Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4552
Det begynte med at jeg ville ha en skikkelig gaming stasjoner PC. Men siden jeg må flytte fram og tebake fra mamma og pappa måtte jeg kjøpe bærbar.

Så da kjøpte jeg meg en MSI gf63 ett eller anna

Uansett på fredag røk harddisken og jeg fant ut for noen månader siden at den FAEN ikke er 120hz en gang. Den er bare 60hz -.-

Og nå har tastet begynt og kødde seg

Og den blir så inne i helvete varm at den skrur seg av

Deg er jævlig dumt av meg og komme 9 måner etter jeg har kjøpt den og klage men jeg er rett og slett ikke interresert i og reparere den. For jeg er ikke fornøyd i det hele med denne PCen

Er det mulig i det hele og bytte denne ut i noe annet hos komplett eller få pengene tilbake igjen?

Kan også si at jeg kjøpte denne som demovare
At skjerm er 60 hz og ikke 120, var sikkert opplyst om fra før, så der har du ingen sak.
At tastatur henger seg og den blir for varm så den slår seg av har du krav på å få reparert, og klarer de ikke å reparere etter 3 forsøk, kan du kreve å heve kjøpet.
Utover det ser jeg ingen mulighet for at du kan få annen vare uten å betale for den!
Om det var GF63 du kjøpte fra komplett så står det i spesifikasjonene det er 60 Hz, så du kommer nok ingen vei der

https://www.komplett.no/product/1131...tt#productinfo
Tok du skjermbilde eller noe av opplyste specs på pc'n ved kjøp? Om Komplett har gitt feil opplysninger har du kanskje en sak om du har noe som støtter dine påstander. Om ikke vil jeg tro at tiden har løpt fra deg. 9 måneder er lang tid, men du er jo innenfor garantien så komplett har vel rett til å reparere disk og tastatur. Men du kommer jo uansett ingen vei om du ikke forsøker så du kan jo kontakte komplett å forsøke å snakke med de?
Det er vel to års garanti på pc så om feilen er på varen og ikke mislighold eller egen skyld skal de reparere den. Heve kjøpet får du nok ikke etter så lang tid, skjønner ikke hva du mener med lurt deg med mindre specs i annonsen var feil?
Sitat av esselte12 Vis innlegg
Om det var GF63 du kjøpte fra komplett så står det i spesifikasjonene det er 60 Hz, så du kommer nok ingen vei der

https://www.komplett.no/product/1131...tt#productinfo
Vis hele sitatet...
En eventuell mangel må reklameres på innen rimelig tid etter du har oppdaget, eller burde oppdaget feilen, så jeg ser ikke for meg at TS vil få medhold på akkurat det med Hz uansett...

TS: Feilene på komplett utbedre eller tilby deg kompensasjon / heve kjøpet, men å prøve å levere tilbake produktet etter så langt tid er meningsløst....
Sitat av Cikey Vis innlegg
En eventuell mangel må reklameres på innen rimelig tid etter du har oppdaget, eller burde oppdaget feilen, så jeg ser ikke for meg at TS vil få medhold på akkurat det med Hz uansett...

TS: Feilene på komplett utbedre eller tilby deg kompensasjon / heve kjøpet, men å prøve å levere tilbake produktet etter så langt tid er meningsløst....
Vis hele sitatet...
Tja kanskje det. Men akkurat oppdateringsfrekvens er vel heller ikke det enkleste å oppdage om man ikke kjører dedikert software eller roter i bios...eller sjekker offisielle specs på pc. At det tar 9 måneder å oppdage virker ikke urimelig for meg. Om han ble forledet til å tro at han kjøpte en 120 hz skjerm men det så viser seg at den ikke er det så kan det tenkes at komplett finner en løsning begge kan leve med. Komplett har jeg personlig god erfaring med og de lever jo ikke av å lure kundene. Uansett, han får jo ingenting om han ikke forsøker.
Sist endret av _abc_; 16. juni 2020 kl. 21:07.
Hvordan har de lurt deg?

