Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4386
Mange snakker om det mystiske sorte hullet. Noen snakker om man kunne reise i tid med det eller komme til en annen dimensjon. Men kan det ikke muligens være bare snakk om en ekstrastor nøytronstjerne?

- Når solen vår dør, blir den en rød dverg. Gravitasjonen blir akkurat samme som det var før. Bare størrelsen blir forandret.
- Når en kjempestjerne (større enn solen) dør, blir den til en hvit dverg eller nøytronstjerne. En nøytronstjerne på 20 km i diameter, har 2-3 ganger så mye masse som solen vår. Men det er vel ikke nok til å "holde" lyset inne.

Når en enda større kjempestjerne dør, blir den ikke bare en "stor" nøytronstjerne? Som har overgått grensen nok til å "holde" lyset inne og forblir svart?

Så... hvis du havner i det sorte hullet, forblir du i den døde stjernen som fastklemte atomer for alltid. Man blir ikke teleportert til en annen dimensjon eller hva nå forskere fantaserer om..?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Et svart hull er jo rett og slett et legeme med en helt vanvittig gravitasjonskraft, så jeg skjønner ikke annet enn at man blir flat som ei pannekake? Og hvorfor sier du "det sorte hullet"? Man tror at det er svarte hull i midten av de fleste galakser.
Har aldri hørt om forskere som har fantasert om dimensjons/tidsreiser ved å havne i et svart hull, bare Rush i sangen deres Cygnus X-1:

In the constellation of cygnus
There lurks a mysterious, invisible force
The black hole
Of cygnus x-1

Six stars of the northern cross
In mourning for their sisters loss
In a final flash of glory
Nevermore to grace the night....

Invisible
To telescopic eye
Infinity
The star that would not die

All who dare
To cross her course
Are swallowed by
A fearsome force

Through the void
To be destroyed
Or is there something more?
Atomized at the core
Or through the astral door
To soar....

Jævla bra sang, anbefales.
Hentet fra kilden nederst:
  • Dersom stjernens masse er mindre enn 18-22 ganger Solens, eksploderer den som supernova og etterlater seg en nøytronstjerne.
  • Er stjernens masse mellom ca. 20 og 42 ganger større enn Solens, oppstår en supernova og en nøytronstjerne. Eksplosjonen er imidlertid ikke kraftig nok til å slynge all gassen ut i verdensrommet. I løpet av kort tid faller så mye gass tilbake og ned på nøytronstjernen at denne blir for tung. Tyngdekreftene klemmer den sammen til et sort hull.
  • Er stjernen mer enn 42 ganger tyngre enn Solen, klarer ikke eksplosjonen som skulle ha laget en supernova, å slynge gassen ut i verdensrommet. Supernovaen avlyses og hele stjernen klemmes sammen til et sort hull.

    Du er vel inne på en god idè, men det virker for meg som at det er verdt å adskille definisjonene sort hull og nøytronstjerne ut i fra de punktene som vises her. Jeg er ingen ekspert på område, så jeg kan ta feil men det ser ut som at sorte hull kan bli til uten å eksplodere som supernova, mens en nøytronstjerne virker som må eksploderes som supernova først.

    "Vanlig materie på Jorden og andre steder består av protoner og nøytroner i en atomkjerne som er omsvermet av elektroner. I det fantastisk energirike øyeblikket da nøytronstjernen dannes i midten av supernovaeksplosjonen er trykk og tetthet så ekstreme at elektronene blir presset inn i protonene. Resutatet blir nøytroner. I sentrum av en nøytronstjerne er tettheten så ekstrem at materien kan over i enda merkeligere former - kanskje hyperoner."

