Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 10660
Noen som har blitt diagnosert for ADD etter rusbruk, for så videre blitt medisinsk behandlet med ritalin, conserta etc- som har noen erfaringer? F.eks funker det? Får man man økt konsentrasjon og hukommelse? Andre ting? Syng ut!
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Diagnosert for ADD etter rusbruk? Mener du da at det har blitt oppdaget etter du har brukt dop, eller at du har fått ADD av dop? Trodde ikke ADD var noe man kunne "få" i vanlig grad. At det er medfødt eller no.
vet absolutt ingenting om ADD. men ville da tro man lett kan få konsentrasjons problemer etter rus(miss)bruk?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg vet mange som har blitt påvist adhd/add etter lang tids rusmisbruk, men om det kom av rusmisbruket eller om de har hatt det tidligere er uvisst. Noen har også ljugd på seg en adhd diagnose på grunn av ritalinen.
Har også merket meg en anekdotisk sammenheng mellom rusmisbrukere og ad(h)d.
Ikke umulig at noen bare må ha noe å gjøre, og litt for lett kjeder seg..
Sitat av z0p
Jeg vet mange som har blitt påvist adhd/add etter lang tids rusmisbruk, men om det kom av rusmisbruket eller om de har hatt det tidligere er uvisst. Noen har også ljugd på seg en adhd diagnose på grunn av ritalinen.
Vis hele sitatet...
blir man ikke annalysert av noen psykologer og må ta masse tester? er det lett å fake ADHD/ADD?
Trådstarter
23 2
Først svar til Bothrops. Jeg vet ennå ikke om jeg har diagnosen,(ADD er uansett bare en betegnelse på ubalanse i kjemien i hjernen, ikke en sykdom) eller om jeg eventuelt har fått det av rus. Aner ikke om det må være medfødt. Men jeg tenker, har man ADD så har man det. Så langt (av det lille jeg har funnet) er det delte meninger på dette.
TSN; man blir analysert og testet, men har ikke kommet dit foreløpig, så hvet ikke hvor omfattende det blir. Hvilket utbytte får man av å fake en slik diagnose? Det virker ikke som en ideel med. å ruse seg på (er vel noen tråder om det her) Ikke ment moralistisk asså, men det virker bare som et litt tungtrodd opplegg
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Attention-Deficit_Disorder

Tja, wiki sier ADHD er genetisk og arvelig, dog personer kan jo såklart får en varig hjerneskade av å tygge for mye rare saker, dette kan igjen gi symptomer som ligner på ADHD (og 200 andre ting).
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Heisann.

Jeg fikk diagnosen ADHD da jeg var 20-21 år, etter 'nesten' å ha blitt diagnosert 3 ganger tidligere, fra jeg var 15-18. Alle gangene ble det avbrutt enten pga. sykdom av psykriater, mitt rus bruk og at jeg reiste i millitæret.

Jeg har vært innenfor psykriatrien siden jeg var 15 etter den gang en periode med fast hasj røykning.(Etter det var det endel blandingsmisbruk i mellom testene)
Den gang hadde jeg ikke 'clue' på hvordan det var å være deprimert, men fikk diagnose deprimert og angst.
Det tok dem lang tid å skjønne at det kanskje var andre ting som spillte inn og at det var for dem en 'lettvinnt' måte å for å få ført ned en diagnose. For så å fòre meg med antidep preparater og ta peng for psykologtimer.
Det tok som sagt 3 psykologer til for å forstå at ADHD muligens var et alternativ, men de fulgte det aldri skikkelig opp.

Jeg måtte på eget iniativ oppsøke lege og få han til å hennvise meg til den lokale Nevropsykologiske institutt.
Det tok meg 8 måneder å få noe som helst svar, før jeg igjen på eget iniativ ringte dem og spurte om det var mulighet om få fortgang i sakene.
Siden jeg var 16 til 21 år leste jeg mye materiale både på bibliotek og inet for å finne ut mest mulig om ADHD, ettersom 3 psykologer alltid endte opp med samme konklusjon, men ingenting skjedde.
Men etter at jeg ringte Nevropsykologiske fikk jeg pluttselig time samme uken.

Testen gikk over 3 dager. Først en lang samtale med en spesial psykriater, der det kom ganske klart frem at dette var noe jeg hadde levd med hele livet, men havnet i gråsonen pga. en tidligere "lekekamerat" av meg, som da var 5 hakk værre.

Andre dagen(og 3.dg) gikk meste parten av tiden bort på å svare på INZANE mange spørsmål.(som jeg igjen hadde tatt 3 ganger tidligere *grrr*.)Èn av foreldrene svarer også på endel spørsmål ang. barndom/ungdom, skole - for så å sammenligne de opp mot hverandre.
Det ble også gjort forskjellige tester i form av "avanserte" puslespill, der hukkomelsen var i fokus.
Forskjellige diktater og samfunns relaterte spørsmål måtte jeg også gjenomføre og svare på.
Jeg måtte også gjøre en del banale øvelser, som sikkert kan gi de ?noe? informasjon, heh
Uansett er det noen år siden jeg gikk igjenom dette, så jeg husker ikke alt som ble gjort disse 3 dagene.

Det tok ca. 2 uker der jeg fikk et brev med en epikrise der det sto en personlig utalelse av spesial psykriateren og svar på de forskjellige testene som ble gjort.
Det ble skrevet at dette var noe jeg absolutt hadde slitt med siden jeg var liten, og at det burde vært gjor tiltak mye tidligere en hva det ble gjort.

Den gang ønsket jeg overhodet ikke å motta tilbud om Ritalin behandlig, ettersom jeg hadde klart meg 20 år uten.
Men nå som årene er gått, har jeg funnet ut at jeg ikke har så veldig mye å tape på det.

Jeg begynte med Ritalin for medisinsk behandlig for ca 3 måneder siden. Etter å ha nektet i 4-5 år.
Jeg må si at jeg er overasket over hvilken indre ro den gir meg, og at jeg var mye mindre psykomotorisk urolig. Det være seg f.eks:
Dirre med beina, plukke og fikle med ting, tid til på sitte i ro i mer en 10-15 min. i strekk, og bare det å være mer fokusert på det jeg tidligere har slitt med å fokusere på.
Jeg føler også at den kan ha en liten antideprimerende virkning, noe som er positivt for min del.

