Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2164
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Jeg har akkurat instalert ubuntu!

Men det jeg lurer på her er hva slags programmer må du bare ha i ubuntu?

Hittil så er dette mitt:

Wine -> spotify (musikk)
DC++ (fildeling)
VLC (videoavspilling)
Truecrypt (krypteringsprogram)
Firefox/opera/chrome?

Og kanskje følgende? http://tinyurl.com/287ab8a
fostwire, skype, playonlinux, mozilla thunderbird, virtualbox, blueproximity, pidgin, emesene, xbmc, ipodmanager, og noen nettlesere så er du vel helgradert.
driftnet kan jo være gøy..
Sitat av d-_-b Vis innlegg
Firefox/opera/chrome?

Og kanskje følgende? http://tinyurl.com/287ab8a
Vis hele sitatet...
Brannrev er standard i ubuntu, eg har bare spotify og office instalert under wine, klart med æøå i wine, løysing ligg i ein annan tråd her,

Tunderbird, filezilla, supertux, pidgen, ubuntu 10.4 har ipodkontroll innebygd i rythembox, det meste er jo preinstalert av det ein treng, facebookchat i pidgin er eit fint plugin.

Ts spør etter erfaringer osv med ulike program, trur ts har lært ogbruke Google. Men er første resultat på google til og stole på alltid? Photoshop cs 8 crack ville eg ikkje lasta ned i dag feks.
Sist endret av FpsDog; 2. juni 2010 kl. 22:54.
Sitat av Harabo Vis innlegg
Jeg har akkurat instalert ubuntu!

Men det jeg lurer på her er hva slags programmer må du bare ha i ubuntu?

Hittil så er dette mitt:

Wine -> spotify (musikk)
DC++ (fildeling)
VLC (videoavspilling)
Truecrypt (krypteringsprogram)
Vis hele sitatet...
Trenger du å bruke noen av de programmene er ikke linux operativsystemet for deg.

Bytt de ut med følgende:
deSpotify
microdc
mplayer
crypto under mkinitcpio
Sitat av Goophy Vis innlegg
Trenger du å bruke noen av de programmene er ikke linux operativsystemet for deg.
Vis hele sitatet...
Truecrypt trenger ikke Wine for å kjøre i Linux.
Det støttes allerede

Edit: Du tar en litt rask avgjørelse av hva som er best for trådstarter, ut i fra noen få programmer han/hun "må" ha.
Alternativer behøver ikke alltid være jevngode (kan være bedre, men dog også dårligere).
Sist endret av Grimdoc; 3. juni 2010 kl. 00:17.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Truecrypt trenger ikke Wine for å kjøre i Linux.
Det støttes allerede
Vis hele sitatet...
Var ikke det jeg mente.
Bruke truecrypt under linux er tullete da det allerede er bedre verktøy implementert.

Truecrypt krever også fuse, så...
Sist endret av Goophy; 3. juni 2010 kl. 00:17.
Smak og behag. Om man er avhengig av GUI, fungerer Truecrypt ypperlig til sitt bruk. Virker som om en del CLI-elitister synes det er urimelig å installere noe som ikke allerede er innebygd i kjerna. For øvrig krever deSpotify en premium-konto for å logge inn, så dersom man faktisk er så gnien at man ikke ønsker å betale for et abonnement, som jo er ens rett, for så vidt. Da må man ty til den offsielle klienten under Wine.
Sist endret av Moreagain; 3. juni 2010 kl. 00:20.
Vil også anbefale deg å lese i denne tråden:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=8860

Der vil du nok finne mange nyttige programmer du kan få bruk for!
Sitat av Kadmium Vis innlegg
Smak og behag. Om man er avhengig av GUI, fungerer Truecrypt ypperlig til sitt bruk. Virker som om en del CLI-elitister synes det er urimelig å installere noe som ikke allerede er innebygd i kjerna.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden skal man med GUI til hdd-kryptering? Det kjører jo bare i bakgrunnen uansett. Ubuntu, SuSe, Fedora og whatnot har helt sikkert pek og klikk for oppsett av crypto uansett.

Og installere noe som allerede finnes (og er bedre) i kjernen, samt bruker et håpløst buggy userspace er faktisk helt tullete.
Sist endret av Goophy; 3. juni 2010 kl. 00:21.
Jeg bruker Truecrypt hovedsaklig for å lage krypterte kontainer-filer. Finnes det tilsvarende innebygd funksjonalitet?
Sitat av Kadmium Vis innlegg
Jeg bruker Truecrypt hovedsaklig for å lage krypterte kontainer-filer. Finnes det tilsvarende innebygd funksjonalitet?
Vis hele sitatet...
Hva?
Cryptoapi ligger i kjernen, det kan du gjøre hva enn du vil med.
VLC er jo linux-program....

