Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3210
Hei. Er det noen her inne som har peiling på tuning av bil? Det er gjort endring i programvare.Etter litt googling har jeg funnet ut at hvis jeg velger og ikke opplyse om at bilen er tunet/får det inn i kontrakten, kan kjøper i worst case kreve en erstatning i ettertid om noe skulle skje. Er litt engstelig for at det fort kan bli vanskelig å få solgt en bil som er trimmet om jeg opplyser om det. Hvis jeg tilbakestiller programvaren til original stand, bør det vel ikke være noe problem?
Hvorfor skulle det være vanskelig å selge bilen om du opplyser om chiptuning?
Kommer jo litt an på hvilken type bil og hvem type folk du sikter å selge til, men min erfaring er at en bil med mer hester er lettere å få solgt til ungdommer og de betaler gjerne litt mer for hvem vil ikke ha en bil som sparker litt mer enn andre? det er også dyrt å få gjort slikt arbeid.

Koster rundt 5k å tilbakestille programvaren, er det vits å kaste 5 lapper på en bil som uansett blir solgt til slutt?
Bare ikke vis skiltene i annonsen. Erfaringsmessig finnes det moralens voktere der ute som faktisk er så smålige at de tyster til Biltilsynet når de ser slikt. Biltilsynet følger opp, og får du visning, må du stille den original uansett.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Bare ikke vis skiltene i annonsen. Erfaringsmessig finnes det moralens voktere der ute som faktisk er så smålige at de tyster til Biltilsynet når de ser slikt. Biltilsynet følger opp, og får du visning, må du stille den original uansett.
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på trimmingen.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/...uk-helt-lovlig

Men har egentlig biltilsynet noen bremsebenk som faktisk er godkjent for å måle motoreffekt nå i dag?
Sist endret av Wipeout; 16. november 2018 kl. 04:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Bare ikke vis skiltene i annonsen. Erfaringsmessig finnes det moralens voktere der ute som faktisk er så smålige at de tyster til Biltilsynet når de ser slikt. Biltilsynet følger opp, og får du visning, må du stille den original uansett.
Vis hele sitatet...
Nei?
Du får pålegg om å vise at bilen er i teknisk stand til antall hk og eventuell hk avgift.
hk "avgiften" finnes ikke lengre.

det er svært vanskelig for svv å etterprøve bilens effekt, de kan jo selvsagt mistenke at bilen er justert, men de har ingen reel måte å finne ut av dette på egentlig. rompe-dynoen skal man være forsiktig med å stole på

men, det er intet problem å selge bil som er justert, bare opplys det til ny eier og få krota det ned på kontrakten
Sitat av DSlhm Vis innlegg
hk "avgiften" finnes ikke lengre.
Vis hele sitatet...
Enda bedre!
Har du kjøpt bilen ny eller brukt? Vist du har kjøpt den brukt så kan ingen bevise at du har gjort det.
skriver alltid i annonsene på de bilene jeg selger "Den er chippet hos *** og fjernet DPF(Diesel Partikel Filter), denne følger med bilen, så du kan sette den tilbake hvis du vil"

alltid blitt solgt uten problemer. Noen har betalt meg for å reversere det.
Vær ærlig. Med mindre du har tynt 1000 hk ut av en 1.4 l, eller har brukt noe jallagreier fra ebay kan jeg ikke se at litt trim har noe å si på pris så lenge du treffer en grei kjøper. De fleste biler har tross alt en viss toleranse for høyere krefter i komponentene. Ofte selges jo også bilene med like komponenter og kun forskjellig software for å tilpasse seg div avgiftsregimer.
Hadde aldri kjøpt chippet bil selv. Det er så mye rart i chiptuning markedet at jeg ville vært svært varsom som kjøper.
Spesielt de som tuner slik at de får maksimalt dreiemoment etter tuning, det skaper ofter problemer. Spesielt om det er automatkasse. Og automater er svært kostbare å skifte ut.

Men nå er jo bilen chippet, så selg den som chippet så slipper du pes i ettertid om feks kassen ryker og du får skyld om du har holdt chipping skjult. Bytte av automat kan fort koste fra 50-100 000 + avhengig av bil selvsagt.