Jeg klarer å konsentrere meg bedre enn tidligere og er personlig glad for det. Jeg er også mer innpulsiv og ?kanskje? en smule mer kreativ en jeg var
Men jeg vil ikke si at det er en vidunder medisin.
Det er bivirkninger med dem også, og for min del har det vært mindre matlyst(ganske selvforklarende), men jeg har også fått noen skikkelige sinne utbrudd der det virkelig bare svartner for meg.
Den kan også svinge i virkning, der jeg pluttselig kan føle meg tilfreds, for så pluttselig å gå inn i en mer selvkritisk og deprimerende fase.
Det å måtte ta 3 tabletter og HUSKE å ta dem også er et ganske stort minus med Ritalin.

Jeg begynner selv på 1. 30mg Ritalin i morgen, i stedet for 3x 10mg Ritalin for dagen.
Dette gjør det lettere å huske å ta medisinen, så jeg får håpe at det vil hjelpe.
Jeg er fremdeles i utprøvningen av Ritalin og er selv veldig oppmerksom på hvilke forandringer de enn måtte føre med seg.
Jeg har også kun gått med på å prøve Ritalin hvis jeg fikk slutte når jeg ville.
Det er spennende å få en mulighet til å få frem en ny side ved meg selv, men jeg er fremdeles ikke 100% overbevist.

Det sies at det kun er 30-40% (30%) som har god virkning med Ritalin behandling, og jeg har blitt fortalt at jeg mest sannsynelig er innenfor disse prosentene.

Jeg kan ikke gi deg noe bedre svar enn at tiden vil vise, og om du står i en slik situasjon om du skal velge Ritalin eller ei, ber jeg deg tenke deg nøye om.
Det er bivirkniger, og disse vil du merke på ett eller annet vis.
Det er ikke medisin å spøke med. Da jeg vet om en person som har utvikklet tiks og noe lignende tourettes syndrom etter 8 mnd. bruk av Ritalin.
Dette kan forekomme om det ligger genetisk til ett eller annet sted i familien, og skal ikke brukes om det er kjent at far eller mors side har tiks eller tourettes syndrom.
Dette er ikke spøk, og jeg må innrømme at jeg ble skremt da jeg så denne personen igjen etter begynt Ritalin behandling og de bivirkningene denne personen hadde fått av dem.

Uansett, det er opp til deg.
Jeg tok valget å prøve det, ettersom jeg ikke føler at jeg har noe som helst å tape på det. Jeg har prøvd så og si alle rusmidler og også klart å slutte med de aller aller fleste av dem.
Så virkestoffet bekymrer ikke meg, da det er tett oppfølging av lege og psykriater, samt EKG test og blodprøver for lever,nyre, osv. Hver 6.mnd.
litt åff tåppikk men jeg lurer veldig: Hvordan diagnostiserer man ADHD? Jeg har nemlig en nevø hvis far og farmor har jobbet iherdig med å få ham diagnostisert. Jeg er overbevist om det motsatte.

Edit:

Ettersom det faktisk var jeg som gikk off topic, valgte jeg å ikke slette posten din.
Jeg forklarte fremgangs metoden i posten over, 1. Kontakt fast lege og be om å bli henvist til en Nevropsykologisk instutitt for ADHD/ADD. 2. Gjenomfør testene som normalt sett går igjenom 3 korte dager på 3-5 timer. 3. Vent på svar.
Håper dette kunne hjelpe deg litt på vei,


speq@crew
Sist endret av spQ; 21. mai 2007 kl. 05:16.
Trådstarter
23 2
takk for svært utfyllende svar speq.
Versågod billy, jeg bomma på knappen. Nå får du lire av deg nioe smart for de kvalitetspoengene
Sitat av billy
Noen som har blitt diagnosert for ADD etter rusbruk, for så videre blitt medisinsk behandlet med ritalin, conserta etc- som har noen erfaringer? F.eks funker det? Får man man økt konsentrasjon og hukommelse? Andre ting? Syng ut!
Vis hele sitatet...


nå har det seg slik at har du ad/hd utredningen kan du starte på medisiner jeg har vært rusmisbruker i 20 år og får ritalig pr dg dato sammen med subutex og ja det gir økt konsentrasjon og hukommelse så bare gå for det det vil hjelpe deg hvis du ikke tenker på å misbruke det da hjelper det ikke
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av z0p
Jeg vet mange som har blitt påvist adhd/add etter lang tids rusmisbruk, men om det kom av rusmisbruket eller om de har hatt det tidligere er uvisst. Noen har også ljugd på seg en adhd diagnose på grunn av ritalinen.
Vis hele sitatet...
ADHD / ADD er genetisk arvelig og kan ikke (enda) skyldes på rus.
At rus er med på å fremprovosere symptomene er en annenting.
Men det er en -heldel- som er havnet i gråsonen, pga. for liten fokusering rundt problematikken i de tidligere år.
Jeg vet om en 55 åring som nettopp fikk diagnosen, så dette er ikke noe nytt. Det er vel bare at det ikke har blitt fokusert så mye på det tidligere, som det blir gjort nå.

Det finnes forskninger rundt hvorvidt Rus kan føre til ADHD as we speak, men pr. dags dato kan det ikke bevises at rus er skyld i diagnosen.

Jeg stiller meg nøytral til hva som er sannhet eller ei, folk har forskjellige oppfattninger.
Men det er ikke å skyve under en stol at de som sliter eller har slitt med ADHD problematikken er mer utsatt for et rusmisbruk, fordi kroppen heletiden - da spesielt i tenårene - er på utkikk etter konstant spenning.
Om dette ikke fanges opp i et tidlig stadige, altså før tenårene, viser statistikken desverre til at barn/ungdom er lettere motakelig for å gi etter til rus, om man er i et slikt miljø.
(noe som nesten er umulig å komme forutenom i disse dager, kan det virke som)
Dette har nok sammheng med "spenningen rundt det ulovlige" med rusmidlene.

Jeg snakker ikke bare om narkotika - men rusmidler som Alkohol og Nikotin er også noe jeg føyer innunder gruppen rusmidler.
Men hvis f.eks jeg har ADD/ADHD, har foreldra mine det og da?
Sist endret av h4llik; 21. mai 2007 kl. 16:18.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Det vil ikke nødvendigvis være slik nei.
Hvorfor vet jeg ikke, men det finnes mange typer "graderinger" innenfor adhd, der ADD f.eks er uten den hyperaktive faktoren som er i diagnosen ADHD.

