Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  617 110900
Tenkte kanskje at det kunne være morro med en tråd
hvor alle som vill kan nevne de største brølerene de har prestert innen pyro.
Da kan jo vi andre le litt eller bli mere ops på ting som er viktig og passe på.

Nå prøver jeg jo alltid å være mest mulig forsiktig
så det værste jeg har vært med på er å ha velta
en batch med AP som var klar for og stå i kjølskapet ut i isbadet sitt.
Så den var jo bare og kvitte seg med.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hmm... min største tabbe innen pyro ja…?
Det må nokk ha vært for ca. 2 år siden eller litt mindre enn det.
Hvor jeg og 2 kamerater skulle lage en 50 grams røykbombe. Vi / jeg hadde gjort det _mange_ ganger før.
Han ene kameraten min skulle røre litt i gryta og han glemte å røre i bunden og hele dritten gikk av rett i trynet hans.
Det så ikke bra ut med brent hår og svare flekker i trynet. Håret sto rett opp som etter man har sprengt i en gammel film (Olsenbanden lignende).
Det hadde ikke skjedd noe verre enn en del hår ble borte og noen små blemmer i fjeset.
Moren hans tokk det heldigvis fint.
Etter det har jeg ikke hatt noen spesielle tabber og funnet en bedre og mye sikrere måte å lage KNSU på.

Ellers har det bare vært litt brannskader på fingrene etter litt ville lunter, brenntester som ikke var som jeg hadde trodd og kommet borti varme skjeler.

Men husk: Safety first!
Min største brøler må være da jeg fortsatt var relativt noob innen HE og hadde laget en av mine første batcher med AP. Jeg hadde igjen en bitte liten klump med pulver, som jeg tidligere hadde erfart at ville deflagrere ved antenning. For å demonstrere dette for en kamerat hadde jeg samlet opp dette pulveret på tuppen av en tom "grisehyl"-hylse. Det jeg ikke var klar over, var at det inni hylsa allerede hadde kommet seg inn noe AP, og at dette nå lå rimelig godt presset. (Dårlig forklaring, men heng med.)

Så anyway, jeg skal da demonstrere deflagreringen, og tar en lighter borti grisehylet som jeg da holder i hånda med en jævla tykk lærhanske på. Og BAM! Der smeller det, og jeg sitter totalt desorientert igjen med en helsikes piping i ørene og små pappbiter begravd under huden i ansiktet. Det tok omtrent seks sekunder før alt av foreldre i huset kom løpende inn døra og ville vite hva som hadde hendt.

Resultat: Jeg hørte piping i ørene de neste to døgnene, og en ekstremt verdifull lærepenge.

Sånn i tillegg til dette har det også vært en del mindre skog/gressbranner og diverse annet, heldigvis i mye yngre alder.
Må ha vært da jeg lå i sengen og brant flash med loddepistolen. Selfølgelig klarte jeg å stappe loddebolten oppi skålen med flash når den var varm.
Brant meg litt på hendene, hadde sløret syn en liten stund og rommet mitt ble ganske røykfullt
Men pytt, en billg lærepenge var det.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Hehe, en morsom, men smart tråd.

Har hatt et par tabber, men hittil ingen alvorlige sånn skademessig. En av dem var for kanskje et år siden, da jeg hadde laget en STOR menge kull etter standard rutine. Kullet var ferdig brent, så jeg satt det til side, så det kunne kjøle seg ned før jeg tok det ut av boksen. Kanskje ti minutter senere tok jeg og helte ut allt kullet på en stor metallrist så det kunne kjøle seg ned litt til. Det jeg ikke hadde sett var en liten glød på en av kullbitene. Jeg skjønte med en gang at hvis det kom et vindkast nå, ville hele haugen med det ekstremt brannfarlige kullet ta fyr. Før jeg rakk å gjøre noe kom dette vindkastet, og ikke overaskende tok kullet fyr. Heldigvis hadde jeg en hageslange i nærheten, så flammene fikk jeg slokket kjapt. Konsekvensene dette kunne fått sier seg selv. Tenk om jeg hadde gjort dette på et tørt gress for eksempel.

