfører vi oss mot andre og rundt andre? Tenk over hvordan dine handlinger og ord kan påvirke marginaliserte grupper. Si fra når du overhører noen som kommer med nedsettende holdninger, ikke bare fei det bort som en keitete spøk. Gi større rom for at det er greit å snakke i dybden om følelser, opplevelser, tanker og identitet. Du har skeive personer i omgangskretsen din som trenger støtte enten du vet det eller ikke.

- Dokumentarliste NettTV
Kim Friele, homokampens førstedame. Om norsk historie fra da homofili var ulovlig til første lovlige homofile ekteskap.
Kim Friele i kamp og kjærlighet, om hvordan Kim Friele som frontfigur for skeives rettigheter og behandling i samfunnet endret Norge.
Jævla homo, fem episoder om hvorfor det er vanskelig å være skeiv i Norge, om skam, ensomhet, skjellsord og likestilling.
Skeive meg, Migrapolis om det å være skeiv muslim.
Homofil i Storbritannia, en Reggie Yates dokumentar som tar for seg homokampen, religion, transpersoner, Pride og hvordan mennesker får livene sine ødelagte av homo- og transfiendtlige holdninger.
Lisenskontrolløren og skeive, hvordan forandrer ekte kjærlighet liv?

- Be an ally <3
Selvom homohets, transfiendtlighet, diskriminering og vold pga legning og identitet ikke rammer deg personlig.. Bry deg og engasjer deg! Passive bystanders bidrar til at hatet får fortsette. Heng opp flagg og vis dine naboer at skeive skal få være trygge og at haterne er i mindretall, snakk positivt om Pride og likestilling, vær en grei og bevisst bror/søster/medmenneske hele året. Pro-skeiv er ikke anti-straight.

- Pride er viktig fordi i dette minutt sitter det tusenvis av homofile, lesbiske og transpersoner i dette landet som føler at det er bedre å være døde enn å være seg selv. Pride er viktig fordi det stadig kommer drapstrusler og terrortrusler mot skeive som begrenser deres liv og trygghet. Pride er viktig fordi det angår oss alle, det kunne vært deg, barnet ditt, forelderen din, kompisen din, søsteren din. Vi er alle ansvarlige for et mer tryggere, kunnskapsrikt og inkluderende samfunn.
Sist endret av celtseus; 27. juni 2023 kl. 19:33.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Jeg ser at det er mange negative holdninger mot folk som er annerledes (ironisk at det kommer fra brukere på freak), så jeg tenker jeg kjører på med en positiv tråd hvor jeg ønsker alle en god Pride måned, en måned de som er annerledes kan være seg selv i fred.

Husk at lhbt+ personer utgjør noe mellom 1%-10% av befolkningen avhenig av hvordan man ønsker å definere det, og med det ønsker jeg å gratulere den nye store minioriteten i samfunnet. Velkommen skal dere være

Vis hele sitatet...
Enkelte negative vil det nok alltids dessverre være, men jeg synes det ser ut som det er langt færre anti pride folk her enn i de fleste andre forumene rundt om.
Det som er her ser egentlig ut til å være forsøk på trolling først og fremst.
Her inne ser det ut som de fleste folk er rimelig liberale og tolerante, og godt er det.

Leser man på andre forumer så forstår men raskt hvorfor pride trengs, så man etter hvert slipper hets, stigmatisering og hat bare for at folk er seg selv, selv om det er å være annerledes enn den gemene hop.

Happy pride ja!
Sitat av celtseus Vis innlegg
Pro-skeiv er ikke anti-straight
Vis hele sitatet...
En trenger vel ikke aktivt å promotere alt man er for eller velge side, verden er ikke så binær som nyhetene vil ha det til og man må faktisk ikke ha en mening om alt.

Personlig unner jeg alle en feiring og merker selv ikke en dritt til pride. Det er lov å gi faen i stort sett alt, spesielt i dagsaktuelle, irrelevante parader eller symbolske måneder. Slutt å drikk juicen.