Kanskje èn av dine foreldre har det, kanskje èn av besteforeldrene har det.
Ettersom det ikke finnes så veldig mye info ang. dette emnet i "eldre tid", er det vanskelig (spesielt for meg) å gi deg et konkret svar på det.

Det er nok mange som har diagnosen, selv uten å vite det.
Det er ikke sagt at man -blir rusmisbruker- fordi man har ADD / ADHD, men det er desverre som oftest da dette blir tema, og da personen blir utredet.

Det er nok mange foreldre som ikke vet at de har ADHD, men som har klart seg et langt liv uten noe medisinsk behandling, fordi de har funnet andre metoder å bearbeide dette på.
Det være seg f.eks: Hele tiden å holde seg i aktivitet i form av f.eks bygge hus, fikse på huset/låven what ever.
Jeg snakker nå ut i fra personlige erfaringer jeg har gjort opp med min egen far. Der det har blitt stillt spørsmål til om han kanskje har diagnosen selv.

Han kommer nok aldri til å gjenomføre noe utredning, men jeg vet at han har latt "hammern og spikeren" være sin egen terapi, der han holder sitt aktivitets nivå i sjakk ved å heletiden ha prosjekter på nøst, hytte, hus, garagsje osv.
Trådstarter
23 2
Hei rogped4, takk det var svaret jeg ventet på. Eller egentlig, det vil nok vise seg. Når fikk du utredningen din? du nevnte vel at du hadde tatt dop? har sagt til legen at jeg tok litt dop for tre år siden, så håper ikke det gjør at jeg blir ekskludert og fratatt mulighet for medisin/utredning. Har sett på Puls på nrk at det er lite å hente for misbruk i rusmiljøer, jeg tenker ihvertfall ikke på å misbruke det.
Sist endret av billy; 21. mai 2007 kl. 19:08.
Sitat av TSN
blir man ikke annalysert av noen psykologer og må ta masse tester? er det lett å fake ADHD/ADD?
Vis hele sitatet...

Det er ifølge norske legeregler ikke lett i det hele tatt, men seff enkelte leger er lettere å lure enn andre..

Sitat av lars?
Har også merket meg en anekdotisk sammenheng mellom rusmisbrukere og ad(h)d.
Ikke umulig at noen bare må ha noe å gjøre, og litt for lett kjeder seg..
Vis hele sitatet...
Det og at enkelte bruker dop som "selvmedisinering"..

Sitat av billy
Først svar til Bothrops. Jeg vet ennå ikke om jeg har diagnosen,(ADD er uansett bare en betegnelse på ubalanse i kjemien i hjernen, ikke en sykdom) eller om jeg eventuelt har fått det av rus. Aner ikke om det må være medfødt. Men jeg tenker, har man ADD så har man det. Så langt (av det lille jeg har funnet) er det delte meninger på dette.
TSN; man blir analysert og testet, men har ikke kommet dit foreløpig, så hvet ikke hvor omfattende det blir. Hvilket utbytte får man av å fake en slik diagnose? Det virker ikke som en ideel med. å ruse seg på (er vel noen tråder om det her) Ikke ment moralistisk asså, men det virker bare som et litt tungtrodd opplegg
Vis hele sitatet...
Det heter vel faktisk ikke ADD lenger men ADHD såvidt meg bekjent..

@ Speq; Husker de jævla testene ja, jeg var selv bare 7-8 år gammel å holdt på å drepe psykolog-jæveln pga de helvettes spørsmålene!
Trådstarter
23 2
ADD er det samme, bare uten den hyperaktive delen. Det finns jo forskjellige typer osv
Bare for å gi ett kort å greit svar til topic.

Etter å ha gått en lengre tid på urinprøver for å holde meg unna hasj, fikk jeg diagnosen "ADD med enkelte snev av ADHD" som psykologen sa det.
Hadde venta lenge på å bli ferdig utredet men var likevel usikker når det gjaldt å få Ritalin (dette fordi jeg haater alt amfetaminlignende).
Opptrappingen gikk greit men etter det begynte problemene, jeg sliter veldig med å få sove fra før av men dette ble nå mye værre.
Matlysten forsvant mer og mer og det endte med at jeg bare gikk dødsnervøs rundt pga "makka-aktige nerver" og lite søvn kombinert med lite mat.
Det ble foreslått at jeg skulle heller begynne med "Ritalin Long Lasting" eller evnt Concerta noe som er det samme som Ritalin LL, og få noe benzo ved siden av for å roe ned hodet mer og for å fikse søvnen og nervene.
Men siden alt går så tregt i systemet så begynte jeg heller å kjøpe benzo`s selv og selvmedisinere meg, da jeg sa dette ble jeg hivd ut av ADHD teamet (i Tønsberg) og inn på PUT isteden fordi da mente dem jeg var rusmisbruker(!!)

Så nå går jeg på Valium isteden (som jeg får av legen nå) og har det mye mer greit enn noen periode i Ritalin behandlingen min.
Mulig jeg prøver å få Ritalin LL av AD/HD teamet igjen, men det er mer pes å komme gjennom systemet enn gevinsten blir føler jeg mange ganger, så jeg har ikke noe hastverk med det nå.
Jeg har fått diagnosen ADD, jeg derimot blir ikke medisinert med mindre jeg går på en 3 måneders prøvetid fordi jeg røyker pot. Det som er greia med dissa medisinene (har jeg fått intrykk av) er at de er ekstremt individuellt, og det er ikke som om hvis man først finner et medikament som funker at alt blir bra, gir somregel en 30 - 40% forberdring på sitt beste.

jeg anbefaler deg og se på straterra, har intrykk av at det er noe av det bedre.
Og jeg har inntrykk av at Strattera er dårligere, noe som igjen tilsier at dette er veldig indiviuelt.
Men hverken jeg(fikk tak i det illegalt før det kom til Norge) eller noen av mine venner som har prøvd det syns Strattera var noe særlig, faktisk det med dårligst effekt! og noen nasty bivirkninger (selvmordstanker m.m)
Trådstarter
23 2
takk igjen for svar, er verdifulle biter å sette sammen.bare jeg setter de sammen riktig
Bare for å nevne det så fins det et alternativ til Ritalin å straterra å den gjengen der. Går selv på Eye Q (FISKE OLJE FFS) å det funker veldig bra på meg. dere kan lese mer om det på: http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=108539
å bestille det på: http://ernergica.no/index.php?search...=eye+q&x=0&y=0
det er verdt et forsøk. 6 kapsler om dagen i 3 måneder å fortsett med 2 etter di 3 månedene. Jeg fortsatte med 6 å kommer nok aldri til å slutte å ta di. ingen bi-virkninger heller.
Jippi jeg kan lese en hel avis uten problem. noe som var umulig før...


ville bare slenge dette inn fordi det er et naturlig produkt å ingen skade eller bi-virkninger fordi det er "Tran" kaplser
Sist endret av olejesper; 22. mai 2007 kl. 21:03.
Speq sa: "Dirre med beina, plukke og fikle med ting, tid til på sitte i ro i mer en 10-15 min. i strekk, og bare det å være mer fokusert på det jeg tidligere har slitt med å fokusere på."

