Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4224
(Kopiert fra tråd på diskusjon angående samme tema)

Hei!

Kjøpte for to år siden en Multicom Xishan W230S (Clevo W230SS) og nylig begynte rammen og hengslene til skjermen å sprekke opp av seg selv. Dette fant jeg ut er en kjent feil med denne maskinen (http://forum.notebookreview.com/thre...-frame.768856/) og noe som skjer under normalt bruk grunnet dårlig konstruksjon.

Jeg sendte da en mail til multicom og forklarte problemet, de ville ha den inn til kontroll så jeg brukte deres returprosess og fikk sendt den inn. Jeg nevnte dessverre ikke selv at jeg ønsket å benytte reklamasjonsrett, men trodde at det var selvsagt på et sånt problem.

I dag fikk jeg da en mail med pris på 400,- for å få den reparert, 300,- for å få den returnert eller 0,- for at multicom kan skrote den. Jeg ble selvsagt rimelig irritert og sendte en mail der jeg sa klart i fra at et slikt problem er noe de må ordne opp i under reklamasjonsrett og at det er de som har solgt maskiner som går i stykker av seg selv. Har jeg rett i min sak her angående reklamasjonsrett? Synes det virker litt uklart med "mangel" osv, men jeg jobber for tiden selv i serviceavdeling i en større elektrokjede og kan aldri tenke meg vi hadde tatt betalt for å reparere et slikt problem. Jeg sendte også med lenken jeg la ved i tråden her både da jeg først tok kontakt og igjen i dag der jeg påpekte at andre butikker har ordnet dette problemet uten å ha tatt betalt for det (Schenker XMG oppgir selv i den tråden at de har reparert 5stk).

Et par timer etter jeg svarte dem fikk jeg en SMS der det står service er ferdig og en mail med pakkesporing, noe jeg synes er ganske rart da de skulle ha 300,- bare for å sende den tilbake. Jeg regner ikke med at de har gjort noe som helst med maskinen, men det blir jo spennende å se. Noen som har opplevd lignende?

Fikk også nå beskjed fra Posten, og det ser nå ut til at jeg må betale 558,- for å hente pakken. Jeg har ikke gått med på å betale noe som helst, i hvert fall ikke 558 kroner for sansynligvis ingenting... hva kan jeg gjøre? :/
Hadde samme problem med nøyaktig samme modell.

Ba om ny bakplate til skjermen (plast) slik at jeg kunne fikse selv. (serienummer 6-39-W2301-022 hos produsenten)

Fikk ny bakplate i posten, har fortsatt den gamle lol

Har den liggende i tilfelle jeg må bytte igjen.
Den nye plata tok jeg masse epoxy-lim rundt messig-festene som sitter i plasten, siden det er disse som ofte knekker av.

Dersom det er bakplata du har knekt, be om ny (hvis det står 6-39-W2301-022 på bakplata di (klistremerke))



Har forresten brukt den nye bakplata med epoxylim rundt messigfestene siden september i fjor uten problemer. Kjøpte den I januar 2015. :P
Sist endret av Turbolego; 15. august 2016 kl. 21:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bildet i tråden jeg linka til på notebookreview er identisk med hva som skjedde med min, skulle lukke lokket en dag for noen uker siden og da begynte ramma rundt skjermen ned til hengslet å åpne seg helt og så datt festet til en skrue ut. Jeg festa alt sammen igjen med tape slik at det ikke skulle henge løst slik at jeg kunne bruke den frem til jeg fikk snakka med multicom, var da svært forsiktig slik at ingenting skulle forværre seg.