    Du kan lese mer om hyperoner nederst i denne posten. Det er antatt at sorte hull dannes når en nøytronstjerne kollapser. Det er visse andre forskjeller også men siden hyperoner mest sannsynlig dannes når nøytronstjerner kollapser så er det mer sannsynlig at sorte hull ville vært "ekstra stor og stabil" hyperoner mener jeg, fremfor ekstra stor nøytronstjerne. Men tror sorte hull har noen andre egenskaper som differerer veldig i forhold til både nøytronstjerne og hyperoner, så det blir nok tankefeil det med at sorte hull er ekstra stor nøytronstjerne.
Sort hull
Nøytronstjerne
Hyperoner

NB! Denne konklusjonen er riktig forutsatt at jeg har tolket forskjellene på nøytronstjerne, hyperoner og sort hull riktig. Det kan hende jeg tar feil!
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Ja, det er faktisk rett det du sier. Dette er et tema jeg selv finner svært interessant.

Kan begynne med å skrive litt om vår egen stjerne. Dette er en stjerne med relativt lav masse. Måten den fungerer på i sekvensen den befinner seg i nå, er med termonukleær fusjon. Stjernen inneholder blandt annet både helium og hydrogen. I nåværende sekvens er temperaturen kun høy nok til å kunne fusjonere hydrogen, som frigjør energi. Solen er stabil, den har likt internt trykk på grunn av fusjoneringen, som gravitasjonen.

På et senere tidspunkt vil solen ha forbrent all hydrogen som eksisterer der, og gravitasjonen vil begynne å presse sammen hele stjernen til en mindre størrelse. Mindre størrelse og høyere trykk betyr at temperaturen stiger. Den vil stige nok til å kunne begynne å fusjonere helium. Når dette er tomt, vil den prøve å fusjonere karbon, med uheldig resultat. Den står nå som en rød dverg.

På dette tidspunktet vil det ytre laget av stjernen begynne å kastes ut i kosmos (og eter i samme slengen opp vårt eget solsystem), fordi det ikke er nok masse i stjernen til å produsere gravitasjon til å holde den ytre massen på plass. Dette kalles planetær nebula.

Men nå begynner det å skje ting i sentrum av stjernen. Gravitasjonen begynner å presse sammen stjernen ytterligere. Men stjernen klarer fortsatt ikke fusjonere karbon. Istedet finner den en annen måte å overleve på. Nemlig elektroner. Elektroner liker ikke å være i nærheten av hverandre. Så når stjernens størrelse blir trykket sammen til omtrentlig samme størrelse som jorden er, vil trykket av elektronene være nok til at stjernen klarer å motså gravitasjonskraften. Den vil dermed ende opp som en hvit dverg og fortsette å hive ut resten av sin energi.

Men, det er ikke alle stjerner som oppfører seg på denne måten. Mer enn halvparten av alle stjerner som eksisterer, er såkalte binærstjerner. Dette er to stjerner som går i bane rundt hverandre.

Dersom en hvit dverg er knyttet mot en annen stjerne med gravitasjonen, vil den hvite dvergen begynne å "ete" materiale fra den nærliggende stjernen. Den henter til seg en strøm av hydrogengass. Massen øker og vil til slutt nå en ustabil grense, som gjør at hele stjernen eksploderer i det man kaller for en type 1A supernova.

I og med at den heter type 1a, er det noe som sier at det eksisterer flere typer supernovaer. Og dette er rett. Vi har både type 1b, 1c og type 2. Strengt tatt 2l og 2p også. Men subklassene oppfører seg mer eller mindre likt men avgir forskjellig stråling.

Der den andre stjernen ikke klarte å fusjonere karbon. Klarer disse typene å gjøre det. Det er nok trykk og høy nok temperatur til at karbon kan fusjoneres. Når denne stjernen når sin slutt, så har den et ytre lag av det opprinnelige brenselet, og massevis av lag av forskjellige grunnstoff. Dette fordi den ene fusjoneringen ender som brennsel til den neste fusjoneringen, og lagene er av tyngre og tyngre elementer. Hydrogen til helium, helium til karbon og oksygen, oksygen til magnesium, magnesium til neon, og så videre helt til den sitter med en kjerne av jern. Fusjoneringen til tyngre og tyngre stoff frigjør derimot ikke energi, fusjonering av tyngre stoff absorberer energi. Så kjernen av jern bygger seg dermed opp, uten å fusjonere, og ender dermed opp som ustabil og kollapser i en ekstrem eksplosjon som kalles type 2 supernova.

