Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 10147
Eller rettere sagt, mangel på mattekunnskaper.

Så er debatten med tilhørende sutring i gang igjen. NRK har lagt ut en av årets prøver for de som fikk mulighet til å forbedre en 3'er til 4 eller bedre. For meg ser denne prøven ut som helt ordinær 5 timers prøve, det er mange oppgaver men heller ikke store oppgaver som burde sluke mye tid.

Hadde du klart denne matteprøven?

Seriøst er dette for mye å forvente av landets fremtidige lærere når mattekunnskapene allerede er på bunn i landet?

Er det ikke å forvente at en lærer skal kunne basic prosentregning selvom de kansje skal bli annen faglærer enn matte?

Dette er jo den enkleste videregående matten du kan slippe unna med. Det er ikke T eller R matte, jeg skjønner virkelig ikke hva de klager over.
Lærere er jo veldig forskjellige, enkelte er elendig i matte mens andre er flinke. Om du skal være lærer i 1-5 trinn vil jeg påstå du ikke trenger så mye mattekunskaper, da det handler mye mer om pedagogikk, dannelse og oppdragelse på dette nivået. Samme gjelder om du skal være norsk eller historielærer på ungdomsskolen.

Jeg forstår ikke hvorfor vi skal forvente at absolutt alle lærere må være flinke i matte. Burde holde at de som skal undervise i det har kompetansen. Som det ble sagt i reportasjen på NRK-radio, måtte er i ferd med å bli den nye latinen.

Jeg er selv veldig i mot det nye kravet om 4 i matte for å bli lærer, og mener deg er totalt skivebom. Det største problemet i skolen i dag er ikke dårlige lærere, men at det er alt for få. Dette merkes spesielt i Oslo-skolen hvor hver klasse har 30 elever, og en del skoler har kun en utdannet pedagog per klasse + 18 år gammel ufaglært assistent.

Når man nå setter krav om 4 i matte for alle lærere betyr det bare at vi får færre utdannede lærere, og problemet kan bli enda større.
Sitat av etse Vis innlegg
Når man nå setter krav om 4 i matte for alle lærere betyr det bare at vi får færre utdannede lærere, og problemet kan bli enda større.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt uenig i det du skriver men det er noe med at et sted må man legge lista og det er hvor den skal ligge jeg stiller spørsmål ved. Vi er fundamentalt uenige om at 4 i matte på den prøven jeg har linket til eller tilsvarende er for de som virker å være ekstraordinært flinke i matte. Hvor mye rett må du ha på en sånn prøve, 50% eller litt mer for en 4'er? "Alle" normalt oppegående klarer det der om de gidder å gjøre en innsats, og skal du lære bort kunnskap til andre burde man starte med seg selv. Mens du snakker om samfunnsproblem er det blitt et samfunnsproblem at matte skal være så sjukt vanskelig og for spesielt begavede noe som er helt feil. Og gidder du ikke gjøre den innsatsen og ta ansvar for egen utdannelse så er det kansje ikke å utdanne andre du skal gjøre.
Jeg sier ikke at 4 betyr ekstraordinært flink i matte, min påstand er at du kan være flink lærer på mange punkter selv om du får 2 i matte. Å være lærer, spesielt på yngre trinn, handler om mye annet enn fagkompetanse.

Når man økte kravet fra 3 til 4 var det utrolig mange lærerstudenter som fallt utenfor, og blandt de som tok fageg nå i sommer for å forbedre mattekarakteren var det utrolig få som fikk 4 eller bedre.

Vi trenger flere lærere i skolen for å kunne gi oppfølging til elevene. Og ved å utelukke masse studenter basert på at de fikk 3 i matte blir da i mine øyne kontraproduktivt.

Det føles og rart å bedømme hvor flink en lærer basert på matte. Pedagogiske egenskaper er da mye viktigere, spesielt på lave trinn? Som jeg sa i stad, det hele minner veldig om hvordan vi før bedømte hvor flink en student var basert på karakter i latin. Selv om de aldri hadde bruk for det i hverdagen sin.

Jeg synes derfor det blir helt teit løsning på problemet. Det jeg mener vi burde fokusere på er å gjøre læreryrket mer ettertraktet, og dermed tiltrekke seg flere og bedre studenter. Problemet vil da løse seg selv. Men slik det er nå er det allerede for få som søker seg inn på lærerstudiet, og om man da filtrerer vekk en del av disse sitter vi igjen med utrolig få.
Sist endret av etse; 11. august 2016 kl. 11:04.
Jeg er grunnleggende enig med etse, blant annet at læreryrket er blitt lavstatus og lavtlønnet slik at de fleste som er flinkere på skolen utdanner seg til noe mer givende (økonomisk). Det er et stort problem. MEN jeg forventer allikevel at de som velger å bli lærere, også på de laveste nivåene, er i stand til å utføre og lære bort grunnleggende matematikk. Som Yalla påpeker - dette er IKKE vanskelig med litt innsats. Motivasjonen til en liten ekstrainnsats burde være der, da det må være et basisønske for en lærer å ha kunnskap å lære bort. Gode pedagogiske evner er ikke verdt et rødt øre hvis en ikke har kunnskap å lære bort...
Det virker som om de fleste som mener de ikke trenger matte for å være lærer ser på matte-ferdigheter kun som evnen til å regne. Det er langt i fra det hele. Matte henger tett sammen med generell logisk tenkning, og det er klart man må kunne det for å forstå statistikk og lignende. I tillegg er det et stadig økende fokus på tverrfaglighet. Hvordan skal for eksempel en samfunnsfagslærer klare å bringe inn noe tverrfaglig om den samme læreren ser dette; " x*0.40=200", og ser ut som et spørsmålstegn?

Jeg løste meg gjennom del 1 av eksamen nå mens jeg sto på jobb, og skal innrømme jeg ble litt overasket over at det var en "del to" basert på hvor mange oppgaver det var. Når jeg så på klokken at det hadde tatt 12 minutter med hoderegning å komme dit tok jeg det tilbake. Dette bør vi kunne forvente at alle 18 åringer klarer på 1 eller 2 timer, ikke bare lærere.
At alle mattelærere bør kunne dette er åpenbart, uansett hvilket nivå man skal undervise på. Får man mindre enn 4 på dette, som vil tilsvare ca 50% av poengene, er man uskikket til å undervise i faget på barneskolen også mener jeg. Det holder faktisk ikke å kunne stoffet på det nivået man skal lære bort, du får ikke bli vgs-lærer i matte fordi du har bestått vgs-matte. På samme måte kan du ikke lære barneskoleelever matte fordi du kan de fire regnartene selv.

Om de absolutt skal kunne det før de begynner på utdanningen er jeg mer skeptisk til. Det er ikke nødvendigvis fordi de mangler talent for matte de ikke kan dette, det kan være andre grunner til at de ikke fikk det med seg på ungdomsskolen og vgs. Det er kanskje ikke en styrke for skolen at lærere kun skal rekrutteres fra folk som selv trivdes godt i grunnskolen. Det er allerede et problem at grunnskolen er dårlig tilpasset elever med andre bakgrunner enn den akademiske som lærere ofte har (stor andel lærere med lærerforeldre, f eks). Å ikke ha passet inn i skolen selv kan være en ressurs å ha med seg som lærer. Men de må selvsagt kunne faget sitt ja!
Sist endret av entropi; 11. august 2016 kl. 11:04.
Sitat av entropi Vis innlegg
Om de absolutt skal kunne det før de begynner på utdanningen er jeg mer skeptisk til. Det er ikke nødvendigvis fordi de mangler talent for matte de ikke kan dette, det kan være andre grunner til at de ikke fikk det med seg på ungdomsskolen og vgs. Det er kanskje ikke en styrke for skolen at lærere kun skal rekrutteres fra folk som selv trivdes godt i grunnskolen. Det er allerede et problem at grunnskolen er dårlig tilpasset elever med andre bakgrunner enn den akademiske som lærere ofte har (stor andel lærere med lærerforeldre, f eks). Å ikke ha passet inn i skolen selv kan være en ressurs å ha med seg som lærer. Men de må selvsagt kunne faget sitt ja!
Vis hele sitatet...
Hovedgrunnen til at det kreves et minimum av mattekunnskaper er vel for å slippe å bruke mye verdifull undervisningstid til repetisjon av tidligere skolegang. All høyere utdanning krever et visst grunnleggende nivå, og det er helt normalt at studenter som ønsker å ta en utdanning tar sommerkurs eller på annen måte tilegner seg det nivået som kreves for å gå videre på utdanningen. Ser absolutt ikke noen grunn til at dette ikke skal gjelde også for lærerutdanningen.
Sist endret av SuperT; 11. august 2016 kl. 11:16.
Når du sier man må ha måttekunnskaper for å undervise på lave trinn føler jeg man overvurderer hvor mye fagkompetanse elevene skal lære de første årene på skolen. I tillegg impliserer du at lav karakter i matte betyr at man ikke har kunnskap å lære bort.

Matte på barneskolen er betydeliglettere enn pensumet på VGS som de får karakter på. Og ikke alle lærere underviser i matte selv på barneskolen (må en norsklærer være flink i matte?).

Barneskolen handler i stor grad om dannelse. Det å lære elever å gå på skolen og tingene som kommer med det. Dette er ting som sosialisering og omgås medelever, ha respekt for lærere, klare å sitte stille og arbeide med oppgaver og så videre. Alt av dette kan man fint få til utennå være flink i matte.

Og om valget står mellom 2 middels gode lærere + 1 flink lærer, eller bare 1 flink lærer så ville jeg valgt alternativet som ga oss flest lærere.

Jeg repeterer meg selv, men ønsker vi å gjøre skolene bedre må vi få flere flinke studenter til å søke seg inn på lærerutdanningen, ikke sile vekk de dårligste studentene på en linje med alt for få søkere.

Nå skal det sies at jeg gjerne vil at alle lærere skal være flinke i matte. Men kravet om høye mattekunnskaper fungerer ikke i praksis om du allerede har for få som utdanner seg retningen. Kravet vil bare føre til at man får enda færre lærere, som jeg ser på som enda værre enn å ha dårlige lærere.

