Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2017
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg åpner posten på jobb, og i dag kom brev fra namsmannen om at jeg skal ha lønnstrekk. Dreit meg ut med et lån, så jeg skal selvfølgelig betale for meg. Men hva skjer om jeg betaler dette fra min konto? Sjekker de navn også, eller går det automatisk på KID-nummer? Vi er bare fire stykker på jobben, og dette er rimelig skamfullt.
Det går sikkert automatisk på KID. Det sagt så er ikke det noen grunn til at det ikke kan fanges opp på navn på ett tidspunkt og da vil nok varsellampene begynne å lyse.

Hvorfor, fordi det er ett rettslig krav. Så at du betaler det selv ville det vært helt meningsløst. I beste fall går jo dette helt fint til du ikke klarer/glemmer å betale. Da setter du arbeidsgiver i en svært dårlig situasjon.

Vil du risikere jobben din for dette? Høres for meg ut som en veldig billig pris å betale litt skam.
Du får ikke betale inn avdragene på lønnstrekk selv, det er nettopp trekk i lønnen din siden du ikke har betalt regningene dine. Den sjangsen har du hatt. Så den båten er gått.

Men om du har mulighte til å innfri hele kravet, så kan du selvsagt gjøre det og ingen på jobben får vite noe.
Sist endret av mr.roundtree; 29. januar 2020 kl. 22:03.
Tror ikke du skal tenke særlig på skam rundt dette. Tusenvis av nordmenn er i samme situasjon akkurat nå, og det er uendelig mange som en eller flere ganger i løpet av livet har opplevd dette. Sjefen din tenker sikkert ikke noe over det og han har ganske sikkert hatt andre ansatte som har pågående lønnstrekk. Kanskje er det akkurat nå også andre som har lønnstrekk? Ikke blir han å plapre om dette til andre ansatte heller, det angår jo ingen andre enn deg og de som kjører lønna di.

For å si det slik, om sjefen oppdager at du snoker i posten og har unndratt dette brevet for ham tror jeg det vil bli en svært vanskelig situasjon og utfallet tør jeg ikke spå. La dette gå sin gang og la sjefen trekke det han blir pålagt å trekke. Får du spørmål eller han kaller deg inn for å informere så trenger du ikke si noen ting om årsak eller komme med noen forklaring. Du bare takker sjefen for å ha informert deg og fortsetter med jobben du drev på med. Sjefen din tenker garantert ikke over det, og han har heller ingenting med dette å gjøre og bryr seg nok ikke en dritt om din økonomi. Han har sett tvangstrekk før blant ansatte og han vil nok få se det igjen. Stundom blir det krøll for noen og enhver. Er ingen krise.
Sist endret av _abc_; 30. januar 2020 kl. 00:28.
Når det går ut lønnstrekk så skal arbeidsgiver betale dette inn på skattetrekkskontoen de bruker. Dette kommer du deg ikke utenom.

Det du alternativt kan gjøre er å ringe namsmannen i dag og høre om du kan gjøre opp for deg, dersom du kan betale ned alt i en smell. Dersom dette ikke er mulig vil nok lønnstrekk måtte gå som planlagt frem til du eventuelt kan fremskaffe midler til å betale ned.