Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3690
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Setter pris på alle svar.
Hobbyer, venner, familie og trening. Der har du noe ihvertfall
Sist endret av Alge; 19. juni 2020 kl. 18:55.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
En skikkelig hobby som du får mestringsfølelse av og som gir deg nok glede til å fordype deg inn i.
R.i.p 23.04.2021
Meditasjon & yoga
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Legg om livet til og handle om jobb. Om du ikke har jobb nå, eller om du har en som bare er der for og tjene penger, så finn deg en ny jobb innen noe som virkelig interesserer deg og du tror du kommer til og elske når du evt har kommet litt til deg selv igjen etter evt abstinenser.

Jeg er evig takknemlig jobben min og trives så godt at det føles som en hobby. Jobber helger og enkelte kvelder på dugnad uten og stemple siden jeg koser meg sånn og jeg mest sannsynlig ikke hadde levd idag hadde det ikke vært for den muligheten.

Evt finn deg en tidkrevende og spennende hobby. Har du sett på airbrushing f.eks? Sykt morsomt og du blir virkelig sittende når du kommer dit at du lager stenciler og sjablonger selv
Liker du å ut og gå ? Toppturer / fjellturer kan gi utrolig mye når du kommer på toppen til en fantastisk utsikt og du får brukt kroppen på tur opp.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mening og kjærlighet for seg selv.
Finn noe som bruker opp tiden din, det værste er å kjede seg mye.
Trening og endorfin-rus, det gir en stor følelse av velbehag..

Får du en behagelig opplevelse, er det også stor sjanse for at du gjentar det
Sist endret av esselte12; 19. juni 2020 kl. 21:17.
Anonym bruker
"Parallell Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trening

Wim Hoff pusten

Baking

Lær deg noe nytt, et språk f.eks
Spørs hvordan type rus. Er det rushet fra for eksempel coke eller amfetamin du liker så begynn med andre ting som gir deg rush. Kampsport, terrengsykling, isbad, parkour.. Er det å chille og glemme ting med piller så jobb med problemene som gir deg lyst til å flykte, gjerne gjennom yoga og andre finne seg sjæl workshops og grupper.
Begynn å trene, lag mat eller jobb. Det er ikke bare hobbyer men ting man gjør vanligvis i livet også. Da lærer man seg gradvis å leve et mer normalt liv.

Du kan evt begynne med det samtidig som du trapper deg ned på rusmiddelet du bruker, og sånn blir mer og mer vant til en normal tilværelse.

Lykke til, du klarer det om du vil!
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil bare poengtere at trening er nødvendigvis ikke for alle.
Selv så hater jeg trening.
Men så har jeg kompiser der redningen dems var trening.

Alle er forskjellig og vi har forskjellig ting vi liker / får glede av
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vil bare poengtere at trening er nødvendigvis ikke for alle.
Selv så hater jeg trening.
Men så har jeg kompiser der redningen dems var trening.

Alle er forskjellig og vi har forskjellig ting vi liker / får glede av
Vis hele sitatet...
Det er enkelt å si at man hater trening, men trening er så mangt. Klart det at det ikke er for alle å stå i studio å løfte vekter eller jogge hver morgen, men trening er også å gå en tur i ulendt terreng i skogen, sykle frem og tilbake til jobb eller stranda, svømming, yoga, kickboxing, kiting. Jeg tør påstå at alle liker trening bare de finner sin rette treningsform. Og det som gjør folk hekta på trening er at med tiden får man økt velvære pga økt dopamin og serotoninproduksjon i hjernen, og holder man ut de par månedene til det er merkbart så vil selv en treningshater begynne å digge å trene! Det er nettopp det med at det øker dopamin og serotonin produksjonen som gjør det til et effektivt substitutt for rusmidler som virker på samme områder i hjernen.
Maaaasse junkfood
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av TrippieHippie Vis innlegg
Maaaasse junkfood
Vis hele sitatet...
elendig tips
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
elendig tips
Vis hele sitatet...
Når jeg hadde abstinenser fra benzo så spiste jeg masse junk, kanskje det bare er meg men jeg synes det hjalp og alltid være stappmett på junk
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vil bare poengtere at trening er nødvendigvis ikke for alle.
Selv så hater jeg trening.
Men så har jeg kompiser der redningen dems var trening.

Alle er forskjellig og vi har forskjellig ting vi liker / får glede av
Vis hele sitatet...
Signerer denne. Trening er ikke løsningen for alle.
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde en kompis om klarte å slutte med heroin når han started med wow! så det kan jo prøves med gaming..
Han døde av heroin også da det er verdt å merke men det var etter han hadde sluttet pga han tok for stor dose på sprekk etter lang slutt.
Prøv nye ting. Prøv ting du kanskje tenker ikke er helt deg, men prøv en gang ihvertfall.