Det at jeg konstant dirrer med beina, må altid ha noe mellom fingrene, klarer aldri sitte stille i mer enn noen minutter, og har ikke sjans i havet på å huske de viktige tingene i livet, kan det være symptomer på ADHD?
Har også MASSE energi, som aldri blir brukt til noe konstruktivt.
Sliter også med søvnproblemer, og tidvis angst, og har store problemer med å holde konsentrasjonen oppe hvis det jeg driver med ikke interesserer meg 100%. Burde jeg ta en prat med noen?
Sist endret av lars?; 22. mai 2007 kl. 23:37.
i mine øyne er du heldig lars?
her sliter man med det stikk motsatte, fullstendig bortreist energi og motivasjon.
jippi
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg er av den sjenerte typen, men må alltid dirre med beina, sitter ikke så mye i ro egentlig, fikler alltid med noe, vet ikke hva konsentrasjon er og mister fokus lett. På skole er jeg inne i timen bare halvparten av det jeg egentlig skal ca. Kan det være ADD eller noe sånn? Det blir egentlig bare værre :P
Sist endret av spQ; 19. februar 2008 kl. 03:55. Grunn: jeg editerte posten, istedet for å quote... Lett for :p
Sitat av Juno
Og jeg har inntrykk av at Strattera er dårligere, noe som igjen tilsier at dette er veldig indiviuelt.
Men hverken jeg(fikk tak i det illegalt før det kom til Norge) eller noen av mine venner som har prøvd det syns Strattera var noe særlig, faktisk det med dårligst effekt! og noen nasty bivirkninger (selvmordstanker m.m)
Vis hele sitatet...
Straterra suger, jeg fikk det etter noen års pause fra ritalin og conserta, jeg ble suicidal av de så jeg fikk straterra istedet. Sleit med å få utløsning, og følte meg kvalm hele tiden, selv etter nevnt tilvenningsperiode :P
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av pilleknaskern
Jeg er av den sjenerte typen, men må alltid dirre med beina, sitter ikke så mye i ro egentlig, fikler alltid med noe, vet ikke hva konsentrasjon er og mister fokus lett. På skole er jeg inne i timen bare halvparten av det jeg egentlig skal ca. Kan det være ADD eller noe sånn? Det blir egentlig bare værre :P
Vis hele sitatet...
Det er umulig for oss å svare på hvilken diagnose du har eller ikke desverre.
Ikker for å virke harsh, men hvis du har lest alle postene i tilegg interisert deg litt for tema. Hvorfor ikke da søke opp info om symptomer og div annet materiale som finnes på Norsk, på det vide internet?

Mulig jeg er utrolig pirkete. Men for å svare på spørsmålet ditt.

Ettersom jeg eller noen andre her såvidt jeg vet ikke er leger her på forumet, kan vi aldri gi deg noe diagnose, desverre.
Når det er sagt, er det en god del reasearch jeg synest du bør gjøre før du tenker på å poste det i rusforumet.

Uansett kan jeg kort forklare at du må prøve å tenke deg hvordan du var som barn. Selv om jeg ikke vet din alder.
Jeg var hyperaktiv, rastløs og hadde dårlig konsetrasjon. Noe som gjorde at jeg skjeldent bra på skolen etter 3. klasse. (sånn bortsett fra det absolutte som måtte gjøres).
Forstod aldri det som jeg skulle leses "i lese leksene", for det gikk inn ène øye og ut i masse tanker.
Jeg klarte heller aldri sitte i ro på stolen i klasserommet, og var alltid han som ikke klarte å rekke opp hånden, sitte i ro, la vær å komentere og lo av andre.
Selv om jeg aldri var dirkete plagsom, stygg mot andre. Var jeg kanskje bare der ting skjedde og evt. hadde tendenser til mobbing.
Dette med "bare å se på" synest jeg er like viktig som mobbing generelt, og noe jeg angrer på at jeg tok del i en gang for mange mange år siden.

I tilegg var jeg beste kompis med en klassekamerat som hadde "10" ganger mer ADHD enn meg da. Slik at jeg kom i en slags grå sone. Den tiden jeg gikk på skolen, var det kun de ytterst ekstreme som fikk ekstra tilbud i fag o.l. Noe PPT Tjenestenn sier de er flau over.
*Jeg var en liten klovn som bare fulgte meg igjen hele skole gangen så og si, før jeg reiste i militæret.*
Jeg har alltid hatt problemer med å plukke på ting. Jeg plukker på alt, nøkler, penger, korker, ligther, whatever bare noe å plukke på. Dirring i beina har jeg alltid slitt med og er noe som bare er meg.
Jeg var også alltid en person som fikk skylden for alt som skjedde, nettop fordi jeg 95% av gangene alltid havnet på feil tid til feil sted. Dette er noe som har forfulgt meg hele livet, og er sinnsykt irriterende.
Dette med å ikke klare å ha orden på ting er også en ulempe.

