Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4175
Hei! Jeg har lagt merke til at brune pelsbiller har gnagd i krydder og mat i kjøleskapet. Bor i en gammel kjøkken, så det er mange hjemmesteder og jeg har ikke tatt bryet med å fjerne de. Ser ut som om de har for eksempel spist på brødet i kjøleskapet.

Tror det er majorstuen billen: http://www.nrk.no/livsstil/denne-bil...-na-1.11251116

Er det farlig å spise maten billene har spist fra? Har ikke merket noe, har prøvd å støvsuge osv, men det hjelper lite.
Om det er farlig vet jeg ikke men ville ikke tatt sjansen :P

Forøvrig...kill it with fire!
Sitat av svaart Vis innlegg
Om det er farlig vet jeg ikke men ville ikke tatt sjansen :P

Forøvrig...kill it with fire!
Vis hele sitatet...
Tror det er hundrevis om ikke tusenvis av dem, men de er så små og kanskje aktive om natta. Så jeg aner ikke, også er det mange små kriker og kroker som de kan gjemme seg bak.
Sist endret av Den modige; 18. november 2013 kl. 18:11.
Sitat av Den modige Vis innlegg
Tror det er hundrevis om ikke tusenvis av dem, men de er så små og kanskje aktive om natta. Så jeg aner ikke, også er det mange små kriker og kroker som de kan gjemme seg bak.
Vis hele sitatet...
Ta ut alt du har av kjøkkenet og vask grundig. Gå over med støvsuger mange ganger. (Kast posen med en gang du er ferdig)
Så kjøper du noe som dette og sprayer det der det passer:

http://www.effecta.as/Directory/File...sektmiddel.pdf
Sist endret av PerPerPerPer; 18. november 2013 kl. 18:15.
Du kan sulte dem ut. Fjern all mat og drikke. Siden de til og med går i kjøleskapet ville jeg tømt hele kåken. Gått uten mat i kanskje 1 uke i huset. Spis ute, eller spis maten før de får spist den.

Eller, kill it with fire. Brenn ned hele huset.
Dette er antageligvis en klanner, kanskje fleskeklanner (bilder hadde hjulpet). Det som er typisk klannere, er at det ligger "dødt skinn" etter dem har forpuppet seg, og alle klannerlarver har en liten hårdusk på enden av abdomen (rumpa). Disse hårene er utrolig irriterende, og er larvenes forsvar.

Ellers er det beste å sulte dem ut. Rydd og kast alt med biller/larver i. Støvsug! Så må du ha alle tørrvarer i metall- eller litt tykke plastikkbokser. Papirposer og tynn papp borrer dem seg tvers igjennom!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Dette er antageligvis en klanner, kanskje fleskeklanner (bilder hadde hjulpet). Det som er typisk klannere, er at det ligger "dødt skinn" etter dem har forpuppet seg, og alle klannerlarver har en liten hårdusk på enden av abdomen (rumpa). Disse hårene er utrolig irriterende, og er larvenes forsvar.

Ellers er det beste å sulte dem ut. Rydd og kast alt med biller/larver i. Støvsug! Så må du ha alle tørrvarer i metall- eller litt tykke plastikkbokser. Papirposer og tynn papp borrer dem seg tvers igjennom!
Vis hele sitatet...
Ja, har lagt merke til at de spiser gjennom papirposer. Har lagt merke til små runde hull i brødet. Så vet at dem har vært der, har bare spist det brødet de har "angrepet", så har ikke blitt syk enda.. Tror ikke de er så farlige heller ?
Sist endret av Den modige; 18. november 2013 kl. 18:43.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
At du virkelig spiser maten de har spist på.

Jaja, noen har mage laget av lær.
Normalt er de helt ufarlige. Men hvis de har vært i et råtnende musekadaver eller noe lignende, sier det vel seg selv...

Sitat av uaexed Vis innlegg
At du virkelig spiser maten de har spist på.

Jaja, noen har mage laget av lær.
Vis hele sitatet...
Det er ikke umulig, at du allerede har spist 100 vis av individer. ;-D
Eller ring Anticimex så blir det Kill'em all :-)
Hva med å alliere seg med dem? Eller sette inn knelere?
Har alltid lurt på det - hvis man tetter alle overganger overalt inne i skaper og over og under lister med gjennomsiktig silikon, og samtidig pakker alt av mat i brød\fryseposer og matbeholdere - er man kvitt bekymringen da?
Er det ikke like greit å bruke plast- og aluminiumsbokser, som det har vært kaker og lignende i. Eller kjøpe noen på Clasern, Biltema eller hva nå for en butikkjede en liker best.
Kan se ut som melbille det der,er helt ufarlig men ubehagelig å få i skapene.

Det eneste du pådrar deg hvis du skulle spise en sånn er mere næring i magan.

Sørg for å kaste ut alt som er utett embalasje på og rengjør skapene,etter dette skaffer du tette plastbokser du oppbevarer mel/krydder ol.

men som sagt gamle hus har mange gjemmesteder for disse krypa,så har du mange nå så tar det en stund å få de ut av hus.

godt renhold generelt er også bra slik att ikke brød/mat smuler ligger igjen på gulvet
Cookie Monstah ^_^
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Normalt er de helt ufarlige. Men hvis de har vært i et råtnende musekadaver eller noe lignende, sier det vel seg selv...

Det er ikke umulig, at du allerede har spist 100 vis av individer. ;-D
Vis hele sitatet...
Owell, i wasn't planning on sleeping tonight anyways....

OT: gjør som anbefalt her å sult dem ut.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Er det ikke like greit å bruke plast- og aluminiumsbokser, som det har vært kaker og lignende i. Eller kjøpe noen på Clasern, Biltema eller hva nå for en butikkjede en liker best.
Vis hele sitatet...
Ja, det mente jeg å inkludere. Det må vel være det beste? Holde alt glinsende rent hele tida og all mat i tette beholdere.