Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1332
Har utført en stage2 install av Gentoo, og kan nå boote inn i installen. Det eneste problemet er at når nettverkskortet mitt skal initialiseres får jeg opp følgende feilmelding:

Kode

Bringing up eth0 via DHCP
ERROR: Problem starting needed services
"netmount" was not started
Lette litt rundt på diverse forum, og forhørte meg med IvIoyner, og fant ut av at problemet sannsynligvis lå i at jeg ikke hadde aktivert forcedeth i kernelen, siden nforce-net er blitt hardmasked i Gentoo's linuxkernel 2.6.

Aha! Tenkte jeg, da er det jo bare å rekompilere en ny kjerne med støtte for forcedeth (reverse engineered nforce ethernet support).
Brukte denne eminente guiden, og rebootet, sikker på at jeg nå ville være online. Men så lett skulle det ikke vise seg å være. *dypt sukk*

Problemet kan ligge i at når jeg konfigurerte installen så brukte hadde jeg internett for canal digital, og det er mulig jeg konfigurerte nettverksoppsettet mitt etter ip-adressen jeg hadde da, som ikke er lik den jeg har nå; 10.0.0.2 (nextgentel). Jeg er ikke sikker på om dette har noe å si, er temmelig ny på dette med linux (denne installen er første gang jeg rører UNIX).

Hvis det er til noen hjelp, når jeg kjører ifconfig -a får jeg følgende informasjon:

Kode

Link encap: Local Loopback
inet addr: 127.0.0.1 Mask 255.0.0.0 
Up Loopback Running MTU: 16436 Metric: 1
Alle verdier bak TX og RX er 0. Jeg merker meg at mask står som 255.0.0.0, mens min subnet mask er 255.255.255.0. Kan dette være et problem?
Kjørt en ifconfig eth0 denipenduvilha netmask dennetmaskaduvilha, så kjører du route add default gw iptilgateway
evt sett opp nettverket på nytt i /etc/conf.d
joda, det funker også (ville nå vært mer praktisk vertfall)
dhcpcd eth0

iface_eth0="dhcp" i /etc/conf.d/net
ip etc burde egentlig ikke være noe problem, iogmed at:

Kode

Bringing up eth0 via DHCP
kommer når du booter.


du kjørte ifconfig -a, og det viste bare loopback-interfacet ditt. får meg til å tro at driveren ikke er på plass..
Takk for hjelp hittill! Skal prøve det som xnid foreslår, men vil bare først ha deres synspunkter på om problemet kan ligge i feilmeldingen jeg får etter at jeg la til forcedeth i /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6. Når jeg booter opp nå får jeg en feilmelding om at forcedeth ikke kan loade når den autoloader moduler. Skal forcedeth i det hele tatt ligge i autoload.d, eller var det et blindspor?

iface_eth0="dhcp" var allerede i conf.d/net.
Erlinja dhcpcd_eth0="..." viktig? Har ikke "lagt" den til i conf.d/net, den står med # foran seg. Hva bør i så fall stå mellom anførselstegnene?
Sist endret av Dionysos; 20. oktober 2004 kl. 20:42.
Hvis linja iface_eth0="dhcp" er i conf.d/net så tror jeg nok at du ikke har fått loada modulen til nettverkskortet ditt. Kjørt lspci, så finner du kortet ditt, også leiter du litt i kjerna etter riktig modul. Recompiler og kjører modprobe module
Kompilerte du forcedeth som en modul?
I så fall må du legge navnet på modulen i /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6, og deretter kjøre modules-update. (kernel-2.4 for 2.4.xy)

Det at du får opp "Bringing up eth0 via DHCP" betyr at den prøver å finne en dhcpserver (som er riktig). Merkelig at den prøver å finne en dhcpserver på eth0 uten å HA eth0 men.. Heh.

output av dmesg | grep ^eth0 ?
Det jeg gjorde var at jeg fulgte guiden jeg oppgav i den første posten, hvor jeg rekompilerte kernelen med støtte for "reverse engineered nforce ethernet support". Deretter la jeg til forcedeth i /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6, for deretter å kjøre en modules-update.

Når jeg kjører lsmod etter boot av live-cd'en, står forcedeth oppført, så det er modulen jeg skal bruke iallefall.

Men er forcedeth det samme som "reverse engineered nforce ethernet support"? Når bootsekvensen skal autoloade moduler står det nemmelig failed to initialize forcedeth, eller noe i den duren. Har prøvd § modprobe forcedeth, men da står det at forcedeth er en ukjent modul.

Sist endret av Dionysos; 21. oktober 2004 kl. 13:17.
Er du 100% sikker på at du har kompilert forcedeth (reverse engineered nforce ethernet support) som module? <M> og ikke bare valgt yes <*>?
Det er ikke vits å prøve å loade den som modul hvis du har compilet den inn i kernelen (<*>).

Hva sier "dmesg | grep eth0"?