Men alt dette er _meg_. Du må komme deg til legen. Om du føler at du har ADHD eller en lignende diagnose, så be fastlegen om en time. Han er pliktig til å henvise deg til en nevropsykriatisk klinikk. Som sagt i tidligere oppe i tråden. Dette tar tid. Er du motivert nok, har du mange muligheter og aha opplevelser i vente.
Sist endret av spQ; 21. februar 2008 kl. 00:02. Grunn: ble skrevet på fylla. Måtte lage avsnitt og rette de styggeste skrivefeilene.
Skal på ingen måte kimse av at folk som har ADHD eller ADD har det tøft, men synes det er litt skummelt at folk begynner å tenke at de kan ha det fordi de har urolige hender eller ben. Alle mennesker selvstimulerer i større eller mindre grad og selv om du føler deg urolig vil ikke det si at man har ADHD. det finnes ingen tester av selve kroppen som kan tilsi at man har ADHD, selv med testing blir det synsing, i tilegg til testene som lages utfra visse kriterier (som tilsier at man har ADHD eller ADD) vil det gies diagnose som andre "psykiske lidelser".
En vet lite om langtidseffektene på legemidlene som brukes (som så mye annet). Norge er det land i Europa der leger ordinerer ut mest av disse legemidlene. Nå håper jeg ikke noen tenker at dette på noen som helst måte er en kritikk eller mistenkliggjøring av en lidelse. Det er bare et lite sukk.
Jeg selv ble diagnosert med ADHD i sjette eller sjuende klasse. Fikk ikke medikamenter mot dette i starten siden vi skulle prøve en annen måte, dette funket ikke så iløpet av niende gikk jeg må "medisin". Ritalin var da det jeg skulle bruke. Jeg har aldri likt å bli medisinert, selv om det er allergi-tabletter eller helt vanlig paracet, så det var et lite problem.

Det dumme jeg gjorde på ungdomskolen var å fortelle alle jeg kjente at jeg hadde ADHD, så dum og ung som jeg var. Det gikk umiddelbart rundt og halve skolen på 400-500 elever visste det. Noen fryktet meg fordi de hadde sett på TV en eller annen ADHD-kid som klikket og slo rundt seg, andre godtok det og bare glemte det. Det verste var de folkene som la mer og mer merke til ticksen min og at jeg var altfor pratsom, de skulle jo selvfølgelig prøve å "hjelpe" meg med å si ifra vær gang de la merke til det. Noe som bare trøkket selvtilliten lenger og lenger ned. Lærerne skyldte alt på meg, f.eks. hvis noen bråkte eller hvis noen ikke fulgte med. Da kom som regel læreren raskt bort til meg å sa ting som "Følg med nå, jeg vet du har vanskelig for å lære men du må ihvertfall prøve" og "Sitt rolig nå".

Folk så på meg som reine idioten som sikkert hadde 1-2 i snitt på karakter-kortet, alle trodde jeg var slasken i klassa. Det ingen trodde på var at jeg faktisk gikk ut med 4.6 i snitt både første og andre termin tiende. Dette var da ikke takket være Ritalinen, for Ritalinen fungerer ganske uhendig med meg. Jeg får lettere vondt i huet, blir kvalm og har skikkelig vondt i magen hele tiden, selv etter tilvenningstiden.

Etter at jeg begynte på Videregående fortalte jeg ingen at jeg hadde ADHD, ble fortere likt og lærerene trodde ikke at jeg var en liten idiot. Det ble lettere for meg å få meg venner og jeg ble mer utadvendt. Eneste problemet var at jeg sleit noe jævlig på skolen, snittet ble lavere og jeg ga sakte men sikkert opp. Folk så på meg som en idiot igjen. Lærerene visste jo selvfølgelig at jeg hadde ADHD siden mine dokumenter fra møter og samtaler ble sendt fra ungdomskolen. Jeg fikk jo litt hjelp med tilrettelegging av lekseplaner og sånn skit, dette hjalp egentlig ikke så mye siden det ikke var det som var problemet med at jeg sleit på skolen.
Mengden på Lekser på skolen var utrolig mye, bare spør hvem som helst som har gått på Lillehammer VGS.

Jeg har alltid vært imot selvmedisinering uansett problemstilling, og fant kjapt ut at jeg ville prøve et par måneder uten ritalin. Det gikk ikke særlig bra siden jeg ikke fikk med meg noe rundt meg. Jeg prøvde da å bare bruke Ritalin på de verste dagene, da det var hardest på skolen. Dette fungerte bra. Så det betyr bare at man må prøve seg fram med mengden på medisinen.

Folk som tror de har ADHD fordi de er urolige og hyperaktive tar nok feil. Dra til nærmeste BUP eller PPT-rådgiver og ta tester. Kanskje du har det, kanskje du ikke har det.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg og en kompis har en boks ritalin 40mg liggende. Jeg er happy som faen, han har ADD...Mulig det ikke funker på han? Evt hvor mye må til?
Godt med smør
Sitat av amylnitrat
Jeg og en kompis har en boks ritalin 40mg liggende. Jeg er happy som faen, han har ADD...Mulig det ikke funker på han? Evt hvor mye må til?
Vis hele sitatet...
uhm, nå er det jo godt mulig jeg bare prater bull men men, jeg fyrer av ett skudd :P


Du blir lett rusa på det, fresht og nytt stoff for deg, null toleranse. Han har ADD skal bruke det medisinsk, og har jo tatt brukerdoser i en liten stund nå sant?, så vist han i det hele tatt skal ha håp om effekt, tror jeg han trenger en del mer en deg :P VIST det gir rus på folk med ADD, noe som jeg ikke vet noe om :P


Nå vet jo jeg ikke engang om han tar ritalin medisinsk, men hypotetisk sett vist han gjør, så trenger han jo mer, om det skal være håp på rus
Sitat av amylnitrat
Jeg og en kompis har en boks ritalin 40mg liggende. Jeg er happy som faen, han har ADD...Mulig det ikke funker på han? Evt hvor mye må til?
Vis hele sitatet...
Kan bare advare at rusen til Ritalin verken er spennende eller artig. Snakker da ikke av egne erfaringer men av kameraters erfaring (siden jeg har ADHD). De ble relativt skuffa.

Men hvis du skal prøve, se her:
Jeg er ca 170 cm høy og 60 kg tung, jeg har en brukerdose på 10 mg (tar 4 timer før den går ut). Er du cirka sånn som meg kan du ta 10-20 mg, men husk å ikke ta med en 60 mg på en dag. Da kan du risikere og få en overdose som ikke er særlig hyggelig [COLOR=Red](tro meg)[/COLOR].

Du kan alltids prøve, men du vil bli skuffa. Anbefaler ikke akkuratt...

