Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5143
I de siste månedene har jeg merket at jeg stadig glemmer vanlige ting som jeg observerer...

Hver gang jeg skal låse døren på badet, sjekker jeg om jeg har låst den mer enn 3 ganger (minimum).

Når jeg sjekker klokka så må jeg dobbelsjekke, kanskje trippelsjekke den.

Jeg er bare 16 år. Har ikke hatt det slik før... Det er mulig at jeg har OCD, men det er jeg litt usikker på akkurat nå.

Hva tror du kan være årsaken til at jeg føler slik som dette? For guds skyld, kan det være tegn på tidlig demens?
Sist endret av BlueCrusader99; 16. juli 2016 kl. 19:47.
demens i en alder av 16 er svært, svært sjeldent. OCD kan være en grunn, noen rusmidler inne i bildet? Du er jo midt i puberterts perioden, det kan ha noe med saken å gjøre. Legemidler? Eller stress?
Sitat av Oshugon Vis innlegg
demens i en alder av 16 er svært, svært sjeldent. OCD kan være en grunn, noen rusmidler inne i bildet? Du er jo midt i puberterts perioden, det kan ha noe med saken å gjøre. Legemidler? Eller stress?
Vis hele sitatet...
Jeg forbruker ikke rusmidler, tobakk eller alkohol. Verken legemidler.

Stress? Tviler egentlig på at jeg føler det.
Sitat av BlueCrusader99 Vis innlegg
I de siste månedene har jeg merket at jeg stadig glemmer vanlige ting som jeg observerer...

Hver gang jeg skal låse døren på badet, sjekker jeg om jeg har låst den mer enn 3 ganger (minimum).

Når jeg sjekker klokka så må jeg dobbelsjekke, kanskje trippelsjekke den.

Jeg er bare 16 år. Har ikke hatt det slik før... Det er mulig at jeg har OCD, men det er jeg litt usikker på akkurat nå.

Hva tror du kan være årsaken til at jeg føler slik som dette? For guds skyld, kan det være tegn på tidlig demens?
Vis hele sitatet...
Er du stresset? Jeg merer det veldig på korttidshukommelsen i perioder med mye stress, sånn "Hvorfor gikk jeg inn på kjøkkenet? Hva var det egentlig jeg skulle her? "

Bruker du rusmidler? I så fall kan det være med å forklare det.

At du har demens i en alder av 16 tror jeg trygt du kan slå fra deg. Men hvis du er alvorlig bekymret bør du jo ta det med legen din. Om det bare er stress som gjør det så kan det jo fortsatt være grunn til å gjøre noen grep.
Sitat av BlueCrusader99 Vis innlegg
Jeg forbruker ikke rusmidler, tobakk eller alkohol. Verken legemidler.

Stress? Tviler egentlig på at jeg føler det.
Vis hele sitatet...
Du er 16. Kroppen din gjennomgår utrolige forandringer ganske fort, og noen kjipe bivirkninger er å forvente. Jeg kan ikke si noe om hvor vanlig det er å føle at man har dårlig hukommelse, men jeg ville ikke uroet meg i noen nevneverdig grad før det begynner å gå ut over livskvaliteten.

Jeg var et rotehode uten like når jeg var 16. Jeg er forsåvidt fortsatt det, men jeg tviler på at det betyr at jeg har demens. Jeg kan miste bilnøklene 8 ganger i løpet av 10 minutter, og flire av meg selv fordi jeg føler meg som en idiot. Ta det med ro og ikke stress med det, så går det nok over.
Jeg tror ikke du har noe å frykte. Har mye av det samme du beskriver. Tror det er relativt normalt å glemme ting man gjør på rutine. Hvis du er veldig usikker skader det jo ikke å ta en tur til legen. Heller en tur for mye enn en tur for lite. Det å gå rundt å tro at noe er galt er dog ikke bra for hverken kropp eller sjel
Ser folk kom meg i forkjøpet her ��

Om du ikke føler deg stresset på en negativ måte så kan det likevel hende du har tankene et annet sted bare. Er du forelsket kanskje? Uansett, det skjer mye rart inni og utenfor hodet på en 16-åring, distré tenåringer er nok mer regelen enn unntaket.

Men som sagt, mener du det er alvorlig fatt så ta det opp med legen.

Edit: Folk kom meg i forkjøpet igjen. Jeg er visst begynt å bli treig.
Sist endret av entropi; 16. juli 2016 kl. 20:02.
Når man er 16 er jo hjernen delvis koblet ut pga ommøblering. Jeg ville ikke bekymret meg så mye for dette, det går over.
Det kommer ikke helt fram hvor alvorlige hukomelsesproblemer det er, men ta å gå til legen om du mener det er unormalt mye.
Kan være helt normale ting, men kan være alvorlige ting også, psykose, hjernesvulst etc.

