Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1771
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
har knotet med dette i noen dager nå, det viser seg at jeg ikke får brukt de norske bokstavene over alt.
Satt å knotet litt før jeg fikk hjelp om at jeg måtte bytte til western europe i xchat (dette funket faktisk) men irssi funker fortsatt ikke.. uansett terminal jeg bruker. Noen terminaler viser æøå bokstavene for meg, når jeg skriver de.. men de jeg skriver til, får bare opp de syke tegnene dere vet.
noen som har forslag til løsning? kan det være ett problem i selve irssi? evt hvordan fikse dette... ?
Du kan velge tegnsett i gnome-terminal ved å trykke terminal > Tegnkoding > Legg til eller fjern

Velg Vestlig - ISO-8859-1 eller ISO-8859-15
(forskjellen er så vidt jeg vet at -15 har eurotegn)
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
hjalp ikke, men som sagt.. kan det være noe i bare irssi? prøver å få inn Bitchx, men kom noe feil i kompileringen
Dette er det jeg måtte gjøre for å få norske tegn i Linux-programmer:

Se om du har en fil som heter /etc/env.d/02locale, hvis ikke lag den.
Så må du sørge for at at LC_ALL="no_NO.utf8", LANG="no_NO.utf8" og at LANGUAGE="no_NO.utf8|en_US.utf8"

Slik ser min fil ut:
LC_ALL="no_NO.utf8"
LANG="no_NO.utf8"
LANGUAGE="no_NO.utf8|en_US.utf8"

Jeg bruker Gentoo med 2.6.3 kernel da, men du kan jo prøve det.
Sist endret av trusk; 23. mars 2004 kl. 15:07.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
nå funker æøå om jeg ssh'er til en box der jeg vet æøå funker fint i irssi. Men får fortsatt ikke irssi på denne maskinen til å skrive æøå
Var borti akkurat det samme tidligere, men la til at LANG skulle være iso-8859-1 i ~/.bashrc.

Du kunne fått nøyaktig syntaks av meg, men det ville jo vært for enkelt (ok da: av ukjente grunner er serveren veldig nede)
Jeg har undersøkt litt og funnet ut hvordan man får æøå i bash. Vet ikke om det fungerer i andre shell. Mulig det er andre filer man må redigere.

Gjør dette:

1. Først må man bytte til 8bits tegnsett. Det gjør du ved å redigere/opprette ".profile" fila i home mappen din. Der skriver du "stty pass8".

Kode

1. pico ~/.profile (eller bruk en annen editor som du liker)
2. skriv inn "stty pass8"
3. ctrl-o (writeout/lagre)
4. ctrl-x (quit/avslutt)

2. For at alt skal fungere må du nok endre keybindings i ".inputrc" fila i home diren.

Kode

1. pico ~/.inputrc (eller bruk en annen editor som du liker)
2. skriv inn: set meta-flag on
set convert-meta off
set output-meta on
3. ctrl-o (writeout/lagre)
4. ctrl-x (quit/avslutt)
Restart/åpne nytt vindu.

Og da skulle der være i orden. ÆØÅ funker i terminalen (bash). Det funker f.eks IKKE i pico, men det funker for under irssi.

Håper det var til hjelp!

(testet for bash under Mac OS 10.3.3)

En ting ting til. Når du ssh'er til en annen maskin så er det ikke i ditt shell du er i lenger, så det har ikke noe å si om æøå funker der. Det du kan er å sjekke hvordan det er gjort for å få æøå på den serveren, og gjøre det samme på din maskin.