Edit: Til Kompisen din: Ta 10 mg, kjenner du ikke noe etter en halv time ta 10 mg til og vent en halvtime til. Kjenner du ikke noe annet enn våkenhet og at du er rolig så kan du ikke oppnå "rus-effekten".
Sist endret av Pagliacci; 23. mars 2008 kl. 01:12.
Okey, edit: Kompisen min med ADD tok 40mg og er..vel, lettere sagt uberspeeda!
Jeg derimot har tatt 60mg og er slapp og sliten...Føler meg behagelig og rolig...Hva kan ha skjedd? Sist gang jeg tok Ritalin var jeg våken i 2 døgn:S
Sitat av Scr0tum
Det dumme jeg gjorde på ungdomskolen var å fortelle alle jeg kjente at jeg hadde ADHD, så dum og ung som jeg var. Det gikk umiddelbart rundt og halve skolen på 400-500 elever visste det. Noen fryktet meg fordi de hadde sett på TV en eller annen ADHD-kid som klikket og slo rundt seg, andre godtok det og bare glemte det. Det verste var de folkene som la mer og mer merke til ticksen min og at jeg var altfor pratsom, de skulle jo selvfølgelig prøve å "hjelpe" meg med å si ifra vær gang de la merke til det. Noe som bare trøkket selvtilliten lenger og lenger ned. Lærerne skyldte alt på meg, f.eks. hvis noen bråkte eller hvis noen ikke fulgte med. Da kom som regel læreren raskt bort til meg å sa ting som "Følg med nå, jeg vet du har vanskelig for å lære men du må ihvertfall prøve" og "Sitt rolig nå".
Vis hele sitatet...
Jeg opplevde det samme selv på barneskolen, andre lagde bråk, jeg fikk kjeft..
Sitat av amylnitrat
Okey, edit: Kompisen min med ADD tok 40mg og er..vel, lettere sagt uberspeeda!
Jeg derimot har tatt 60mg og er slapp og sliten...Føler meg behagelig og rolig...Hva kan ha skjedd? Sist gang jeg tok Ritalin var jeg våken i 2 døgn:S
Vis hele sitatet...
Hvor mye tok du forrige gang?

En kompis av meg tok 70 mg eller noe sånt (nesten ett brett), og han sovna nesten etter 2 timer. En annen gang tok han 30 mg og ble speeda. Har sikkert noe med mengden å gjøre.
Sist gang tok jeg enten 20mg eller 40mg...
Et annet spørsmål jeg ikke finner svar på er om Ritalin slår ut på urinprøver itråd med amfetamin`? evt, hvor lenge sitter det i kroppen?
Sist endret av amylnitrat; 23. mars 2008 kl. 21:59.
ADD/ADHD og rusbruk er ett snodig tema, en bekjent som har ADHD og går på concerta for behandling av dette ser ut til å mangle den "grensen" i hodet som alle har, han har ingen sperre som sier NOK NO! i hodet sitt, her om dagen var jeg vitne til 32 bøttetrekk med tjall iløpet av en kveld, noe jeg tør påstå er ekstremt, jeg ville ikke greid 15 selv engang.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ritalin (metylfenidat) slår ikke ut på såkalte hurtigtester.
jo det gjør det!
Sitat av speq
Heisann.

Jeg fikk diagnosen ADHD da jeg var 20-21 år, etter 'nesten' å ha blitt diagnosert 3 ganger tidligere, fra jeg var 15-18. Alle gangene ble det avbrutt enten pga. sykdom av psykriater, mitt rus bruk og at jeg reiste i millitæret.

Jeg har vært innenfor psykriatrien siden jeg var 15 etter den gang en periode med fast hasj røykning.(Etter det var det endel blandingsmisbruk i mellom testene)
Den gang hadde jeg ikke 'clue' på hvordan det var å være deprimert, men fikk diagnose deprimert og angst.
Det tok dem lang tid å skjønne at det kanskje var andre ting som spillte inn og at det var for dem en 'lettvinnt' måte å for å få ført ned en diagnose. For så å fòre meg med antidep preparater og ta peng for psykologtimer.
Det tok som sagt 3 psykologer til for å forstå at ADHD muligens var et alternativ, men de fulgte det aldri skikkelig opp.

Jeg måtte på eget iniativ oppsøke lege og få han til å hennvise meg til den lokale Nevropsykologiske institutt.
Det tok meg 8 måneder å få noe som helst svar, før jeg igjen på eget iniativ ringte dem og spurte om det var mulighet om få fortgang i sakene.
Siden jeg var 16 til 21 år leste jeg mye materiale både på bibliotek og inet for å finne ut mest mulig om ADHD, ettersom 3 psykologer alltid endte opp med samme konklusjon, men ingenting skjedde.
Men etter at jeg ringte Nevropsykologiske fikk jeg pluttselig time samme uken.

Testen gikk over 3 dager. Først en lang samtale med en spesial psykriater, der det kom ganske klart frem at dette var noe jeg hadde levd med hele livet, men havnet i gråsonen pga. en tidligere "lekekamerat" av meg, som da var 5 hakk værre.

Andre dagen(og 3.dg) gikk meste parten av tiden bort på å svare på INZANE mange spørsmål.(som jeg igjen hadde tatt 3 ganger tidligere *grrr*.)Èn av foreldrene svarer også på endel spørsmål ang. barndom/ungdom, skole - for så å sammenligne de opp mot hverandre.
Det ble også gjort forskjellige tester i form av "avanserte" puslespill, der hukkomelsen var i fokus.
Forskjellige diktater og samfunns relaterte spørsmål måtte jeg også gjenomføre og svare på.
Jeg måtte også gjøre en del banale øvelser, som sikkert kan gi de ?noe? informasjon, heh
Uansett er det noen år siden jeg gikk igjenom dette, så jeg husker ikke alt som ble gjort disse 3 dagene.

Det tok ca. 2 uker der jeg fikk et brev med en epikrise der det sto en personlig utalelse av spesial psykriateren og svar på de forskjellige testene som ble gjort.
Det ble skrevet at dette var noe jeg absolutt hadde slitt med siden jeg var liten, og at det burde vært gjor tiltak mye tidligere en hva det ble gjort.

Den gang ønsket jeg overhodet ikke å motta tilbud om Ritalin behandlig, ettersom jeg hadde klart meg 20 år uten.
Men nå som årene er gått, har jeg funnet ut at jeg ikke har så veldig mye å tape på det.

Jeg begynte med Ritalin for medisinsk behandlig for ca 3 måneder siden. Etter å ha nektet i 4-5 år.
Jeg må si at jeg er overasket over hvilken indre ro den gir meg, og at jeg var mye mindre psykomotorisk urolig. Det være seg f.eks:
Dirre med beina, plukke og fikle med ting, tid til på sitte i ro i mer en 10-15 min. i strekk, og bare det å være mer fokusert på det jeg tidligere har slitt med å fokusere på.
Jeg føler også at den kan ha en liten antideprimerende virkning, noe som er positivt for min del.