Kollapset av kjernen gjør at de øvrige stoffene og deler av sin egen kjerne blir slengt ut i kosmos. Dette er forøvrig også kilde til alt av forskjellige grunnstoff vi kjenner til, indirekte og direkte. Så sant som er, er vi faktisk barn av stjerner.

Her kommer spørsmålet du egentlig stilte;
Mens delene av stjernen blir slengt ut i kosmos, blir kjernen av jern igjen. Nå er massen så stor at elektronene blir forsøkt trykt ytterligere sammen. Dette vil ikke fungere, så elektronene blir kombinert med protoner, og resultatet er nøytroner. En såkalt nøytronstjerne. Enda mindre, og enda høyere masse enn en hvit dverg. De kan være så små som 15 kilometer i diameter.

For å sette det i perspektiv. Tatt en stjerne på 1.5 ganger størrelsen til vår egen sol, og komprimerer hele sulamitten til størrelsen til en amerikansk storby. Så kompakt er en nøytronstjerne. En teskje med nøytronstjerne-materiale (på stjernen) ville veid en millard tonn. Stjernen er nå stabil.

Her kommer også sorte hull inn i bildet. En stjerne som er 25-40 ganger så massiv som vår egen, som går igjennom prosessen jeg har beskrevet. Vil ende opp så komprimert at ikke engang det indre trykket i stjernen klarer motstå det ytre trykket påført av gravitasjonen. Kjernen vil kollapse. Gravitasjonen har vunnet over massen. Som vi vet, blir lys påvirket av gravitasjon, og vil også bli sugd inn i det sorte hullet.

Det eksisterer enda større stjerner enn det jeg har beskrevet her. Stjerner med masse som er 150-200 ganger så mye som vår egen stjerne. I 2006 ble døden av en slik observert. En slik stjerne er en utrolig kilde til produksjon av tyngre elementer. En slik stjerne kan produsere 20 ganger så mye jern som vår egen sol har i total masse. Forskere mener at i universets begynnelse var disse stjernene mye mer vanlig, og er kilden til at de mindre mindre stjernene kunne dannes, og i støvet av de tyngre elementene, øker sjangsene for at en stjerne skal kunne få planeter.

Det har sikkert allerede kommet et par svar i denne tråden nå, i og med at innlegget ble såpass langt. Så kanskje jeg kommer med flere poster.

BomberMan: Jo, det er fysikere som snakker om reising igjennom tid og rom, men ved hjelp av det som kalles kosmiske hull (kan forveksles med sorte hull), og det er forskere som mener at disse kan være det neste store som blir oppdaget innen fysikken. Einsteins generelle teori om relativitet tillater matematisk teori om nøyaktig dette. Spesifikt en Einstein-Rosen Bro, og denne kom som et direkte resultat av forskning på sorte hull. Et problem her er at disse kun eksisterer for en meget kort periode, og ble dermed ment umulig på 60-tallet. Men etter filmen contact, så ble faktisk forskere inspirert til å forske mer på dette. Det direkte resultatet av dette, var faktisk med oppdagelsen av sort materie.

Edit: Må nesten legge til. Sort materie er også på samme måte som sorte hull ikke lengre bare science fiction. Men science fact. Det finnes imidlertid to typer sorte hull. Typene er "Stellar mass" og "Super mass" (med masse på milliarder ganger større enn vår sol). Stellar mass er gjerne de som kommer av tradisjonelle supernova-eksplosjoner, mens super mass er de som eksisterer i sentrum av alle galakser. Disse er både bekreftet teoretisk og fysisk. Det eksisterer også binære sorte hull på samme måten som stjerner, og i 2007 ble det faktisk observert tre sorte (super mass) hull som går i bane rundt hverandre, som et resultat av galatisk kollisjon.
Sist endret av m0b; 22. mars 2009 kl. 04:56.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Nå fikk jeg en del å tenke på her...