OCD er mer tvangstanker, tror ikke man glemmer ting av det, men mer at man er bekymret for at man har glemt noe.
Sist endret av Cosmos; 16. juli 2016 kl. 22:21.
Hvis du hadde vært unormalt distré så tipper jeg foreldrene dine og læreren hadde reagert.
TS, har du noen gang i ditt liv
* gått til skolen, men glemt sekken hjemme?
* tatt feil koffert på baggasjebåndet?
* Fått med deg feil laptop hjem, oppdaget at den hadde galt operativsystem, konkludert med at noen hadde trolla deg og vært på nippet til å reinnstallere?
* stilt spørsmålet "hvilken by er jeg i?" til en politimann?
* kjørt bil på besøk til noen, parkert, glemt at du hadde med deg et kjøretøy og gått hjem i steden?
* ... mer enn én gang?
* ... til tross for at vandreturen tok over en time?
* våknet på bussen i feil fylke?
* kjørt deg vill i Oslo, gitt opp å finne en kjørbar vei tilbake Majorstua og bare dumpa bilen på Tøyen og tatt beina fatt?
* planlagt å ta toget fra Oslo til Lillehammer, innbilt deg selv at du egentlig var i Lillehammer og på vei hjem, og derfor endt opp i Larvik?

Ikke? Da er du ikke distré. Nå... Nå skal jeg ikke påstå at jeg er normal. Men jeg tror ikke at jeg er dement heller. Ennå.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
TS, har du noen gang i ditt liv
* gått til skolen, men glemt sekken hjemme?
* tatt feil koffert på baggasjebåndet?
* Fått med deg feil laptop hjem, oppdaget at den hadde galt operativsystem, konkludert med at noen hadde trolla deg og vært på nippet til å reinnstallere?
* stilt spørsmålet "hvilken by er jeg i?" til en politimann?
* kjørt bil på besøk til noen, parkert, glemt at du hadde med deg et kjøretøy og gått hjem i steden?
* ... mer enn én gang?
* ... til tross for at vandreturen tok over en time?
* våknet på bussen i feil fylke?
* kjørt deg vill i Oslo, gitt opp å finne en kjørbar vei tilbake Majorstua og bare dumpa bilen på Tøyen og tatt beina fatt?
* planlagt å ta toget fra Oslo til Lillehammer, innbilt deg selv at du egentlig var i Lillehammer og på vei hjem, og derfor endt opp i Larvik?

Ikke? Da er du ikke distré. Nå... Nå skal jeg ikke påstå at jeg er normal. Men jeg tror ikke at jeg er dement heller. Ennå.
Vis hele sitatet...
Kan krysse av på et par av disse.

* stilt spørsmålet "hvilken by er jeg i?" til en politimann?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg ikke gjort, men har stilt spørsmålet "hvilket grunnfag har jeg meldt meg opp i?" i studentinformasjonen.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Glemmer også ting iblant, det er helt normalt. Glemte nettopp hvordan man gikk i trapper når jeg gikk opp en trapp, jeg var mildt sagt ganske nært å tryne noe inn i helvete. Snodige greier den menneskehjernen!
Dette er en problemstilling du burde ta opp med fastlegen din, siden det er vanskelig for ukvalifiserte folk over nettet å danne seg et bilde utifra det du har fortalt så langt. Gjentatt sjekking av klokker, låser og andre ritualer kan som du nevner være del i en OCD, eller en tvangslidelse som det kalles på norsk. Men dersom hovedproblemet for deg er nedsatt hukommelse vil det være noe helt annet igjen. Uten å høre med inngående om dine problemer vil det rett og slett være umulig å ha noen lur mening om dette. Ta derfor en tur til fastlegen, det er ikke så dyrt, og svarene du får er som regel langt bedre enn på nettet
Ta en blodprøve hos legen. Du kan ha lavt stoffskifte.
Ta tran,og hvis du er mye stresset, så stress ned.
Jepp. Har nå litt mer forståelse av "muligheten" av forekomsten av hvorfor jeg har dette. Ifølge dere så er dette normalt å oppleve på min alder (som jeg da går utifra). Kanskje jeg skal gå til en lege, men tviler da egentlig på det. Tusen takk for all deres oppmerksomhet og forklaringen deres på denne tråden. Jeg verdsetter det med hjerte og sjel!
Sist endret av BlueCrusader99; 17. juli 2016 kl. 03:41.
Opplevde det samme selv i den alderen. Prøv å ikke stresse over tanken, så vil det mest sannsynlig gå over
Har opplevd noe lignende selv rundt den alderen, fikk aldri vite hva det var, gikk aldri til legen med det selv om det plaget meg litt. Bare prøv å ikke tenk så mye på det. Tror det kan ha noe med selvsikkerheten å gjøre i den alderen. Jeg husker at jeg brukte å tenke "låste jeg døra?", "skrudde jeg av vasken?". Jeg visste egentlig innerst inne at jeg hadde skrudd av vasken og låst døra, det var bare den uroen. Ettersom de tankene begynte å irritere meg litt så begynte jeg bare å tenke til meg selv slik som dette: Selvfølgelig skrudde jeg av vasken slappegodt, en går jo ikke ut av badet uten å skru av vasken. Jeg husker jo at jeg faktisk skrudde av vasken så det er ikke noe vits i å gå inn igjen på badet for å sjekke det. Det tankemønstere der fikk meg til å glemme den uroen. Det gikk over ettersom jeg ble eldre ved hjelp av den tankegangen. Tror alle opplever noe slikt fra tid til annen gjennom livet.
Håper det går bra for deg videre! Lykke til!
-slappegodt
Sist endret av slappegodt; 17. juli 2016 kl. 03:54.
Jeg har opplevd lignende tidligere. I mitt tilfelle tror jeg det skjedde fordi jeg hadde alltid noen i nærheten til å svare på ting.
D.eks hva klokken er. Eller hva vi skulle gjøre etter det vi holdt på med.