Lærere med overskudd til å ha oppfølging av elevene sine er betydelig viktigere enn en lærer som er flink i faget. Hjelper ikke å ha mye kompetanse om du slutter i yrket etter 1. År (noe mange lærere gjør Oslo-skolen, og etter hva jeg har forstått er en av de største grunnene til det for mange elever per lærer)
Sist endret av etse; 11. august 2016 kl. 11:23.
Kunne det tenkes at høyere krav til lærerutdanningen også vil høyne dens status og dermed på sikt gi flere søkere?
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Det virker som om de fleste som mener de ikke trenger matte for å være lærer ser på matte-ferdigheter kun som evnen til å regne. Det er langt i fra det hele. Matte henger tett sammen med generell logisk tenkning, og det er klart man må kunne det for å forstå statistikk og lignende. I tillegg er det et stadig økende fokus på tverrfaglighet. Hvordan skal for eksempel en samfunnsfagslærer klare å bringe inn noe tverrfaglig om den samme læreren ser dette; " x*0.40=200", og ser ut som et spørsmålstegn?
Vis hele sitatet...
Ja, matte henger sammen med logisk tenkning, men det er også utrolig mye metodikk. Og øving. Og generelt det å holde orden på tall og systematisere dem i hodet. Å være flink i matematikk er ikke synonymt med å være flink å tenke logisk i andre sammenhenger, samtidig som å være dårlig i matte ikke er synonymt med å være dårlig å tenke logisk i andre sammenhenger.

(anekdotisk: ) En av mine beste kamerater er ferdigutdannet advokat og er en kløpper på å bygge logiske argumenter og tankerekker. Gi han en matematikkoppgave á den du nevner og se han krympe og bli 10cm høy.

Skal man undervise i andre fag enn matte syns jeg det er dumt å ekskludere potensielt dyktige lærere basert på matematiske ferdigheter. Det blir på en måte litt for enkelt.
Sist endret av Nether; 11. august 2016 kl. 11:32.
Sitat av etse Vis innlegg
Når du sier man må ha måttekunnskaper for å undervise på lave trinn føler jeg man overvurderer hvor mye fagkompetanse elevene skal lære de første årene på skolen. I tillegg impliserer du at lav karakter i matte betyr at man ikke har kunnskap å lære bort.
)
Vis hele sitatet...
Dette blir litt som å ta lappen for bil med automatgir. Da velger vi isåfall å utdanne lærere som bare kan undervise i 1-3. klasse. Og allerede da vil du ha enkelte elever som synes regning er interessant og lærerne ikke kan hjelpe?

Og; som H_Spyke påpeker. Grunnleggende matteforståelse - og det er virkelig grunnleggende regning vi diskuterer her - er også nødvendig i mange andre sammenhenger enn ren matteundervisning.

Sitat av Nether Vis innlegg
(anekdotisk: ) En av mine beste kamerater er ferdigutdannet advokat og er en kløpper på å bygge logiske argumenter og tankerekker. Gi han en matematikkoppgave á den du nevner og se han krympe og bli 10cm høy.
.
Vis hele sitatet...
Sidespor: Hver eneste gang jeg har hatt kontakt med advokat har det vært økonomi innblandet. Erstatningssummer etc i det minste.

Hvis jeg følte hadde måttet hjelpe advokaten min med dette hadde han blitt oppsagt på flekken.
Sist endret av SuperT; 11. august 2016 kl. 11:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SuperT Vis innlegg
Sidespor: Hver eneste gang jeg har hatt kontakt med advokat har det vært økonomi innblandet. Erstatningssummer etc i det minste.

Hvis jeg følte hadde måttet hjelpe advokaten min med dette hadde han blitt oppsagt på flekken.
Vis hele sitatet...
Og der treffer du spikeren på hodet. For noen advokater er det fullstendig nødvendig å inneha kunnskaper i matematikk, som for eksempel de som arbeider med økonomi.

For andre vil det derimot ikke være nødvendig i det hele tatt. Akkurat som med lærere.
Sitat av Nether Vis innlegg
Og der treffer du spikeren på hodet. For noen advokater er det fullstendig nødvendig å inneha kunnskaper i matematikk, som for eksempel de som arbeider med økonomi.

For andre vil det derimot ikke være nødvendig i det hele tatt. Akkurat som med lærere.
Vis hele sitatet...
Tja, for å bli advokat må han ha generell studiekompetanse...

Men spørsmålet er da om vi kan utdanne to typer lærere, en med grunnleggende matteforståelse og en uten? På videregående er det sikkert greit med spesialiserte lærere, men det vil da gjøre grunnskoler ganske handicappede når det gjelder ressursfordeling? Og det er jo en hodepine fra før.
Her impliserer dere at høyere krav fører til flinkere lærere, det er her jeg er uenig med dere. Alt jeg tror det fører til er færre lærere, og at man blir mer avhengig av ufaglærte assistenter. Så i et valg mellom lærer/pedagog med dårlige karakterer og en ufaglært assistent velger jeg den dårlige læreren.

Så må man finne noen gode løsninger for å gjøre læreryrket mer ettertraktet så man tiltrekker seg masse studenter.
Sitat av etse Vis innlegg
Her impliserer dere at høyere krav fører til flinkere lærere, det er her jeg er uenig med dere. Alt jeg tror det fører til er færre lærere, og at man blir mer avhengig av ufaglærte assistenter. Så i et valg mellom lærer/pedagog med dårlige karakterer og en ufaglært assistent velger jeg den dårlige læreren.

Så må man finne noen gode løsninger for å gjøre læreryrket mer ettertraktet så man tiltrekker seg masse studenter.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig med deg der, men jeg tror at å ha visse minimumskrav til lærerutdanningen vil gjøre den mer ettertraktet. I dag har den (dessverre!) endt opp som et valg for de som ikke kommer inn på noe annet, noe som gjør at den har svært lav status for de som kommer inn på noe annet...

Andre tiltak som det er vanskelig å være uenig i er selvfølgelig høyere lønn og bedre arbeidsforhold, bl.a. færre unger pr. lærer.
Paradokset her er at selv om de aller aller fleste er enig i at disse tiltakene vil slå direkte ut på kvaliteten i skolen, er det nesten utelukkende et spørsmål om kommuneøkonomi, og nesten ingen ser ut til i praksis å være villig til å betale mer skatt for å få det til.
Sitat av etse Vis innlegg
Lærere er jo veldig forskjellige, enkelte er elendig i matte mens andre er flinke. Om du skal være lærer i 1-5 trinn vil jeg påstå du ikke trenger så mye mattekunskaper, da det handler mye mer om pedagogikk, dannelse og oppdragelse på dette nivået. Samme gjelder om du skal være norsk eller historielærer på ungdomsskolen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du undervurderer litt hva det vil si å undervise. (Har selv mye erfaring i å undervise i matte, dog ikke på barneskolen). Å kunne fortelle elevene hvordan pluss og minus fungerer og vurdere om svaret er riktig, kan en flink elev i klassen over dem gjøre. Å forklare og vurdere matematikk krever god matematisk forståelse for å skjønne hvordan eleven tenker, hva som kan bygges videre på i elevens "hverdagsalgoritmer" (heri ligger en vurdering av hvilke strategier som vil være hensiktsmessige også på senere nivå og ikke bare fungerer akkurat på dette nivået), hvilke misoppfatninger som forårsaker feilen og hvordan rette dem opp. Dette handler ikke bare om pedagogikk men didaktikk, som er uløselig knyttet til forståelse av faget man skal drive pedagogikk i. Det krever ikke bare at man kan pensum, men en forståelse av fagets natur, så og si.

Selvsagt må man ha mer av denne forståelse for å undervise på universitetet enn på barneskolen, men du må uansett kunne mye mer enn det elevene skal lære. Jeg vil påstå at en lærer som er litt usikker på prosentregning ikke bør undervise i matematikk på barneskolen.


Jeg forstår ikke hvorfor vi skal forvente at absolutt alle lærere må være flinke i matte. Burde holde at de som skal undervise i det har kompetansen. Som det ble sagt i reportasjen på NRK-radio, måtte er i ferd med
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i! Personlig synes jeg det er trist at 75 % av befolkningen stryker på prøven i linken, men det er like meningsløst å ha dette mattekravet til en norsklærer som til en sykepleier eller kokk.

Sitat av SuperT Vis innlegg
Hovedgrunnen til at det kreves et minimum av mattekunnskaper er vel for å slippe å bruke mye verdifull undervisningstid til repetisjon av tidligere skolegang. All høyere utdanning krever et visst grunnleggende nivå, og det er helt normalt at studenter som ønsker å ta en utdanning tar sommerkurs eller på annen måte tilegner seg det nivået som kreves for å gå videre på utdanningen. Ser absolutt ikke noen grunn til at dette ikke skal gjelde også for lærerutdanningen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror bare ikke det er en god bruk av ressurser i forhold til effekten. Tror man ville hatt mye mer igjen for å heve nivået på selve lærerutdanningen. Det ville trolig fristet mange flere flinke studenter til å søke også

Sitat av SuperT Vis innlegg
Kunne det tenkes at høyere krav til lærerutdanningen også vil høyne dens status og dermed på sikt gi flere søkere?
Vis hele sitatet...
Jepp! Men da høyere krav til kvaliteten på lærerutdanningen, for det er mildt sagt varierende rundtomkring. Det er ikke motiverende for en flink student å dille rundt med obligatoriske gruppearbeider det ikke går an å stryke på.

Øke kravene er positivt, men i andre enden av utdanningen, foreslår jeg. Men jeg mistenker at grunnen til at de heller vil øke kravene i inntaket er at det ikke krever den gjennomgangen av kvaliteten på utdanningen som egentlig trengs.
Sitat av entropi Vis innlegg
Jepp! Men da høyere krav til kvaliteten på lærerutdanningen, for det er mildt sagt varierende rundtomkring. Det er ikke motiverende for en flink student å dille rundt med obligatoriske gruppearbeider det ikke går an å stryke på.
Vis hele sitatet...
Ja det er jo tragisk. Hvorfor er det slik?

(Jeg spør fordi jeg lurer, jeg har ikke lærerutdanning i kroppen selv, men har lærere både i familie og omgangskrets - og ungene mine har lærere jeg er i kontakt med jevnlig ;-) )
Sitat av SuperT Vis innlegg
Ja det er jo tragisk. Hvorfor er det slik?