Her det jeg tror jeg vet som er relevant:
- Der er like mange protoner som elektroner i et atom
- Kjernen til et atom består av protoner og nøytroner
- Proton + elektron = Nøytron
- Er der færre elektroder enn protoner har vi med et Ion og gjøre

Jeg forestiller meg et vanlig atom, la oss ta Cu (kobber) som har elektronsammensettningen 2, 8, 18, 1 som blir tilsammen 29 elektroner. Så utsetter vi dette for et ekstremt trykk, sterkere enn det som er mulig og lage menneskeskapt. Elektronene vil da bli presset inn i kjernen, først forestilte jeg meg et atom med elektrode-kjerne og protoner og nøytroner rundt.

Men siden proton+elektron=nøytron ville elektronene reagert med disse og lagd et salgs atom kun bestående av nøytroner, hence, nøytron stjerne.

Tar jeg rablende galt? Eller var dette på en måte dannelsen av en nøytronstjerne sett på fra et litt mer "atomish" perspektiv? For jeg forstod ikke helt hva en nøytron stjerne var.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sio: Det er ikke så enkelt som at proton + elektron = nøytron. Men hvis et elektron og et nøytron kolliderer med nok energi, så kan du få et nøytron, f.eks. i form av et nøytron/anti-nøytron par.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Helt korrekt. Et elektron har en ladning på -1, og et proton +1. Når de utsettes for høyt trykk annullerer ladningene hverandre, og vips, man har et nøytron og et elektronnøytrino, ve.
Sitat av marsboer Vis innlegg
Så... hvis du havner i det sorte hullet, forblir du i den døde stjernen som fastklemte atomer for alltid. Man blir ikke teleportert til en annen dimensjon eller hva nå forskere fantaserer om..?
Vis hele sitatet...
Du blir drept.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Sio: Det er ikke så enkelt som at proton + elektron = nøytron. Men hvis et elektron og et nøytron kolliderer med nok energi, så kan du få et nøytron, f.eks. i form av et nøytron/anti-nøytron par.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med det er mer enn nok energi under slutten av en stjerne. Har ikke realfag, så jeg er dømd til å stille disse spørsmålene på forum for livstid :P

Men du, er det DETTE de driver med i CERN med den fine partikkelacceleratoren? (staving, jeg vet) Kan noen snakke om sorte hull også foressten? For nesten dårlig samvittighet fordi jeg drar tråden OT.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Nei, de driver ikke og forsker på svarte hull i CERN. Hovedmålet til den gjengen er å finne Higgs-bosonet, en teoretisk partikkel som visstnok skal forklare hvordan hvordan partikler har masse, og til slutt kanskje gi svar på hvordan Big Bang starta.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jo, en del av forskningen består i å kunne skape små sorte hull for å kunne få svar på en del av mystikken rundt sorte hull. De ønsker blandt annet å finne ut av hva som skjer med det som kommer inn i "event horizon". Det vil si, å finne ut av om informasjon virkelig er tapt idet noe når inn i singulariteten eller om hawking har rett om at informasjonen og entropi er bevart. Dette blandt annet med å påvise hawking-strålingen som et sort hull skal sende ut idet noe kommer inn i det. Små sorte hull som sender ut hawking-stråling vil miste energi, og dermed forsvinne. Her kommer også tap av informasjon inn i bildet.
Sist endret av m0b; 23. mars 2009 kl. 20:32.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
(og eter i samme slengen opp vårt eget solsystem)
Vis hele sitatet...
Jeg mener å huske at det egentlig ikke er slik, men at den kun tar med seg merkur og kanskje venus. Alt liv vil jo selvsagt bli utryddet, så det spiller jo liten rolle egentlig . Jeg husker ikke hvor jeg har hørt dette, kan derfor ikke vise til noen kilder, men jeg antar det var på national geographic channel ellno.

Vet da ikke om dette er riktig eller ei, jeg bare kom på det mens jeg leste!
Idéen om å reise gjennom et sort hull kommer så vidt jeg vet fra en teori som er basert på Einsteins ligninger om at noen sorte hull er roterende. Disse sorte hullene kalles Kerr black hole, oppkalt etter en matematiker fra New Zealand.

