Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 17278
Hei !

Bare lurte på hva apedop er, noen som vet ?

Håper på svar asap !
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Valium, prozac, etc

Dop som får deg til å bli ape (sløv)
Apedop er en betegnelse på veldig sterke saker som sløver. Kjenner en som brukes store, røde, dropsaktige piller for å få sove. Faller inn under kategorien apedop.

Apedop kan altså være så mangt. Holder meg til bananer jeg.
Trådstarter
31 1
Oki, takk for raske svar !

Men når folk spør om man har prøvd apedop, da er det sånnt som man blir sløv av (?)
Opprinnelig postet av nso
Valium, prozac, etc

Dop som får deg til å bli ape (sløv)
Vis hele sitatet...
Du bør nok ikke ta mer dop.
Jeg er apedopa 24/7.. (sløv)
ritalin er vell apedop, dop for folk som liker og være helt apette
Hm. Mulig jeg tar feil her, men er det ikke medisiner som er benzodin "baserte", som blir kalt apedop?. Valium, prozac er benzo piller..
Benzodapiner er stort sett apedop, jeg bruker "apedop" i sammenheng "unødvendig/idiotisk" rus som egentlig ikke er fett.
Slikt man bare blir mongo av.
Opprinnelig postet av GuLDaN3L
Benzodapiner er stort sett apedop, jeg bruker "apedop" i sammenheng "unødvendig/idiotisk" rus som egentlig ikke er fett.
Slikt man bare blir mongo av.
Vis hele sitatet...
Hvis man hadde blitt "mongo" av å bruke Benzodapiner så hadde vel ikke leger skrevet det ut på resept.
frank2: Med resepten følger det med dosering. Noe som du ikke får om du kjøper en håndfull på gata..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av frank2
Hvis man hadde blitt "mongo" av å bruke Benzodapiner så hadde vel ikke leger skrevet det ut på resept.
Vis hele sitatet...
Å bli sløv, neddopet og jævlig er jo rimelig naturlig hvis man putter i seg slike stoffer, det er først når man missbruker disse stoffene det kalles apedop,

I følge google er apedop en betegnelse på sterkt dempende legaler midler foreskrevet av en lege. Negativt utrykk.
Har alltid trodd apedop er dop som får deg til å oppføre deg som en ape, alkohol, ecstasy, ritalin osv..
King of Spooning
Acidous's Avatar
Apedop fordi du blir helt degenerert av de!
Du er jo borte, så du sitter bare å grynter for deg sjøl og klør deg litt av og til!


Feeling too smart?
No one on your own intellectual level to chat with?
Take a few benzodapines and become mongolian!
The adjective version of the word, that is!
Sist endret av Acidous; 12. august 2004 kl. 23:22.
Det er nok rett at Benzodiazipiner er apedop, slik som Valium, stesolid og slike, men prozac er ikke et slikt dop.
Det er et serotonin reopptaks hemmende preparat. eller antidepresiva, eller lykkepille. Disse greien føkker med hjernen din på en helt annen måte enn Benzer og Opiater.
jeg synes ikke valium å stes fungerer som apedop på meg, jeg blir rolig men ikke mentalt fraværende, blir bare avslappet lystig og glad. Gilgamesj: de store røde pillene du skrev om heter Nosynan å er så apedop som det nesten går an å få det :P
Ritalin er ikke apedop, det amfetamin i ritalin....
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Apedop er rett å slett Minus varer, altså alt som får man til å bli sløv.. (gjerne noe super-sikkling etterfulgt av noen lange stønn)..

kjedeligste jeg har vært borti er å være i nærheten av folk på apedop, de slenger inn en 7-8 hyppere og vandrer rundt i ring med blått sikkel hengende fra leppa og null kommunikasjonsmuligheter...
frank2: Leger gir resepter på mye dritt. Ikke tro at alt du får på resept er bare universalmedisin som kurerer deg fra whatever.

Apedop. Navnet sier vel det meste. Mer enn nok for meg ihvertfall.
Opprinnelig postet av Gilgamesj
Apedop er en betegnelse på veldig sterke saker som sløver. Kjenner en som brukes store, røde, dropsaktige piller for å få sove. Faller inn under kategorien apedop.

Apedop kan altså være så mangt. Holder meg til bananer jeg.
Vis hele sitatet...
Dem heter nosinan eller.no 25mg
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av RoadKill
Hm. Mulig jeg tar feil her, men er det ikke medisiner som er benzodin "baserte", som blir kalt apedop?. Valium, prozac er benzo piller..
Vis hele sitatet...
Hvor i himmelens navn har du fåtte det for deg at Prozac er benzo? Prozac er RRSI Prep, og kan ikke sammenlignes med Valium, Vival, Stesolid,... Og er heller ikke kategorisert som apedop. Apedop er somregel c-prep som du Truxal, Seroquel, etc.
apedop er som oftest c prep. eks vallargran tolvon noizinan atarax og largarctil
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Slik jeg oppfatter betegnelsen "Ape-dop", er det dop som ikke samsvarer med det egentlige ønsket om - rus -, rusbruker får.

Jeg mener..
De gangene jeg har snakket/hørt snakk om ape dop, har det som oftest vært om i en sammenheng der rusbruker gjerne har vært desperat etter rus og puttet i seg piller for å prøve å oppnå en slags rus.
Som posten over beskriver, er det somoftest alltid snakk om C preparter, forsåvidt alle preparater med søvndyssennde effekt som bivirkning.
Det blir også ofte brukt overdrevne og undervurderte mengder, i et desperat forsøk for å oppnå noe som helst rus.
Det som oftest skjer er at man blir helt "ape"(vet ikke hvordan jeg kan forklare det) foruten om at man gjør ting man overhodet ikke ellers ville ha gjort.