Ellers har jeg vært heldig, historien over er rent komisk når jeg ser for meg selv løpe rundt i hagen på jakt etter hage slangen:P

Var også uheldig med en dårlig plugget 4" morter en gang. Bunnen ble "blåst" ut, men til tross for dette kom luftbomben høyt nok, og ingen/ingenting kom til skade.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg husker 3 ganske godt.

Jeg skulle koke nitrat/bomull lunte og glemte platen helt. Det endte med at hele suppa anntente i bunn og ble skutt ut av erlenmeyer kolba og rett i taket. Måtte vaske etterpå ja, men ble heldigvis ikke brann.

En annen gang skulle jeg rydde i garasjen etter stjernerulling og lagde et lite bål (ute) for å brenne brannfarlig avfall. Jeg fant en isboks med pulver jeg trodde var tigertail og helte det over flammene med strak arm. Jeg fant straks ut at det var ren BP.. Ble noen svidde øyenbryn og klær.

Forrige nyttår begynte jeg ikke med shells før vel 4-5 dager etter jul da jeg var for opptatt med raketter. Vel, det straffet seg. BP et mitt ble håpløst og alle shellene halvferdige (2-4"). Dog ingen skader.
Har hatt to "ikke så veldig hyggelige hendelser".

Den første var at jeg skulle varme KNSU over primus Kan tenke deg resten selv.
Hånda var full av små dritvarme biter med KNSU som svei....for og si det mildt, jævelig vondt.

Den andre var at jeg skulle lage meg en mortar, jeg lagde shell osv
Jeg hadde ikke noe bra BP liggende så jeg tenkte at jeg bare kunne bruke noe dårlig blandet flash.
Jeg tente på (dette var en jævel av en tykk hylse, kanskje 1,5 cm tykk) og kameraten min og jeg stod cirka 3 meter unna.
Det drønna så vinduene risla og vi begge satt igjen med piping i øra i tre timer.
Dette var i et relativt tett bolig område men inge brydde seg
Jeg har to "små" pyro ulykker...

Nr 1.
Jeg hadde gjort om et grisehyl til en kinaputt. Det jeg ikke viste var at kruttet inni grisehylet hadde kommet ganske høyt opp i den igjennklemte delen(altså der hvor lunta stikker inn). Jeg holdt kinaputten på strak arm og tente på. Rett før jeg fikk hivet den av gårde, smalt den inni handa på meg....

Det føltes som om jeg hadde negl sprekk i flere uker etter på....

Nr 2.
Dette skjedde for to dager siden: Jeg hadde laget en patron bombe/kinaputt, og skulle til å smelle den.. Jeg tente på og skulle til å spurte for livet. Jeg kom med en meter av gårde, så sklei/snublet i snøen og ble liggende en meter fra bomba med liten lunte.. Jeg fikk samlet meg å la beina med skoa mot bomba og holdt meg for ørene..

Det smalt noe jævlig + at jeg hadde to splinter som var ca. en kvadrat cm boret nesten gjennom skoa...

Jeg kastet skoa før mamma fikk se de, ellers hadde nok mamma drept meg...
jeg har klart å tent på boss donken som var full av pappir inne på rommet mitt,
og har klart å tent på et 25 skudder batteri inne på rommet mitt jeg klarte akuratt og kaste det in i klesskapet mitt.
Kan vel også nevnes, at jeg en gang testet AN impringnert papir en 4x4 cm bit inne. Rommet ble ganske så røykfullt, helt vanskelig og se hånda mi. Men, ikke noe krise, uten om at jeg måtte la rommet lufte en stund.
Brente hull i verandaen en gang...
Laget BP for første gang, kjøpte KNO3 og S på apoteket, men manglet kull, og løsningen ble derfor å brenne en vedkubbe i ovnen og avkjøle denne etterpå... Den glødende kullbiten ble lagt på en metallplate oppå en halv meter snø på verandaen (av tre). Vi satte på en film, og to timer senere skulle vi undersøke resultatet. Vel, det var et svart hull med en metallplate ved siden av, og noen få timer til mamma og pappa kom hjem.

