Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1934
Var på tur i Frankrike, og en kamerat av meg kjøpte en flaske hostesaft. Jeg tenkte jeg skulle ha det gøy, og tok noen slurker (ca. 2-3 ganger anbefalt dose). Husker ikke navnet på greia, men tror den inneholdt noe som sluttet på -morphan hvis det har noe å si. Men til saken:

Drakk hostesaften på morningen, spiste ingen frokost. Etter ca. 1-1 1/2 time spiste jeg en burger, og det kan virke som dette utløste noe.

Etter 1time og 3 kvarter: jeg begynte føle meg litt svimmel, og ør.

Etter 2 timer var jeg ekstremt svimmel.. men på en rar måte.., klarte nemlig fremdeles gå helt beint, og ingen av de jeg gikk med merket noe. I tillegg til å være svimmel virket det som hendene mine tilhørte noen andre, og hvis jeg foreksempel slikket meg på leppen fikk jeg en ektremt rar følelse, og tenkte det var noen andre sin tunge. Fikk også en slags svak følelse av å "Sveve", når jeg gikk. Alt jeg sa hørtes veldig rart ut, og måtte konsentrere meg veldig for å snakke på dette stadiet.

Etter 2 timer og 5 min: Da rusen var på sitt værste, hadde jeg faktisk veldig problemer med å puste. Tror det kan være det at jeg tenkte jeg hadde problemer med å puste som gjorde at jeg fikk det. Var akkurat som alt det jeg tenkte kom til å skje, skjedde. Jeg
prøvde da å tenke på noe annet en pusten, og pustevanskene gikk over. På dette stadiet var rusen så ekstrem at jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre.. hadde ikke lyst å legge meg ned eller noe sånt, men måtte konsentrere meg veldig for at jeg ikke bare skulle besvime virket det som.. Var pissredd!

Etter 3 timer: Rusen gikk gradvis nedover. En ting jeg merket nå var at når jeg ville gjespe, klarte jeg ikke det, ble bare ekstremt kvalm, og trodde jeg skulle spy.

Etter 4 timer: Fremdeles ruset. Kan sammenlignes med å være litt "småfull" på alkohol, men uten sjanglingen.

Etter 6 timer: Rusen var mer eller mindre vekke, men følte meg fremdeles ikke som meg selv.

Etter 12 timer: Vi drar ut og spiser med klassen, og alle påpeker at jeg har EKSTREMT store pupiller og spør hva faen jeg har tatt. Var sånn at det blåe rundt pupillene ikke lenger var synlig, og pupillen var over hele øyet. (Har sett bilde av dette seinere)

Etter 2 dager: Hver gang jeg gjespet måtte jeg nesten spy, det eneste som hang igjen.. Men vet ikke om dette var på grunn av hostesaften.


Leste i ettertid på etiketten til Hostesaften, det sto at den måtte IKKE brukes av personer med Astma (noe jeg har). Det sto også at hvis man tok overdose skulle man konsultere lege så for som mulig.

Er det noen som har opplevd noe liknende? Dette er definitivt min sykeste opplevelse...
Hostesaften du snakker om inneholder virkestoffet Dextromethorphan (DXM)

http://www.erowid.org/chemicals/dxm/
http://en.wikipedia.org/wiki/Dextromethorphan
Sist endret av zpn*; 19. mai 2007 kl. 14:03.
Knutulf's Avatar
Trådstarter
20 0
Så du det utifra hva jeg skrev skjedde, eller pga. jeg sa jeg trodde den inneholdt noe med -morphan? Er nemlig veldig usikker på om det var morphan det sto :P
I mange andre land blir DXM brukt i hostesaft hvertfall, men selvfølgelig ikke i Norge. Var det behagelig rus?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Han sier det er Dextrometorphan fordi det er den mest sannsynlige kandidaten, over hele verden har folk ruset seg på DXM holdig hostesaft, southpark har en episode med det også.
Klart det finnes andre ting som vil gi noe effekt om man tar store doser av det (ethylmorfin bl.a.) men DXM er nok det du hadde i deg.

Det eneste jeg stusser på er doseringen, du husker tilfeldigvis ikke navnet på hostesaften? eller om det sto hvor mange mg DXM det var i den? Synes at "et par slurker" høres temmelig lite ut, jeg tok en hel flaske på en gang p.g.a. hele flaskens innhold var 150mg, noe som er en mild dose(om jeg husker korrekt, erowid nede i skrivende stund).