Problemet nå er jo at jeg fikk beskjed om å sende den inn uten at de noen gang nevnte at det ville koste penger, før de nå har sagt at de skal ha penger for å reparere den. Da jeg da sa til dem at dette burde gå under reklamasjonsretten fikk jeg ingen svar, men fire timer senere har de sendt den i retur med oppkrav på 558,- uten å en gang si hva jeg må betale for (tror dette er "diagnose" for 300,- og ny emballasje for 100,- pluss frakt.) De har jo heller ikke gjor noen diagnose da jeg tydelig beskrev problemet på forhånd. Så nå ser det ut til at jeg må betale nesten 600 kroner for elendig kundeservice og ingenting mer, om jeg ikke henter maskina blir den vel liggende på post i butikk i to uker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Høyrest i utgangspunktet ut som grei reklamasjonssak, og alt alt for dårleg informasjon i forkant. Eg hadde glatt nekta å betale, og krevd gratis reperasjon. Når det er dokumentert at andre har samme problemet gjer det at det framstår som meir truleg at det er ein mangel ved produktet.
Jeg ba om bakplate i den første mailen jeg sendte til dem om problemet, siden jeg så det var en rask fiks og jeg har demontert 637368 laptops/mobiler før.
For min del var det en nobrainer å be de sende litt plast istedenfor å sende maksinen jeg _MÅ HA_ til studier etc. og vente x(?)-uker på rep.

Høres ut som du må kontakte http://www.forbrukerradet.no/

Dersom/når du får ny bakplate, bruk masse epoxylim rundt messingfestene, så slipper du at de knekker av med skruene (picture related).

Akkurat en slik liten bit som ligger på pulten forran meg her, hehe. Absolutt elendig konstruksjon fra Clevo sin side her og et velkjent problem med alle modeller som bruker dette chassiet.

Jeg tenker jeg sender dem en til email og foreslår at de refunderer oppkravet dersom jeg henter den og at de heller kan sende meg en bakplate så slipper jeg ha noe mer med dem å gjøre. Om det ikke høres bra ut for dem så må jeg vel kontakte forbrukerrådet ja.

Bør jeg i det hele tatt hente maskinen fra posten?

Kjenner jeg blir rimelig varm i toppen av dette her, tror dette må være værste kundeservicen jeg har vært borti. Tar nok aldri sjangsen på multicom igjen.
Sist endret av kreativtnavnher; 15. august 2016 kl. 21:35.
Jeg aner ikke om det gjør noen forskjell om du henter maskinen på posten eller ikke.

Snakk med http://www.forbrukerradet.no/ eller vent på svar fra noen på forumet her som kanskje vet.
Jeg får ta å ringe til Forbrukerrådet i morgen før jobb for å høre hva de sier om saken. Takker for all hjelp så langt.

Henta maskinen i dag, heldigvis har de i det minste reparert maskinen (selv om de ga meg tilbud om å få maskinen tilbake ureparert??). Jeg skal gi de noen dager til å svare for seg, men regner med at jeg må klage til forbrukerrådet for å få igjen penger for dette. Jeg snakka i det minste med forbrukerrådet på telefon og fikk beskjed om at det ikke var noe problem å hente den, det virka også som om han jeg snakka med syntes jeg hadde en god sak.
Sist endret av kreativtnavnher; 16. august 2016 kl. 18:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg misunner dere som har nok tid og energi til å ta sånne saker til forbrukerrådet. Hvertfall nå som pcen er reparert mot en ikke så altfor ille pris. Har selv jobbet i service bransjen og sånne saker tar bare altfor lang tid. Men dette er min personlig mening.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Jeg misunner dere som har nok tid og energi til å ta sånne saker til forbrukerrådet. Hvertfall nå som pcen er reparert mot en ikke så altfor ille pris. Har selv jobbet i service bransjen og sånne saker tar bare altfor lang tid. Men dette er min personlig mening.
Vis hele sitatet...
Når man har så gode rettigheter som vi har her i Norge er det jo viktig at man faktisk benytter rettighetene, ellers er de jo ikke verdt mye.

Jeg kommer nok ikke til å bruke ekstremt mye tid og energi på saken nå, men måten multicom har håndtert denne saken synes jeg er langt i fra god nok så om de ikke kan svare for seg eller begrunne hvorfor reklamasjonsretten ikke gjelder her ser jeg ikke noe galt i å sende inn en klage for å la forbrukerrådet avgjøre om reklamasjonsretten gjelder eller ikke siden multicom ikke sier noe som helst.