(Jeg spør fordi jeg lurer, jeg har ikke lærerutdanning i kroppen selv, men har lærere både i familie og omgangskrets - og ungene mine har lærere jeg er i kontakt med jevnlig ;-) )
Vis hele sitatet...
Det finnes det nok ulike meniger om, men jeg tror at den såkalte kvalitetsreformen har litt av skylda, der antall studenter man kjører gjennom avgjør finansiering. Det frister da selvsagt å senke kravene på eksamen for å hindre antall stryk. Gjerne kompensert med obligatorisk oppmøte. Det hever ikke kvaliteten på en foreleser at ingen studenter stryker og alle er nødt til å stille på forelesningen din uansett hvor mye den suger. Og hvis de likevel klarer å stryke, så ønsker man seg heller flinkere studenter. For all del, det finnes gode forelesere også, det er bare ingen kvalitetssikring.

For det andre mener jeg pedagogikkfaget i Norge er temmelig utdatert og snevert. Miljøet forholder seg veldig lite til utenlandsk forskning, og mye av det som foregår av forskning her til lands holder ikke mål hverken tematisk eller metodisk. Dette hadde NOKUT en gjennomgang gang av for noen år siden, ganske nedslående greier.

I det hele tatt synes jeg mye av tiltakene i norsk skole, enten det er venstresidens hang up på frukt og varm mat eller høyresidens testemani, bærer preg av symbolpolitikk - eller i beste fall en naiv tro på en quick fix for å unngå de åpenbare problemene: For lav lærertetthet og for dårlige arbeidsforhold for elever og lærere - med andre ord ting som koster mye penger å rette på.

Den systematiske nedvurderingen av lærere som er resultatet av evig klaging på deres ferdigheter, kunnskaper, IQ og whatnot - sammen med det økende kontrollgegimet på bekostning av faglig tillitt... vel, jeg tror ikke det hjelper på rekrutteringen det heller.
Sist endret av entropi; 11. august 2016 kl. 13:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har skummet gjennom prøven nå. Mitt inntrykk er at dette ikke bare var en matteprøve, men også en "evne til å pugge siste mote innen tilbakestående notasjon"-prøve. Flesteparten av oppgavene er greie nok, men noen er bare meningsløse. For å begynne med oppgave 1: gjennomsnitt og median vet jeg hva er. Men typetall? Litt enkel deduksjon gjør at jeg tipper det er det man på engelsk kaller mode, men jeg vet virkelig ikke og gidder ikke å sjekke. Det var et nytt ord for meg som jeg aldri har hatt bruk for før. Betyr det at jeg ikke kan regne statistikk da? Og hva med 'variasjonsbredde'? Er dette det som het standardavvik en gang i tiden, eller er det variansen? Jeg vet utmerket godt hva disse konseptene gjør, jeg har lært meg hva som er hva på engelsk og jeg bruker de daglig. Men på norsk? Pffft. Hvem andre enn lærebokforfattere skriver egentlig matematisk litteratur på norsk? Hvem andre enn skoleelever leser matematisk litteratur på norsk?

Forøvrig misbrukes jo slike begreper av folk hele tiden og du må uansett alltid kontrollere for å være sikker på hva forfatteren mener i hvert enkelt tilfelle - selv i vitenskapelige tidsskrifter. Å pugge det blir derfor litt fåfengt, for du kan aldri være sikker på om forfatter har gjort det riktig. I norske lærebøker er dette ekstra ille. Jeg så et eksempel en gang der forfatteren mente at summen "2+5" var tekststrengen 2+5, ikke verdien 7. Hvis du tenkte slik normale mennesker gjorde ble oppgaven komplett ufortåelig. For all del, man står jo fritt til innføre sin egen notasjon som man vil, men hvor ofte er det du har behov for å skrive ned en serie med tall og plusstegn mellom de uten å regne ut hva verdien blir? Det er en gotcha, ingenting annet. Er dette ting det er relevant at skolebarn skal bruke tid på? Hjelper dette dem å lære matematikk?

Det fremstår i alle fall som nokså håpløst å holde seg oppdatert på norsk terminologi, for de endrer jo disse navnene hele tiden. I norske tekster har jeg sett konseptet "masse multiplisert med hastighet" omtalt som henholdsvis 'moment', 'massefart', 'bevegelsesmengde' og 'røyrslemengd' opp gjennom årene. Hvorfor er dette nødvendig? Resten av verden kaller en spade for en spade og moment for moment, og holder seg til det. Hvorfor kan ikke vi gjøre det samme i Norge? La matematikerne velge språket sitt selv, og gi nå en lang faen i etymologien bare begrepene er koherente og brukes konsekvent!

Et annet eksempel: I oppgave 9 møter vi på histogrammer og intervaller. Her demonstrerer de på fantastisk vis poenget mitt. Nå, intervaller er nyttige når du jobber med kalkulus, kontinuitet og grenser. Da trenger du å vite forskjellen mellom et lukket, åpent, og halvåpent intervall, og man bruker de ulike parentesene (, [, ] og ) for å skille. Greit nok. Men i oppgave 9 brukes ikke reelle tall, det brukes heltall. Så derfor har man laget et eget konsept for åpne intervaller av heltall der hakeparenteser <> benyttes. Why? Hvis du jobber med heltall kan du jo bare si "0 til 4, 5 til 9 og 10 til 15". Fullstendig opplagt for alle, selv de som ikke har lært om intervaller. Men du trenger i grunn ikke å vite hva et intervall er for å lage et histogram. Det er nyttig å mestre kortfattet notasjon; jeg hadde blitt sprø hvis jeg hadde måttet skrive ut alt bestandig. Men notasjonen er bare et verkttøy som skal gjøre det lettere for deg å arbeide med matematikk. Når du må legge betydelig innsats i å forstå notasjon for å løse enkle problemer er jo opplegget fullstendig på trynet. Det har ingenting for seg å pugge notasjon bare for å gjøre det. Her på berget ser det derimot ut til at man skal lære seg én bestemt notasjon først (det er som kjent bare én måte å skrive en tekst på...), så skal man pugge en standardisert fremgansmåte og noen formler (som selvsagt er ekvivalent med matematisk forståelse), og først så kan man begynne å gjøre matematikk. Om du får riktig svar spiller ingen rolle, det viktige er at du bruker riktig notasjon, fremgangsmåte og formel. Slik var det da jeg gikk på skolen, og slik er det faenmeg fortsatt. De bedyrer at så ikke er tilfelle, men den eneste endringa jeg kan se er at de har øksa i pensum og endret notasjonen. Igjen. Dette gir virkelig flashback til skolen... "Bra jobba, Myoxo! Alle svarene dine er riktige, men jeg fatter ikke hvordan du kom frem til flesteparten av de. Husk å skrive ned mellomregninger. Du bruker dessuten helt feil fremgangsmåte i oppgave 5. Tema for denne prøven er algebra, ikke geometri! 3-"

For meg fremstår dette her som en stall full av kjepphester. De tester ikke studentenes evne til å resonnere matematisk, de tester deres evne til å pugge tidvis kryptisk og kontraintuitiv notasjon og terminologi de overhode ikke har behov for. Dere nevner advokater og økonomi - det betyr at dere ville brydd dere om advokaten kunne gange og dele. Men ville dere tatt dere nær av om hun skrev en prikk, et kryss eller en stjerne som gangetegn i papirene sine? Om hun skrev en, to eller ingen streker under det endelige svaret? Jeg tror ikke det. Deler av denne testen var helt greie. Deler var bare tåpelig tulleoppgaver som vil få en allerede stressa norsklærerspire med matematikkangst til å kollapse fullstendig. Jeg synes opplegget bør revurderes.
Sist endret av Myoxocephalus; 28. februar 2020 kl. 21:28.
Den nye regelen er ren idioti, slettes ikke alle som tar lærerutdanning har noen form for matematikk i sitt studieløp og skal heller ikke undervise i det.

Hvorfor skal de som tar bachelor som faglærer musikk nektes det på grunn av ett krav i mattematikk? Eller kroppsøving? Henger ikke på greip.

Jeg skjønner godt det kravet skal gjelde for mattelærere og de som velger å undervise i matematikk, men hva med de som -aldri- kommer til å undervise i faget?

Jeg ønsket forøvrig å studere faglærer musikk, da musikk er noe jeg føler er dyktig i. Dette går dessverre ikke, da jeg er «et udugelig menneske» som dere sier og ikke er flink i matematikk. Faget har forøvrig aldri på noen som helst måte interessert meg heller.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg har skummet gjennom prøven nå. Mitt inntrykk er at dette ikke bare var en matteprøve, men også en "evne til å pugge siste mote innen tilbakestående notasjon"-prøve. Flesteparteen av oppgavene er greie nok, men noen er bare meningsløse. For å begynne med oppgave 1: gjennomsnitt og median vet jeg hva er. Men typetall? Litt enkel deduksjon gjør at jeg tipper det er det man på engelsk kaller mode, men jeg vet virkelig ikke og gidder ikke å sjekke. Det var et nytt ord for meg som jeg aldri har hatt bruk for før. Betyr det at jeg ikke kan regne statistikk da? Og hva med 'variasjonsbredde'? Er dette det som het standardavvik en gang i tiden, eller er det variansen? Jeg vet utmerket godt hva disse konseptene gjør, jeg har lært meg hva som er hva på engelsk og jeg bruker de daglig. Men på norsk? Pffft. Hvem andre enn lærebokforfattere skriver egentlig matematisk litteratur på norsk? Hvem andre enn skoleelever leser matematisk litteratur på norsk?

Forøvrig misbrukes jo slike begreper av folk hele tiden og du må uansett alltid kontrollere for å være sikker på hva forfatteren mener i hvert enkelt tilfelle - selv i vitenskapelige tidsskrifter. Å pugge det blir derfor litt fåfengt, for du kan aldri være sikker på om forfatter har gjort det riktig. I norske lærebøker er dette ekstra ille. Jeg så et eksempel en gang der forfatteren mente at summen "2+5" var tekststrengen 2+5, ikke verdien 7. Hvis du tenkte slik normale mennesker gjorde ble oppgaven komplett ufortåelig. For all del, man står jo fritt til innføre sin egen notasjon som man vil, men hvor ofte er det du har behov for å skrive ned en serie med tall og plusstegn mellom de uten å regne ut hva verdien blir? Det er en gotcha, ingenting annet. Er dette ting det er relevant at skolebarn skal bruke tid på? Hjelper dette dem å lære matematikk?