Jeg klarer å konsentrere meg bedre enn tidligere og er personlig glad for det. Jeg er også mer innpulsiv og ?kanskje? en smule mer kreativ en jeg var
Men jeg vil ikke si at det er en vidunder medisin.
Det er bivirkninger med dem også, og for min del har det vært mindre matlyst(ganske selvforklarende), men jeg har også fått noen skikkelige sinne utbrudd der det virkelig bare svartner for meg.
Den kan også svinge i virkning, der jeg pluttselig kan føle meg tilfreds, for så pluttselig å gå inn i en mer selvkritisk og deprimerende fase.
Det å måtte ta 3 tabletter og HUSKE å ta dem også er et ganske stort minus med Ritalin.

Jeg begynner selv på 1. 30mg Ritalin i morgen, i stedet for 3x 10mg Ritalin for dagen.
Dette gjør det lettere å huske å ta medisinen, så jeg får håpe at det vil hjelpe.
Jeg er fremdeles i utprøvningen av Ritalin og er selv veldig oppmerksom på hvilke forandringer de enn måtte føre med seg.
Jeg har også kun gått med på å prøve Ritalin hvis jeg fikk slutte når jeg ville.
Det er spennende å få en mulighet til å få frem en ny side ved meg selv, men jeg er fremdeles ikke 100% overbevist.

Det sies at det kun er 30-40% (30%) som har god virkning med Ritalin behandling, og jeg har blitt fortalt at jeg mest sannsynelig er innenfor disse prosentene.

Jeg kan ikke gi deg noe bedre svar enn at tiden vil vise, og om du står i en slik situasjon om du skal velge Ritalin eller ei, ber jeg deg tenke deg nøye om.
Det er bivirkniger, og disse vil du merke på ett eller annet vis.
Det er ikke medisin å spøke med. Da jeg vet om en person som har utvikklet tiks og noe lignende tourettes syndrom etter 8 mnd. bruk av Ritalin.
Dette kan forekomme om det ligger genetisk til ett eller annet sted i familien, og skal ikke brukes om det er kjent at far eller mors side har tiks eller tourettes syndrom.
Dette er ikke spøk, og jeg må innrømme at jeg ble skremt da jeg så denne personen igjen etter begynt Ritalin behandling og de bivirkningene denne personen hadde fått av dem.

Uansett, det er opp til deg.
Jeg tok valget å prøve det, ettersom jeg ikke føler at jeg har noe som helst å tape på det. Jeg har prøvd så og si alle rusmidler og også klart å slutte med de aller aller fleste av dem.
Så virkestoffet bekymrer ikke meg, da det er tett oppfølging av lege og psykriater, samt EKG test og blodprøver for lever,nyre, osv. Hver 6.mnd.
Vis hele sitatet...

Du sier du har klart å slutte med de aller fleste rusmiddel, hvilke er du ikke ferdig med?
Skulle selv prøvd Ritalin som medisin mot adhd men pga. rus MÅ jeg på pisseprøver for å få det... :S
Sitat av z0p
Jeg vet mange som har blitt påvist adhd/add etter lang tids rusmisbruk, men om det kom av rusmisbruket eller om de har hatt det tidligere er uvisst. Noen har også ljugd på seg en adhd diagnose på grunn av ritalinen.
Vis hele sitatet...
Det skal ufattelig mye til for å lyve på seg den diagnosen. ADHD utredningen er vel nesten mer grundig enn noen andre. De sier jo seg selv når en slik utredning kan ta mange år. Ikke bare det, det må godkjennes på høyeste hold. Du skal være rimelig god på skuespill, samt vite alt det er å vite om ADHD.Tror rett og slett dette er komplett umulig å fake.

Jeg er 27 år gammel, og fikk selv ferdigstilt diagnosen for 2 år siden, min utredning tok 16 mnd! Har aldri blitt så grundig undersøkt før. Ikke bare hos behandlere, og spesialister, men det sjekker jo alt om bakgrunnen din. PPT, Skolegang, og mange andre aktuelle kilder.

Jeg har før speeda over en 5 års periode, fikk utskrevet ritalin etter at jeg hadde testa strattera og ikke fått noe merkverdig effekt der. For å være ærlig, Ritalin er jaggu ikke noe å ruse seg på. Greit nok at det er et A preparat, men rusen du får om du stapper trynet fullt med ritalin , ville jeg ikke tatt imot om jeg fikk betalt for det.

Etter gradvis opptrapping av mine daglige doser, er jeg nå oppe i 30 Mg pr dag. Etter ca 3 mnd, merket jeg at jeg fikk tilbake søvnen min. En stund etterpå fortalte min daværende samboer at hun oppfattet meg som mye roligere og avbalansert.

Nå i ettertid har jeg også fått merkverdig bedre konsentrasjon. Før kunne jeg lese en hel bok, uten å huske en eneste linje. Nå klarer jeg faktisk å fungere oppimot normalt. Ritalinen har gitt meg et nytt liv for å si det mildt.

Har heller aldri tenkt tanken på å gå tilbake på det daglige kjøret med amf+ div. Nå tar jeg det veldig sjelden, og kun ved spesielle anledninger. Leger er dog veldig forsiktige med å skrive ut slike ting til tidligere rusmisbrukere, noe som er logisk i seg selv. Er vel fylkeslegen som må godkjenne en evt medisinering etter at diagnosen er ferdigstilt.

Det finnes utallige medisiner som brukes mot ADHD, det er helt individuellt hva som fungerer for den enkelte. Noen opplever aldri effekt av medisinene, men kan ha like god nytte av å fks trene 4 ganger i uken. Heldigvis er det slik at etter hvert som man blir eldre, reduseres ofte symptomene noe som igjen kan gjøre medisinering unødvendig.

Finnes flere norske nettsteder om ADHD, leser man litt der er det lettere å forstå for både den det gjelder og familen som blir rammet. Jo mer kunnskap, desto bedre forståelse og kontroll.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Skal til ADHD utrredning og jeg mistenker selv at jeg kan ha ADD (indre uroligheter). Mistankene om dette kom etter økt bruk av amfetamin og følelsen av selvmedisinering. Skal vel få forsøke Ritalin hvis jeg klarer og holde meg rusfri. Men er det ikke 6mnd med innkjøring på Ritalin før man ser om det virker? Og er dette noe jeg må ta hele livet hvis jeg har ADD/ADHD?

