Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1887
Etter å ha smakt på tanken lenge ble det nå kjøpt en 65" LG TV med 4K oppløsning. Har en 10 år gammel Samsung fra før som er 48".

Jeg kjøpte en LG 65UJ701V på dagstilbud på Elkjøp hvor jeg da sparte 8500kr fra dems originale pris.

Tenkte at har hadde jeg gjort et knallkjøp da jeg visste at man må opp i priser nærmere 20k for å få bra TV i såpass stor størrelse som egner seg til gaming.

Jeg bruker min PS4 Pro som et mediasenter og spill så det er nesten det eneste som betyr noe for meg.

Til min store bekymring var overgangen utrolig trist. Enorm TV, men dette HDR greiene og 4K var det kjipeste jeg har sett noen gang. Den forrige TV'n hadde mye bedre bilde - dog mindre og uten 4K.

Jeg har lest meg opp og ned på nettet angående problemet og ser at det er en del som synes det er for mørkt. Spørsmålet er; hva er _for_ mørkt? Når jeg spiller får jeg tweaket og ordnet slik at spillet blir OK, men ikke noe mer. Bruker Game Mode på TV og har forsøkt andre løsninger og, men den virker å være best med tanke på input lag.

Netflix, Youtube og menyene generelt ellers er ekstremt mørke.

Er det noen med en 65" + 4K skjerm som har erfaringer med hvordan det skal være/ikke være? Gjelder her hovedsaklig kun tilknyttet konsoll.

Jeg leser om folk som sier at "dette er hvordan HDR er", og at tidligere er man vandt til et unaturlig lyst bilde fra eldre skjermer. Jeg klarer ikke kjøpe den. Det er rett og slett ubehaglig mørkt og etter to dager med timesvis foran TV klarer jeg ikke vende meg helt til det.

Er ute etter generelle erfaringer med denne tråden og litt tanker rundt det. Skal jeg bytte TV? Får jo ikke et sånt tilbud igjen og jeg har ikke råd til å betale 20 løk for en ny TV. Da må jeg betale det samme (rundt 10k) som jeg vet ikke er nok uansett.
Du kan skru opp gammen på skjermen vis du syns det er for mørkt.

Er ikke mangen spill,tv-serier eller filmer som har 4k kvalitet(selv om ps4 og xbox sier de har 4k så betyr ikke det ALLE spillene er på 4k..)

Hvordan er internettet ditt da? kan godt vær du har for høy ms.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cloor Vis innlegg
Du kan skru opp gammen på skjermen vis du syns det er for mørkt.

Er ikke mangen spill,tv-serier eller filmer som har 4k kvalitet(selv om ps4 og xbox sier de har 4k så betyr ikke det ALLE spillene er på 4k..)

Hvordan er internettet ditt da? kan godt vær du har for høy ms.
Vis hele sitatet...
Gamma og alle mulige andre innstillinger er forsøkt uten resultatet jeg ønsker meg. Spillene jeg spiller er 4K og filmene jeg tester med er 4K i Netflix med 4K abonnement. Det er også testet med 4K materiale i YouTube.

Det skal sies at når bildet er _veldig_ lyst og fint som ute i naturen i full sol så ser det ok ut, men det skal så veldig lite til før det blir helt ekstremt mørkt igjen. Setter jeg opp Gamma f.eks for mye blir jeg blenda når det først kommer noe som er kritthvitt
Er TVen du kjøpte som er problemet. LG har kun oppdatert software på sin nye E8 serie for HDR game mode hvor ikke lydbildet dimmes ned. Dessverre ikke mulig å gjøre noe med
Ikke bruk Game Mode om det er bildekvalitet du ønsker. Game mode reduserer responstiden, som kan være viktig i enkelte spill, ved å skru av enkelte optimaliseringer av skjermbildet.

Ellers kjenner jeg ikke igjen problemet du beskriver, så misstenker det er modell-spesifikt problem.
Sitat av etse Vis innlegg
Ikke bruk Game Mode om det er bildekvalitet du ønsker. Game mode reduserer responstiden, som kan være viktig i enkelte spill, ved å skru av enkelte optimaliseringer av skjermbildet.

Ellers kjenner jeg ikke igjen problemet du beskriver, så misstenker det er modell-spesifikt problem.
Vis hele sitatet...
LG sin game mode reduserer jo responstiden? Prøv far cry 5 eller COD uten game mode og du merker stor forskjell på responstiden.

LG har selv sagt at dimming av bildet skjer på alle LG modeller utenom den nye.
Akkurat, game mode reduserer responstiden men bildekvalitet blir dårligere. Rett og slett fordi responstiden er bedre fordi skjermen gjør mindre bildeprosessering. Så om du vil ha bra bildekvalitet burde du ikke bruke game mode, det er kun hvis responstiden er verd dårligere bilde.
Sist endret av etse; 22. juli 2018 kl. 23:01.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Må bruke game mode med spill. Noe annet nytter ikke for min del. Problemet er at jeg switcher mellom spill, youtube og Netflix omtrent hele tiden og må derfor også manuelt endre bildemodus hele tiden.

Uansett er det fortsatt alt for mørkt og TVen passer ikke meg så det blir et utbytte nå hvor jeg legger på 3000kr, går ned til 55" og går for Sony Xe9005 etter mye lesing på nett
Sist endret av Source; 23. juli 2018 kl. 02:11.