Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2021
Hei!
Jeg sitter her med fult studio, men mangler en fungerende mac. Det gaar helt i surr for meg med forskjellige modeller, saa jeg tenkte jeg kunne spoorre noen kompetente mennesker her.

Med en pris paa 5000 - 10000, hvilken Mac har specs / operativsystem til aa enkelt kjoore Logic Pro X? Jeg leter hovedsaklig etter en brukt en for aa spare penger. Allerede kjoopt en, men den fungerte altsaa ikke...

Setter stoor pris paa all hjelp!

Hilsen Andemannen.
Hva med å gå for hackintosh istedet?

Du kan lese mer her: https://www.tonymacx86.com/
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av Lounacy Vis innlegg
Hva med å gå for hackintosh istedet?

Du kan lese mer her: https://www.tonymacx86.com/
Vis hele sitatet...
Mtp at OP ikke er i stand til å velge hvilken retail-mac han bør ha - hva får deg til å tro at h*n er i stand til å få igang Hackintosh?
Hvilken har du allerede kjøpt? Og hva gjør at den ikke fungerer med Logic Pro?

Minimum specs for Logic Pro X: apple.com/no/logic-pro/specs/

4GB of RAM
Display with 1280-by-768 resolution or higher
OS X v10.9.5 or later
Requires 64-bit Audio Units plug-ins
Minimum 6GB of disk space. 49GB of optional content available via in-app download.
Vis hele sitatet...
Kan hende du bare må oppgradere til OS X Mavericks. Jeg har en macbook pro mid-2010 modell som har blitt oppgradert til mac os el capitan (en versjon høyere enn Mavericks) og den funker som bare det.

Disse maskinene kan oppgradere til Mavericks (gratis):

MacBook Air: any model from late 2008 onward
13in MacBook Pro: any model from mid-2009 onward
15in MacBook Pro: any model from mid 2007 onward
17in MacBook Pro: any model from late 2007 onward
13in MacBook: any model in aluminium from 2008, or any model from early 2009 onward
Apple desktops that will upgrade to OX S 10.9 Mavericks:

iMac: any model from mid 2007 onward
Mac mini: any model from early 2009 onward
Mac Pro: it needs to be early 2008 or newer
Vis hele sitatet...
Kilde: Will my Mac run Mavericks? The Macs and MacBooks that can upgrade to OS X 10.9

Og her er en guide for å oppgradere til Mavericks (gratis): How to Upgrade to OS X Mavericks for Free
Sist endret av Turbolego; 13. oktober 2016 kl. 19:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei, og takk saa mye for hjelp! Jeg har denne maccen:
Mac Pro Early 2008
Processor 2 x 2.8 GHz Quad-Core Intel Xeon
Memory 6 GB 800 MHz DDR2 FB-DIMM
Graphics NVIDIA GeForce 8800 GT 512 MB
Software OS X 10.8.5 (12F2560)

Skal proove aa laste ned Mavericks naa! Foorelopig klarer ikke maccen engang aa laste ned GarageBand... Har sittet i mange timer og begynner aa bli GAL...

UPDATE:
Finner ikke engang Mavericks operativsystem naar jeg sooker i AppStore!
Vippser serioost 100 spenn til den som klarer aa hjelpe meg til aa fikse Logic...
Sist endret av AndeMannen; 13. oktober 2016 kl. 21:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den maskinen vil klare Logic Pro X uten problemer om du re-installerer den med Mavericks.
Den kan også oppgraderes (gratis) via updates til El Capitan, men ikke Sierra.

Dersom denne maskinen fortsatt har en "snurredisk" og ikke en SSD, kan det være lurt å skifte den ut. En harddisk fra 2008 kan være litt gåen.
Jeg bytta ut harddisken i min macbook pro 2010 modell til en ssd og det var som natt og dag.
Mac Pro early 2008 har forresten flere SATA ports, så du kan installere flere harddisker.
Hadde gått for en liten SSD til OS (120GB) og en stor snurredisk til alt annet (500GB, 1TB eller 2-3TB)

Slik bytter du harddisk og kommer til de ekstra sata-kontaktene (for å koble til flere harddisker).

