Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 6757
Har altid lurt på om smaken er noe forskjellig eller om det bare er placebo.

Julebrusen har kommet og jeg kjøper kun glassflaske da jeg syntes den er best, ikke vet jeg om det bare er placebo eller om faktisk smaken er forskjellig.

Samme med cola og all annen brus, glas og boks smaker alltid bedre.


Så hva mener dere, har det noe og si eller er det placebo effekt?
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Jeg mener det har noe å si. Det samme med kaffe. Kaffe smaker jo ikke like godt fra et glass som en kopp.
Det er en rimelig vedtatt sannhet innen ølmiljøet qt man ikke lqgrer øl på plastflaske i allefall. Så noe forskjell er det nok.
Er vell bare pokal (?) som har plastflaske øl.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får utføre litt blindtester. Allier deg med et par venner. En som skjenker opp, og merker glassa på kjøkkenet, og skriv ned på ei liste kva som er kva, og ein person som tar glassa fra kjøkkenet til eit anna rom der du er, og som noterer ned kva du meiner er best av glassa. Personen som noterer og transporterer skal ikkje vite kva som er i kva glass.

Gjenta 8-10 ganger, og du vil kunne sei rimeleg sikkert om du faktisk smaker kva som er kva eller ikkje.
Glass reagerer mindre med brusen i flasken enn aluminium og plast. Plast er igjen verre enn aluminiumen.
Men hvor lenge flaska har stått i butikken har også mye å si, ikke bare fordi den kjemiske reaksjonen mellom embalasje og brus får lenger tid på seg, men også fordi lyset kan påvirke smaken.

Jeg og nesten alle jeg kjenner kan kjenne forskjell, og de som ikke kjenner forskjell kan le av folk som liker vanlig cola bedre enn cola cero fordi de "smaker det samme".. hehe
narsissist-nihilist
Det er ingen tvil om at det er en forskjell. Coca-Cola Norge påstod at det ikke fantes noen forskjell mellom glass og plast, noe Davy Wathne utfordret dem på. En representant for CC stile opp med glass og plast, som ble helt over på plastkrus før det ble drukket. Wathne smakte på ett av dem, og sa med én gang at det var glass. En kjapp slurk av det andre kruset bekreftet dette, og Coca-Cola måtte bare melde pass.
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Jeg og nesten alle jeg kjenner kan kjenne forskjell, og de som ikke kjenner forskjell kan le av folk som liker vanlig cola bedre enn cola cero fordi de "smaker det samme".. hehe
Vis hele sitatet...
men hvordan vet du at det ikke er placebo? Og gjelder det kun når du drikker rett fra boksen/flaska? Hva om man heller det over i glass først?

Er som slashdot sier, ganske enkelt å teste dette. Alt du trenger er 3 mennesker som utfører en dobbel-blind-test.
Sist endret av etse; 15. november 2013 kl. 17:01.
Du kan definitivt smake forskjell på cola og pepsi
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Du kan definitivt smake forskjell på cola og pepsi
Vis hele sitatet...
Men det har er jo helt irrelevant.

Jeg kan smake forskjell på snickers og twist. Det er to helt forskjellige merker
Sitat av H_Spyke Vis innlegg

Jeg og nesten alle jeg kjenner kan kjenne forskjell, og de som ikke kjenner forskjell kan le av folk som liker vanlig cola bedre enn cola cero fordi de "smaker det samme".. hehe
Vis hele sitatet...
Samme som når folk fnyser av meg fordi jeg ikke liker fanta i sukkerfri versjon. "det smaker jo helt likt" .. Kjenner god forskjell.