Jeg har X antall eksempler på dette. Og må innrømme å selv en gang for mange år siden, har vært idiot nok til å putte i meg alle mulige dritt piller som man ikke blir annet enn "ape" av.
Det har også gjerne vært i sammenheng ved langvarig bruk av psykadelia, lite søvn og blandings misbruk, der respekten for stoffer blir så og si helt borte.

Jeg vil tro at " ape dop " muligens har forskjellige betydninger og oppfattninger, avhengig av hvor du bor, hvilket miljø man vanker i, og den inviduelle oppfattningevn av betegnelsen.
Tviler på at apedop står oppført i den Norske ordbok

Ritalin er også nevnt i posten, noe jeg også betegner som apedop.
Det samme gjelder Imovane, Zopliclone, Stilnoct, Phenergan og Vallergan

Ritalin er et A preparat, så hvorfor den går under betgenlesen apedop vet jeg ikke, men i "mitt miljø" har den alltid blitt omtalt som det.
Imovan, Zopliclone, Stilnoct er B preparater og går da heller ikke under noe "C-preparater er Apedop" påstand, som jeg selv egentlig er tildels er enig i.
Phenergan og Vallergan er C preparat.

Som jeg nevnte innledningsvis tror jeg det har med rusbrukers ønske om å oppnå rus og den skuffelse det enn måtte medføre etter inntak av "apedop".
Som da igjen bygger på rusbrukers erfaringer.

Å katigorisere Benzodiasepiner som apedop synest jeg blir feil.
Men som sagt - avhenger nok dette litt av hvor man er fra i landet.
Jeg kan forstå poenget med Apedop = sløv, men synest ikke det stemmer.
Benzodiasepiner er en velkjent gruppe preparater som folk ruser seg på, og jeg antar at de fleste Benzodiasepiner innfrir oppnådd ønsket rus av bruker?
Inntåleranse er en annen ting.

Anti deppresiva eller " lykkepiller " er også noe jeg (kom på akkuratt nå) vet blir brukt for å oppnå rus og ville personlig i en evt. diskusjon omtalt dette som apedop. Det være seg Remeron, Tolvon, Seroquel, Nozinan(vet ikke hvordan det skrives, aldri vært borti det - men det utales noe som det), Largartil, osv.
Henger meg på snigen, i mitt lille vakuum er alt av C-preparater såkalt "apedop", og ikke alt av sentraldempende substanser som mange mener.
Gammel tråd, men.. speq er den første i tråden som beskriver akkurat det jeg og min omgangskrets alltid har definert apedop som. Medisiner som gir annenrangs rus.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg syns benzoer også passer under apedop, men det er naturligvis min subjektive oppfatning.
Apedop er vel det som gjør at du sitter i sofaen med sjelsevner på linje med en trøtt ape?
Jeg tror vi kan konkludere i tre ting:

1. Apedop er et nedsettende begrep.
2. Definisjonen varierer fra sted til sted, men har til stort sett til felles at:
3. Det er stort sett legemidler man snakker om.
Originalt skrives det vel egentlig A.P-dop og refererer til AntiPsykotika, og blir ofte kallt "Apedop" istedenfor A.P-dop fordi man blir like dum som en ape og det A.P og ape uttales likt.

Og dette syns jeg er en helt grei definisjon per idag.
Benzo`s og pepper og greier syns jeg IKKE passer, selv om man kan bruke begrepet "Ape" der og, men det er jo ikke det som er den originale grunnen til navnet, at du blir helt ape liksom.

Nå om dagen har uttrykket "C-preparater" stort sett tatt over virker det som.
Sist endret av Juno; 22. mai 2007 kl. 12:10.
Dette visste jeg avgjort ikke. Hvis det stemmer er det jo en perfekt forklaring på opprinnelsen til uttrykket.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Genialt Juno!

Case Closed - det er ikke mer å dvele om!
Det klinger ganske bra, for meg i hvertfall

Edit:
Er dette din personlige oppfattelse, eller ting du har hørt blitt sagt o.l?
Jeg lurer bare fordi jeg selv aldri har hørt dette, og jeg har aldri heller hørt noen definere apedop (A.P - dop) på den måten.

Jeg betviler ikke det du sier, og tenker at dette mest sannynelig en eller annen gang er blitt et "gate-slang", som da igjen har blitt misoppfattet av dens egentlige betydning?
Eller tar jeg feil?
Sist endret av spQ; 23. mai 2007 kl. 05:42.
Nei det er jo en personlig oppfatning, min og mange andres.
Er jo ikke som jeg har lest en offisiell undersøkelse eller gjort en selv.
Men for drøye 10 år siden når jeg først hørte uttrykket ble jeg lært at det sto for antipsykotika, og tenkte deretter aldri på det som "apedop" før jeg hørte noen prate om hvor ape du ble, og jeg tenkte at dem har nok missforstått.
Men de av mine venner jeg har spurt siden igår er av den oppfatning at det står for A.P-dop. Men for alt jeg veit kan det jo bare være slæng herfra og at det bare passer ved en tilfeldighet..?
Sitat av exxon81
Apedop er somregel c-prep som du Truxal, Seroquel, etc.
Vis hele sitatet...
Enig med deg, Nozinan, Leponex,Tolvon osv.. Det er dette som er apedop.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Folk har sagt case closed i flere poster nå, og da konkluderer vi med, som xtapolapocetl sa:

1. Apedop er et nedsettende begrep.
2. Definisjonen varierer fra sted til sted, men har til stort sett til felles at:
3. Det er stort sett legemidler man snakker om.

Da stenger jeg faktisk tråden, dette blir bare mer og mer flisespikking over et gate-begrep.