Gode råd har aldri vært dyrere...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av pyrohappy Vis innlegg
jeg har klart å tent på boss donken som var full av pappir inne på rommet mitt,
og har klart å tent på et 25 skudder batteri inne på rommet mitt jeg klarte akuratt og kaste det in i klesskapet mitt.
Vis hele sitatet...
Kjøss meg i raeva! Et 25 skudds batteri (av typen +/- 15mm) ville gjort om både klesskapet og huset ditt til rammel med mindre du har betonghus, da hadde du sluppet unna med en askehaug av et klesskap.. Men hvordan klarte du det?
Glemte nesten den gangen jeg var alene hjemme og lekte med AP.
Kastet små doser på peisen slik at AP'en smeltet og detonerte.

Pakket da litt AP inn i aluminiumsfolie og la på, og da smalt plutselig brutalt mye. Piping i ørene resten av den dagen.
har betong hus, men jeg satt og lekte med zippo lighter mens eg så på film så mustet jeg lighteren min oppi kofferten me batteriet,
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pyrohappy Vis innlegg
har betong hus, men jeg satt og lekte med zippo lighter mens eg så på film så mustet jeg lighteren min oppi kofferten me batteriet,
Vis hele sitatet...
Uh, still... no fucking way.

Et slikt batteri inneholder plenty til å forvandle iallefall samme rommet til en rykande ruinhaug...

Gi oss bilder av det så skal vi vurdere det.
25 skudds batteri?
Et slikt skudd ville jo ødelegge mye! Dersom du ikke tenker på slike kulørte kulegreier..
Jeg er også veldig skeptisk til den der. Hvis ikke ting ble ødelagt av smellene i seg selv, så snakker vi i det minste massiv brannskade på rommet.
greide å tenne på ca50 grisehyl på rommetXD fylte lighterbensin på zippoen og sølte uten å vite det bensin ut over gulvet (så på film samtidig) når eg var ferdig å fylle satte eg sammen zippoen og tente den..mye hyling og mye røyk, hosta og hørte bare piping. heldigvis hadde eg vann stående på databordet


tro ka doke vill men e faktisk sant. måtte skifte gulvbelegg fordet det eg hadde ble"litt" svidd
Awww, kom igjen. Det må da være noen som i det minste kan koke sammen en original og sannsynlig historie?
det er ikke et batteri som sprenger men skyter opp hylende gnister på en måte, alle klærne var brente.
Virkelig nok?
http://www.adressa.no/nyheter/trondh...icle778517.ece

Var ikke meg, men en venn... Var KNSU i ukontrollerte omgivelser med huiende unger.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hmm. Har et fint bilde av en kompis da vi kom i skade for å feilberegne lunta på morteren en tanke. Ikke farlig, i og for seg, men noe skummelt likevel. (større bilde ved klikk)
http://dump.warispeace.co.uk/255.jpg

Og. Jeg mistenker meg selv for å ha driti meg godt ut på masse stjerner i år. Har testa dem ved å legge lunte inntil dem og fyrt dem opp, og de har fungert. Prøvde dem dog i et 1"-shell i går for å se om jeg trengte å crossmatche time fuse og om de tente. Fikk bare døde stjerner. Håper det ikke er tilfellet med 3"-shellene jeg allerede har fyllt med dem. Guarf.
Fantastisk bilde Nygaard!

