Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 962
Kort historie lang, etter noen opplevelser med total shutdown når jeg spiller, lokaliserte jeg feilen til for høye temperaturer i strøm-adapter. Så jeg satte den under noen vifter i en slik stativ med tre vifter for laptop.

Den passet fint under der, og viftene holdt den kald på utsiden. Så smalt det noe jævlig, gnist og røyk, og alt døde. Lukter dødt og brent PCB i hele leiligheten.

Jeg demonterte klossen og tørket vekk all væsken som hadde sprutet ut. Og i desperasjon og frykt for å ende opp foran gullrekka, koblet jeg alt sammen igjen bortsett fra lokket på denne klossen. Har satt en 100mm vifte på bordet som blåser rett på den, men den orker bare to-tre timer om gangen.

Jeg tør ikke starte noen spill, regner med den kondensatoren var nødvendig for høy belastning?

Jeg kan justere volt fra 15V til 24V, kan jeg øke volt litt for mindre varmgang ved trekk av mye Amp? Elektronikk er ikke heeelt min greie, men vet laptoper tåler noen mer volt uten problem, jeg bare vet ikke sikkert om det vil gjøre saken bedre eller værre ved å øke volt.
Virker som en dårlig ide!
Når PSUen din sliter så mye som den gjør, tviler jeg på at det er mulig å redde den uansett hva du gjør :P

Ville nokk heller satset på å skaffe en ny :P (kan du ikke ta den på reklamasjon?)

Legg merke til at den oppførselen PSUen din har IKKE er normalt! Så det du egentlig bør være redd for er at den skal ta fyr mens du ikke er oppmerksom, eller at den lager en spenningspuls som svir hele maskinen din.
Hvis du ærlig ikke har peiling, så kvitt deg med strømforsyningen og kjøp en ny.
Å tørke opp sølet er greit, men å koble til poweret etterpå - ja den er ny.
Den kondensatoren sto i beste fall der for å glatte ut strømmen før den når laptopen.
Stakkars power - torturert etter døden.
Det du har er i praksis miljøavfall med stort potensiale for brann,
med mindre lønnsnivået er under NOK 10 per time.
Gå på loppemarked, søk på DX.com, Clasern, uKomplett, venner etter noe passende.
Velg gjerne ett universal power som kan gjenbrukes/selges når klaptopen er død.
Her er ikke stedet å spare penger.
Gjør deg kjent med noen som har peiling.
Hør på det jeg sier. (There is a why, men det blir for langt her.)
Ja, det var jo litt svakt av meg å ikke nevne at jeg har kjøpt ny, og henter det i morgen ettermiddag
Reklamasjon blir vanskelig, kjøpte denne i Portugal i fjor. Den er liksom litt spinklere enn de vanlige 120W 19V PSU'ene, så er ikke veldig overrasket.

Snakker om å torturere stakkaren etter døden, haha! Ja, er enig, det er ikke bra eller trygt, men jeg kan virkelig ikke fordra de andre alternativene innen massemedia. Den får stå helt alene midt på et glassbord, og jeg slår av og kobler fra når jeg ikke bruker laptop. Men det er veldig ghettoløsning uansett.

Det med høyere V var bare noe jeg leste et sted, at det ville minske belastning og utvikle mindre varme. Stemmer det på noen måte? Den nye PSUen kan også justere noen V opp og ned.
Sett du der å glor!
19 0
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Ja, det var jo litt svakt av meg å ikke nevne at jeg har kjøpt ny, og henter det i morgen ettermiddag
Reklamasjon blir vanskelig, kjøpte denne i Portugal i fjor. Den er liksom litt spinklere enn de vanlige 120W 19V PSU'ene, så er ikke veldig overrasket.

Snakker om å torturere stakkaren etter døden, haha! Ja, er enig, det er ikke bra eller trygt, men jeg kan virkelig ikke fordra de andre alternativene innen massemedia. Den får stå helt alene midt på et glassbord, og jeg slår av og kobler fra når jeg ikke bruker laptop. Men det er veldig ghettoløsning uansett.

Det med høyere V var bare noe jeg leste et sted, at det ville minske belastning og utvikle mindre varme. Stemmer det på noen måte? Den nye PSUen kan også justere noen V opp og ned.
Vis hele sitatet...

Det du sier om at desto høyere spenning (V) desto mindre varme utvikles er i og seg selv rett, øker man spenningen går ameperen (A) ned (strømmen). MEN datamaskiner og lignende elektrisk utstyr er ekstremt fintfølende for spenningsøkninger og spenningstap. Det er altså ikke anbefalt å tukle med spenningen på noen som helst måte med mindre man har litt bedre kompentanse og viten.
Sitat av hecnone Vis innlegg
Det du sier om at desto høyere spenning (V) desto mindre varme utvikles er i og seg selv rett, øker man spenningen går ameperen (A) ned (strømmen). MEN datamaskiner og lignende elektrisk utstyr er ekstremt fintfølende for spenningsøkninger og spenningstap. Det er altså ikke anbefalt å tukle med spenningen på noen som helst måte med mindre man har litt bedre kompentanse og viten.
Vis hele sitatet...
Ja, sannsynligvis vil en bedre egnet lader ikke ha noe behov for tukling uansett, så jeg lar bare alt være som det er. Det går nok fint.

Som en liten update så går alt som et finjustert urverk, men jeg har ikke turt å belaste skjermkort på noen måte da det krever sitt. Henter en solid kloss om et par timer, går ut i fra at det blir suksess etter evige temperaturproblemer på alle komponenter!