Kan ikke alle bare slappe litt av og slutte å knytte seksualitet så hardt opp mot identitet? Splitt og hersk, enten er du for eller mot. Det er feil, folk flest er tolerante og relativt ignorante og det må være lov uten å bli stempla som fascist.

Gratulerer, kos dere, jeg gir så hardt fanken, som folk flest. Jævla internett-ekstremister maser så jævlig, om alt. Ubetydelig virtuell støy.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Jeg ser at det er mange negative holdninger mot folk som er annerledes (ironisk at det kommer fra brukere på freak), så jeg tenker jeg kjører på med en positiv tråd hvor jeg ønsker alle en god Pride måned, en måned de som er annerledes kan være seg selv i fred.

Husk at lhbt+ personer utgjør noe mellom 1%-10% av befolkningen avhenig av hvordan man ønsker å definere det, og med det ønsker jeg å gratulere den nye store minioriteten i samfunnet. Velkommen skal dere være

Vis hele sitatet...
Velkommen skal dere være?

Har de ikke alltid vært her?

Det er ingen som har negative holdninger til hvem folk bruker følelsene sine på, men det folk er negative til er sånne nyfrelste menneskerettighetsforkjempere som deg, som tar til orde for mennesker de ser ned på, som aldri har bedt om det

Oss mot dem mentalitet.
Alle som ikke feirer homofili ukentlig er homofobe undermennesker, og du er mye flinkere enn dem!

Slutt å være så opptatt av folks legning, og slutt å hakke på de heterofile, eller de som bare lar folk være i fred.
Sist endret av DigDug; 28. juni 2023 kl. 09:20.
morkakespisende
Jeg liker ikke når folk skal fortelle meg hva jeg skal syntes. Hva skjedde med å tenke selv, og å ikke være en død fisk? Svømme mot strømmen, et cetera?
Ikke fortell meg hvordan jeg skal oppføre meg--jeg er like hyggelig (eller ikke) mot alle, uavhengig av legning/kjønn/definisjon. Jeg trenger ikke noe oppskrift på å være respektfull.
Sist endret av supranaut; 28. juni 2023 kl. 10:27.
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Enkelte negative vil det nok alltids dessverre være, men jeg synes det ser ut som det er langt færre anti pride folk her enn i de fleste andre forumene rundt om.
Det som er her ser egentlig ut til å være forsøk på trolling først og fremst.
Her inne ser det ut som de fleste folk er rimelig liberale og tolerante
Vis hele sitatet...
Selv om det er mange her som støtter retten for de som er annerledes å eksistere. Er det flere indikasjoner som hinter til at flertallet her ikke aksepterer annerledesheten, unntatt de som er rusbrukere selvsagt, en ironi i seg selv. Disse brukerne er ikke troll, men etablerte brukere. Grunnen til at du kanskje tror det er stor oppslutning blant de som støtter skeive er fordi mange av innleggene med intolerant innhold blir slettet (med god grunn).

Veldig trist at ~10% av samfunnet ikke er generelt akseptert pga uvitenhet og/eller uvilligheten til å sette seg inn i andre sine sko. Det er jo selvsagt iboende i noen folk å ikke akseptere noe utenfor normen uansett hva, men de fleste burde jo ha kapasiteten til å i det minste prøve. Det går utover oss alle at en så stor minoritet blir systematisk undertrykt.
Så lenge det blir utøvd vold/hets/sjikane++ mot noen pga hvem de vil være sammen med, hvilken hudfarge de har eller hvilke kjønnsorganer de opererer med er synliggjøring en nødvendighet. Hvis du oppriktig ikke bryr deg, flott, da er det ikke deg vi snakker til. Det er fortsatt mange som trenger å få det inn med teskje at vi finnes, er like mye mennesker som alle andre og ikke fortjener forskjellsbehandling. Vi snakker til de som bannlyser bøker som nevner at en familie kan bestå av to mødre eller fedre, de som protesterer vilt hvis en karakter i en serie er LGBTQ+, de som skyter på folk som bare koser seg på byen...