Har hatt et par pyrotabber jeg og, men velger å bare fortelle om en av hendelsene.
Var midt i en brannøvelse på et kurs der jeg skulle slokke en relativt kraftig brann i et kryssformet kar.
Teknikken for å slokke denne brannen var å spre strålen fra brannslangen for å dekke et størst mulig areal av brannen for så å jobbe seg videre innover til brannen var fullstendig slokket.
Da jeg trodde brannen var slokket stengte jeg av slangen, men der gjorde jeg en temmelig stor feil.
Det brant ennå bittelitt i et hjørne, dette resulterte i at hele driten blusset opp igjen og slo rett mot meg!
Heldigvis hadde jeg skikkelig utstyr på meg og unngikk at jeg ble brent, men syns det var veldig ubehagelig etterpå uansett når jeg tenker på hva som kunne ha skjedd.
Har ikke bilder av slokkningen av akkurat den brannen, men slenger opp et bilde av lignende slokkningsarbeid sånn at dere kan få forståelse for hvor kraftig brannen var.

http://i1.tinypic.com/8fm7t38.jpg
Haha pyrotabber ja.
Ja det var vel senest i sommer jeg og et par venner skulle lage en 500 grams knsu røykbombe.
Alle satt selvfølgelig med ansiktet trøkt oppi gryta for å se.
Det var da alt anntente, alle hev seg bakover og stirret på den 3 meter høye lilla flammen som sto opp mot himmelen. det verste var vel at mamma sto på terassen og så på det hele. Hehe ingen ble skadd heldigvis.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Ble busta i å fyre opp 1000-grams røykbombe i en kaffekjele (Den berømte Kaffelars). Det var nede ved det lokale renseanlegget, hvor NTE tilfeldigvis hadde bestemt seg for å oppbevare haugevis med utstyr i forbindelse med fiberlegginga på samme tidspunkt.. Kom en sur gammel gubbe i en Hiace som var mildt sagt irritert. Han greide å snappe et bilde av meg med kameramobilen sin.. Dro hjem og var pissredd for å få politiet på døra i uke.. Har aldri vært så jævla paranoid før.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jupps. Alle stjernene var driven in. Ikke en eneste tente. Bah.
Jeg har hatt et par pyrotabber for ei stund sia.
Den første var for to år sia... Jeg og en kompis skulle tenne en hylerkinaputt, men så slukket lunta.
Jeg åpnet den igjen og klemmte ut kruttet og deflagrerte det. Etterpå trodde jeg at hylsa var så og si tom.
Så jeg tennte lighteren og brannt litt i enden for å se at det knitret litt. Men så PANG!
Jeg fikk en svart stripe i hendene og det føltes som om noen skulle kastet sand i trynet på meg. Jeg fikk ingen sår eller noe

Den andre tabben var for et år sia. Jeg hadde et kaffefilter som jeg hadde brukt til AP
Hehe.... Høres skummelt ut... eller hva Uanset. Jeg kastet filteret inn i peisen og forventet en deflagrasjon, men det som skjedde var at det kom et sinnsykt smell og et par glør og litt aske ble blåst ut av ovnen. Heldigvis så var jeg ikke så dum at jeg hadde trynet forran åpningen for å se
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Masclet Vis innlegg
Uanset. Jeg kastet filteret inn i peisen og forventet en deflagrasjon, men det som skjedde var at det kom et sinnsykt smell og et par glør og litt aske ble blåst ut av ovnen.
Vis hele sitatet...
Vell, hva skjer med AP som ikke for tilstrekkelig med oxygen, altså 21 mol oxygen til vært mol AP? PANG!
Sitat av Up Vis innlegg
Vell, hva skjer med AP som ikke for tilstrekkelig med oxygen, altså 21 mol oxygen til vært mol AP? PANG!
Vis hele sitatet...
Hehe. Er klar over det nå. Men som sagt var dette en tabbe som skjedde for lenge siden
Men jeg stakk ikke huet inn i peisen for å se, fordi jeg var egentlig klar over at det var en liten sjanse for at det skulle smelle, Men det smallt overraskende mye
Jeg og "Bigset" var hjemme i garasjen hans og holt på å smelte KNSU til et rakett prosjekt vi holt på med ( Dosen var på 600 g "litt formye xD" ) vi hadde borret et hull i kasserollen rett før vi hadde det oppi og begynte å smelte... etter en stund ble det jo flytende å vi skulle ha det over i rakkett formen.. som alle vet stivner det jo ganske fort igjenn så vi måtte varme det opp (da var det kansje 400g igjenn i kasserollen) uten at noen av oss hadde merket det hadde rent litt fra hullet og til bunnen av kasserollen... når vi satte den på plata sa d svoss g så va hele kasserollen i fyr og flammer.. xD vi hadde røyklagt hele garasjen o det tok 1 - 2 timer og få den sånn passe røykfri igjenn.. det var den verste pyrotabben vi noen gang har hatt men raketten ble jo ganske bra da.. til en liten trøst
Jeg og en kompis fant ut av vi skulle tømme noen relativt kraftige kinaputter (sprengte en brusboks så den ble til strimler) og tenne på med peislighter. Det var vel 3-5gram flash tilsammen etter å ha tømt 6 stk. Det dummeste var vel at vi gjorde det inne. Bordet ble temmelig svart, og det ble litt øresus.