Det kan være å lære et instrument, synge, male, kode, lego, roboter, foto, trening, orientering, geocaching, rollespill, fekting, airsoft... Bare prøv noe, gjerne finn en billig måte å gjennomføre og begynn med noe lavterskel så finner en sikkert en hobby til slutt.
Kan ikke erstattes, må finne ut av grunnen til at du valgte den
R.i.p 23.04.2021
Sitat av TrippieHippie Vis innlegg
Når jeg hadde abstinenser fra benzo så spiste jeg masse junk, kanskje det bare er meg men jeg synes det hjalp og alltid være stappmett på junk
Vis hele sitatet...
Syns det hjelper som bare det og binge spise vær dag, fjerner rus suget og man er opptatt med noe man liker og gjøre samtidig som det er døds digg
Jeg kan heller ikke fordra organisert trening men fysisk aktivitet som inkluderer adrenalin er topp.
Riktig at mange blir hekta på trening men det er også mange som finner andre fysiske aktiviteter som inkluderer adrenaln og mestring. Det er mye som har gått for å være risiko/ekstremsport som er blitt mer hverdagslige aktiviteter.
Sitat av TrippieHippie Vis innlegg
Maaaasse junkfood
Vis hele sitatet...
Ja faktisk kan det jo hjelpe akkurat der og da for å døye suget, men over tid så blir det jo bare å erstattet et problem med et nytt problem. Dårlig kosthold over tid, lite næringstoffer og masse tomme kalorier. Hengebuk, man-boobs, stadig opp i størrelse på klær og helse/kondisjon som en 85 åring er neppe ønsket det heller.

Sitat av Tarm Vis innlegg
Syns det hjelper som bare det og binge spise vær dag, fjerner rus suget og man er opptatt med noe man liker og gjøre samtidig som det er døds digg
Vis hele sitatet...

Men resultatet er vel overspising, spiseforstyrrelse, overvekt og generelt dårlig livskvalitet om det er en vane som blir erstatningen for rus?

Kanskje en (dårlig?) løsning akkurat i den drøyeste perioden med abstinenser men neppe en varig løsning.

Når folk blir nyktre og livet faktisk er på vei til bli bedre så bør jo også livet bli bedre, ikke bare at man erstatter en dårlig vane men en ny en?
Sist endret av _abc_; 21. juni 2020 kl. 12:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja faktisk kan det jo hjelpe akkurat der og da for å døye suget, men over tid så blir det jo bare å erstattet et problem med et nytt problem. Dårlig kosthold over tid, lite næringstoffer og masse tomme kalorier. Hengebuk, man-boobs, stadig opp i størrelse på klær og helse/kondisjon som en 85 åring er neppe ønsket det heller.




Men resultatet er vel overspising, spiseforstyrrelse, overvekt og generelt dårlig livskvalitet om det er en vane som blir erstatningen for rus?

Kanskje en (dårlig?) løsning akkurat i den drøyeste perioden med abstinenser men neppe en varig løsning.

Når folk blir nyktre og livet faktisk er på vei til bli bedre så bør jo også livet bli bedre, ikke bare at man erstatter en dårlig vane men en ny en?
Vis hele sitatet...
Riktig det. Er veldig enkelt og byte ut en avhengighet med en annen. Viktig at vis man går gjennom en fase med og spise veldig mye en periode, at med engang man ikke har det rus suget lenger at man starter småt med og byte ut spisingen med sunnere mat kombinert med aktivitet. Trening,gå lange turer, sykling, yoga.
Sitat av Harek Vis innlegg
Spørs hvordan type rus. Er det rushet fra for eksempel coke eller amfetamin du liker så begynn med andre ting som gir deg rush. Kampsport, terrengsykling, isbad, parkour.. Er det å chille og glemme ting med piller så jobb med problemene som gir deg lyst til å flykte, gjerne gjennom yoga og andre finne seg sjæl workshops og grupper.
Vis hele sitatet...
Der er du kanskje i selve kjernen av problemet? Hvorfor drikker jeppe? Når årsaken og gevinsten av rusen er kartlagt og tenkt nøye gjennom så er det kanskje lettere å finne den aktivitet eller livsstil som kan gi påfyll av noe av det rusen ga, men i en positiv setting.

Trening, hobby, etc blir veldig konkret og kanskje også veldig lett å avfeie dersom akkurat de foreslåtte greiene ikke treffer. Selv om jeg skulle få mye av gammaldans 3 kvelder per uke, ville det neppe vært for hvermansen. Men om gammaldansen egentlig ga meg samhold, sosial utfoldelse i trygge rammer så burde jeg kanskje heller foreslått det gammaldansen ga meg fremfor å foreslå gammaldans.