Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 674
Noen som har noe tips?
Bor i leilighet uten garasje eller bod. Tenker å oppbevare tennvæske til fyring av primus. Trenger noe brannsikkert og har kommet over noen avfallsbeholdere men de koster en del så jeg lurte på om noen som vet om noe billigere som man kan bruke?
Er snakk om noen flasker men ikke all verden.
En evt. flere bøtter med vann og lokk. Kan stables i høyden.
Sist endret av Majao Gibensis; 25. april 2023 kl. 18:30.
det står 1000vis av flasker med tennvæske både her og der hos folk, i kjellere, i boder. fellesboder, eneboliger og alt..

tennvæske er ikke farlig å oppbevare om du ikke setter den over peisen
Hå? Jeg har boden full av kjemikalier jeg. Stort sett brenner alt av hus også. Sponplater i tak, over er det parkett og senga mi :P
Hvis det først brenner så godt at en flaske med tennvæske tar fyr så tror jeg man allerede er ille ute. Som @DSlhm sier så finnes jo dette overalt allerede. Tenk hvor mye du har på badet som kan ta fyr og eksplodere, folk har fulle huset i diverse spraybokser og sånne ting, og det går helt fint, iallfall helt til det begynner å brenne, da tviler jeg på at litt ekstra brensel fra eller til forandrer så mye.
Stusser litt på at du bruker tennvæske til primus? Primuser bruker vel små bokser med butan/propangass?

https://www.sikkerhverdag.no/gass/fr...gassbeholdere/
Trådstarter
20 9
@Majao Gibensis Sånn melkespann i metall?


Grunnen til at jeg stusser litt over det er i forhold til hva som er lovpålagt om det blir en forsikringssak viss
noe skulle ha skjedd. Bor i en bygård og det har vært noen hendelser siden jeg flyttet inn med tørrkoking hos naboer
osv. heldigvis ikke noe storbrann, men er ikke helt trygg med å bare sette det ved inngangen. Har ikke tilgang til noe bod eller garasje.


@Kikagaku Det er en primus omnifuel som er typen multfuel brenner. Går an å fyre av med det meste som er brennbart i den
og er en del bedre i forhold til helårs og kulde vs. propan/gass brennere.
Sett den i et skap. Om flammene har kommet seg inn i skapet, så er det for sent uansett, og litt tennvæske gjør ingenting fra eller til. Evt ikke ha det hjemme, men kjøp ny flaske når du skal bruke.

Evt, sett den i fryseren
Sitat av DaDaDaA Vis innlegg
Det er en primus omnifuel som er typen multfuel brenner. Går an å fyre av med det meste som er brennbart i den
og er en del bedre i forhold til helårs og kulde vs. propan/gass brennere.
Vis hele sitatet...
Synes tennveske er vanskelig å tenne, prøvd i multifuel brenner men går jo men tar sin tid å starte er jo en lettvekt av parafin, kan heller anbefale lampeolje eller varmeolje