Jeg regner med at OpenOffice og Firefox allerede er inne.

Husker ikke så mange av programmene jeg bare måtte ha, bortsett fra Eclipse.
Jeg brukte Deluge som torrent klient da jeg kjørte Linux forrige gang.

Offtopic:
Mener ikke å kapre tråden, men er det noen som har forslag til webeditorer som er mest mulig likt fargene til Dreamweaver utenom Eclipse?
Jeg driter i WYSIWYG delen, greia er at jeg ikke har funnet en webeditor til Linux som har nogenlunde like farger som DW og samtidig har intellisense.
Chromium og Xchat (IRC) :P
Sist endret av kaptein...; 3. juni 2010 kl. 09:55.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Trenger du å bruke noen av de programmene er ikke linux operativsystemet for deg.

Bytt de ut med følgende:
deSpotify
microdc
mplayer
crypto under mkinitcpio
Vis hele sitatet...
Det var da voldsomt arrogant?

deSpotify er å voldta brukervennlighet, ihvertfall når spotify via Wine fungerer feilfritt! dc eller truecrypt skal jeg ikke mene noe om, men VLC fungerer da helt fint til linux (jeg har aldri brukt mplayer, og kommer nok aldri til å gjøre det heller.. hva er galt med vlc?).


Noen programmer er og blir bedre via Wine enn Open source alternativet..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av fetter Vis innlegg
Det var da voldsomt arrogant?

deSpotify er å voldta brukervennlighet, ihvertfall når spotify via Wine fungerer feilfritt! dc eller truecrypt skal jeg ikke mene noe om, men VLC fungerer da helt fint til linux (jeg har aldri brukt mplayer, og kommer nok aldri til å gjøre det heller.. hva er galt med vlc?).
Vis hele sitatet...
I min erfaring er "feilfritt" en sannhet med modifikasjoner.

Spotify via wine nektet å fungerer på mine to maskiner med integrert lydkort uten at jeg hadde pulseaudio installert, og dersom jeg spilte av en film på jøderøret samtidig som jeg hørte på noe i Spotify i Wine ville 1\10 ganger hele lydsystemet henge seg, og noen ganger såpass at man måtte reboote.
Mplayer forøvrig har mye mer customization og støtter mye mer enn det VLC gjør, men da jeg ikke har behov for alt bruker jeg VLC, men dette blir mer en smaksak.

Som forøvrig hele denne tråden er, som er noe av grunnen til at jeg orginalt rapporterte den fordi dette blir en eviglang smakstråd med mye krangel.

Det har vi allerede 5326532632432532141 andre tråder om på verdensveven.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
I min erfaring er "feilfritt" en sannhet med modifikasjoner.

Spotify via wine nektet å fungerer på mine to maskiner med integrert lydkort uten at jeg hadde pulseaudio installert, og dersom jeg spilte av en film på jøderøret samtidig som jeg hørte på noe i Spotify i Wine ville 1\10 ganger hele lydsystemet henge seg, og noen ganger såpass at man måtte reboote.
Mplayer forøvrig har mye mer customization og støtter mye mer enn det VLC gjør, men da jeg ikke har behov for alt bruker jeg VLC, men dette blir mer en smaksak.

Som forøvrig hele denne tråden er, som er noe av grunnen til at jeg orginalt rapporterte den fordi dette blir en eviglang smakstråd med mye krangel.

Det har vi allerede 5326532632432532141 andre tråder om på verdensveven.
Vis hele sitatet...
I see.. Bruker Arch med ALSA og har aldri hatt problemer med spotify. heller ingen kræsj eller unormal oppførsel. Til og med tray app er overaskende velfungerende...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Firefox og chrome har jeg lagt vekk.. Bruker chromium siden Jolicloud er tilpasset for HTML5 og chromium har støtte for HTML5.

Spotify, Rhythmbox, XBMC, VLC, openoffice, tuxracer, gimp, XSane scanner, frozen bubble , osv. sjekk gnome.org for programmer eller google :-)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Wireshark, smplayer (mplayer-frontend), pidgin, opera, etc....

Faktisk syns jeg SSHFS (bruker fuse det også) er ganske genialt for oss SSH brukere

(Bare å ha SSH listen på port 443, og så kan dere som er på skolen også bruke det, ivertfall var det slik når jeg gikk på skolen for et par år siden)

Oste Hovel
Ubuntu Tweak, Dropbox, Assault Cube
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
GRUB - for å kunne starte og laste operativsystemet. Kommer antakeligvis bundlet som default, siden det imho er et stykke fantastisk programvare.