Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1967
God Kveld

Som overskriften antyder skal jeg innen kort tid pakke sekken og flytte for meg selv. Jeg har ikke de største utgiftene ved å flytte ut, da mine foreldrene betaler det som er av leieavgift og strøm.

Men det jeg da lurer på er hvilke andre utgifter jeg kan forvente meg, med mine 4000 kroner i måneden håper jeg ikke det blir for mange? Jeg har ikke snøring på hvilke utgifter og kostnader som fort dukker opp når du er ansvarlig for din egen bolig, og det håpet jeg noen her inne kunne hjulpet meg med

At mat utgifter blir å regne med har jeg selvfølgelig tatt i betraktning. Ser for meg at jeg klarer å holde meg på under tusenlappen i måneden?. Eller er det for lite?. Tips til hvordan jeg kan klare enda mindre?.

Tar imot alle tips og råd med et stort smil
Sist endret av Jagaren; 2. april 2013 kl. 22:56.
Du må ihvertfall regne med å betale for internett og tv ( går ut ifra at du skal ha det ), også vet jeg ikke hvilke ordninger du har hatt fra før, og som fortsatt følger med når du flytter ut, men mine foreldre betaler spotify, mobilregning, netflix + + +, så hvis det slutter når du flytter ut så er jo det i tilfelle store summer når man summerer de opp
Skal du ha et greit og variert kosthold vil jeg påstå at en tusenlapp er for lite. Det er såvidt 30kr dagen, og det er ikke spesielt mye du får for det. Ellers så har du jo klær, telefon/internett osv. Med med 4000 i mnd skal du nok klare deg så lenge du ikke strør rundt deg med penger
Sist endret av legalize_it; 2. april 2013 kl. 23:03.
Sitat av Jagaren Vis innlegg
At mat utgifter blir å regne med har jeg selvfølgelig tatt i betraktning. Ser for meg at jeg klarer å holde meg på under tusenlappen i måneden?. Eller er det for lite?. Tips til hvordan jeg kan klare enda mindre?.
Vis hele sitatet...
Har du satt opp et matbudsjett som viser hva du skal kjøpe og hva dette koster? Kan være lurt å gjøre, før man setter et altfor lavt budsjett som man ikke klarer å overholde. Mat er dyrere enn man skulle tro etter å ha blitt fødd på av mor og far hele livet. Pass også på at du legger inn litt slingringsmonn i budsjettet. Av og til kommer du til å skeie ut (ja, det gjør du bare. Vent og se), og da er det greit å ha tatt høyde for dette i budsjettet. Ellers kan du heller komme til å få smell når du finner ut at du spiste litt for mange brødskiver en dag, og må kjøpe nytt brød, ost, kjøtt osv som sprenger budsjettet.

Det er helt klart mulig å leve på under en tusenlapp i måneden, men det blir fort dritkjipt. Jeg bruker selv ganske mye penger på mat, så hvis du har en god løsning for å leve billig, men likevel ikke kjipt, i matveien, så ser jeg gjerne på planen din!
Trådstarter
Jeg betaler ikke strøm og internett selv bare så det er sagt

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Har du satt opp et matbudsjett som viser hva du skal kjøpe og hva dette koster? Kan være lurt å gjøre, før man setter et altfor lavt budsjett som man ikke klarer å overholde. Mat er dyrere enn man skulle tro etter å ha blitt fødd på av mor og far hele livet. Pass også på at du legger inn litt slingringsmonn i budsjettet. Av og til kommer du til å skeie ut (ja, det gjør du bare. Vent og se), og da er det greit å ha tatt høyde for dette i budsjettet. Ellers kan du heller komme til å få smell når du finner ut at du spiste litt for mange brødskiver en dag, og må kjøpe nytt brød, ost, kjøtt osv som sprenger budsjettet.