Prøvde engang og ta 40mg Ritalin på engang, resultat: Føllte meg slapp/sløv og rolig, sovnet etter en halv time ca tror jeg det var..

Har også prøvd dexadrine og dexamine (på egenhånd). Likte Dexadrine da jeg fikk til og konsentrere meg og huske ting uten følelsen av og være ruset som på amfetamin! Testa opp til 4 stk på engang de gangene jeg tok dexadrine.

Den nye heter vel dexamine, heiv innpå 4 stk medengang og ble vel egentlig rolig og fin men uten rusfølelse, venta en halvtime så knuste jeg en siste (nr 5) tablett og snorta den og da ble jeg "litt påtent" men det varte kort, 1,5 timer senere kunne jeg legge meg ned og sove... Noe som ikke jeg alltid for til på amfetamin for og si det sånn..

Skal vel mye til for og få dexadrine/dexamine?

Forresten det noen sier om at fiskeolje skal hjelpe så bra mot ADHD/ADD må jo være noe jævla tull. Har brukt Omega 3 kapsler daglig i 2 år minst uten noe gevinst på det området! Omega 6-9 får jeg nok i meg fra maten så vil tro fiskeolje kravet mitt er godt dekket!
Adhd er medfødt, kan ikke bli påført via rusmissbruk ect. Om en merker at en får visse bivirkninger som går på konsentrasjon, depresjon, indre, tvangstanker, hallisser, uro osv etter missbruk er dette kun noe som har fucket seg opp i din kropp ved tid/for store mengder. (FORORSAKER IKKE ADHD/ADD.)

Noe som går på samme topic er vel heller det stikk motsatte; en som sliter til vanlig (adhd/add) å aldri har rørt ved noen av desse overnevnte stoffene (medisin) som rhitalin/conserta ect å en dag prøver for en har mistanke eller faktisk er veldig sikker, men ikke har fått noen form for utredning (familie relatert ect) vil kunne merke hvordan kroppen reagerer på dette på en bra måte. Men selvmedisinering er ingen ting å rote seg bort i, spesiellt rhitalin (et pent ord for "speed").
Samme gjelder conserta som skal tas over lang tid før en skikkelig virkning faktisk fungere som den skal. (En overdreven bruk av conserta kan være vel så farlig som ren rhitalin (som er et stoff som faktisk er i conserta). Den største forskjellen er egentlig at conserta er piller/kapsler som er bygget opp i lag for en sakte skal få i seg "medisinen".
Noen som har denne "sinnslidelsen" (altså ikke en "sykdom" som mangen påstår) kan tåle rhitalin, andre bare conserta, og noen må kombinere begge deler.
Ikke en sak å ta i egne hender
Gå til din fastlege om dette er noe du mistenker å ha.

En kan gå på en kraftig smell generellt uansett vilke medisinske/kjemisk fremstilte stoffer en styrer på med uten veil fra lege, utrednings "staben" ect

(Hoppet nok litt bort fra topic´n her nå, men følte for å skrive litt mens eg var i gang.
Sist endret av Dodecha; 28. august 2008 kl. 15:06. Grunn: Fjernet søppelspråk og redigerte vekk dialekt
Bloodworn: Mye tull du skriver i innlegget ditt! Leste du ikke hva jeg skrev??! Har jo sagt at jeg skal til ADHD utredning! Det er ikke bivirkningene av amf bruk jeg opplever som får meg til og tro at jeg kan ha ADHD. Er som sagt konsentrasjonsproblemer, aggresjon , tristhet, vanskelig og planlegge ting, gjør ting på impuls , tenker mye så jeg blir sliten, overanalyserer ting , DETTE er noe jeg har merket før amf misbruket startet, har bare ikke vært så bevisst på dette og ADHD!

Og du driter deg ut med og si at Ritalin er ett pent ord for speed! Det ligner ikke litt (har prøvd begge deler så vet hva jeg snakker om!)

Du sier man kan gå på en kraftig smell med selvmedisinering uten veiledning fra lege. Du kan fort gå på en smell med FEILmedisinering fra lege også! De fleste leger jeg har vært innom er udugelige og jeg har lest/studert mesteparten av det jeg har brukt og en del ting har fungert veldig bra iforhold til hva legen har "anbefalt". Har blitt feilmedisinert fra lege og også feilvurdert så det var veldig ubehagelig!
Bloddworm:
ADHD eller ADD kan vel komme av rusmisbruk? Det er tross alt en diagnose, som påviser veldig like symptomer, enten det er pga rusmisbruk, eller "naturlig".
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Bloodworm: Som vi har presisert mange ganger her på forumet concerta, ritalin etc inneholder methylfenidat, ikke amfetamin (eller "rhitalin" som du kaller det):

Methylfenidat er methyl alpha-phenyl-2-piperidineacetate mens amfetamin er 1-phenylpropan-2-amine, to totalt forskjellige stoffer.

Hvordan folk som deg får for seg at de inneholder amfetamin er uforståelig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av speq Vis innlegg
Som sagt i tidligere oppe i tråden. Dette tar tid. Er du motivert nok, har du mange muligheter og aha opplevelser i vente.
Vis hele sitatet...
Hei Speq.

Kjenner meg veldig igjen i din historie. Opplevde også å bli satt på SSRI medikamenter pga feil-diagnose. Fastlegen var fast bestemt på at korrekt diagnose var satt, og ba meg bare om å øke dosen om virkningen ikke ga ønsket effekt. Gikk nesten TO år før jeg bestemte meg for å ta saken i egne hender. Mine mistanker rundt ADHD viste seg å være berettiget. Etter to timer hos en psykiater så fikk jeg resept på Ritalin. Livet har blitt snudd fullstendig på hodet! Sliter fremdeles med SSRI'en; Halvert dosen tre ganger, men ikke klart å kutte helt. Er nede i 25mg zoloft pr. dag, og har utallige ganger prøvd å kutte helt, uten hell. Så mye til dem som påstår at en ikke blir avhengig av SSRI.

Zoloft & tolvon har ikke akkurat hjulpet på vekta, så bi-virkningen til Ritalin vedr. vekt-tap er for meg bare et stort pluss

Takk for god lesning Speq

NB. Om du er plaget av kraftige svingninger i stemmnings-leie, så kan en økning av dosen hjelpe på. (1,1mg pr.kg.)
▼ ... over et år senere ... ▼
Har vært på utredning nå for ikke så lenge sia å du må kunne avlegge rein urin prøve for å kunne få ritalin/strattera/conserta osv.