Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 8019
Hei folkens.

Nå som Antminer S9 er på billigsalg slo jeg til og kjøpte 1 for å prøve meg frem. Lyd og varme er selvfølgelig en utfordring med disse enhetene, men jeg googlet litt rundt for å finne en god løsning for dette.

Jeg bor i en leilighet og har en bod i gangen med vindu hvor jeg har satt opp mineren min. Jeg har laget en kasse med lyddempende plater fra Biltema, kjøpt adaptere fra viftene til 100mm Flexit-rør, og isolasjonsstrømper som er tredd utpå disse rørene. alt dette for å få varmluften ut og lydnivået ned.

Problemet mitt nå er at temperatturen fortsatt ligger på 90-96 grader. Dette er litt i det høyeste laget, og på dager som vi hadde i Mai i år med rett under 30 grader ute, så slo den seg av fordi den någge temepraturer på over 110 grader.

Er det noen som har tips om hvordan man kan sjekke eller foreta justeringer for å få til en god kjøling av mineren?
det står at Antminer S9 skal kunne operere i romtemperaturer opp mot 40 grader men jeg har fortsatt problemer selv om romtemperaturen er 25 grader i boden.
Romtemperatur på 40 grader betyr alt du har kjøling som klarer å holde den på 40 grader, begynner du på 25 og ikke har lufting som klarer å ta unna så blir boden din fort langt over 40g.

Har du regnet på om du tjener noe på den i det hele tatt når du trekker fra strøm forresten?
Undersått
Kan du laste opp bilder av oppsettet ditt?

Jeg har ingen erfaring med minere, men et par brukere på bitcoin forum sier at temp opp til 90 grader er normalt. Jeg mistenker at du kanskje kan ha litt for dårlig luftflyt hvis du har lange flexit rør både på inntak og "eksos", og kun bruker de medfølgende viftene. Rør påvirker luftflyten.

Hvis du overlever støyen et døgn så ville jeg testet å kjøre mineren uten oppsettet ditt og sett hva det gjør med temperaturen.

Ellers er det nok som rfa hentyder en grunn til at disse er på billigsalg for tiden.
Wintrade's Avatar
Trådstarter
Det er samme temperatur i boden (ca.) som ute når mineren er avslått fordi vinduet står åpent. Temperaturen når mineren er på er rundt 25 grader. Derfor jeg ikke forstår hvorfor den ikke har en lavere temperatur... Koblingene mellom viften og flexit-rørene er også tilnærmet helt tette så veldig lite varmluft som lekker ut i boksen.

Det er ikke mange kronene jeg tjener på miningen per time/dag/måned med dagens BTC-kurs, men det er en langsiktig investering etter som vanskeligheten øker og block rewarden halveres, som medfører en økning (dobling?) av BTC-prisen når den tid kommer.
Som noen gjerne har fått med seg så er det fare for en ekstrem økning i strømprisen i sommer og da vurderer jeg selvfølgelig å slå av mineren noen uker. hehe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Wintrade Vis innlegg
Det er ikke mange kronene jeg tjener på miningen per time/dag/måned med dagens BTC-kurs, men det er en langsiktig investering etter som vanskeligheten øker og block rewarden halveres, som medfører en økning (dobling?) av BTC-prisen når den tid kommer.
Vis hele sitatet...
For det første er det ikkje gitt at prisen på bitcoin vil auke når block reward og vanskegrad auker. I tillegg vil jo vanskegraden føre til at du utvinner mindre.
Sitat av Wintrade Vis innlegg
Det er ikke mange kronene jeg tjener på miningen per time/dag/måned med dagens BTC-kurs, men det er en langsiktig investering etter som vanskeligheten øker og block rewarden halveres, som medfører en økning (dobling?)
Vis hele sitatet...
Bare for å nevne det, det er ingen sammenheng mellom prisen på BTC og vanskelighet / blockreward. Den eneste som styrer pris på BTC er hva markedet er villig til å betale.

Halveres blockreward så halveres inntekten din så lenge ikke plutselig mange flere vil kjøpe BTC enn dei som vil selge det. Og øker vanskeligheten så minsker også inntekten din.

Logikken med dobling av pris om vanskelighet og blockreward endres høres ut som noe som OneCoin "predikanter" forklarer verdien til OneCoin med.
Wintrade's Avatar
Trådstarter
Sitat av rfa Vis innlegg
Bare for å nevne det, det er ingen sammenheng mellom prisen på BTC og vanskelighet / blockreward. Den eneste som styrer pris på BTC er hva markedet er villig til å betale.

Halveres blockreward så halveres inntekten din så lenge ikke plutselig mange flere vil kjøpe BTC enn dei som vil selge det. Og øker vanskeligheten så minsker også inntekten din.

Logikken med dobling av pris om vanskelighet og blockreward endres høres ut som noe som OneCoin "predikanter" forklarer verdien til OneCoin med.
Vis hele sitatet...
Denne tråden skulle ikke omhandle BTC-kurs eller spekulering. Intensjonen her var å søke råd fra andre om oppsettet for Antmineren min. BTC-kurs og andre markedsteorier (er selv Siviløkonom) kan vi diskutere en annen plass. ..MEN for å legge et lokk på den diskusjonen så ser jeg at det investert millioner om ikke milliarder i miningfarmer rundt forbi i verden, det i seg selv gjør at det ligger en forventning om at BTc-kursen skal opp, og slikt er ofte nok i seg selv til å drive kursen.

*lokk på kurs-diskusjon*
Kjører du viftene på auto? Eller har du lagt inn viftehastighet manuelt selv?
Du kan jo prøve deg frem fra 80% og oppover på viftehastighet og la den være på det.
Det du kan gjøre på varme sommerdager er jo å justere frekvensen ned.
Hashraten går ned når du gjør dette, som igjen går ut over inntjeningen. Men da har du muligheten til å la den gå på varme sommerdager.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Direktør
Lunar's Avatar
Du burde defintivt bruke en avtrekksvifte på andre siden av flexirørene, enten et som trekker varmluften inn eller som trekker kaldluft inn på andre siden av mineren..

Har selv et lite oppsett og det lager mye varme, bruker det selv til å varme huset.. Sparer en del strømutfiter da 80% av strømmen i kretskort forsvinner i varme.. Like greit å bruke varmen! (God business ide og forrresten) Om dere har litt ressurser, produserer fjernvarme eller varme generelt med minere, få returnert 80% av strømutfitene igjenom mining, om ikke mer?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
bruker selv l3 scrypt minerene til alternativ varme ovn om vinteren, har en miner i drivhus, funker greit.