Det fremstår i alle fall som nokså håpløst å holde seg oppdatert på norsk terminologi, for de endrer jo disse navnene hele tiden. I norske tekster har jeg sett konseptet "masse multiplisert med hastighet" omtalt som henholdsvis 'moment', 'massefart', 'bevegelsesmengde' og 'røyrslemengd' opp gjennom årene. Hvorfor er dette nødvendig? Resten av verden kaller en spade for en spade og moment for moment, og holder seg til det. Hvorfor kan ikke vi gjøre det samme i Norge? La matematikerne velge språket sitt selv, og gi nå en lang faen i etymologien bare begrepene er koherente og brukes konsekvent!

Et annet eksempel: I oppgave 9 møter vi på histogrammer og intervaller. Her demonstrerer de på fantastisk vis poenget mitt. Nå, intervaller er nyttige når du jobber med kalkulus, kontinuitet og grenser. Da trenger du å vite forskjellen mellom et lukket, åpent, og halvåpent intervall, og man bruker de ulike parentesene (, [, ] og ) for å skille. Greit nok. Men i oppgave 9 brukes ikke reelle tall, det brukes heltall. Så derfor har man laget et eget konsept for åpne intervaller av heltall der hakeparenteser <> benyttes. Why? Hvis du jobber med heltall kan du jo bare si "0 til 4, 5 til 9 og 10 til 15". Fullstendig opplagt for alle, selv de som ikke har lært om intervaller. Men du trenger i grunn ikke å vite hva et intervall er for å lage et histogram. Det er nyttig å mestre kortfattet notasjon; jeg hadde blitt sprø hvis jeg hadde måttet skrive ut alt bestandig. Men notasjonen er bare et verkttøy som skal gjøre det lettere for deg å arbeide med matematikk. Når du må legge betydelig innsats i å forstå notasjon for å løse enkle problemer er jo opplegget fullstendig på trynet. Det har ingenting for seg å pugge notasjon bare for å gjøre det. Her på berget ser det derimot ut til at man skal lære seg én bestemt notasjon først (det er som kjent bare én måte å skrive en tekst på...), så skal man pugge en standardisert fremgansmåte og noen formler (som selvsagt er ekvivalent meed matematisk forståelse), og først så kan man begynne å gjøre matematikk. Om du får riktig svar spiller ingen rolle, det viktige er at du bruker riktig notasjon, fremgangsmåte og formel. Slik var det da jeg gikk på skolen, og slik er det faenmeg fortsatt. De bedyrer at så ikke er tilfelle, men den eneste endringa jeg kan se er at de har øksa i pensum og endret notasjonen. Igjen. Dette gir virkelig flashback til skolen... "Bra jobba, Myoxo! Alle svarene dine er riktige, men jeg fatter ikke hvordan du kom frem til flesteparten av de. Husk å skrive ned mellomregninger. Du bruker dessuten helt feil fremgangsmåte i oppgave 5. Tema for denne prøven er algebra, ikke geometri! 3-"

For meg fremstår dette her som en stall full av kjepphester. De tester ikke studentenes evne til å resonnere matematisk, de tester deres evne til å pugge tidvis kryptisk og kontraintuitiv notasjon og terminologi de overhode ikke har behov for. Dere nevner advokater og økonomi - det betyr at dere ville brydd dere om advokaten kunne gange og dele. Men ville dere tatt dere nær av om hun skrev en prikk, et kryss eller en stjerne som gangetegn i papirene sine? Om hun skrev en, to eller ingen streker under det endelige svaret? Jeg tror ikke det. Deler av denne testen var helt greie. Delerr var bare tåpelig tulleoppgaver som vil få en allerede stressa norsklærerspire med matematikkangst til å kollapse fullstendig. Jeg synes opplegget bør revurderes.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår godt at det fremstår sånn hvis det er en stund siden du har holdt på med matte på dette nivået. Har du derimot nettopp gått ut fra vgs så vet du hva typetall og variasjonsbredde er. Jeg tror de fleste flinke 10.klassinger ville fått 4 på denne, det meste er en standard ungdomsskoletentamen.

Men som du sier, en ingeniør ville kanskje ikke hatt dette langt nok framme i hjernebarken. Betyr det at vedkommende forstår mindre matte eller er dummere enn en ungdomsskoleelev? Neppe. Du må selvsagt kunne disse ordene og løsningsmetodene for å undervise på ungdomsskolen, men det lærer du jo under utdanningen.

Sitat av Tihi Vis innlegg
Den nye regelen er ren idioti, slettes ikke alle som tar lærerutdanning har noen form for matematikk i sitt studieløp og skal heller ikke undervise i det.

Hvorfor skal de som tar bachelor som faglærer musikk nektes det på grunn av ett krav i mattematikk? Eller kroppsøving? Henger ikke på greip.

Jeg skjønner godt det kravet skal gjelde for mattelærere og de som velger å undervise i matematikk, men hva med de som -aldri- kommer til å undervise i faget?

Jeg ønsket forøvrig å studere faglærer musikk, da musikk er noe jeg føler er dyktig i. Dette går dessverre ikke, da jeg er «et udugelig menneske» som dere sier og ikke er flink i matematikk. Faget har forøvrig aldri på noen som helst måte interessert meg heller.
Vis hele sitatet...
Er du god i musikk så har du trolig mye implisitt matematisk forståelse. Jeg er likevel enig i at den testen ikke er egnet til å avdekke det i det hele tatt, den viser hvor godt du fulgte med i mattetimene på skolen. Det er mange andre grunner til alt folk ikke gjør det enn et de er "udugelige" som du skriver.

Det er godt mulig du med din musikkbakgrunn kunne blitt en meget god mattelærer om du i mer voksen alder bestemte deg for å fordype deg i faget. Og da med en tilleggserfaring i det at den tradisjonelle matteundervisningen ikke traff deg så godt. Som mattelærere skal man forstå og nå fram til de elevene også.
Sist endret av entropi; 11. august 2016 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Litt på siden av diskusjonen, men... har noen fasit? :P
Sitat av entropi Vis innlegg
Du må selvsagt kunne disse ordene og løsningsmetodene for å undervise på ungdomsskolen, men det lærer du jo under utdanningen.
Vis hele sitatet...
Må du egentlig det? Ja, du må kunne pensum for å undervise pensum, men er det riktig at pensum skal ha et så ensidig fokus på notasjon, fremgangsmåte og formelpugging? Da jeg kom på universitetet oppdaget jeg at de nemlig ønsket det stikk motsatte; at du skulle evne å utlede det du selv hadde bruk for når du trengte det, og gjerne være kreativ ved valg av fremgangsmåte. Jeg skjønner at det kan være greit om alle lærere kan nok matematikk til å forstå det vesentligste, men det er jo ikke det de testes for. For å trekke en parallell her - Det er legitimt å ønske at folk har en minimal forståelse av programmering, men å tvinge elever og lærere til å bruke en egenutvikla dialekt av COBOL der alle definisjoner endres hver femte år er ikke måten å gjøre det på.
Sist endret av Myoxocephalus; 11. august 2016 kl. 14:25.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Må du egentlig det? Ja, du må kunne pensum for å undervise pensum, men er det riktig at pensum skal ha et så ensidig fokus på notasjon, fremgangsmåte og formelpugging? Da jeg kom på universitetet oppdaget jeg at de nemlig ønsket det stikk motsatte; at du skulle evne å utlede det du selv hadde bruk for når du trengte det, og gjerne være kreativ ved valg av fremgangsmåte. Jeg skjønner at det kan være greit om alle lærere kan nok matematikk til å forstå det vesentligste, men det er jo ikke det de testes for. For å trekke en parallell her - Det er legitimt å ønske at folk har en minimal forståelse av programmering, men å tvinge elever og lærere til å bruke en egenutvikla dialekt av COBOL der alle definisjoner endres hver femte år er ikke måten å gjøre det på.
Vis hele sitatet...
Viktig poeng. I svært mange tilfeller er formler for folk som ikke har fått på plass intuisjonen og evnen til å analysere/dele opp oppgaven. Jeg husket for eksempel ikke formelen på arealet for et trapes eller overflaten på en sylinder off the top of my head - men de er ikke vanskelige å utlede hvis man vet "hvorfor" de fungerer som de gjør. Problemet er at man bare blir foret med formler hele tiden sånn at man ikke skjønner det, og man får heller ikke mye oppmuntring til å tenke på denne måten.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
For å trekke en parallell her - Det er legitimt å ønske at folk har en minimal forståelse av programmering, men å tvinge elever og lærere til å bruke en egenutvikla dialekt av COBOL der alle definisjoner endres hver femte år er ikke måten å gjøre det på.
Vis hele sitatet...
Dette er et gjennomgående problem i skolen, og berører andre ting enn bare matte. Konsekvensen er at det blir vanskelig for foreldre å hjelpe ungene med leksene. De nye metodene er de eneste aksepterte, og kan man ikke dem, da kan man ikke hjelpe.

Jeg ville ha funnet det utrolig frustrerende, om en mattelærer ikke hadde breddekunnskap nok til å kunne tillate alternative fremgangsmåter. Så å inneha kunnskap er viktig, men jeg er enig i at metodikken de tester på er mindre god.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
For meg fremstår dette her som en stall full av kjepphester. De tester ikke studentenes evne til å resonnere matematisk, de tester deres evne til å pugge tidvis kryptisk og kontraintuitiv notasjon og terminologi de overhode ikke har behov for.
Vis hele sitatet...
Jeg ser det mer som at dette blir en kjepphest for deg, og senere muligens et problem for studenter. Om typetall er eneste måte du noen gang har sett, så vil det ikke ha noe å si at det er en dårlig oversettelse av "mode". Det er ingenting forvirrende for en person som kun har sett, og blitt undervist med bruken av ordet typetall, at man i høyere utdannelse bruker et annet ord, med mindre man tar en høyere utdannelse der man ser på statistikk. Dette gjelder for mange ord, jeg gikk selv noen mnd på universitet før jeg faktisk dekodet "algoritme" til "fremgangsmåte", og mange møter denne veggen med slike ord, og får en aha-opplevelse når det blir forklart. For ord som algoritme, mode og annet kan skremme mange, derfor er enklere ord kanskje å foretrekke for de som aldri skal lese avanserte sorteringsalgoritmer på universitetsnivå. Selvfølgelig kan det snus på med å utdanne alle til hva ord egentlig betyr, men jeg tror dagens løsning er en mer pragmatisk tilnærming, og ikke så ille som du skal ha det til, sett fra øynene til de som ikke møter de to måtene å ordlegge seg på. De som er på et høyere nivå vil uansett innen kort tid, som du selv utleder over, finne ut at de bruker et annet ord på samme konsept.

