Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1909
Er det ulovlig i Norge?
Har lest om det her på freak og har inntrykk av at det ikke er lovlig? Bestilte nylig fra Ebay og det gikk gjennom helt fint, men leste plutselig litt rundt her på forumet og fikk inntrykk av at det er litt sketchy? Er jo skummelt at man kanskje kunne blitt tatt Trodde 5-htp ble regnet som kosttilskudd.
Det er ikke ulovlig,men selges ikke i Norge fordi det er litt i gråsonen mellom kosttilskudd og legemidler.
Er ikke de fleste kosttilskudd litt i gråsonen her til lands, spesielt mtp "nye" lovene som ble innført for ikke så lenge siden?
Sist endret av sneipen; 27. mars 2019 kl. 11:27.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har aldri hørt noe om at det ikke er lovlig. Jeg har bestilt og ikke hatt noe problemer med det. Det er jo bare et kosttilskudd
Anonym bruker
"Redd Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke lov. Det er kun vitaminer og mineraler med unntak av jod (begrensning) som er lov i tillegg til det som står på legemiddel / urtelista som lov, alt annet er forbudt.
Sålenge det har en dokumentert effekt er det ulovlig i Norge ^_^
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Verste scenario er at det blir returnert/destruert. Ingen grunn til bekymring. Bestill helst fra iHerb eller tilsvarende, så går det som regel rett gjennom tollen uten å bli sjekket.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Som du vet, er Norge veldig strenge på det meste. Jeg har bestilt kosttilskudd som her til lands regnes som såkalte legemidler i Norge, fra eBay, IHerb og Amazon i ganske mange år. Bare én gang hadde de åpnet pakken. Jeg fikk da et brev om at de hadde konfiskert innholdet, med beskjed om at kosttilskuddet regnes som legemiddel i Norge. Det skjedde ikke noe mer, og har ikke skjedd igjen. Etter min erfaring trenger du ikke å uroe deg.

Jeg er en ganske lovlydig borger, hender jeg tråkker litt hardt på gassen, vet det ikke er så bra, men det der strenge regime på kosttilskudd driter jeg en lang i. Jeg har en sykdom som ikke kan kureres, men jeg fungerer over all forventning, pga. egen kunnskap og det som heter KOSTTILSKUDD i alle andre land, og ikke minst 10.000 vis av kroner fra egen lomme. Jeg synes staten i dette landet er litt stor, for å si det sånn.
Sist endret av Victoria0606; 27. april 2019 kl. 18:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Victoria0606 Vis innlegg
Som du vet, er Norge veldig strenge på det meste. Jeg har bestilt kosttilskudd som her til lands regnes som såkalte legemidler i Norge, fra eBay, IHerb og Amazon i ganske mange år. Bare én gang hadde de åpnet pakken. Jeg fikk da et brev om at de hadde konfiskert innholdet, med beskjed om at kosttilskuddet regnes som legemiddel i Norge. Det skjedde ikke noe mer, og har ikke skjedd igjen. Etter min erfaring trenger du ikke å uroe deg.

Jeg er en ganske lovlydig borger, hender jeg tråkker litt hardt på gassen, vet det ikke er så bra, men det der strenge regime på kosttilskudd driter jeg en lang i. Jeg har en sykdom som ikke kan kureres, men jeg fungerer over all forventning, pga. egen kunnskap og det som heter KOSTTILSKUDD i alle andre land, og ikke minst 10.000 vis av kroner fra egen lomme. Jeg synes staten i dette landet er litt stor, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Hvilke av disse vidundermidlene er det som lar deg fungere over all forventning?
Sitat av Victoria0606 Vis innlegg
Som du vet, er Norge veldig strenge på det meste. Jeg har bestilt kosttilskudd som her til lands regnes som såkalte legemidler i Norge, fra eBay, IHerb og Amazon i ganske mange år. Bare én gang hadde de åpnet pakken. Jeg fikk da et brev om at de hadde konfiskert innholdet, med beskjed om at kosttilskuddet regnes som legemiddel i Norge. Det skjedde ikke noe mer, og har ikke skjedd igjen. Etter min erfaring trenger du ikke å uroe deg.

Jeg er en ganske lovlydig borger, hender jeg tråkker litt hardt på gassen, vet det ikke er så bra, men det der strenge regime på kosttilskudd driter jeg en lang i. Jeg har en sykdom som ikke kan kureres, men jeg fungerer over all forventning, pga. egen kunnskap og det som heter KOSTTILSKUDD i alle andre land, og ikke minst 10.000 vis av kroner fra egen lomme. Jeg synes staten i dette landet er litt stor, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Dersom en medisin fungerer godt for deg og det ikke er gode grunner for at du ikke bør ha det, så kan du ta det opp med legen. Kan jeg spørre hvorfor du baserer deg på egen kunnskap fremfor legens kunnskap? Det høres ikke helt bra ut.
Anonym bruker
"Redd Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dersom en medisin fungerer godt for deg og det ikke er gode grunner for at du ikke bør ha det, så kan du ta det opp med legen. Kan jeg spørre hvorfor du baserer deg på egen kunnskap fremfor legens kunnskap? Det høres ikke helt bra ut.
Vis hele sitatet...
Fordi legens kunnskap ofte er i hånda til produsenter av legemidler. Samme erfaring selv, etter over 10 år med masse forskjellig sterke smertestillende så kunne jeg kutte ut etter å ha begynt med kosttilskudd. Har til og med sluttet med ventolin som jeg har brukt i over 30 år. Så helt enig i at det ikke høres bra ut, vi blir foret med medisiner og ikke det vi egentlig trenger.
Bestilte engang fra to forskjellige steder samtidig, den ene kom mens den andre kom aldri. Fikk senere brev som confirma at den ble tatt i tollen, men var ikke noe konsekvenser annet enn det.