Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1507
Hei.

Jeg sitter her med ett par tusen kroner, og lurer om det er noe som er verdt å bytte ut for å gi maskinen litt mer krefter. Maskinen brukes til spill og surfing, den var aldri ett beist når den ble satt sammen, ei heller forventer jeg at den blir ett nå.

Følgende deler er å finne i maskinen nå:
MSI H110M PRO-VH, Socket-1151
Gigabyte GeForce GTX 960 2GB
Intel Core i5-6400 Skylake
Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB)

Budsjettet er som sagt, en plass rundt 2000kr.
Kjøper en nytt skjermkort? Ny prossesor?

Obs: Jeg spiller ikke på høyere oppløsning en 1920x1080 om det er relevant.
Sist endret av møkk; 27. mai 2018 kl. 18:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er ikke så altfor mye du får gjort med 2k som er verdt å gjøre med systemet du allerede har med mindre du kjøper brukt.

Hvor høyt klarer du å presse budsjettet og kan du gi en full liste av komponentene dine?
Sist endret av mtew; 27. mai 2018 kl. 20:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
MSI H110M PRO-VH, Socket-1151
Gigabyte GeForce GTX 960 2GB
Intel Core i5-6400 Skylake
Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB)
EVGA Power Supply 550W GOLD
Sound Blaster Z Intern Lydkort

Er det noe jeg mangler nå? 3k er nok absolutt bristepunktet. Har fått en anbefaling om å gå for en ny prosessor, men da maskinvare er ganske fremmed for meg så velger jeg å høre litt rundt.
Veldig mange spill krever mer fra prossesoren enn fra grafikkkortet. Jeg kan legge ved noen linker til komponenter du eventuelt kan huske til du har litt mer å bruke.

https://www.komplett.no/product/9047...TT-310-904700#

https://www.komplett.no/product/9117...TT-310-911775#

https://www.komplett.no/product/8953...TT-310-895396# (Anbefalt)

Jeg ville anbefalt at du oppgraderer CPU'en først og heller GPU'en senere.
Sist endret av mtew; 27. mai 2018 kl. 20:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Slår meg som litt underleg råd. CPUer har ikkje utvikla seg så fordømt mykje siste fem åra, og i5-6400 er relativt ny CPU, og å oppgradere til i5-7600k vil ikkje utgjere allverdens skilnad. Den er ein generasjon nyare, og hakket kjappare, men alt i alt vil eg hevde du får veldig lite igjen for pengane ved å bruke 2000,- på den CPUen.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Sitat av mtew Vis innlegg
Veldig mange spill krever mer fra prossesoren enn fra grafikkkortet. Jeg kan legge ved noen linker til komponenter du eventuelt kan huske til du har litt mer å bruke.

Jeg ville anbefalt at du oppgraderer CPU'en først og heller GPU'en senere.
Vis hele sitatet...
Hæ?

Om du nå tenker på spill som csgo og har lyst på høyere fps er jeg enig.

Men grafikk tunge spill som for eksempel FarCry 5 krever mer av skjermkortet enn fra prosessoren. Og den prosessoren TS har klarer fint disse spillene på 1080p 60fps.

Tenker selv at en oppgradering av cpu ikke vil gi nokk igjen for penge at det ville vært verdt det for min del. Hadde heller siktet mot en i5 8400, men da trenger du også nytt hovedkort.

https://www.pcgamer.com/intel-i5-840...-cpu-in-years/
Personlig merket jeg det mye bedre når jeg oppgraderte CPU'en en jeg gjorde når jeg oppgraderte til en 1080 fra en 970 men det varierer selvfølgelig på hva du skal bruke maskinen til.
1. Selg grafikk kortet, og kjøp ett 1070 ti. Så kan du game de nyeste spillene i mange år til.
Bare sjekk ut om strømforsyningen er stor nok.

2. 8 gb ram er litt lite men nok. så det kan du evt også oppgradere senere.
Med lite ram på pcen, så må du kjøre minst mulig programmer i bakgrunnen.
Du kan fjerne dem selv med å avinstallere dem, gå i msconfig og fjerne oppstartsprogrammer som er unødvendig.
Det finnes et lite kjekt program som gjør den jobben som er mye bedre enn. Razer Cortex: Game Booster
Programmet heter : Gamefire ( det ligger tilogmed innebygd noen tweaks som man kan aktivere ) Det programmet slår bare av unødvendige bakgrunns prosesser som bruker unødvendige ressurser. å spill blir mere smooth.

3. Bruker selv " Windows.10 V1709 Lite Edition V6 " kan lastes ned i fra teamos-hkrg "
Det er en custom versjon av windows 10 der alt av unødvendige ting er fjernet. Jeg har brukt mange windows versjoner opp i gjennom tidene. å dette er klart den beste jeg noen gang har brukt.


4. ( bonus, gir ingen forbedring i ytelse på spill men vist du har spillene lagret på ssd så loader spillene mye kjappere og samme vist du booter windows fra ssd så loader det mye kjappere ( men ytelsen \ fps blir lik som med vanlig hardisk ). og programmer og åpne internet leseren osv går kjappere, så alt i alt føles pcen kjappere.
Så i spill med lange loading tider ( skyrim, kingdom come deliverance ), så er det helt klart en fordel med ssd

5. bra nok kjøling og overklokking av cpu.

Så vist du klare å få feks 1000 kr for det gamle grafikk kortet. Så har du nesten nok til å kjøpe 1070 ti. Og kanskje da ta sjangsen på å kjøpe ett brukt på finn.no for ca 4000 kr fra en miner evt prute ned prisen \ eller kjøp ett 1060 6gb.

Hvordan spill spiller du \ har planer om å spille evt.

Så må du passe på at bakgrunns programmer ikke bruker unødvendig cpu og ram når du skal spille. Så før du spiller sjekk at cpu bruker mellom 0 og 3 % i usage. Så er du good to go :P :P :P :P
Sist endret av Anonymousesick; 28. mai 2018 kl. 06:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.