Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1629
Hey og hopp!
Det har seg slik at borettslaget her i lykkeliga gatan bytter rør i hele blokka, og med det har vi fått inn endel rørleggere og ett busslass med aceton. Det dunster i hele oppgangen, og fordi toaletter og øvrig vannbruk ikke er mulig mens de holder på, må jeg opp og ned 4.etg i nevnte dunst. Jeg mener bestemt at da jeg kom hjem tidligere ikveld, og pusta inn dette, hadde jeg lett åndedrettsnød da jeg kom opp igjen. Det er ikke sånn at jeg har lurt på det før nå, 3. gangen samme problemet inntreffer etter å ha brukt toalettet her nede. Jeg er allergiker fra før, og har lest at aceton faller inn under kategorien "organisk gass". Jeg har lite kunnskap om organisk gass, utover at jeg har gått til anskaffelse av en halvmaske fordi jeg maler med alkoholblekk.

En av de andre i kollektivet kom nettopp hjem og nevnte noe av det samme, og jeg er nå litt bekymra for at borettslaget bare har satt jobben ut på anbud, og valgt billigste. Ikke for at billig = dårlig, det er bare at området vi bor i har ganske lav sosioøkonomisk status, så jeg vet ikke i hvilken grad slikt undersøkes før man tar anbudet. Det kan jo tenkes at som Narvestad i borettslag, er det mulig det taes noen snareveier.

TLDR: Redd for løsemiddelskader grunnet voldsom acetonlukt som virker å gi lette respirasjonsproblemer, i forbindelse med utbytting av rør i borettslaget. Dette er også 1/4 dager de skal holde på med dette her, så om noen har noen innspill ift oddsen for skade, hadde jeg vært veldig takknemlig!

Sitat av Deceptive Vis innlegg
Hey og hopp!
Det har seg slik at borettslaget her i lykkeliga gatan bytter rør i hele blokka, og med det har vi fått inn endel rørleggere og ett busslass med aceton. Det dunster i hele oppgangen, og fordi toaletter og øvrig vannbruk ikke er mulig mens de holder på, må jeg opp og ned 4.etg i nevnte dunst. Jeg mener bestemt at da jeg kom hjem tidligere ikveld, og pusta inn dette, hadde jeg lett åndedrettsnød da jeg kom opp igjen. Det er ikke sånn at jeg har lurt på det før nå, 3. gangen samme problemet inntreffer etter å ha brukt toalettet her nede. Jeg er allergiker fra før, og har lest at aceton faller inn under kategorien "organisk gass". Jeg har lite kunnskap om organisk gass, utover at jeg har gått til anskaffelse av en halvmaske fordi jeg maler med alkoholblekk.

En av de andre i kollektivet kom nettopp hjem og nevnte noe av det samme, og jeg er nå litt bekymra for at borettslaget bare har satt jobben ut på anbud, og valgt billigste. Ikke for at billig = dårlig, det er bare at området vi bor i har ganske lav sosioøkonomisk status, så jeg vet ikke i hvilken grad slikt undersøkes før man tar anbudet. Det kan jo tenkes at som Narvestad i borettslag, er det mulig det taes noen snareveier.

TLDR: Redd for løsemiddelskader grunnet voldsom acetonlukt som virker å gi lette respirasjonsproblemer, i forbindelse med utbytting av rør i borettslaget. Dette er også 1/4 dager de skal holde på med dette her, så om noen har noen innspill ift oddsen for skade, hadde jeg vært veldig takknemlig!
Vis hele sitatet...
Edit: Har også navnet på firmaet som jobber med "rørfornyelse", og nettsiden deres. Litt usikker på om det er innafor å dele, men nettsida deres ser for å si det forsiktig jævlig amatørmessig ut. Det nevnes også at "den tekniske godkjenningen vår er fornyet frem til 01.01.2022". Ehhh..
Sist endret av Deceptive; 11. mars 2022 kl. 04:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ja. nå ryker nok hele hjernen..

nei. du skal drive forholdsvis lenge i "bransjen" for at du skal bli direkte skada av det. å puste inn litt løsemiddler en gang eller 2 i livet ødelegger ikke stort.
Men er du bekymret for at de ikke overholder reglene så kan vel en telefon til arbeidstilsynet være på sin plass, ikke bare for dere men og arbeiderne.

Men husk og at aceton har en voldsom lukt, så det kan virke mer overveldende enn det det faktisk er. Og dere er ikke vant til det og derfor opplever dere plager. Men igjen meld bekymring til arbeidstilsynet.
Ta en telefon til kommunen og be om å bli satt over til Miljørettet Helsevern. De, forurensningsloven og forskrift om Miljørettet Helsevern i Folkehelseloven hjalp meg i lignende sak det ble konkludert med at var helseskadelig.
Det skal nok mye mer til en å puste inn litt aceton noen få minutter hver dag i noen uker for å få skader. Det er ikke sunt, men farlig er det heller ikke i slike små mengder.

Hvis eimet går inn i leiligheten derimot og en puster den inn konstant, hele dagen, så er det jo noe annet. Man vil uansett ikke klare å oppholde seg i leiligheten hvis det var tilfelle, da aceton eimen er stygg.

da jeg arbeidet med aceton hjemme, brukte jeg en gassmaske kjøpt på biltema for 300kr, og merket ingenting lukt eller ubehag med den på.
Sist endret av Hans Høyhet; 11. mars 2022 kl. 16:30.
er det rørfornying så er det sansynligvis en form for epoxy de bruker og det kan lukte ganske sterkt.

Aceton er ikke det værste en kan få i seg, du kan fint ta en t-skje aceton og drikke det uten at det skjer all verden. Ikke at det anbefales.

Ta en titt her og se hva du finner ut https://www.helsenorge.no/giftinform...kalier/aceton/

Er du oppriktig bekymret så tar du en telefon til firma som driver med arbeid og spør der, samtidig som du forteller at lukten er til irritasjon og plage.