Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6792
Hei

Ja jeg skriver "smugling" med hermetegn pga det er ikke noen stor smuglig som skal bedrives

Jeg skal til Tyskland med bil en av de nærmeste dagene og der har de tilbud på øl, 3 brett for 169 DKK. Er gammel nok så den delen er det ikke noe fare for.

Det jeg lurer på kan skje i tollen med å ta 3 brett øl hjem? Er det bøter eller kun inndraging av alkohol? Skal med danskebåten hjem til Norge. Er ikke noe sprit eller tobakk med hjem.

D
Tre brett er ganske mye over kvota, men tipper du får forenklet forelegg på rundt 600,- hvis du blir tatt + de tar kanskje fra deg all pilsen, eventuelt får du beholde 10 halvlitere som er den lovlige kvota du kan ha med deg inn i Norge hvis du ikke har med NOE annet. Lykke til!

EDIT: Som sagt, det er ganske mye over, og vet ikke om du slipper med forenklet forelegg her. Kan noen fylle meg inn?
Sist endret av knewt_; 25. juli 2013 kl. 09:26.
http://www.dinside.no/814378/her-er-boten-du-maa-betale

Liste over hva du må betale for så så mye over kvota

Edit: Sjekket nå, du må betale 1200 kr for å ta med 24~ liter

Dette står også i artikkelen;

''Når du blir tatt for småsmugling, vil varene som er innført ulovlig bli inndratt.

Et alternativ til inndragning er at en betaler et beløp som tilsvarer varens verdi, pluss eventuelle toll- og momsavgifter. Ifølge Tollovens paragraf 16-9-3 kan dette skje dersom det er rimelig av hensyn til siktede, eller om det er upraktisk for tollmyndighetene å ta hånd om varen.''
Sist endret av DataFreak96; 25. juli 2013 kl. 09:29.
Trådstarter
Hei

Takker for svar, nei det er ikke noe annen alkohol eller tobakk med. Men forenklet forelegg er ikke noe jeg ønsker heller
Du skriver ikke om det er 0,33 bokser eller om det er 0,5 liter, men dersom:

1. 0,33 x 72 (3 brett) = 23,76 liter
23,76 liter minus 5,0 liter lovlig kvote = 18,76 liter som du tar med inn ulovlig

2. 0,5 x 72 (3 brett) = 36,0 liter
36,0 liter minus 5,0 liter lovlig kvote = 31,0 liter som du tar med inn ulovlig

Altså, hvis tabellen som DataFreak96 linker til stemmer, må du betale forenklet forelegg på 600 kr hvis det er 0,33 bokser, og 1900 dersom det er 0,5 bokser. Merk at siden ble sist oppdatert i mai 2009, og ting kan ha endret seg
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
Hei

Ja jeg skriver "smugling" med hermetegn pga det er ikke noen stor smuglig som skal bedrives

D
Vis hele sitatet...
Det forholdet at du gjør deg til skurk for småpenger endrer ikke på at du gjør deg til skurk.
Trådstarter
Bjønnfaen, beklager att jeg skrev det slik da. Skal be om tilgivelse til høyere makter når det passer

@Knewt, det er 0.33 bokser ja. Jeg får se hva jeg gjør da, og ja det er smugling uansett..

D
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
@Knewt, det er 0.33 bokser ja. Jeg får se hva jeg gjør da, og ja det er smugling uansett..

D
Vis hele sitatet...
Nettopp, og Tollvesenet er flinke.. jeg har blitt tatt før, og det er faen meg flaut. Men jeg har lært, og handler aldri mer enn kvota lenger
Trådstarter
forresten så er vi jo to voksne da, så da er det vel 10 liter som gjelder så lenge det er ikke er annen alkohol med i bildet

D
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
forresten så er vi jo to voksne da, så da er det vel 10 liter som gjelder så lenge det er ikke er annen alkohol med i bildet

D
Vis hele sitatet...
Stemmer
Småsmugler ganske ofte selv, og jeg vet at en dag blir jeg tatt, og det er ei bot jeg betaler med et smil, for jeg har fortsatt spart tusenvis på å småsmugle i lengden.
Trådstarter
jaja, jeg klarer meg nok med 10 liter også, siden det er kun jeg hjemme som drikker øl likevel. Den boten kan jeg heller bruke på å kjøpe øl på lokale sjappe når det trengs

Tar med coca cola (kunne ikke skrive bare cola..) etpar brett, det trengs også hehe

D
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvorfor skal man få bot for det? Jeg ble selv stoppet med 2 brett øl når jeg kjørte fra Finland. De spurte meg "Har dere med dere noe alkohol?", så svarte jeg "Ja, jeg har litt over kvota som må fortolles".

Måtte betale rundt 200 kroner for fortollingen av det, og fikk absolutt ingen bot.
Nesten umulig å få 3 brett med øl forbi tollen hvis du ankommer med danskebåten. Da må du isåfall ha med en svær bag, men tollerne er flinke og ser forskjell på en bag med klær og en stappa med øl. Snakker av egne erfaringer her.

Snus og tobakk derimot er enklere å smugle. Dette veier mye mindre, og lager ikke like mye "unaturlige" bulker i bagen. Forrige gang jeg var over fikk jeg med 12 kartonger røyk, 5 stokker snus, samt 5 liter whiskey forbi tollen. Noen meter foran meg var det en mann som ble stoppa med svær bag, stappa med øl.
Noen jeg kjenner tar ofte med seg "litt" over kvota fra tyskland.
da kjører de inn på rødt område, sier hvor mye de har for mye (de sier bare ca 1/3 av det de har med).

Det har aldri blitt kontrollert om de lyver.
Trådstarter
Grandiz her gjaldt det danskebåt+bil, så det hadde ligget i bilen, men det blir kun lovlig grense

D
Har du med deg 50L over kvota får du forenklet forelegg, har du med deg 51L over kvota blir du anmeldt å da blir det bot. Dvs at hvis man smugler i liten skala kan man trygt ha med seg opptill 50L uten å være bekymret for bot, fengsel osv, da får man bare et forenklet forelegg, som jeg mener var 2600,-
I tillegg til forelegget beslaglegger di alt ølet du har. Er det en grei kar som stopper deg kan du være heldig å få beholde kvota, men det er ikke bestandig.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvordan kunne jeg da ha med meg dobbelt over kvota, og bare velge å fortolle ølen jeg hadde for mye med meg? Hvis man skal få forenklet forelegg hvis man har over?