Samme dag tømte han også bensin inne i garasjen sin... ca. 3l og så kom mora hans hjem.. Men da gadd jeg ikke være der mer. Han er litt dum xD
▼ ... noen uker senere ... ▼
hadde en typisk en for litt siden skulle tenne på en 3' helicopter. Hullet var skeivt skjært inn. Jeg tente på, og løp mens en venn ble igjen 2-3 meter ved siden av. Den starta og snurre litt rundt og fløy rett opp i gensern hans og videre opp til hode. Heldigvis endte det bare med litt svidd genser lukt, fordi jeg ikke hadde i noen salute
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Dette er vel egentlig ikke en tabbe, men legger opp et bilde som oppfølger til det forige.
Dette fra nyttårsaften 07/08. Scenarioet er luntesvikt. Den brant ikke forbi shellet, og shellet nekta å komme seg ut av morteren. Løsningen ble noe improvisert, og besto i å helle litt svartkrutt nedi og sende en cracklingball fra Svea etter. Som et resultat ble avfyringen naturlig nok umiddelbar, derav det fine bildet (klikk for større versjon) Praktiserte forresten samme flotte avfyringsmetode ved forige årsskifte, dog uten film den gangen.

http://dump.warispeace.co.uk/288.jpg
▼ ... noen uker senere ... ▼
Å, pyrotabber ja... Har nok å fortelle om på den fronten.
Så å si alle skjedde for lenge siden, når jeg manglet den evnen å forsikre meg om ting som kunne skje.

Forteller så mange jeg gidder:


For ikke så altfor lenge siden skulle jeg sprenge en sparegris nede på en idrettsplass der jeg bor.
Ladninga var 40g APAN, eller noe. Dette la jeg intil en høy murvegg, og tente på.
Smellet minnet meg merkelig mye om torden.
Stedet ligger midt i et tett boligstrøk, så jeg tenkte jeg skulle gjemme meg, istedenfor å løpe. Det er et fantastisk gjemmested der.

Etter 10min, kikket jeg såvidt ut, og fikk med meg en politimann som var ca 100m unna. Da frøs magen.
Bestemte meg for fortsatt å gjemme meg. Håpe på at han ikke hadde sett meg.
Men han gikk ikke forbi. Istedenfor gikk han rett mot meg. Nå stod jeg med posen med mer sprengstoff, og kamera med mange pyrofilmer i hånda.
Hadde glemt å gjemme det. Jeg visste veldig godt hva som ville skje hvis jeg ble tatt med det. Dessuten visste ikke foreldrene mine noe om at jeg holdt på med sånt.

Han gikk rett mot hjørnet som jeg stod bak, og stanset. Jeg var sikker på at han skulle gå meg rett opp i fjeset!
Men dette var bare nervevrakende. Det var faktisk helt jævelig.

Kunne høre pusten hans. Slik stod han dritlenge. Kanskje en meter ifra.

Etter en stund gikk han "liksomvekk". Men hørte at han ikke var gått helt bort. Ventet dritlenge nå og. Var redd han bare ventet på forsterkninger.
Men plutselig bare gikk han.

Jeg var nervevrak etterpå!