Hadde en gang en bærbar som ble ødelagt etter et år, leverte til rep, fikk tilbake og samme feil skjedde to uker etter, leverte til rep og de tilbydte meg ny pc med samme kvaliteter jeg sa neitakk og fikk pengene igjen. Usikker på om det hadde med forsikringen eller reklamasjonsretten å gjøre men du må bare prøve å se hva du kan oppnå!
Sist endret av Mefibon; 16. juni 2020 kl. 21:12.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tja kanskje det. Men akkurat oppdateringsfrekvens er vel heller ikke det enkleste å oppdage om man ikke kjører dedikert software eller roter i bios...eller sjekker offisielle specs på pc. At det tar 9 måneder å oppdage virker ikke urimelig for meg. Om han ble forledet til å tro at han kjøpte en 120 hz skjerm men det så viser seg at den ikke er det så kan det tenkes at komplett finner en løsning begge kan leve med. Komplett har jeg personlig god erfaring med og de lever jo ikke av å lure kundene. Uansett, han får jo ingenting om han ikke forsøker.
Vis hele sitatet...
det står bokstavelig talt at det er 60hz i beskrivelsen av produktet...

så man trenger ikke "oppdage" det.. det står der. i klartekst, med mindre man er blind...

sitat fra spekk lista til TS's pc på komplett.no..:
45 % NTSC-fargeskala, 60 Hz-bildevekslingsfrekvens
Sitat av DSlhm Vis innlegg
det står bokstavelig talt at det er 60hz i beskrivelsen av produktet...

så man trenger ikke "oppdage" det.. det står der. i klartekst, med mindre man er blind...

sitat fra spekk lista til TS's pc på komplett.no..:
45 % NTSC-fargeskala, 60 Hz-bildevekslingsfrekvens
Vis hele sitatet...
Godt mulig de har rettet opp det etter ts kjøpte laptopen
Du får ikke pengene tilbake men de kommer til å fikse maskinen din på garanti uansett.
Dette er reparasjon ja. Det er alltid lov å prøve, men du har ingen rett på pengene tilbake uten videre etter så lang tid.

Gjeldende regler for reparasjon er tre forsøk på å reparere samme feil eller fire forsøk på å reparere ulik feil. Hvis verkstedet ikke klarer det innen desse rammene får du ny vare. Alt utover dette vil være good-will fra butikken eller verkstedet.
Du oppdaget plutselig at det er 60hz etter så lang tid? Da trenger du ikke 120hz heller.
Merker en egentlig forskjell på 60 og 120 Hz? TVn min har jo bare 25 Hz.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Merker en egentlig forskjell på 60 og 120 Hz? TVn min har jo bare 25 Hz.
Vis hele sitatet...
Ja veldig
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Ja veldig
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se lyset i taket slå seg av og på 50 ganger i sekundet. (50Hz i stikkontakta). Dagen trollkommentar fra meg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Merker en egentlig forskjell på 60 og 120 Hz? TVn min har jo bare 25 Hz.
Vis hele sitatet...
Stilte meg selv det samme spørsmålet da jeg kjøpte meg min første 144 Hz skjerm. Var ikke helt den store forskjellen, helt til jeg noen dager senere fyrte opp laptopen med 60 Hz skjerm. Først da skjønte jeg hvor enorm forskjellen er, kommer aldri til å ha en skjerm med mindre oppdateringsfrekvens igjen.

For å svare på spørsmålet til op: Du har 5 års reklamasjonsrett på bærbare pcer kjøpt i Norge, så er bare å sende den inn til service. Du kan sende de en mail på forhånd der du forklarer at du ikke er fornøyd, og vil gjerne kjøpe en ny laptop. Hvis de ikke vil gi deg en ny, så er det synd trist leit, men hvis det er åpenbare feil og mangler så har du rett på pengene tilbake etter 3 forsøk på å rette samme feil. Angående skjermfrekvensen så er det vel neppe noen som har prøvd å lure deg, men hvis det virkelig er tilfellet går det under forbrukerkjøpsloven §16.
Sist endret av sudo; 17. juni 2020 kl. 20:31.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Merker en egentlig forskjell på 60 og 120 Hz? TVn min har jo bare 25 Hz.
Vis hele sitatet...
Da lurer jeg fælt på hvilken TV dette er. TV-er har vært minst 50hz/60hz siden 1930-tallet...
Sitat av Judaz Vis innlegg
Da lurer jeg fælt på hvilken TV dette er. TV-er har vært minst 50hz/60hz siden 1930-tallet...
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/PAL

Det er 2020 og det er fortsatt bare 25 bilder i sekundet på europeiske tv-er. 30 bilder i sek er amerikansk standard: NTSC.