Kjøpte meg nylig cola på flaske. Det var mest for den nostalgiske følelsen. Og tenkte ikke over det før etter at jeg hadde tatt en slurk at smaken var bedre. Jeg har alltid kjent forskjell, og har ingen tro på at dette er placebo. At plastikk forringer smaken til en viss grad tror jeg er veldig korrekt.
"Jeg har alltid kjent forskjell, og har ingen tro på at dette er placebo"

Hvorfor ikke?
at det er forskjeld på plast å boks kan jeg bekrefte, siter nå med ei plast flaske å en boks å ser på innholdsbetegnelsen å ser at boksen har 39% sukker mens plast flaska har 29% sukker
Sitat av Sinken Vis innlegg
"Jeg har alltid kjent forskjell, og har ingen tro på at dette er placebo"

Hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Smaken!! Jeg kjenner forskjellen godt nok til å vite at det ikke er placebo. Det er jo ikke vitenskapelig i det hele tatt. Kun min mening og smakssanser, så om noen er uenige, så har jeg ikke noe å slå i bordet med der.
Sist endret av Fuzzybossen; 15. november 2013 kl. 17:27.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Det er en rimelig vedtatt sannhet innen ølmiljøet qt man ikke lqgrer øl på plastflaske i allefall. Så noe forskjell er det nok.
Vis hele sitatet...
Det er mange vedtatte sannheter i "ølmiljøet"...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Smaken!! Jeg kjenner forskjellen godt nok til å vite at det ikke er placebo.
Vis hele sitatet...
Men forventninger er veldig stor del av smaksopplevelse, så det er difor ein blinda test er viktig for å fastslå nettopp slikt.
Jeg liker aluminium best, så glass, så plast. Vet ikke om det er innbildning eller ikke, og i såfall hva forskjellen kommer av. Er det ingen som har utført et skikkelig dobbeltblindforsøk på dette?
Jeg er gammel nok til å huske at plastflaskene tok over for glassflasker og til å begynne med smakte det plast av brusen, men etter 20 år med plastflasker kjenner jeg ikke lenger plastsmaken, men jeg kjenner forsatt forskjell på plast og glass/boks, men tror ikke jeg klarer å kjenne forskjell på glass og boks, jeg synes likevel boks smaker bedre enn flaske når det er snakk om cola, så er sikkert litt placebo inn i bildet, men det er en ørliten forskjell, men folk flest merker nok liten eller ingen forskjell.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg er gammel nok til å huske at plastflaskene tok over for glassflasker og til å begynne med smakte det plast av brusen, men etter 20 år med plastflasker kjenner jeg ikke lenger plastsmaken, men jeg kjenner forsatt forskjell på plast og glass/boks, men tror ikke jeg klarer å kjenne forskjell på glass og boks, jeg synes likevel boks smaker bedre enn flaske når det er snakk om cola, så er sikkert litt placebo inn i bildet, men det er en ørliten forskjell, men folk flest merker nok liten eller ingen forskjell.
Vis hele sitatet...
*PUST*PES*PUST*

Sitat av madchild2303 Vis innlegg
at det er forskjeld på plast å boks kan jeg bekrefte, siter nå med ei plast flaske å en boks å ser på innholdsbetegnelsen å ser at boksen har 39% sukker mens plast flaska har 29% sukker
Vis hele sitatet...
Dette er interessant. Er både flasken og boksen norsk? Jeg har alltid likt glass/boks fremfor plast.

Prøvde en blindtest et par år tilbake. Den klarte jeg fint, men grunnen til det var at bokscolaen var mye kaldere en plastflaske colaen. Ellers tror jeg ikke jeg hadde merket forskjell.
Sist endret av RosaElefant; 15. november 2013 kl. 18:21.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Smaken!! Jeg kjenner forskjellen godt nok til å vite at det ikke er placebo. Det er jo ikke vitenskapelig i det hele tatt. Kun min mening og smakssanser, så om noen er uenige, så har jeg ikke noe å slå i bordet med der.
Vis hele sitatet...
Pepsi er som regel bedre enn cola om du ikke vet merkene da, mens cola som regel vinner når du vet. Pepsi Challenge.


Jeg merker forskjell, men jeg merker ikke forskjell lenger om jeg har det i glass.

Oooog: Jeg liker glasscola minst (rett fra originalbeholder).
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
at det er forskjeld på plast å boks kan jeg bekrefte, siter nå med ei plast flaske å en boks å ser på innholdsbetegnelsen å ser at boksen har 39% sukker mens plast flaska har 29% sukker
Vis hele sitatet...