En annen gang hadde jeg lagd en fyrverkeribombe av kanskje 10g flash i papprør.
Etter jeg hadde tent den, fikk jeg såvidt reist overkroppen vekk, før det smalt. Var som om noen spente meg i magen! Jeg falt bakover, og forble i sjokktilstand i 10-15 min. Øresusen varte lenger.
Lunta som ble brukt må ha vært sånn til raske sluttsalutter på batterier.


En annen gang når jeg var veldig liten, fant vi noe olje. Men det brant ikke, fant vi ut. Av en eller annen grunn helte vi det så ut over en avis, og tente på.
DA brant det!! Og dette var ved ei hytte midt i en tørr skog!
Kameraten min tok da avisen og ristet den, men det eneste som skjedde var at jogge buksene hans tok fyr, og at oljen antente gress nedenfor et 4m høyt stup.
Vi hadde ikke noe å slukke med, så vi brukte oss selv og tøyet.
Holdt på i 5min, men fikk faktisk slukket det!

En annen gang ble det skogbrann!
Men da var det var jordbrann som blusset opp 2 døgn etterpå. Brannen begenset seg heldigvis bare til en liten skog.


En annen gang hadde vi bål i ei sandkasse. Og en kamerat av meg hadde hevet på en patron med bomullsnitrat på. Uten at han hadde sagt ifra!

Jeg bøyde meg ned for å legge på noe av mitt, da det smalt.
Fikk brennende plastikk over hele høyre arm. Har fremdeles arr. Dessuten fikk jeg masse sandkorn inn i huden og fjestet. ++. Heftig øresus. Takk kjemiens Guder for at jeg ikke fikk metallsplinter! ()


En annen gang skulle vi skyte en molotov cocktail. Men ladningen var ALTFOR kraftig, og lunta for liten, så jeg endte opp med ei glasssplint inn i knoken!
Var dritvondt. Har et finfint arr fra den! + et til fra en mindre splint.


En annen gang skulle vi skyte et shell fra en fancy pistol jeg hadde laget. Kameraten min skulle ta oppi ladningen som skyter ut og tenner kula, mens jeg skulle ta oppi kula.
Men vennen min tok liften oppi med lunta opp, slik at den tente kula når jeg tok den nedi røret.
Merket det med at kula fløy momentant opp igjen etter at jeg hadde tatt den ned. Sikkert pga. at jeg hadde så mye krutt til delay at trykket skjøv den opp igjen når kula tente.

Til min forskrekkelse festet kula seg imellom klokka mi og armen! Da fikk jeg panikk. Begynte å slenge vildt rundt med armen mens jeg skrek. Fikk AKKURAT løsnet shellet før det smalt veldig høyt.
Var sikker på at jeg skulle miste armen i det som virket som 1min. Jakka mi tok foresten fyr.
Hadde brennmerker i hånda i et halvt år. Måtte skjule hånda for mamma og pappa i minst en måned. Merkelig at de ikke la merke til det.


En annen gang klarte jeg å sette fyr på ei byggearbeider-brakke.
Men den var fullstendig herpet fra før av. Ellers hadde jeg aldri risikert noe... Men var jo skikkelig drit, allikevel.

Håper noen kan lære noe fra dette!
Tror jeg begynner å gjøre det etterhvert.
Haha, du hørtes ut som en svært stabil pyroteknikker xD. Neida, du skjønner sikkert velldig godt selv at det var dumt det du gjorde
Ja. Veldig lenge siden jeg direkte har skadet noen, ødelagt noe, eller blitt skadet selv.
Har lagt det bak meg for lenge siden, men må ta historiene frem av og til, for å holde meg i skinnet.

Neida, har virkelig lært.
Pyroteknikk bekostet meg en nedsatt hørsel. Merket det på et familieselskap når alarmen til en bil gikk på utenfor. Veldig flaut.
Ikke greit når man driver med musikk fra før av.
Blir vel sånn dobbelt opp etterhvert...
Med litt sunt vett hadde du nok unngått det meste der.
Det dummeste var vel da jeg skulle slokke en fyrstikk i et glass med sukker. Tenkte det skulle kvele fyrstikken, men i glasset var ikke ren sukker, men sukker + Salpeter. Det ble 1 stk halvbrent bord og brannsår på hendene.