Vi har flere tråder om det:
DXM Første gang
DXM
Knutulf's Avatar
Trådstarter
20 0
Hvordan er bivirkningene for DXM forresten? Jeg har aldri rusa meg på noe annet en alkohol før.. Håper ikke dette er noe sånn ala LSD liksom.. hehe
Sist endret av Knutulf; 19. mai 2007 kl. 17:01.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vel jo, det er det jo - til en viss grad. Jeg har ikke erfaring med DXM selv, men det har jo en del egenskaper som andre hallusinogener som LSD, PCP og Ketamin også innehar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dxm
bivirkningene til lsd er vel ikke så ille?
Sist endret av Tobb; 19. mai 2007 kl. 17:32.
Knutulf's Avatar
Trådstarter
20 0
Sitat av h4llik
I mange andre land blir DXM brukt i hostesaft hvertfall, men selvfølgelig ikke i Norge. Var det behagelig rus?
Vis hele sitatet...
Jeg oppfattet rusen som ekstremt ubehagelig. Sikkert delvis på grunn av at jeg ikke hadde anelse om hva som skjedde og delvis på grunn av at jeg har astma, og at DXM'en da gjør det vanskeligere å puste.

Det enerste jeg kan si som behaglig med rusen var den følelsen jeg fikk da jeg knepp igjen nesen med fingrene og blåste alt jeg kunne ut nesen (sånn man gjør for å få ut dotter av ørene) og fikk en følelse av å lette fra bakken og bare sveve bortover. Har aldri opplevd noe lignende.

Vil fraråde alle andre med astma eller ingen erfaring med andre rusmiddler enn alkohol (slik som meg) på det sterkeste å prøvde DXM. Jeg var 100% sikker på at jeg kom til å dø i 5 minutter da trippen (kan det kalles det?) var på topp. Jeg måtte bruke alle mine krefter på å fortsette å puste, og på å ikke få panikk. Jeg har aldri, ALDRI før vært så redd i hele mitt liv og håper ikke jeg noen gang kommer til å oppleve noe lignende igjen.
Sist endret av Knutulf; 19. mai 2007 kl. 22:25.
Hvorfor i all verden drakk du hostesaften forresten?
Hadde du hørt at man kunne ruse seg på det eller noe? isåfall hvorfor tok du bare noen slurker?
Virket ikke veldig gjennomtenkt det her, hadde du tatt mye så skal jeg love deg den opplevelsen her hadde bleknet i forhold.. DXM har sterkere krefter enn de fleste andre rusmiddler hvis vi tenker på den psykiske effekten.
For meg har DXM vært det sterkeste psykedeliske(hallusinogene) stoffet jeg har tatt, mye sterkere enn LSD, 2c-e, 2c.i, psilocybin osv osv., og jeg har vært mer på tur pga DXM enn hva DMT eller Salvia har fått meg(!) Noe som burde si litt, selv om det ikke alltid er slik.

Med andre ord; VELDIG uforutsigbart stoff, så du burde kanskje lest litt mer før du prøvde.. bra du tok så lite
Knutulf's Avatar
Trådstarter
20 0
JA, jeg vet det.. var veldig dumt gjort.. hehe Hadde vel egentlig bare hørt det skulle være litt "digg".. Men hvordan er skadene fra DXM egentlig?
Skadene er mest psykiske, og da må man ha brukt det MYE i LANG tid.
Du har langt ifra noen skader hvis det er det du tenker på Knutulf.
Hadde du hatt skader hadde jeg vært død, i det minste ikke vært i stand til å skrive dette.
Knutulf's Avatar
Trådstarter
20 0
Ok =) Men har du opplevd å få følelsen av å dø når du har tatt DXM? Jeg fikk en sterk følelse av at jeg holdt på å dø; klarte nesten ikke puste når jeg tenkte på at det var vanskelig å puste.. hvis du forstår. Kan dette ha noe sammenheng med at jeg hadde røykt som en skorstein i 1 uke, og var redd for at dette skulle ha skadet lungene? At jeg på en måte da når jeg fikk DXM i meg fikk en illusjon av å ikke få puste siden jeg tenkte jeg hadde skadet lungene?

Vet du forresten om DXM er farlig for personer med astma? Sto nemlig at du ikke skulle bruke hostesaften hvis du hadde astma. Kan det være derfor jeg fikk pustevansker?
Sist endret av Knutulf; 22. mai 2007 kl. 14:22.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Her er noen biter om DXM og helse: http://www.erowid.org/chemicals/dxm/dxm_health.shtml

Men det som er farligst med hostesaftmisbruken er at endel typer ikke bare har DXM men andre stoffer i seg også, bl.a. blodfortynnende midler, noe det står mer om her.

Juno: Interessant, vil gjerne høre en rapport fra en sånn opplevelse, jeg har alltid plassert DXM nært Ketamin, et dissosiativt psykedelika, og i andre enden av skalaen har du ting som Salvia og DMT, sopp/lsd plasserer jeg i midten.