Gledelig pride!
morkakespisende
Du tror ikke det bare alltid kommer til å være sånn? Hat er ganske menneskelig. @MadameFraulein

OT: Jeg har langt blondt hår. Personer (ofte med utenlands bakgrunn) sier ofte at jeg ser ut som en homo. Tankegangen min rundt dette er noe sånt som "comes with the territory"; jeg føler liksom at jeg ikke kan ha uvanlig hår og samtidig forlange at folk skal se det som helt normalt.
Sist endret av supranaut; 28. juni 2023 kl. 18:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gledelig Pride. Identifiserer meg ikke med hverken bevegelsen eller politikken rundt det som er moderne nå men jeg setter stor pris på de som sto opp for kampen back in the day, så jeg slipper å være redd for å være 100% meg selv.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av supranaut Vis innlegg
Jeg har langt blondt hår.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ha respekt for bra mullet, men bortsett det er det bare en frisyre for menn og det er 3mm.

#
Gledelig pride men TRENGER IKKE "force" det overalt med ting som ellers er helt urelevant. Gledelig prid i en forum, med alle slags innlegg yes. Men, pakkesporing bruker jeg til pakkesporing. Hk nytt er for jobb/økonomi. Vips bruker jeg for å overføre.

-Skulle sjekke pakkestatus fra en nettbutikk bestilling. Åpner posten sporings link med kun info om pakken, og der står en skjermlang pride knapp.

-Betaler med vips, pride flag dukker opp.

-Leser HK nyhetsbrev oppsummert artikkler på epost:
->Nå skal også homofile Eirik få lov til å gi blod. Det har han kjempet for i flere år
->Bankansatte må betale mer for medlemskap i HK
->To av ti husholdninger sliter økonomisk: – Vi får tydeligere forskjeller

Tror det var flere ting, begynnte å gå fra nøytral til litt irritert da jeg begynnte å legge merke til.

Skal da man begynne med alle andre slags tilleggsting på appene/ting jeg bruker som er kun ment til tingen de er bygd for? Blir jo bloatware tilslutt
zzZZ det holder nå. folk begynner bli drittlei
Sist endret av venstrehook; 29. juni 2023 kl. 07:25.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
zzZZ det holder nå. folk begynner bli drittlei
Vis hele sitatet...
De aller fleste gjør nok ikke det. En undersøkelse viste at en overveldende majoritet er positive, og ser at et arrangement som pride er nødvendig.
Det var ca 70% i oslo.

Så om du synes det er nok, så bare la vær å bry deg.
Jeg håper alle som feirer Pride får en fin feiring.

For meg personlig er pride uinteressant. Jeg føler ikke at det angår meg. Jeg er tolerant overfor alle mennesker, men har ikke noe behov for å markere at jeg er det i et opptog. Jeg prøver heller å vise toleransen i det daglige hele året.
Hva skjedde med ts sin klare oppfordring om
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
kjører på med en positiv tråd
Vis hele sitatet...
og det ikke tok mer enn tre kommentarer før negativiteten begynte å kapre tråden? Jeg fikk til og med negative kjeftemeldinger på PM for innlegget jeg skrev fordi jeg skrev at at homofobe og transfobe holdninger dreper og at disse gruppene er overrepresentert i selvmordsstatestikken. Bryr man seg om menns psykiske helse og forebygging av selvmord må man også kjempe mot homofobe og transfobiske holdninger.

Dere som er negative og har så stort behov for å si i denne tråden at dere ikke bryr dere en dritt om Pride har andre tråder å spre de negative holdningene deres i.

Er ikke noe hensikt å bli så krenka som hetero bare fordi andre hetero støtter Pride, men det er ikke helt utenkelig at det kanskje er samma ulla som sutra over at "White life matters" under BLM også..