Et par tips til lesere: Alltid ha en bøtte med vann man kan kaste brennende ting oppi og alltid sjekk om stoffet er det det er to ganger, selv om man er sikker på hva det er. Er ikke verdt å risikere helsa.

Men uansett, da lærte jeg noe i allefall!
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Spacerunner Vis innlegg
Det dummeste var vel da jeg skulle slokke en fyrstikk i et glass med sukker. Tenkte det skulle kvele fyrstikken, men i glasset var ikke ren sukker, men sukker + Salpeter. Det ble 1 stk halvbrent bord og brannsår på hendene.

Et par tips til lesere: Alltid ha en bøtte med vann man kan kaste brennende ting oppi og alltid sjekk om stoffet er det det er to ganger, selv om man er sikker på hva det er. Er ikke verdt å risikere helsa.

Men uansett, da lærte jeg noe i allefall!
Vis hele sitatet...
Vel, KNSU brenner under vann også da

Edit: "Lager du det selv, vet du hva det er" lol
Du kunne jo også bare blåst ut fyrstikken? Eller var du ikke klar over at det gikk?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Spacerunner Vis innlegg
Det dummeste var vel da jeg skulle slokke en fyrstikk i et glass med sukker. Tenkte det skulle kvele fyrstikken, men i glasset var ikke ren sukker, men sukker + Salpeter. Det ble 1 stk halvbrent bord og brannsår på hendene.

Et par tips til lesere: Alltid ha en bøtte med vann man kan kaste brennende ting oppi og alltid sjekk om stoffet er det det er to ganger, selv om man er sikker på hva det er. Er ikke verdt å risikere helsa.

Men uansett, da lærte jeg noe i allefall!
Vis hele sitatet...
Fascinerende morsomt i ettertid og antakelig like fascinerende vondt i det det skjedde. Må nok medgi jeg dro litt på smilebåndet av historien, mye fordi jeg selv så elegant kunne klart noe liknende Ett meget tanketomt sekund og en "god idé", etterfulgt av at man akkurat i det man utfører handlingen skjønner hva slags stupid ting man er i ferd med å gjøre, men er så langt inne i den at man ikke rekker å avverge.
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Du kunne jo også bare blåst ut fyrstikken? Eller var du ikke klar over at det gikk?
Vis hele sitatet...
Vel, husker ikke helt hva det var jeg skulle slokke.. Mulig det var en hjemmelaget lunte oxo.. Not sure..
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Fascinerende morsomt i ettertid og antakelig like fascinerende vondt i det det skjedde. Må nok medgi jeg dro litt på smilebåndet av historien, mye fordi jeg selv så elegant kunne klart noe liknende Ett meget tanketomt sekund og en "god idé", etterfulgt av at man akkurat i det man utfører handlingen skjønner hva slags stupid ting man er i ferd med å gjøre, men er så langt inne i den at man ikke rekker å avverge.
Vis hele sitatet...
Haha, fantastisk formulering!
Dette er en situasjon de fleste her inne sannsynligvis kjenner seg igjen i!
Det gjør hvertfall jeg!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Spacerunner Vis innlegg
Det dummeste var vel da jeg skulle slokke en fyrstikk i et glass med sukker. Tenkte det skulle kvele fyrstikken, men i glasset var ikke ren sukker, men sukker + Salpeter. Det ble 1 stk halvbrent bord og brannsår på hendene.

Et par tips til lesere: Alltid ha en bøtte med vann man kan kaste brennende ting oppi og alltid sjekk om stoffet er det det er to ganger, selv om man er sikker på hva det er. Er ikke verdt å risikere helsa.

Men uansett, da lærte jeg noe i allefall!
Vis hele sitatet...
Haha fantastisk! Men hvordan klarte du ha usmelta KNSU i ett glass, uten og vite at det var KNSU i glasset? Hvorfor lå deti glasset liksom?