Det stemmer ikke. Tallene du har der er vel hvor mange prosent av daglig anbefalt sukkerinntak de inneholder pr. porsjon. En porsjon av en halvliters plastflaske regnes å være 250ml, en porsjon av en 0.33 boks er 0.33. Dermed kan det se ut som om det er mer sukker i 0.33 glass/boks, på tross av at det ikke er det.
Sitat av RosaElefant Vis innlegg
*PUST*PES*PUST*
Vis hele sitatet...
Hehe, ble vist litt lang den setningen der.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Pepsi er som regel bedre enn cola om du ikke vet merkene da, mens cola som regel vinner når du vet. Pepsi Challenge.


Jeg merker forskjell, men jeg merker ikke forskjell lenger om jeg har det i glass.

Oooog: Jeg liker glasscola minst (rett fra originalbeholder).
Vis hele sitatet...
Nei. Der kjenner jeg absolutt forskjell uten at det er placebo. Cola og Pepsi har to forskjellige smaker. Pepsi blir en slags utvannet Cola for meg, men det er vel ut i fra hva man er vant til å drikke i tillegg.
Sitat av RosaElefant Vis innlegg
*PUST*PES*PUST*



Dette er interessant. Er både flasken og boksen norsk? Jeg har alltid likt glass/boks fremfor plast.

Prøvde en blindtest et par år tilbake. Den klarte jeg fint, men grunnen til det var at bokscolaen var mye kaldere en plastflaske colaen. Ellers tror jeg ikke jeg hadde merket forskjell.
Vis hele sitatet...
ja begge er norske eneste er at boksen er en 125 år's edidtion å flaske er type 1,5 l fra i gård

Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Det stemmer ikke. Tallene du har der er vel hvor mange prosent av daglig anbefalt sukkerinntak de inneholder pr. porsjon. En porsjon av en halvliters plastflaske regnes å være 250ml, en porsjon av en 0.33 boks er 0.33. Dermed kan det se ut som om det er mer sukker i 0.33 glass/boks, på tross av at det ikke er det.
Vis hele sitatet...
nå måtte jeg sette meg ned å kikke nærmere på det å må bare beklage at jeg konkluderte for fort. Stemmer det du sier.
Når jeg er ute og spiser pizza med familien, så pleier jeg å spørre storebror hvorfor han spiser pizza med kniv og gaffel, og da svarer han at det er på grunn av at metallet i bestikket gjør sånn at pizzaen smaker bedre på ett eller annet vis, og tipper dette har noe sammenheng med hva man drikker av og muligens.
Sitat av Andreasoh Vis innlegg
Når jeg er ute og spiser pizza med familien, så pleier jeg å spørre storebror hvorfor han spiser pizza med kniv og gaffel, og da svarer han at det er på grunn av at metallet i bestikket gjør sånn at pizzaen smaker bedre på ett eller annet vis, og tipper dette har noe sammenheng med hva man drikker av og muligens.
Vis hele sitatet...
Hehe. Det der er i hvert fall placebo ja. Nærmere tvangstanke, kanskje.

Kjør en test ja, det er nok eneste måte å finne det ut på. Kan jo tenkes at det som utgjør forskjellen er at du har enten glass eller plast mot leppene i det du drikker. Men igjen, kun en test vil gi svar.

Edit: Litt artig(nei, egentlig ikke) å lese de som kommenterer i placebo-tråder med noe som "Det er ikke placebo, det kan jeg bekrefte for jeg har merka effekten sjæl".
Sist endret av enanthate; 15. november 2013 kl. 21:25.
Det er forskjell. Plast er ikke diffusjonstett, og avgir gasser. Bare se på holdbarhetsdatoen som er stemplet på de forskjellige emballasjene - disse vil være forskjellige selv med samme produksjonsdag. Dette fordi kvaliteten på innholdet forringes raskere i plast, særlig den nye PET/"mjukplasten". Når kvaliteten forringes smakes det også dårligere.
Sist endret av TechCF; 16. november 2013 kl. 19:20.
Glass og aluminium leder også varme betydelig bedre enn plast, hvilket kan føre til at forbruker oppfatter å drikke fra en plastbeholder som "mindre forfriskende". Plastbeholderene er også ofte større, noe som fører til at man inntar inholdet over lengere tid, hvilket går utover kvaliteten og temperaturen til inneholdet. Det er ofte også slik at det er de første to-tre desiliterene som smaker best, og at man etter dette er "mettet" på smaken.