Sitat av etse Vis innlegg
Her impliserer dere at høyere krav fører til flinkere lærere, det er her jeg er uenig med dere. Alt jeg tror det fører til er færre lærere, og at man blir mer avhengig av ufaglærte assistenter. Så i et valg mellom lærer/pedagog med dårlige karakterer og en ufaglært assistent velger jeg den dårlige læreren.

Så må man finne noen gode løsninger for å gjøre læreryrket mer ettertraktet så man tiltrekker seg masse studenter.
Vis hele sitatet...
Vel, her impliserer du at flere er bedre, uten å ta høyde for kvalitetssikring. Jeg tror vi alle kan være enige i at det er en avveining å ta her, og etter hva jeg erfarer, så er 1-7. trinnslærere lærere i så og si alle fag. Lærere som kun har engelsk og samfunnsfag på 1-7. trinn er i klart mindretall, og følgelig må man ha en viss kontroll på matematikken.

Det sagt, så er jeg skeptisk til denne 4'er grensa, ikke fordi det er en grense, men fordi jeg gjerne vil ha håndfast bevis på at VGS-elever med under 4 i matematikk gjør det dårligere i studier/dropper ut/blir dårlige lærere, før man innfører slike krav. Jeg har enda ikke sett noe, og smiler litt i ironien av å innføre kunnskapskrav uten kunnskap om kravet gir mening i forhold til hva man vil oppnå, men jeg kan ha gått glipp av noe.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Må du egentlig det? Ja, du må kunne pensum for å undervise pensum, men er det riktig at pensum skal ha et så ensidig fokus på notasjon, fremgangsmåte og formelpugging? Da jeg kom på universitetet oppdaget jeg at de nemlig ønsket det stikk motsatte; at du skulle evne å utlede det du selv hadde bruk for når du trengte det, og gjerne være kreativ ved valg av fremgangsmåte. Jeg skjønner at det kan være greit om alle lærere kan nok matematikk til å forstå det vesentligste, men det er jo ikke det de testes for. For å trekke en parallell her - Det er legitimt å ønske at folk har en minimal forståelse av programmering, men å tvinge elever og lærere til å bruke en egenutvikla dialekt av COBOL der alle definisjoner endres hver femte år er ikke måten å gjøre det på.
Vis hele sitatet...
Ja når du underviser om median og typetall så må du vite hva det er. Men det trenger du jo ikke å ta en test før utdanning for, det holder jo å lese kapitlet. Forståelsen er selvsagt det viktige. En kokk bør vite hva porsjering og braissering er, men en prøve i fagterminologi før utdanning sier selvsagt ingenting om hvor flink kokk du kommer til å bli. Så vi er enige om at det er meningsløst å teste disse begrepene.

Sitat av robhol Vis innlegg
Viktig poeng. I svært mange tilfeller er formler for folk som ikke har fått på plass intuisjonen og evnen til å analysere/dele opp oppgaven. Jeg husket for eksempel ikke formelen på arealet for et trapes eller overflaten på en sylinder off the top of my head - men de er ikke vanskelige å utlede hvis man vet "hvorfor" de fungerer som de gjør. Problemet er at man bare blir foret med formler hele tiden sånn at man ikke skjønner det, og man får heller ikke mye oppmuntring til å tenke på denne måten.
Vis hele sitatet...
Dette er nettopp resultatet hvis læreren ikke kan mer enn pensum. For å undervise godt om pytagoras holder det ikke å kunne formelen og løse oppgavene, du bør forstå hvorfor den er sånn, utlede den og illustrere den på ulike måter.
Sist endret av entropi; 11. august 2016 kl. 15:19.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Vel, her impliserer du at flere er bedre, uten å ta høyde for kvalitetssikring. Jeg tror vi alle kan være enige i at det er en avveining å ta her, og etter hva jeg erfarer, så er 1-7. trinnslærere lærere i så og si alle fag. Lærere som kun har engelsk og samfunnsfag på 1-7. trinn er i klart mindretall, og følgelig må man ha en viss kontroll på matematikken.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig at det er hva jeg impliserer, og for de laveste trinnene (altså i hvertfall 1-4 trinn) så er min mening (kun basert på anekdoter og historier fra folk jeg kjenner som jobber som lærere) at det rett og slett er bedre med flere lærere. En ting flere av de som er lærere ønsker er at de kan få hjelp av folk som faktisk har pedagogisk kompetanse. En assistent på 18 år uten noen form for utdanning fungerer ofte dårlig til å prøve å hjelpe med å holde kontroll på de urolige elevene. Om man gjorde klassene mindre (splitt de opp, fordi man hadde flere lærere) eller hadde flere lærere med pedagogisk utdanning ville man vært bedre rustet til å håndtere de mer urolige og vanskelige barna og dermed frigi ressurser hos læreren som kan brukes på også de andre elevene.

I de lave årene på barneskolen er ikke oppgaven til læreren å lære de så veldig mye fagkompetanse. Mye av tidsbrukes går bare på å sørge for at elevene faktisk klarer å oppføre seg. Så bare det å få inn fler personer med noe forståelse for pedadogikk og hvordan håndtere barn vil kunne være en stor fordel. Men dette er vanskelig - situasjonen slik jeg oppfatter den i Oslo-skolen i dag er problemet 2delt. Det er stor etterspørsel etter lærere (og nyutdannede får basically jobbtilbud kastet etter seg), samtidig som det er utrolig stramt budsjett som gjør at de egentlig ikke har råd til å ansette så mange lærere.

Så man må både fokusere på å faktisk utdanne nok lærere, og gi de god nok utdanning. Men også samtidig ta store grep innenfor kommunepolitikken for å sørge for at det bli satt av nok ressurser til at man kan ta i bruk lærerene og legge til rette for en god arbeidsstiausjon.

Et annet problem, som jeg har navnt før, er at lærere (spesielt i oslo) slutter etter bare 1 år i arbeid. Og undersøkelse via Unio i 2014 viste at nesten halvparten av lærerene vurderte å bytte yrke. Jeg tror erfaring kommer godt med når man skal arbeide som lærer, da man gjerne blir tryggere på hvordan man håndterer barn og klarer å legge opp gode undervisningsopplegg - som gjør at du har mer kapasitet til å fokusere mer på det viktige: og ha en god klasseundervisning. Men når mange lærere slutter relativt fort i jobben betyr det at man mister mye av denne erfaringen som bygges opp - og man må hele tiden ansette nye nyutdannede lærere.

Nå er det selvfølgelig mange grunner til at folk ønsker å slutte i jobben, og en masteroppgave fra 2014 tar opp denne utfordringen i Osloskolen. Innteresant lesing om man engasjerer seg rundt det. Det jeg kan legge til er at det jeg har hørt av klaging fra venner som nå vurderer å slutte som lærere er at årsaken er at de rett og slett er for få lærere i arbeid og at de føler det umulig å holde styr på 30 elever og samtidig prøve å kjøre en form for god undervisning. I tillegg til masse styr med ting som administrasjon og foreldrekontakt som gjerne tar utrolig mye tid.

I tillegg synes jeg det ble sagt veldig fint at mye av det som skjer innenfor skolepolitikk bare er symbolpolitikk - og for meg er denne grense på 4 i matte for ALLE lærere litt merkelig og kunstig. Jeg føler man starter i feil ende med å løse problemet. I stede for å prøve å finne nye gode lærere så nekter man heller bare alle de man definerer som dårlige basert på et resultatet i et bestemt fag på VGS å ta utdanningen. Dette da uten at man egentlig har andre søkere som kan erstatte dem. Jeg er da bekymret for at dette vil kunne føre til enda større lærermangel og mer bruk av assistenter og vikarer til å kjøre undervisning. At et slikt krav til litt bedre mattekarakter skal føre til noe særlig bedre rekruttering til yrket har jeg personlig ikke stor tro på. Jeg antar og at en person som klarer å komme seg gjennom en 5 årig utdanning med stort fokus på pedagogikk vil være bedre rustet enn en person som tar et friår fra VGS og arbeider midlertidig som assistent.

Jeg synes og det blir helt feil å sette et krav på karakter fra VGS for å bedre kompetansen på ferdige utdannede lærere. Nå er det jo nylig endret slik at alle lærere må ta en 5årig mastergrad for å bli lærer - i løpet av 5 år på universitet modnes man veldig mye som person og bygger utrolig mye kompetanse. Ønsker man bedre mattekunskaper blandt lærere ser jeg for meg at det kan være greit å heller bruke litt av studietiden på dette - og så heller bruke resultatet fra universitetet til å bedømme hvor kompetente de egentlig er.

