Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 9704
Noen her med peiling på fluid mekanikk og petroleum? Driver og knoter med en enkel oljebrønn simulator i matlab/simulink. I forbindelse med dette skal jeg regne ut volum strømmen av mud gjennom borehodet. For dette bruker jeg samme ligning som her: https://en.wikipedia.org/wiki/Flow_coefficient . Spørsmålet mitt er i hvilken størrelsesorden Cv/Kv skal være? Den vil nok naturligvis variere ut ifra antall dyser i borehodet og størrelsen på hodet. Har lett masse på nett, men finner ikke så mye nyttig.
Du kan ikke snu problemet på hodet heller da?
Vil tro det er enklere å ha litt intuisjon rundt hva som kan være fornuftig størrelsesordenen på volumstrømmen ut av borehodet, og heller regne deg bakover til en ventilkoeffisient som passer.
Det er absolutt mulig, problemet er at man gjerne i tillegg må ha trykkfallet over borehodet i tillegg til volumstrømmen. Jeg fikk noen tall fra en kompis som ga greie resultater, så jeg får bare bruke de. Tallene sier at trykkfallet over borehodet er i området 12 bar +- 2bar ved en volumstrøm på 0.025m^3/s.