Selv merker jeg dette spesielt godt da jeg sammenlikner de små glassflaskene med julebrus mot de store plastflaskene.
Sitat av enanthate Vis innlegg
Hehe. Det der er i hvert fall placebo ja. Nærmere tvangstanke, kanskje.

Kjør en test ja, det er nok eneste måte å finne det ut på. Kan jo tenkes at det som utgjør forskjellen er at du har enten glass eller plast mot leppene i det du drikker. Men igjen, kun en test vil gi svar.

Edit: Litt artig(nei, egentlig ikke) å lese de som kommenterer i placebo-tråder med noe som "Det er ikke placebo, det kan jeg bekrefte for jeg har merka effekten sjæl".
Vis hele sitatet...
Frem til det blir motbevist, så er det like komisk å lese om de som ikke klarer å kjenne forskjellen.
Smaker stor forskjell mellom julebrus i glass og plast. julebrusen i glass smaker jævlig oversukkeret å altfor søtt med lite kullsyre.
Den i plast smaker som julebrus skal smake, mens alle andre brus merker (you name it) smaker best i glass..
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Frem til det blir motbevist, så er det like komisk å lese om de som ikke klarer å kjenne forskjellen.
Vis hele sitatet...
er vel få (ingen?) som har påstått at man ikke kan kjenne forskjell. Poenget er bare at flere påstår at flaskene setter smak og påstår bastant at det ikke kan være placebo fordi de kjenner smaksforskjellen selv. Det tyder jo på at folk ikke helt forstår hva placebo er. Man vil aldri kjenne forskjell på ekte effekt og placebo-effekt. (da ville det ikke vært ordentlig placebo).

Så spørsmålet er egentlig: Smaker cola bedre av glassflaske fordi man forventer at det skal smake bedre? Er det forbi beholderen lettere holder på kulda? eller er det faktisk forskjellig smak?

Eneste måten man kan få svar på disse tingene er ved å teste. En slurk fra en glass-flaske og så en slurk fra en plastflaske forandrer ingenting, siden forventningene dine kan skape placebo. Derfor må man til med dobbel-blind-test.
Sitat av etse Vis innlegg
er vel få (ingen?)

Så spørsmålet er egentlig: Smaker cola bedre av glassflaske fordi man forventer at det skal smake bedre? Er det forbi beholderen lettere holder på kulda? eller er det faktisk forskjellig smak?
Vis hele sitatet...
Klassisk feiloppfattelse. Glass holder dårligere på temperatur enn plastikk.

The higher the R-value, the better the material insulates or maintains temperature. For containers of the same thickness, the R-value of glass is .95L, for EPS foam is 33L and for PET plastic is 2.5L. This means that a PET plastic cup would have to be more than ten times as thick as the EPS foam cup to have the same insulating properties. The glass cup would have to be more than 30 times as thick.

Read more: http://www.ehow.com/info_7813021_liq...#ixzz2kqQ3mpHO
Sist endret av EazyA; 16. november 2013 kl. 22:03.
Sitat av etse Vis innlegg
Så spørsmålet er egentlig: Smaker cola bedre av glassflaske fordi man forventer at det skal smake bedre? Er det forbi beholderen lettere holder på kulda? eller er det faktisk forskjellig smak?
Vis hele sitatet...
Selv om det er en stund siden, husker jeg ennå da jeg først prøvde cola fra glass (alltid drukket fra plast) og jeg ble skikkelig overasket! Det smakte mye bedre! I følge min mening er det helt klart forskjell.

Kul tråd... Jeg og kompiser har ofte dikutert dette temaet.