Teorien går ut på at det sortet hullet roterer så fort at sentrifugalkraften forhindrer at hullet kollapser til en singularitet. Det ble teorisert om at man så ved å reise inn i denne sentrifugalringen kunne reise gjennom tid og over enorme avstander i rom.

Den amerikanske fysikeren Kip Thorne teoriserte videre at man ved å manipulere to sorte hull kunne skape et kontrollert ormhull.
Aha!
Akkurat samme prinsipp som at månen ikke detter ned på jorda, takket være sentrifugalkraften!
Men hvis man havner i sentrifugalkraften du nevnte i bane rundt et sort hull. Ville ikke G-kreftene drept deg da ?
Jeg har hørt av min eldre søster som nå studerer fysikk hun forklarte litt om den svarte hull uten at jeg forsto så mye. Men hun sa blandt annet at jo lenger inn du kommer i det svarte hull desto saktere går tiden. det samme gjelder høyden. jo større høyden din er desto saktere går tiden.

men dette må vell være en utrolig liten tidsforskjell. Men selvfølgelig spennende =)
Her får du høre kva som skjer om du faller inn i eit svart hull.
Pluss litt om hva eit svart hull er.
http://www.youtube.com/watch?v=h1iJXOUMJpg
Sist endret av Veon; 25. mars 2009 kl. 22:33.
Sunny-Den-Lille:

Det er fordi jo fortere du beveger deg gjennom rom jo saktere beveger du deg gjennom tid. Altså, jo mer energi du bruker på å reise i rom jo mindre energi har du til overs til å reise i tid.

Når du er høyere oppe beveger du deg raskere gjennom rommet fordi jorda slenger oss rundt seg, og alt som ligger langt ute vil naturligvis begeve seg fortere enn alt som ligger tett inntil.

Dette har svært lite å si innenfor normale forhold. Forskjellen i tid for en person som står på bakken og en person som sitter i et jetfly er bare noen milliarddels sekunder innenfor noen timer, men når man nærmer seg lysets hastighet vil tidshastigheten endres drastisk, og hvis man i teorien skulle kunne oppnå lysets hastighet så ville tiden faktisk stått helt stille =)
Sist endret av mentalmelt; 25. mars 2009 kl. 22:39.
Sitat av marsboer Vis innlegg
Mange snakker om det mystiske sorte hullet. Noen snakker om man kunne reise i tid med det eller komme til en annen dimensjon. Men kan det ikke muligens være bare snakk om en ekstrastor nøytronstjerne?

- Når solen vår dør, blir den en rød dverg. Gravitasjonen blir akkurat samme som det var før. Bare størrelsen blir forandret.
- Når en kjempestjerne (større enn solen) dør, blir den til en hvit dverg eller nøytronstjerne. En nøytronstjerne på 20 km i diameter, har 2-3 ganger så mye masse som solen vår. Men det er vel ikke nok til å "holde" lyset inne.

Når en enda større kjempestjerne dør, blir den ikke bare en "stor" nøytronstjerne? Som har overgått grensen nok til å "holde" lyset inne og forblir svart?

Så... hvis du havner i det sorte hullet, forblir du i den døde stjernen som fastklemte atomer for alltid. Man blir ikke teleportert til en annen dimensjon eller hva nå forskere fantaserer om..?
Vis hele sitatet...

Jeg har ALDRIG hørt om at man kan reise i tid med et sort hull!
Det du mener er vel ormhull ?
Ormhull er på en måte et rift i undiverset, tenk deg undiverset som en rett strek som denne "I" så bøyer du den sånn at den ser sånn ut "U" så lager du et rift i mellom endene og da tar det kortere tid å reise til enden isteden for å ta hele veien rundt...
Så du reiser i tid ved hjelp av en snarvei på en måte.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Sunny-Den-Lille:

Det er fordi jo fortere du beveger deg gjennom rom jo saktere beveger du deg gjennom tid. Altså, jo mer energi du bruker på å reise i rom jo mindre energi har du til overs til å reise i tid.