Det er helt klart mulig å leve på under en tusenlapp i måneden, men det blir fort dritkjipt. Jeg bruker selv ganske mye penger på mat, så hvis du har en god løsning for å leve billig, men likevel ikke kjipt, i matveien, så ser jeg gjerne på planen din!
Vis hele sitatet...
Har ingen plan, men skulle ønske jeg hadde.
En ganske logisk løsning på å spare penger på mat er vell kanksje å lage store porsjoner av gangen, for så å fryse ned..så har du samme middag en uke i strekk
Sist endret av Jagaren; 2. april 2013 kl. 23:08.
Jeg bruker 3000,- i mnd på mat. Nå er jeg riktig nok glad i litt god mat, og spiser vell en del. Men det hadde vært vanskelig å spise for mindre enn 2000,-

Det viktigste er å ikke bruke masse penger på tullete impulskjøp

Som student er dette omtrent budsjettet mitt:

2500-3000 til mat
4500 til husleie
600-700 på Internett,nettflix,spotify og strøm.
400-600 på alkohol
400-500 på andre rusmidler
200-300 på mobiltelefoni
Sist endret av Membranplan; 2. april 2013 kl. 23:15.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Her sier du ingenting om hva den eventuelle boligen skal koste eller hvor du ser etter.

Nå har jeg aldri bodd i kollektiv (fysj) så vet ikke noe om prisene på slike fasiliteter, men i utkanten av byene i nordnorge var det ikke uvanlig å gi 3-4000 i måneden bare for leiligheten når jeg bodde der (10+ år siden) og kan ikke tenke meg at prisene er billigere idag (vet at mine foreldre leier ut for 4000 i måneden for en mindre leilighet enn den jeg hadde og leier ut en litt større leilighet for 10000 i måneden).

Så... basert på at du sier du er i oslo, og forventer å leve med både leilighet, kostnader, transport, mat og mer på 4000, skeptisk.

Sitat av Membranplan Vis innlegg
Jeg bruker 3000,- i mnd på mat. Nå er jeg riktig nok glad i litt god mat, og spiser vell en del. Men det hadde vært vanskelig å spise for mindre enn 2000,-

Det viktigste er å ikke bruke masse penger på tullete impulskjøp

Som student er dette omtrent budsjettet mitt:

2500-3000 til mat
4500 til husleie
600-700 på Internett,nettflix,spotify og strøm.
400-600 på alkohol
400-500 på andre rusmidler
200-300 på mobiltelefoni
Vis hele sitatet...
Det hørtes da ut som veldig rimelig strøm, siste leiligheten jeg hadde var på 50m2, oppvarming skjedde via varmtvann (mao det ble meget billigere) og da havnet jeg på ca 1000 i kvartalet i strøm (mao omtrent 333,- i måneden).

Spotify er vel gjerne ca 100ish i måneden, netflix mye av det samme, og internett varierer vel på mellom 300-500 i måneden, hvis det er mulig å installere.

Edit : ser nå at OP er latterlig bortskjemt, så tallene mine kan vel sees bort fra
Sist endret av AtXbYeA; 2. april 2013 kl. 23:18.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Her sier du ingenting om hva den eventuelle boligen skal koste eller hvor du ser etter.

Nå har jeg aldri bodd i kollektiv (fysj) så vet ikke noe om prisene på slike fasiliteter, men i utkanten av byene i nordnorge var det ikke uvanlig å gi 3-4000 i måneden bare for leiligheten når jeg bodde der (10+ år siden) og kan ikke tenke meg at prisene er billigere idag (vet at mine foreldre leier ut for 4000 i måneden for en mindre leilighet enn den jeg hadde og leier ut en litt større leilighet for 10000 i måneden).

Så... basert på at du sier du er i oslo, og forventer å leve med både leilighet, kostnader, transport, mat og mer på 4000, skeptisk.



Det hørtes da ut som veldig rimelig strøm, siste leiligheten jeg hadde var på 50m2, oppvarming skjedde via varmtvann (mao det ble meget billigere) og da havnet jeg på ca 1000 i kvartalet i strøm (mao omtrent 333,- i måneden).

Spotify er vel gjerne ca 100ish i måneden, netflix mye av det samme, og internett varierer vel på mellom 300-500 i måneden, hvis det er mulig å installere.
Vis hele sitatet...
Han sier jo at foreldre betaler husleie, strøm og Internett, så det kan kuttes ut av beregningen.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Her sier du ingenting om hva den eventuelle boligen skal koste eller hvor du ser etter.
Vis hele sitatet...
Han nevner for forøvrig at foreldrene betaler mer enn mindre alt. Høres deilig ut!