Jeg flagger i dag og stikker til byen for å se all gleden og styrken i paraden, men siden enkelte her blir så provosert at de må sende sinte PM fordi man forsvarer skeives rettigheter får jeg vel si det en gang til: Pro-gay er ikke anti-straight. Chill! Menneskerettigheter er menneskerettigheter, sprøtt at det er noe å være i mot.

Hilsen straight supporter

Happy Pride!

Edit: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.

Sitat av venstrehook Vis innlegg
zzZZ det holder nå. folk begynner bli drittlei
Vis hele sitatet...
Du tenker ikke at skeive og transpersoner er ganske drittlei av å ikke kunne få gå et eneste sted uten å bli sett ned på av folk rundt, hetsa på nett og IRL pga den de er født som, være redd for å gå på gata i frykt for å bli utsatt for hatkriminalitet og delta på arrangementer med faren for terrorangrep i bakhodet, da?

At du er lei fokus på Pride er kun ditt problem. At LGBTQA blandt mange er så forhatt at de ønskes døde, ses på som psykisk syke og utsettes for trakassering, hatkriminalitet, vold og overgrep pga legning er et globalt samfunnsproblem.
Sist endret av celtseus; 1. juli 2023 kl. 03:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pride er pride. Helt tolerant. Men har dessverre gått for langt og kanskje derfor pride bevegelsen får alt den haten.

La oss mennesker elske hvem vi vil, hvor vi vil. Så kan vi bare være ett sammen.

Men pride og trans bevegelsen, tar nok en for stor plass i samfunnet. Derfor får pride, så mye hat og kjærlighet. Hadde det bare vært en naturlig greie, som de fleste godtok. Hadde nok mye av hatet vært spart. Men når hele Norges befolkning får det tredd inn med teskje, så klart kommer det hat.

Håper at mine barn, vokser opp i tolerant verden. Hvor man kan være seg selv uten å måtte markere for at man er annerledes enn normalen. Ha en fin pride. Skal selv se paraden og håper dere koser dere.
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Den storslåtte pride paraden fra vår vakre hovedstad kan følges med på her for de som er uheldig nok til å ikke kunne delta.

Gledelig PRIDE!
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hva skjedde med ts sin klare oppfordring om

og det ikke tok mer enn tre kommentarer før negativiteten begynte å kapre tråden? Jeg fikk til og med negative kjeftemeldinger på PM for innlegget jeg skrev fordi jeg skrev at at homofobe og transfobe holdninger dreper og at disse gruppene er overrepresentert i selvmordsstatestikken. Bryr man seg om menns psykiske helse og forebygging av selvmord må man også kjempe mot homofobe og transfobiske holdninger.

Dere som er negative og har så stort behov for å si i denne tråden at dere ikke bryr dere en dritt om Pride har andre tråder å spre de negative holdningene deres i.

Er ikke noe hensikt å bli så krenka som hetero bare fordi andre hetero støtter Pride, men det er ikke helt utenkelig at det kanskje er samma ulla som sutra over at "White life matters" under BLM også..

Jeg flagger i dag og stikker til byen for å se all gleden og styrken i paraden, men siden enkelte her blir så provosert at de må sende sinte PM fordi man forsvarer skeives rettigheter får jeg vel si det en gang til: Pro-gay er ikke anti-straight. Chill! Menneskerettigheter er menneskerettigheter, sprøtt at det er noe å være i mot.

Hilsen straight supporter

Happy Pride!

Edit: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.



Du tenker ikke at skeive og transpersoner er ganske drittlei av å ikke kunne få gå et eneste sted uten å bli sett ned på av folk rundt, hetsa på nett og IRL pga den de er født som, være redd for å gå på gata i frykt for å bli utsatt for hatkriminalitet og delta på arrangementer med faren for terrorangrep i bakhodet, da?