For tiden bruker jeg reserve-tvn som er ca 25 år gammel, da min egentlige tv røyk i vår og jeg ikke har kjøpt en ny en ennå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
https://en.wikipedia.org/wiki/PAL

Det er 2020 og det er fortsatt bare 25 bilder i sekundet på europeiske tv-er. 30 bilder i sek er amerikansk standard: NTSC.

For tiden bruker jeg reserve-tvn som er ca 25 år gammel, da min egentlige tv røyk i vår og jeg ikke har kjøpt en ny en ennå.
Vis hele sitatet...
Uh.

Nei. For det første bruker vi ikkje PAL. Vi bruker digitale tv-sendinger. PAL er standard for analoge tv-sendinger.

Viare er det forskjell på bilderate og oppdateringsfrekvens. PAL er 50Hz, der halve bildet blir teikna på nytt for kvar oppfrisking (interlacing).

https://www.tu.no/artikler/nrk-skifter-til-hd/239594
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
https://en.wikipedia.org/wiki/PAL

Det er 2020 og det er fortsatt bare 25 bilder i sekundet på europeiske tv-er. 30 bilder i sek er amerikansk standard: NTSC.

For tiden bruker jeg reserve-tvn som er ca 25 år gammel, da min egentlige tv røyk i vår og jeg ikke har kjøpt en ny en ennå.
Vis hele sitatet...
Det analoge bakkenettet ble skrudd av i 2009. Men det stemmer at TVen din hadde 25 bilder i sekundet, men det er ikke sånn bildene vises på gamle TVer. Bildet blir splittet i to, og spilt dobbelt så fort, og da blir oppdateringsfrekvensen 50Hz.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Uh.

Nei. For det første bruker vi ikkje PAL. Vi bruker digitale tv-sendinger. PAL er standard for analoge tv-sendinger.

Viare er det forskjell på bilderate og oppdateringsfrekvens. PAL er 50Hz, der halve bildet blir teikna på nytt for kvar oppfrisking (interlacing).

https://www.tu.no/artikler/nrk-skifter-til-hd/239594
Vis hele sitatet...
TVn min er fortsatt analog. Da trengere den PAL-signaler inn. Men siden TV-kabelen er fjernet av borettslaget, må jeg bruke SCART analogt. Er ikke det også PAL? Signaler kommere nå i glassfiber-ledninger (faens dritt altså!), og jeg har 4 bokser (!) av ymse slag på veggen/gulvet fra Canal Digital for at det skal fungere. Hvordan digitalt fungerer på TV har jeg ikke satt meg inn i (ikke DAB heller for den saks skyld). Jeg vil bare ha noe å se på når jeg kjeder meg, og 25 bilder i sekundet holder lenge for meg. At bildet er interlaced ser ikke jeg på som 50 bilder i sekundet, for hvert bilde er bare halvparten av bildet.

Vet du forresten hva NTSC betyr: Never The Same Color.

Ser du linket til en artikkel. Får kikke på den ikveld.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg vil bare ha noe å se på når jeg kjeder meg, og 25 bilder i sekundet holder lenge for meg. At bildet er interlaced ser ikke jeg på som 50 bilder i sekundet, for hvert bilde er bare halvparten av bildet.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne sjå på det som ei badeand for min del, men industristandard er altså at refresh rate og frame rate er to ulike tal. Refresh rate for TVer har vore 50/60Hz sidan 30-talet.
Ja man merker godt forskjell på 60 og 120/144. MYEEE smoothere å spille, ihvertfall hvis man spiller FPS.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg kan ikke se lyset i taket slå seg av og på 50 ganger i sekundet. (50Hz i stikkontakta). Dagen trollkommentar fra meg.
Vis hele sitatet...
Lyset i taket (eller på veggen for den saks skyld) slår seg av og på 100 ganger i sekundet. Her i Norge.