Youtube: Getting to the MacPro (Early 2008) Sata Ports


Sjekk uansett Disk Utility programmet som ligger på maskinen din, og scan disken for feil etter mavericks update.
Dersom du har noen feil på disken eller i værste fall S.M.A.R.T. Status: failing (se bilde under) burde du kjøpe en ny disk med en gang.

Jeg har Mac Pro 4,1 (early 2009) som jeg kjører logic på, helt smertefritt. Kjører MacOS Sierra.
Vil anbefale SSD på det varmeste, alt annet virker som sirup etter jeg skifta til det. Også kunne du sikkert hatt glede av mer ram i den maskina di, men fungerer nok greit uten.
Hei Turbolego, og takk for gode nyheter! Skal se om jeg faar kjoopt en harddisk og installert den i morgen.

Men igjen: Jeg finner ikke Mavericks naar jeg sooker i AppStore! Bare andre spill osv.. (Proovde aa ta screenshot men har et windowstastatur saa klarte det ikke)
Hvorfor finner jeg det ikke? Noen forslag?
Sitat av AndeMannen Vis innlegg

UPDATE:
Finner ikke engang Mavericks operativsystem naar jeg sooker i AppStore!
Vippser serioost 100 spenn til den som klarer aa hjelpe meg til aa fikse Logic...
Vis hele sitatet...
Er du logga inn med apple konto i app store?
Sjekk "Purchases" fanen i app store, der skal du finne den.

Kilde: I am currently running on osx 10.8.5 i need ox 10.9. where do i get update?



Nvm. Fant en annen løsning uten appstore.

Fra denne artikkelen: Can I download my Mac OS upgrade?


10.9.2 is strongly recommended for anyone upgrading to 10.9, as there is a critical security flaw in 10.9. 10.9.3, 10.9.4 and 10.9.5 are also available as free updates to 10.9.
Vis hele sitatet...
Her er linken til 10.9.2 fra apple sin nettside: OS X Mavericks 10.9.2 Update (Combo)
Sist endret av Turbolego; 13. oktober 2016 kl. 21:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Logga inn naa, men finner fortsatt ingenting, hverken ved aa sooke eller aa sjekke i purchases!

Edit: Takk! Jeg laster ned OSX-en fra siden naa. Trenger vel ingen disker for dette?
Sist endret av AndeMannen; 13. oktober 2016 kl. 22:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du skal ikke trenge noen disker nei.
Har du forresten testa å trykke på eple-ikonet øverst i venstre hjørnet og velge "software update" ? (se bilde)

Jepp, jeg har proovd det tidligere! Tror ikke den oppdaterte, men kan proove naa. Naa aapnet jeg oppdateringen, men det staar at den krever OS X version 10.9..!

Software Update fungerer heller ikke. Den dirigerer meg til macOS Sierra, saa staar at den krever 10.10.
Sist endret av AndeMannen; 13. oktober 2016 kl. 22:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av AndeMannen Vis innlegg
Jepp, jeg har proovd det tidligere! Tror ikke den oppdaterte, men kan proove naa. Naa aapnet jeg oppdateringen, men det staar at den krever OS X version 10.9..!
Vis hele sitatet...
Sært, siden artikkelen sier "10.9.2 is strongly recommended for anyone upgrading to 10.9"

Kan hende du må ha en annen oppdateringsfil.

Får du opp "Yosemite" eller "El Capitan" i app store søk da?

Aha... de har slutta med mavericks.

Men du kan få El Capitan.

Sitat:
If your Mac doesn't support Sierra, or you're using Snow Leopard and would like to upgrade to Sierra, you can get El Capitan from the App Store.
Vis hele sitatet...
Trykk på linken som heter "get El Capitan from the App Store" her:

Upgrade to OS X El Capitan


Teit at ikke "software update" gir deg El Capitan automatisk.
Sist endret av Turbolego; 13. oktober 2016 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk! Naa laster jeg ned El Capitan! Skal oppdatere og forhaapentligvis maatte vippse deg en hundrings!

HALLELUJAH, det fungerer!!!!!!

Vipps meg nummeret ditt paa melding du, og maatte Gud velsigne deg!
Sist endret av AndeMannen; 14. oktober 2016 kl. 00:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.