Har du andre utgifter egentlig enn mat og opphold TS? Virker som du skal få deg greit romslig økonomisk.
Som sagt, det er godt mulig å leve på 1 000kr på mat per mnd, men det krever planlegging. Du kan også bare glemme alt av godt og kos for denne summen, og må holde deg til billige og sunne matvarer.

Kan jo legge ved noen praktiske tips for å leve på billig mat:
- Kjøp mat som inneholder mye metthetsfølelse, helst i form av trege karbohydrater, fiber og proteiner.
- Kjøtt kan faktisk være ganske så billig hvis du velger rett kjøtt.
- Hold deg unna "tomme" matvarer som nudler.
- Kjøp så mye råvarer som mulig. Dvs. mye grønnsaker og sånt.
- Hvis du skal spise grandis og annen ferdigmat kan du bare glemme det budsjettet.

For eksempel kan du kjøpe 500gr laks på Rema 1000 til 40kr, en pakke wokgrønnsaker til 14kr + noen få poteter til noen få kroner. Dette bør holde til middag for 2 dager, og koster dermed kun rundt 30kr per middag. I tillegg er det veldig sunt og godt.
Trådstarter
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Han nevner for forøvrig at foreldrene betaler mer enn mindre alt. Høres deilig ut!

Har du andre utgifter egentlig enn mat og opphold TS? Virker som du skal få deg greit romslig økonomisk.
Vis hele sitatet...
Utgiftene mine per dags dato er hovedsaklig mat.
Derfor jeg startet tråden, for å få et et bilde av hvor mye ting egentlig koster, jeg er da sikker på at det dukker opp andre utgifter enn mat? derfor jeg spør her på freak
Sitat av Mandokir Vis innlegg
For eksempel kan du kjøpe 500gr laks på Rema 1000 til 40kr, en pakke wokgrønnsaker til 14kr + noen få poteter til noen få kroner. Dette bør holde til middag for 2 dager, og koster dermed kun rundt 30kr per middag. I tillegg er det veldig sunt og godt.
Vis hele sitatet...
... noe som likevel blir 1000,- for en måned, kun for middag. Illustrerer godt nettopp hvor dyrt det er med mat.
Trådstarter
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Som sagt, det er godt mulig å leve på 1 000kr på mat per mnd, men det krever planlegging. Du kan også bare glemme alt av godt og kos for denne summen, og må holde deg til billige og sunne matvarer.

Kan jo legge ved noen praktiske tips for å leve på billig mat:
- Kjøp mat som inneholder mye metthetsfølelse, helst i form av trege karbohydrater, fiber og proteiner.
- Kjøtt kan faktisk være ganske så billig hvis du velger rett kjøtt.
- Hold deg unna "tomme" matvarer som nudler.
- Kjøp så mye råvarer som mulig. Dvs. mye grønnsaker og sånt.
- Hvis du skal spise grandis og annen ferdigmat kan du bare glemme det budsjettet.

For eksempel kan du kjøpe 500gr laks på Rema 1000 til 40kr, en pakke wokgrønnsaker til 14kr + noen få poteter til noen få kroner. Dette bør holde til middag for 2 dager, og koster dermed kun rundt 30kr per middag. I tillegg er det veldig sunt og godt.
Vis hele sitatet...
Sunt OG billig høres perfekt ut.
Er det kanskje en mulighet å jobbe fredagskveld/lørdagsmorgen? Gjør du det 3 av 4 helger i mnd får du jo en kjempeinntekt i tillegg til det du har. Ikke tar det opp for mye tid heller i forhold til studier.
Husker at når jeg flytta ut for første gang så merka jeg pluttselig hvor dyrt alt var... Var en liten periode jeg levde på proteinpulver, vann og havregryn. Viktig å ikke leve som du gjør hjemme hos mor å far
Sitat av Jagaren Vis innlegg
Utgiftene mine per dags dato er hovedsaklig mat.
Derfor jeg startet tråden, for å få et et bilde av hvor mye ting egentlig koster, jeg er da sikker på at det dukker opp andre utgifter enn mat? derfor jeg spør her på freak
Vis hele sitatet...
Det er da umulig for folk her å gjette hvor mye du kommer til å bruke på mobiltelefon, klær, tannlege, lege, frisør osv. når du ikke gidder å skrive ALT du får dekket av foreldrene dine.
Sifo har en budsjettkalkulator: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi

Det stemmer ganske bra etter min mening (det er bare å trekke fra strøm og husleie).