I tillegg, om man klarer å bedre rekruteringen til læreryrket, vil det jo kunne oppstå konkurranse som arbeidsplassene som finnes på de ulike skolene. Dette vil da bety at skolene får i større grad mulighet til å faktisk si nei til søkere med relevant utdanning om resultatene dems er for dårlige. Man kan gjøre kvalitetssikringen ved ansettelse i stede for ved opptak til studiet med andre ord.
Sist endret av etse; 11. august 2016 kl. 15:41.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Jeg ser det mer som at dette blir en kjepphest for deg, og senere muligens et problem for studenter. Om typetall er eneste måte du noen gang har sett, så vil det ikke ha noe å si at det er en dårlig oversettelse av "mode". Det er ingenting forvirrende for en person som kun har sett, og blitt undervist med bruken av ordet typetall, at man i høyere utdannelse bruker et annet ord, med mindre man tar en høyere utdannelse der man ser på statistikk. Dette gjelder for mange ord, jeg gikk selv noen mnd på universitet før jeg faktisk dekodet "algoritme" til "fremgangsmåte", og mange møter denne veggen med slike ord, og får en aha-opplevelse når det blir forklart. For ord som algoritme, mode og annet kan skremme mange, derfor er enklere ord kanskje å foretrekke for de som aldri skal lese avanserte sorteringsalgoritmer på universitetsnivå. Selvfølgelig kan det snus på med å utdanne alle til hva ord egentlig betyr, men jeg tror dagens løsning er en mer pragmatisk tilnærming, og ikke så ille som du skal ha det til, sett fra øynene til de som ikke møter de to måtene å ordlegge seg på. De som er på et høyere nivå vil uansett innen kort tid, som du selv utleder over, finne ut at de bruker et annet ord på samme konsept.
Vis hele sitatet...
Skivebom.
Jeg driter i hva ting kalles, men jeg reagerer på at det:
a) endres hele tiden,
b) stilles spørsmål i oppgaven som kun kan besvares hvis du vet hva ordene betyr, selv om det uttrykte formål er å avdekke matematisk forståelse. Denne fremgangsmåten tilgodeser de som husker hva de ulike ordene betyr, men ikke de som utmerket godt kan løse oppgaven uten å være oppdatert på terminologifronten. I stedenfor å spørre om hva som er gjennomsnitt, typetall og varians kan du be kandidaten diskutere sannsynligheten for et gitt utfall. Noen med kunnskaper om statistikk vil kunne besvare dette enten de lærte det for ti år siden, tyve eller, for den saks skyld, på russisk.
c) legger inn helt unødvendige hindringer som forverrer foregående poeng. Som å introdusere en meningsløs og kunstig notasjon for heltallsintervaller i en oppgave som ikke engang trenger dette for å løses.

Hvis det er en kjepphest hos meg å ønske at studenter forstår matematikk og ikke henger seg opp i én av de mange måtene å føre regnestykket på, så bør du revurdere definisjonen din en smule. Jeg bemerker forøvrig at du argumenterer for at "klassisk matematisk notasjon" kan virke avskrekkende på mange. Da er det forunderlig at du mener et ønske om oppgaver som kan løses uten å ha notasjonen i fingerspissene er negativt.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Det sagt, så er jeg skeptisk til denne 4'er grensa, ikke fordi det er en grense, men fordi jeg gjerne vil ha håndfast bevis på at VGS-elever med under 4 i matematikk gjør det dårligere i studier/dropper ut/blir dårlige lærere, før man innfører slike krav. Jeg har enda ikke sett noe, og smiler litt i ironien av å innføre kunnskapskrav uten kunnskap om kravet gir mening i forhold til hva man vil oppnå, men jeg kan ha gått glipp av noe.
Vis hele sitatet...
Ja, det er et vesentlig moment. Jeg mistenker at dette er populisme i kjent stil. "Folk klager og vil stramme inn så vi må sette en tallfesta grense et sted. Dette er et sted, derfor setter vi grensa her."

Sitat av entropi Vis innlegg
Ja når du underviser om median og typetall så må du vite hva det er. Men det trenger du jo ikke å ta en test før utdanning for, det holder jo å lese kapitlet.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, jeg ville jo lest gjennom boka hvis jeg ble satt til å undervise noe. Men denne prøven tester om de husker disse navnene, npr det er mer enn nok å huske hvordan de fungere - eller enda bedre, hvordan de kan utledes. Innvendingen din oppfatter jeg som noe lverulerende, for det er da temmelig opplagt at jeg hele veien har insistert på at forståelse trumfer det jeg vil kalle ordlistematematikk?
@Myoxo:
For å være helt ærlig så virker det som om du i mye større grad angriper dagens læreplaner og matematikkundervisning, enn det at kravet for lærerstudenter er økt fra 3 til 4, som denne tråden handler om. Typetall og variasjonsbredde ble jeg spurt om på ungdomsskolen for 12 år siden, VGS for 9 år siden, og jeg har hjulpet yngre venner og familie med de eksakt samme ordene og formuleringene helt frem til i dag. Fåglarna vet hvor lenge før min tid de begynte å bruke de ordene. Du har et poeng i at det er unødvendig å ha flere ord for samme greie, og særlig er jeg enig med bevegelsesmengdeeksempelet ditt. Typetall og variasjonsbredde er imidlertid godt innarbeidete begreper gjennom ganske mange år nå, helt på høyde med gjennomsnitt og median, noe du kan se om du googler ordene. Jeg mistenker at du kanskje har holdt deg adskilt fra den norske grunnskolematematikken ganske lenge nå, og derfor er vant til de engelske begrepene? Personlig synes jeg forøvrig typetall er et bedre og mer beskrivende ord enn modalverdi. Variasjonsbredde er også et godt og beskrivende ord. Gjennomsnitt og median, som du ser ut til å akseptere bedre... not so much. Jeg tror dette har mye med vane å gjøre.

Forøvrig, uten å skulle gå inn på hva jeg synes om ordningen og læreplanen forøvrig, så er jeg veldig overrasket over at så mye som 75%, eller tre av fire, (som allerede har en treer?) ikke klarer å score en firer på dette. Særlig når de vet at studieplanene og karrierevalget avhenger av det. Dette handler definitivt om (dårlig) tidsbruk og (ned)prioriteringer. Jeg har selv trent "håpløse tilfeller" fra 1 og 2 til 5 og 6 i P-matte. Jeg nekter å tro at over 75% av lærermaterialet der ikke klarer å forbedre seg én karakter, fra tre til fire, hvis de virkelig prøver.
Bare for å legge inn en anekdote i motsatt retning: Jeg har aldri hørt ordene typetall/variasjonsbredde før i dag, etter 5 år med matematikkstudier. Jeg må si meg litt enig med Myoxo i at det var mange unødvendig avanserte ord i prøven, som sjeldent brukes i praksis.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Jeg har aldri hørt ordene typetall/variasjonsbredde før i dag, etter 5 år med matematikkstudier.
Vis hele sitatet...
Men du har helt sikkert hørt om mode og range. Matematikk på universiteter og høyskoler handler jo ofte om andre ting enn akkurat typetall, og dessuten er pensumlitteraturen nesten alltid på engelsk. Jeg er ikke overrasket over at du aldri har hørt ordene typetall og variasjonsbredde brukt på universitetet. Da er jeg mer overrasket over at du ikke husker at det ble brukt på ungdomsskole og VGS. Men then again, studerer du matematikk så hadde du sannsynligvis R-matte. Der var det heller ikke veldig mye fokus på typetall, for å si det sånn. Har man P-matte, derimot, så skal man vite hva både typetall og variasjonsbredde er, på akkurat samme måte som man skal vite hva et gjennomsnitt er.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Selvsagt, jeg ville jo lest gjennom boka hvis jeg ble satt til å undervise noe. Men denne prøven tester om de husker disse navnene, npr det er mer enn nok å huske hvordan de fungere - eller enda bedre, hvordan de kan utledes. Innvendingen din oppfatter jeg som noe lverulerende, for det er da temmelig opplagt at jeg hele veien har insistert på at forståelse trumfer det jeg vil kalle ordlistematematikk?
Vis hele sitatet...
Jeg mente egentlig ikke å motsi deg i utgangspunktet, det var mer et tillegg. Ja, det er en lett prøve først og fremst for dem som kommer rett fra matteundervisningen i grunnskolen vgs. Så kan man spørre seg om det er det eneste ønskelige utgangspunktet for en lærerstusdent. Tror ikke vi er uenige der egentlig.

Sitat av etse Vis innlegg
Et annet problem, som jeg har navnt før, er at lærere (spesielt i oslo) slutter etter bare 1 år i arbeid. Og undersøkelse via Unio i 2014 viste at nesten halvparten av lærerene vurderte å bytte yrke. Jeg tror erfaring kommer godt med når man skal arbeide som lærer, da man gjerne blir tryggere på hvordan man håndterer barn og klarer å legge opp gode undervisningsopplegg - som gjør at du har mer kapasitet til å fokusere mer på det viktige: og ha en god klasseundervisning. Men når mange lærere slutter relativt fort i jobben betyr det at man mister mye av denne erfaringen som bygges opp - og man må hele tiden ansette nye nyutdannede lærere.

.
Vis hele sitatet...
Ikke bare slutter mange i jobben, men min påstand er at det er de mest engasjerte og dyktige som slutter. Det er de med yrkesstolthet som blir demotivert av å høre hvor dårlige de er, det er de flnkeste som ikke orker å bli mistrodd og kontrollert hele tiden, det er de som brenner for jobben som ikke orker å alltid ha for dårlig tid til å følge opp elevene. De som synes det er greit å bare følge en plan, gjøre som de får beskjed om og gå hjem og ikke tenke på om tilbudet de gir er faglig eller etisk forsvarlig - de trives.
Sist endret av entropi; 11. august 2016 kl. 19:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke bare hadde jeg klart den, jeg bestod den også. For meg fremstår ikke prøven i seg selv som problemet, det virkelige problemet er heller hvor lite forberedt folk var. De færreste hadde begynt å øve eller forfriske opp noe som helst matte før kurset begynte, og da var det kun en måned til eksamen.

På videregående er det 224 skoletimer, fordelt over 2 år, som er satt av til pensum. Om du da sliter å gange/dele for hånd en måned før start og skal lære alt dette på nytt, da skal du jobbe hardt en måned for å ta igjen alt. Er du ivrig og disiplinert greier du det nok( du har tross alt lært dette før, du trenger bare å gå opp fotsporene igjen), men er du som meg så burde du ha begynt flere måneder i forveien. Det gjorde jeg og det lønnet seg.