Når du er høyere oppe beveger du deg raskere gjennom rommet fordi jorda slenger oss rundt seg, og alt som ligger langt ute vil naturligvis begeve seg fortere enn alt som ligger tett inntil.

Dette har svært lite å si innenfor normale forhold. Forskjellen i tid for en person som står på bakken og en person som sitter i et jetfly er bare noen milliarddels sekunder innenfor noen timer, men når man nærmer seg lysets hastighet vil tidshastigheten endres drastisk, og hvis man i teorien skulle kunne oppnå lysets hastighet så ville tiden faktisk stått helt stille =)
Vis hele sitatet...
I tillegg har masse noe å si for hvor fort tiden går. Det vil si, hvor mye masse det du befinner deg i nærheten av har.
Stephen hawking har jo en artikkel om emnet.

Anbefaler forresten folk med interesse i temaer som dette å lese "A briefer history of time" av samme mann (samt assistenten hans om jeg ikke husker feil)
Sitat av Sunny-Den-Lille Vis innlegg
Jeg har hørt av min eldre søster som nå studerer fysikk hun forklarte litt om den svarte hull uten at jeg forsto så mye. Men hun sa blandt annet at jo lenger inn du kommer i det svarte hull desto saktere går tiden. det samme gjelder høyden. jo større høyden din er desto saktere går tiden.

men dette må vell være en utrolig liten tidsforskjell. Men selvfølgelig spennende =)
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg er noe ekspert, men det har med at tid blir påvirket av masse.
Et svart hull vil påvirke tid pga den enorme gravitasjonen\massen det har, men man trenger ikke å gå lenge enn til våre satellitter for å se at tid blir påvirket av masse\magnetisme. Viss jeg ikke bommer helt går tiden raskere "der opp" enn her nede, mye pga avstanden fra jorden\massen som = mindre magnetisme?
Stemmer ikke det sånn ca viss man skal se på det enkelt?

Kanskje tiden står stille i ett svart hull, da gravitasjonen er så enorm at det ikke slipper unna. Viss tid er ett "materiale" som sagt. Noe de fleste er enige i?

Skal se A briefer history of time nå. Viss noen er interesert kan jeg legge ut link til programmet i HD. Ble sendt på Discovery en eller annen gang.
Er torrent, vet ikke hvordan reglene er rundt torrents her. Er det lovlig å legge ut tv programmer?
Ikke magnetisme, men masse/gravitasjon, og hastighet.

Torrents er forøvrig IKKE lov til å legge ut her nei, men du kan vel f.ex. legge ut korrekt navn på torrenten, så blir det lett å finne for andre.

Høyde har vel egentlig ikke noe direkte med dette å gjøre, men en satelitt kan jo sies å være ganske høyt over jorda, og har dermed ganske stor hastighet i forhold til jorda, som igjen vil si at tiden går saktere på denne satelitten enn den gjør på jorda. Alt dette er imidlertid meningsløst hvis man ikke har noe å måle i forhold til. Er det to satelitter som går helt parallellt, med akkurat samme hastighet (dvs at de står stille I FORHOLD TIL HVERANDRE), så vil også tiden gå nøyaktig like fort der. Øker hastighet øker også masse, og dermed gravitasjon.

Edit: "så vil også tiden gå nøyaktig like fort der" skulle selvsagt være "så vil også tiden gå nøyaktig like fort på begge to".

Det som skjer i et sort hull, er at når man samler mer masse, så vil objektet man får få større og større gravitasjon (på samme måte som at man er tyngre på jorda enn på månen) - og er objektet stort nok vil det ha så høy gravitasjon at all massen kollapser sammen til et helt hinsides kompakt objekt, og er det nok av dette ender man opp med et sort hull.

Alt dette kan ledes ut fra e=mc^2 - relativitetsteorien, og derfra kommer også uttrykket "alt er relativt"

Hvis jeg ikke husker mine gamle fysikkunnskaper sånn helt hinsides feil da
Sist endret av atomet; 4. april 2009 kl. 16:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
På et senere tidspunkt vil solen ha forbrent all hydrogen som eksisterer der, og gravitasjonen vil begynne å presse sammen hele stjernen til en mindre størrelse.
Vis hele sitatet...
Litt pirk, men det er bare 10% av hydrogenet som fusjonerer til helium før gravitasjonskreftene tar over.