Og jeg tror få klarer å spise for bare 1000 i måneden. Alt er jo mulig, men det er ikke spesielt lett å få til det. Jeg tror at med et normalt, ikke lukseriøst kosthold vil du trenge det dobbelte de fleste måneder.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Jagaren Vis innlegg
Utgiftene mine per dags dato er hovedsaklig mat.
Derfor jeg startet tråden, for å få et et bilde av hvor mye ting egentlig koster, jeg er da sikker på at det dukker opp andre utgifter enn mat? derfor jeg spør her på freak
Vis hele sitatet...
Jeg kan jo legge med mine faste utgifter så du får en pekepinn på hva du kan se for deg å betale når du klarer å faktisk bli selvstendig :

Forsikringer : 25668,- per år (tre biler, innbo, hus, ulykke, reise) (2139 per måned fordelt)
Huslån : 12400 per måned
Billån : 14398,- per kvartal (4800 per måned fordelt)
Parabol : 650,- per måned
Strøm : 2500 per måned i snitt
Bredbånd : 450 i måneden
TV-lisens : 2600 per år (216 per måned fordelt)
Vann : 980,- per halvår (163 per måned fordelt)
Lånekassen 3700,- per kvartal (1233 per måned fordelt)
Alarm : 1232,- per kvartal (410 per måned fordelt)
Bompasseringer : ca 1500,- per måned i snitt
Årsavgift : 9000 i året (750 i måneden fordelt)
Service på biler : 10000 i året (833 i måneden fordelt)
Drivstoff : ca 3500 i måneden

Så mao 31544 i måneden for min del, før mat, jeg er av typen som ikke bryr meg så mye om hva jeg bruker på mat, men holder for tiden på å gjøre mer planlagte innkjøp relatert til mat for å få ned forbruket noe.

Kan tippe forbruket ligger på en plass mellom 5-6000.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Lånekassen 3700,- per kvartal (1233 per måned fordelt)
Vis hele sitatet...
Hvor mye hadde du i lån tilsammen når du ble ferdig?
Over hvor lang tid betaler du ned på lånet?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Hvor mye hadde du i lån tilsammen når du ble ferdig?
Over hvor lang tid betaler du ned på lånet?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde 240.000 som totalt lån når jeg forlot utdannelsen, og betaler minsteavdraget på standard lengde (som jeg faktisk ikke husker hva er).
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg hadde 240.000 som totalt lån når jeg forlot utdannelsen, og betaler minsteavdraget på standard lengde (som jeg faktisk ikke husker hva er).
Vis hele sitatet...
Ok. phew, du gjorde meg veldig glad nå
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Ok. phew, du gjorde meg veldig glad nå
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?
Selv har jeg bare 75k i lån (eller deromkring), men betaler likevel like store avdrag som Atx. Ligger i budsjettet som en like kostnadskrevende post (dog ikke like lenge, selvsagt).
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvorfor det?
Selv har jeg bare 75k i lån (eller deromkring), men betaler likevel like store avdrag som Atx. Ligger i budsjettet som en like kostnadskrevende post (dog ikke like lenge, selvsagt).
Vis hele sitatet...
Samme her. Mellom 75-80 000 i gjeld til lånekassen og da betaler jeg 3460 kr pr. 3 måned. Men dette var jo offtopic.
Du klarer deg fint med 4000 kroner i "lommepenger" hver måned TS.
1000 kr i mat per måned er ganske lite, da vil du spise mye triste måltider med lite snack ellers. Spørs hvor mye du bryr deg om hva du spiser. For 2000 så får du standard mat med litt ekstra.

Jeg skriver budsjett om dagen og når jeg får tid og lyst skal jeg skrive opp i en annen tråd all mat jeg har kjøpt for en måned.
Sist endret av Taurean; 3. april 2013 kl. 03:09.