At du er lei fokus på Pride er kun ditt problem. At LGBTQA blandt mange er så forhatt at de ønskes døde, ses på som psykisk syke og utsettes for trakassering, hatkriminalitet, vold og overgrep pga legning er et globalt samfunnsproblem.
Vis hele sitatet...
Mange begynner å bli lei oppstyret og den lille mer ekstreme minoriteten som dytter meningene sine ned halsen på folk. De som mener at hvis man ikke støtter absolutt alt som har med skeive å gjøre, så er man en hatefull og ond person, faktisk så ond at man sammenlignes med Nazister(!).

De fleste av disse som er lei, det virker ikke som at de hater skeive i det hele tatt. Mange av de er faktisk veldig støttende også, det kan jeg skrive under på.
Det er lettere å fange fluer med honning enn eddik.

Det at folk uttrykker seg og dytter tilbake etter mange år med dette synes jeg ikke er rart i det hele tatt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ja, man merker at mAnGe BlIr LeI. Stakkars streitinger som må bo i samme samfunn som homofile - som attpåtil ikke kryper sammen av skam. Så leit. Så undertrykkende. Så dramatisk.

Får lage "Straight Pride", vettu', så slipper folk å lure på hva slags person du er.
Sist endret av robhol; 1. juli 2023 kl. 17:36.
Sitat av robhol Vis innlegg
Ja, man merker at mAnGe BlIr LeI. Stakkars streitinger som må bo i samme samfunn som homofile - som attpåtil ikke kryper sammen av skam. Så leit. Så undertrykkende. Så dramatisk.

Får lage "Straight Pride", vettu', så slipper folk å lure på hva slags person du er.
Vis hele sitatet...
Det er noe du antar. Det går an å være lei av noe gjentagende i livet sitt uten at man eksplisitt har noe imot en gruppe. Det er bare markedsføringen som til tider er svært slitsom å forholde seg til.

Blir litt kleint å arrangere Straight Pride som bifil kanskje. Men mulig noen hadde satt pris på det.
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Jeg vil bare si takk for en vel møtt parade i år. ~90000 mennesker faktisk! Det er nesten mer enn 17. mai toget! Det varmer så mye å se så mange forskjellige mennesker delta for å stå opp mot hatet, men husk, det er fortsatt en lang vei å gå. Enda større skal Pride bli neste år og året deretter. Vi gir ikke opp før det er full aksept! Annerledesheten lenge leve!
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Jeg vil bare si takk for en vel møtt parade i år. ~90000 mennesker faktisk! Det er nesten mer enn 17. mai toget! Det varmer så mye å se så mange forskjellige mennesker delta for å stå opp mot hatet, men husk, det er fortsatt en lang vei å gå. Enda større skal Pride bli neste år og året deretter. Vi gir ikke opp før det er full aksept! Annerledesheten lenge leve!
Vis hele sitatet...
Gleder meg til å se på pridetoget i midtøsten (minus israel)
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Jeg vil bare si takk for en vel møtt parade i år. ~90000 mennesker faktisk! Det er nesten mer enn 17. mai toget! Det varmer så mye å se så mange forskjellige mennesker delta for å stå opp mot hatet, men husk, det er fortsatt en lang vei å gå. Enda større skal Pride bli neste år og året deretter. Vi gir ikke opp før det er full aksept! Annerledesheten lenge leve!
Vis hele sitatet...
mener du det er mye hat og lite aksept i Norge?
Virker ikke slik ut i fra det jeg opplever

Og når det endelig er full aksept skal dere da endelig slutte med dette spetakkel og gå i tog ;-)
Det siste var litt kødd

Jeg føler dessverre min aksept synker med alt dette maset. Jeg var mer positivt innstilt før. Skulle ønske det ikke skulle være sånn, men slik er det blitt
Sist endret av Gloss; 2. juli 2023 kl. 21:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tenker som så at seksuell legning ikke er særlig relevant om man da ikke skal ha sex i lag.
Dessverre er det få som er så åpensinnet.
På den annen side forstår jeg at det er viktig for alle å ha en plass å plassere folk.