Dog, så skal det sies at jeg svettet som en gris under hele første delen av eksamen. Det var alt for kort tid til å besvare alle 12 oppgavene.
Sist endret av pmprsrgr; 11. august 2016 kl. 20:24.
Sitat av robhol Vis innlegg
Litt på siden av diskusjonen, men... har noen fasit? :P
Vis hele sitatet...
Gidder ikke regne gjennom hele, men er det noen spesiell oppgave du lurer på?
I kompetansemålene for tiende trinn står følgende om statistikk:
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
-gjennomføre undersøkingar og bruke databasar til å søkje etter og analysere statistiske data og vise kjeldekritikk
-ordne og gruppere data, finne og drøfte median, typetal, gjennomsnitt og variasjonsbreidd, presentere data, med og utan digitale verktøy, og drøfte ulike dataframstillingar og kva inntrykk dei kan gje
Vis hele sitatet...
Sentralmåla median, typetall og gjennomsnitt og spredningsmålet variasjonsbredde er de eneste man jobber med i grunnskolen. Standardavvik og varians, som blir nevnt i tråden, er mer avansert og har ingen plass i grunnskolen.
Sitat av Læreren Vis innlegg
I kompetansemålene for tiende trinn står følgende om statistikk:


Sentralmåla median, typetall og gjennomsnitt og spredningsmålet variasjonsbredde er de eneste man jobber med i grunnskolen. Standardavvik og varians, som blir nevnt i tråden, er mer avansert og har ingen plass i grunnskolen.
Vis hele sitatet...
Legg merke til at man fint kan både finne og drøfte feks. typetall og variasjonsbredde uten å bruke samme ord som i kompetansemålene.
Man skal kunne funksjonen, men ikke nødvendigvis de ordene, det er da opp til lærere og bøkene man bruker som bestemmer hvilke ord som blir brukt.
Sitat av Latrakx Vis innlegg
Legg merke til at man fint kan både finne og drøfte feks. typetall og variasjonsbredde uten å bruke samme ord som i kompetansemålene.
Man skal kunne funksjonen, men ikke nødvendigvis de ordene, det er da opp til lærere og bøkene man bruker som bestemmer hvilke ord som blir brukt.
Vis hele sitatet...
Det finnes selvfølgelig synonymer til de fleste ord, og det er læreren og ikke læreboka som bestemmer hva man bruker i klassen. Men jeg vil jo påpeke at det som oftest er naturlig å bruke de samme begrepene som i kunnskapsløftet, da elevene bruker kunnskapsløftet som sjekkliste før f.eks. eksamen.
Sitat av Læreren Vis innlegg
Det finnes selvfølgelig synonymer til de fleste ord, og det er læreren og ikke læreboka som bestemmer hva man bruker i klassen. Men jeg vil jo påpeke at det som oftest er naturlig å bruke de samme begrepene som i kunnskapsløftet, da elevene bruker kunnskapsløftet som sjekkliste før f.eks. eksamen.
Vis hele sitatet...
Tenkte at lærere kanskje prøver å bruke begrepene i læreboka for å unngå forvirring hos elevene (kan egentlig si det samme om kunnskapsløfte), men blir egentlig opp til læreren ja.
Kan bare snakke fra egen erfaring, men jeg brukte ikke kunnskapsløft eller læreplanen for å sjekke at jeg kunne alt, derimot fikk vi en liste skrevet av faglærer.
Poenget var at når det ikke spesifiseres hvilke begreper som skal brukes så blir det opp til lærer, vil da påstå at det er naivt å forvente at alle elevene er vant til samme begrepene.
Det er ikke læreren som lager eksamen, så det er selvsagt viktig å bruke de ordene som elevene møter der. Median, typetall, gjennomsnitt og variasjonsbredde er standard begreper i grunnskolematte. Men å teste om du kan disse ordene før lærerskolen sier ingenting om hvor god mattelærer du vil bli etter endt utdanning.
Sitat av Latrakx Vis innlegg
Tenkte at lærere kanskje prøver å bruke begrepene i læreboka for å unngå forvirring hos elevene (kan egentlig si det samme om kunnskapsløfte), men blir egentlig opp til læreren ja.
Kan bare snakke fra egen erfaring, men jeg brukte ikke kunnskapsløft eller læreplanen for å sjekke at jeg kunne alt, derimot fikk vi en liste skrevet av faglærer.
Poenget var at når det ikke spesifiseres hvilke begreper som skal brukes så blir det opp til lærer, vil da påstå at det er naivt å forvente at alle elevene er vant til samme begrepene.
Vis hele sitatet...
Nå snakker jeg først og fremst om matematikk på ungdomsstrinnet og vgs her, fordi det er det jeg kjenner til.

Og jeg tror faktisk du tar litt feil, for er det ett dokument som styrer mer enn noe annet i skolen, så er det eksamen. Og vi vil jo at elevene skal lykkes på eksamen, så vi jobber mye med formuleringer og fagbegrep som brukes på eksamen (det kommer hvert år ut en tjukk blekke som lærerne plikter å gjøre seg kjent med, og den inneholder diverse om oppgavetyper, symboler, begreper osv. som elevene må være kjent med når de kommer på eksamen).

Vil du endre skolen, må du endre eksamen. Eksamen er så styrende at jeg tør påstå at alle ungdomsskoleelever i Norge lærer de samme begrepene - gjennomsnitt, typetall, median og variasjonsbredde er noen av dem.

Det er ikke læreboka som styrer undervisningen. Det er eksamen som styrer lærebokforfatterne - og lærerne.
Det er kanskje ikke så viktig å kunne før man starter, men viser man virkelig at man er i stand til å bli en lærer hvis man ikke en gang klarer å åpne boka før eksamen? Er det vi er ute etter elever som ikke orker å ta et lite tak for å heve karakteren når man vet de må? Norge er alt for gode til å sy puter under armene på alle og enhver. Det er ikke, og skal ikke, være en menneskerett å ta høyere utdanning. Viser man null interesse trenger ikke norske skattebetalere betale hundrevis av tusen på en unnasluntrer. Klarer ikke personen bedre til tross for ekstrem innsats så er kanskje ikke læreryrke noe for h*n. Som nevnt tidligere; Kan man ikke lære seg selv 2+2, hvordan skal man klare å lære noen andre noe de kanskje ikke forstår så godt(om det er matte eller samfunnsfag spiller her ingen rolle).?
Sitat av entropi Vis innlegg
Det er ikke læreren som lager eksamen, så det er selvsagt viktig å bruke de ordene som elevene møter der. Median, typetall, gjennomsnitt og variasjonsbredde er standard begreper i grunnskolematte. Men å teste om du kan disse ordene før lærerskolen sier ingenting om hvor god mattelærer du vil bli etter endt utdanning.
Vis hele sitatet...
Ja, når sjefen pålegger deg å gjøre noe, så bør du oftest gjøre det, selv om det kanskje finnes bedre løsninger. Det ser imidlertid ut til å være litt uklarhet hvem som egentlig er sjefen her, men litt flåsete sagt virker det tidvis som om skolesystemet lever sitt eget liv og at selve institusjonen bestemmer hva politkerne, lærerbokforfatterne og læreren skal utsette seg selv for.

Nuvel. Jeg har ikke sterke motforestillinger mot å lære elevene hva median og typetall er for noe. Som sagt flere ganger - notasjon er et hjelpemiddel. Noen ganger må du lære deg et nytt sett med begreper for å kunne hanskes med avansert matematikk. Når du først møter kvantemekanikk holder det å kunne litt kalkulus og lineær algebra, men når du senere skal jobbe med mer avanserte mangepartikkelsystemer blir denne notasjonen helt håpløs. Da blir det plutselig en fornuftig investering å sette seg inn i annenkvantisering, kommutatoralgebra og goldstonediamgrammer slik at det som før ville fylle flere sider med utregninger fulle av feil kan reduseres til et par linjer med symboler og noen streker. Men dersom du kom somstudent og skulle få den første, konseptuelle forståelsen av emnet, og det eneste som møtte deg var en tavle full av symboler og notasjon du aldri hadde sett før, da ville du trolig gitt opp ganske kjapt. På samme vis er det fullstendig overkill å introdusere en hjemmemekka(?) intervallnotasjon bare for å lage et fordømt histogram! (ref. oppgave 9). Når man gjør slike ting blir det å forstå notasjonen plutselig en større utfordringen enn å lære seg matematikken den skal beskrive, og det mener jeg er dårlig pedagogikk. Hvis man så i tillegg straffer de elevene som har forstått matten som ligger under, men velger å beskrive den på en annen måte - noe de gjorde da jeg gikk på skolen og etter alle soletegn fortsatt gjør - da er undervisningen rett og slett destruktiv. Denne eksamensoppgaven viser at lærerstudentene utsettes for den samme forkvaklede tankegangen, og da har systemet iboende feil som innprentes over hele linja. Hvordan skal man kunne fikse på dette?

Jeg driter egentlig litt i hvordan og hvorfor systemet er som det er, jeg vil bare at det skal endres til det bedre. Og da ville det etter mitt syn være hensiktmessig å dempe denne monomane fanatismen som har preget systemet i årtier. Hvis en elev finner en annen fremgangsmåte enn den som står i boka, så bør ikke eleven straffes. Dersom denne måten er enklere og mer elegant enn den offisielle bør eleven endog belønnes. Denne formen for kreativitet er det arbeidslivet trenger. Ikke formelpugging. TIl det har vi wolframalpha og wikipedia.

Sitat av Læreren Vis innlegg
Nå snakker jeg først og fremst om matematikk på ungdomsstrinnet og vgs her, fordi det er det jeg kjenner til.

Og jeg tror faktisk du tar litt feil, for er det ett dokument som styrer mer enn noe annet i skolen, så er det eksamen. Og vi vil jo at elevene skal lykkes på eksamen, så vi jobber mye med formuleringer og fagbegrep som brukes på eksamen (det kommer hvert år ut en tjukk blekke som lærerne plikter å gjøre seg kjent med, og den inneholder diverse om oppgavetyper, symboler, begreper osv. som elevene må være kjent med når de kommer på eksamen).

Vil du endre skolen, må du endre eksamen. Eksamen er så styrende at jeg tør påstå at alle ungdomsskoleelever i Norge lærer de samme begrepene - gjennomsnitt, typetall, median og variasjonsbredde er noen av dem.

Det er ikke læreboka som styrer undervisningen. Det er eksamen som styrer lærebokforfatterne - og lærerne.
Vis hele sitatet...
Dette er sørgelig lesning, men ikke uventet. Jeg vil imidlertid gå enda litt videre: Skal du endre eksamen må du endre dette ensidige fokuset på kvantisering. Alt skal telles og måles og eksamen er en enkel måte å gjøre det på. Men det er slettes ikke sikkert at det kunne tallfeste noe alltid er det riktige eller det viktigste.

Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Det er kanskje ikke så viktig å kunne før man starter, men viser man virkelig at man er i stand til å bli en lærer hvis man ikke en gang klarer å åpne boka før eksamen?
Vis hele sitatet...
For all del, men ville det ikke være bedre å teste de i faktiske matematikkunskaper og ikke evne tilå pugge shit? Påstanden din er ikke et argument for å beholde dagens prøveordning som den er.

Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Er det vi er ute etter elever som ikke orker å ta et lite tak for å heve karakteren når man vet de må? Norge er alt for gode til å sy puter under armene på alle og enhver. Det er ikke, og skal ikke, være en menneskerett å ta høyere utdanning. Viser man null interesse trenger ikke norske skattebetalere betale hundrevis av tusen på en unnasluntrer. Klarer ikke personen bedre til tross for ekstrem innsats så er kanskje ikke læreryrke noe for h*n. Som nevnt tidligere; Kan man ikke lære seg selv 2+2, hvordan skal man klare å lære noen andre noe de kanskje ikke forstår så godt(om det er matte eller samfunnsfag spiller her ingen rolle).?
Vis hele sitatet...
Skivebom, av minst tre grunner:
For det første: Norsk skole sliter med underbemanning. Det betyr igjen at lærerne er overarbeida, noe som gir dårligere lærere. Dette igjen gir mer sykefravær og dårligere arbeidsmiljø, noe som forverrer situasjonen ytterligere. Det er ikke så mange som ønsker å bli lærerere som det burde være fordi yrket har et forferdelig dårlig rykte.

For det andre: ingen har tatt til orde for å sy puter under armene på noen, eller at man ønsker lærere som ikke mestrer de fire regneartene. Nå kan man også legge til at dette er en grov overdrivelse fra din side, da denne prøven hadde høyere nivå enn du indikerer. Likevel, nivået var lavt nok og de fleste som satte seg inn i det burde ha stått. Men jeg er ikke overbevist om at denne prøven er til hjelp.

Og til sist: Det er nokså tussete å trekke inn skattebetalernes kroner her. Det er så å si aldri relevant for diskusjonen, og dette er intet unntak. Men om vi så godtar det: det er faktisk billigere for samfunnet å betale ubrukelige folk for å henge i en universitetskantine enn å betale de for å henge på NAV. Så hvis det er samfunnsøkonomi du er opptatt av burde du revurdere dette argumentet.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. august 2016 kl. 20:57.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er sørgelig lesning, men ikke uventet. Jeg vil imidlertid gå enda litt videre: Skal du endre eksamen må du endre dette ensidige fokuset på kvantisering. Alt skal telles og måles og eksamen er en enkel måte å gjøre det på. Men det er slettes ikke sikkert at det kunne tallfeste noe alltid er det riktige eller det viktigste.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du finner veldig, veldig mange innenfor skoleverket som er enige med deg. Denne tellingen og målingen begynte for alvor å skyte fart med den første Pisa-undersøkelsen i 2000, og jeg opplever det som helt ute av kontroll nå.

Samtidig har vi en generasjon foreldre og barn, ihvertfall her i Oslo, som er veldig opptatt av karakterer og bidrar på sin måte til målehysteriet. Lærere må stadig forsvare karakterene som er satt og det skal begrunnes ut fra konkrete vurderingskriterier. "Maren kan konstruere en parallell, men hun kan ikke nedfelle en normal". Problemet når man bryter alt ned til det nivået, er at man mister selve sjelen til matematikk, det som handler om å løse problemer på kreative måter ved hjelp av det grunnlaget man har i faget.

Jeg har jobbet i skolen lenge. Jeg synes stadig oftere jeg får elever som gir opp når en oppgave er vanskelig "fordi de ikke har lært å løse den". Og det er trist.

Jeg må dessuten legge til: Disse studentene som sliter med å få fire i matte, må aldri, aldri bli mattelærere. Det er noe medfødt her, noe som ikke kan læres, og å være mattelærer er veldig mye mer enn å ha pugget prosentformelen. Man skal ha god fagkunnskap, man skal ha god nok forståelse til å kunne sette seg inn i hvordan eleven tenker (feil svar er mye mer interessante enn riktige!), man på stående fot kunne komme opp med gode eksempler (du trenger funksjonsuttrykket til en kvadratisk funksjon som har nullpunkter i 1 og 3 - fort, fort!), modeller som fungerer som støtte for tanken og ikke minst må man kunne takle uventede elevinnspill og ha kunnskapen til å gå videre på det dersom det passer inn. En lærer som kan akkurat det han/hun skal lære bort er ikke noe tess.
Sist endret av Læreren; 12. august 2016 kl. 18:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis en elev finner en annen fremgangsmåte enn den som står i boka, så bør ikke eleven straffes. Dersom denne måten er enklere og mer ellegant enn den offisielle bør eleven endog belønnes. Denne formen for kreativitet er det arbeidslivet trenger
Vis hele sitatet...
Men slik er det heller ikke altså. Jeg har erfaring som både underviser og sensor. Skal ikke si at det aldri skjer, men man skal ikke miste poeng for "feil" fremgangsmåte på en prøve.

I undervisningen kan man av og til kreve en viss metode, for at eleven vil trenge den senere. For eksempel bruke regler i stedet for å løse stykket i hodet, da det ikke er en strategi som virker når det blir mer avansert. Det kreves også skikkelig føring for at lærer skal kunne se hvordan eleven har tenkt hvis svaret er feil, og kunne veilede og gi delpoeng på prøven. Men føringen kan være tekst, illustrasjoner eller hva som helst, så lenge man får fram poenget.

Poeng er også kun veiledende for karakter, det er ikke slik at så og så mange prosent riktig gir en viss karakter. Det er en helhetsvurdering. I motsenting til hva de fleste tror, bruker mattesensorer faktisk en god del lengre tid på å rette en eksamen enn en norsksensor, det er ikke rett svar vs feil svar.
Sist endret av entropi; 12. august 2016 kl. 19:34.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tja, når jeg engang gikk på skole så var det forventning til at hver elev skulle oppnå minimum 3 i alle fag. Noe annet var regnet som direkte dårlig.
Da er det vel ganske naturlig at de samme kravene stilles til lærerne?
Til de aller fleste studier er studieplasser/antall søkere det eneste som har noe å si om du kommer inn eller ikke, om det er 250 plasser og 500 søkere får bare de 250 med flest poeng plass. Hvis man legger til utenomstående ekstra krav til et studie som allerede er i underskudd av søkere i forhold til plasser burde det naturligvis bare bli enda vanskeligere å fylle opp studiet.

Når det gjelder dette her med minimum 3 i alle fag syns jeg i hvert fall at du har feil, for meg har det ingenting å si at mattelæreren har fått 2 i nynorsk sålenge han kan matten og det samme gjelder andre veien.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her på berget ser det derimot ut til at man skal lære seg én bestemt notasjon først (det er som kjent bare én måte å skrive en tekst på...), så skal man pugge en standardisert fremgansmåte og noen formler (som selvsagt er ekvivalent meed matematisk forståelse), og først så kan man begynne å gjøre matematikk. Om du får riktig svar spiller ingen rolle, det viktige er at du bruker riktig notasjon, fremgangsmåte og formel. Slik var det da jeg gikk på skolen, og slik er det faenmeg fortsatt. De bedyrer at så ikke er tilfelle, men den eneste endringa jeg kan se er at de har øksa i pensum og endret notasjonen. Igjen. Dette gir virkelig flashback til skolen... "Bra jobba, Myoxo! Alle svarene dine er riktige, men jeg fatter ikke hvordan du kom frem til flesteparten av de. Husk å skrive ned mellomregninger. Du bruker dessuten helt feil fremgangsmåte i oppgave 5. Tema for denne prøven er algebra, ikke geometri! 3-"
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig. Slik var det når jeg gikk på skolen også - gjennom u.skolen,regnet jeg enkelt ut korrekte svar på de mer avanserte regnestykkene, delvis ved hoderegning og delvis ved å "skrive ned" stegene. Men, i følge lærer var det "feil fremgangsmåte og da kunne jeg like godt bruke kalkulator". Enden på visa der ble at jeg droppet å bry meg med dette faget, og endte på en svak toer i matte på vgs (hadde kun et år matte på allmenn, så gammel er jeg).
Sitat av lroedal Vis innlegg
Kunne ikke vært mer enig. Slik var det når jeg gikk på skolen også - gjennom u.skolen,regnet jeg enkelt ut korrekte svar på de mer avanserte regnestykkene, delvis ved hoderegning og delvis ved å "skrive ned" stegene. Men, i følge lærer var det "feil fremgangsmåte og da kunne jeg like godt bruke kalkulator". Enden på visa der ble at jeg droppet å bry meg med dette faget, og endte på en svak toer i matte på vgs (hadde kun et år matte på allmenn, så gammel er jeg).
Vis hele sitatet...
Grunnen til at du får beskjed å ta med mellomregninger og fremgangsmåte i føringen, er for at læreren skal kunne se hvordan du har tenkt. Skrivet du kun svarene vil du for det første ikke kunne få delpoeng hvis svaret er feil, og viktigere: læreren vil ikke kunne veilede deg og rette opp misoppfatninger, som faktisk er hovedpoenget med en prøve.

Noen ganger skal du lære en bestemt fremgangsmåte og blir bedt om å bruke den. F eks "Løs dette liknigssettet med innsettingsmetoden". Står det ikke noe om metode, kan du bruke hvilken metode du vil, også "hjemmelagede" metoder. Men du skal altså forklare hva du gjør og tenker.

Feil føring kan også bety at det du skriver er matematisk feil, f eks misbruk av likhetstegn. Selv om du har tenkt rett, har det med opplæring i matematisk språk å gjøre, og der må man være litt mer presis enn i den jevne ungdomsskoleelevs sms-språk.

Lærer vil selvsagt ikke at du skal bruke kun hoderegning på oppgavene, da det er en strategi som ikke funker i lengden. På et tidspunkt blir oppgavene for kompliserte, og da må du ha lært deg noen strategier som fungerer.