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Det direkte resultatet av dette, var faktisk med oppdagelsen av sort materie.
Vis hele sitatet...
Er det ikke sånn at man har "visst om" sort materie helt siden Einstein sin tid? Da man tenkte seg at det måtte være materie der ute som vi ikke har greid å observere, for at de astrofysiske lovene vi kjenner til skal kunne fungere.

Ellers et veldig informativt og flott inlegg!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Masclet Vis innlegg
Men hvis man havner i sentrifugalkraften du nevnte i bane rundt et sort hull. Ville ikke G-kreftene drept deg da ?
Vis hele sitatet...
Nei, det høres rart ut. Hva hadde vært vitsen med å lage det på den måten om man ikke kunne reist komfortabelt gjennom tiden via det?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av atomet Vis innlegg
Høyde har vel egentlig ikke noe direkte med dette å gjøre, men en satelitt kan jo sies å være ganske høyt over jorda, og har dermed ganske stor hastighet i forhold til jorda, som igjen vil si at tiden går saktere på denne satelitten enn den gjør på jorda.
Vis hele sitatet...
Følte bare at jeg burde tilføye at det du går ut i fra nå er den spesielle
relativitetsteorien. I følge den generelle rel.-teorien vil en klokke gå raskere på satelitten enn én på jorden, grunnet at den er høyere oppe i tyngdefeltet, noe som fører til en lavere tyngdeakkselerasjon, og dermed også en lavere tyngdekraft.

Denne påvirkningen er større enn den andre, noe som fører til at en klokke om bord på satelitten vil gå mellom 30-40 µs raskere enn én på jorden. (husker ikke om det var døgn eller år ... litt ille når man skriver om slikt, men det er bare å regne ut)

Det artige med sorte hull er nettopp at det er en singularitet. Uten den ville alt vært dønn kjedelig. I tillegg har vi "the event horizon" eller hendelseshorisonten, noe som betyr at innenfor den ekisterer det ikke et "ut", hvilket innbærer at uansett hvor fort du drar fra (om så en akks. på uendelig) det sorte hullet, så vil du uansett gå innover. En nøytronstjerne vil ikke kunne dette da volum og masse henger sammen i vanlig fysikk, noe som vil si at hendelseshorisonten alltid ligger inne i stjernen, og før du kommer dit har du dødd av gammastrålig

Nuvel: en singularitet er vel generelt bare noe der våre lover og regler for tid, rom o.l. bryter sammen. Noe som gjør at den/de som finner svaret kan vente seg en nobelpris eller to!

Så vidt jeg husker eksisterer det to forklaringer på hvordan et svart hull kan "fungere", begge kommer vel fra Einsteins ligninger, men, men. Den ene er at det vha. et ormehull eksisterer et såkalt hvitt hull, der materie bli spydd ut, dette får man ved å la tiden gå baklengs i det sorte hullet, noe som er eneste mulighet med dagens formler, evt. å si at tiden ikke eksisterer. Den andre er Hawking-strålingen, som går ut på at et foton som er ved hendelseshorisonten blir til en partikkel og en antipartikkel, hvor den ene slipper unna, mens den andre ikke. Dette medfører at et svart hull fordamper (som tidligere nevnt), men ingen vet nøyaktig hva som skjer inne i et svart hull, og hvite hull har man ikke funnet bevis for.
Sist endret av yvve; 25. april 2009 kl. 00:56.
Brief history of time;
http://video.google.com/videosearch?...um=4&ct=title#

Litt treg med å finne dokumentaren, glemte det ut. Men bede sent enn aldri.

Dokumentaren kan fås tak i mye bedre kvalitet via torrent, til og med 720p.
anbefales til alle som er interesert i universet osv osv.
Sist endret av sneipen; 30. april 2009 kl. 16:33.