Greit tips egentlig Men i ditt tilfelle hadde det vært bensin ellernoe Neida tuller bare.

Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Du kunne jo også bare blåst ut fyrstikken? Eller var du ikke klar over at det gikk?
Vis hele sitatet...
Muligheten er der Jeg ville ikke blåst på fyrstikken! Man må ikke leke med ilden, så jeg hadde funnet en sikrere måte

En av mine små tabber, var vell da jeg forsket på AP's egenskaper. Jeg sammenlignet deflagrasjon i friluft på gulv, med når jeg la en bruskork halvt over. Korka fløy i taket med ett flott bump lyd. Hadde en lekespade over men da kom det mye luft til så ble ett litt mere slapt bump, med en rar flamme som kom etter selve antenninga. Så hadde jeg et lokk fra de dropsene på metalboks man får på Tax Free, og la pulveret over anntenninga, med kantene på lokket ned, så det blokka luft. Alle ladningene var 0,1 gram, og fyrt av på ett CD cover

Sistnevnte smalt som pokker, ga meg mongo øresus og et totalt knust CD cover og en knust brenne CD og en freaka ut mamma Hadde alt på film, men det er gone.

Og seff, alt var antent med en El-tenner rig.
Sitat av Up Vis innlegg
Haha fantastisk! Men hvordan klarte du ha usmelta KNSU i ett glass, uten og vite at det var KNSU i glasset? Hvorfor lå deti glasset liksom?
Vis hele sitatet...
Tok fram en pose, som jeg trodde jeg aldri hadde putta Salpeter i, men jeg hadde visst blanda det i allikevel...
Ikke direkte pyro, men jeg greide faktisk å hellesaltsyre i en aluminiumsskål en gang.
Saltsyra rant ut og på genseren min, og denne gikk jo i oppløsning noe senere.
Var også smart nok til å transportere tørris i en lukket termos

Direkte pyrotabber har jeg ikke hatt mye av, mye grunnet at jeg er langt mer forsiktig enn jeg kansje burde være. (Pinglete, med andre ord).
Hadde et uhell med AP jeg ikke kommer til å glemme. Mengden var ganske stor, men heldigvis var det litt vått slik at det bare førte til en passe stor deflagrasjon.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tør jeg spørre hva som skjedde med AP'en din verto? Og hvordan klarte du helle saltsyre i Al skål? xD
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av verto Vis innlegg
Var også smart nok til å transportere tørris i en lukket termos
Vis hele sitatet...
Haha, den fikk meg til å dra på smilebåndet!
Ble det fest når du åpnet den, eller kom du aldri så langt?

Direkte pyrotabber har jeg ikke hatt mye av, mye grunnet at jeg er langt mer forsiktig enn jeg kansje burde være. (Pinglete, med andre ord).
Vis hele sitatet...
Er sånn det skal være
Eller, transportere ble litt feil.
Jeg hentet tørrisen i termosen, og satte den fra meg hjemme. Synes jeg var smart da, og at dette var en effektiv måte å oppbevare det på. Etter en liten stund smalt det, og da var det korken som hadde revnet. Hadde kansje ikke vært så galt om det var et lite hull i korken

Husker ikke helt hva jeg skulle lage når jeg tok HCL i den aluminiumsskåla, lurer på om det kansje var jernoksid.
Høres idiotisk ut i ettertid, men var ikke innom tanken da.
Og det med AP-en ja. Jeg satt med en kniv og deflagrerte AP over et stearinlys, og det som sikkert skjedde var at kniven ble for varm.
Dermed antente den lille haugen jeg jeg hadde liggende. Var heldigvis ikke helt tørr.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av verto Vis innlegg
Og det med AP-en ja. Jeg satt med en kniv og deflagrerte AP over et stearinlys, og det som sikkert skjedde var at kniven ble for varm.
Dermed antente den lille haugen jeg jeg hadde liggende. Var heldigvis ikke helt tørr.
Vis hele sitatet...
Recipie to disaster...