Rett og slett mangel på å måtte tenke selv. Og hvis du har huskelapper på telefonen og alarmer for småting så er det en medvirkende faktor også.

Jeg er på ingen måte lege, men dette er det jeg kan sammenligne meg selv med.
Har du noen andre symptomer? Hvis du fortsatt tror det er mer enn det som er naturlig, så kan det være symptom på f eks lavt stoffskifte eller jernmangel, eventelt psykiske ting som depresjon. Men du vil da gjerne ha andre symptomer også (alt etter hva som feiler deg), f eks tretthet, tiltaksløshet, nedstemthet, problemer med fordøyelsen, fryse mye, ujevn puls, søvnproblemer etc. En del av dette er jo også typiske tenåringsgreier. Men en blodprøve vil sjekke det mest sannsynlige.

Noen nevner hjernesvulst og psykose, det virker rimelig søkt å tenke på det før du har sjekket andre, vanligere ting.
Du er ikke dement. Vi kan jo luke ut litt forsiktig. Hukommelsesproblemer er ekstremt vanlig og de fleste mennesker har opplevd dette periodevis og det kan komme av omtrent en million forskjellige grunner. De fleste av grunnene og sykdommene som fører til hukommelsesproblemer er rimelig harmløse og demens hos en så ung person kommer langt ned på listen over trolige årsaker. Det at du tror du er dement gjør at du vil oppleve symptomene til det, kall det gjerne placebo. I tillegg vil det at du er redd for det skille ut stresshormoner og adrenalin som kan ødelegge for nattesøvnen og konsentrasjonen slik at du får ytterligere hukommelsestap. Vil du ha litt perspektiv på hvor mye dette henger sammen med alder kan du jo se. Helsedirektoratet oppgir på sine internettsider at antallet demensrammede i Norge er 71 000. Men dersom vi ser på mennesker under 65 er tallet nede på 1.200 mennesker. Og det å bli dement når du er 60 er sjeldent. Enda mer sjeldent på 50. 40 er ganske vilt. Men 17? Å gjette på det ut ifra å være distrè er lite sikkert. Nå kan du jo gå enda lengre ved å se på hvilke demenstyper som eksisterer, der du trenger alzheimer el. noe som påvirker hukommelsen din, da noen typer påvirker tale ol. og andre hukommelse og det du beskriver.

Du skal ikke gå på et forum hvis du bekymrer deg for at noe er galt, du skal dra til fastlegen din.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du er ikke dement. Vi kan jo luke ut litt forsiktig. Hukommelsesproblemer er ekstremt vanlig og de fleste mennesker har opplevd dette periodevis og det kan komme av omtrent en million forskjellige grunner. De fleste av grunnene og sykdommene som fører til hukommelsesproblemer er rimelig harmløse og demens hos en så ung person kommer langt ned på listen over trolige årsaker. Det at du tror du er dement gjør at du vil oppleve symptomene til det, kall det gjerne placebo. I tillegg vil det at du er redd for det skille ut stresshormoner og adrenalin som kan ødelegge for nattesøvnen og konsentrasjonen slik at du får ytterligere hukommelsestap. Vil du ha litt perspektiv på hvor mye dette henger sammen med alder kan du jo se. Helsedirektoratet oppgir på sine internettsider at antallet demensrammede i Norge er 71 000. Men dersom vi ser på mennesker under 65 er tallet nede på 1.200 mennesker. Og det å bli dement når du er 60 er sjeldent. Enda mer sjeldent på 50. 40 er ganske vilt. Men 17? Å gjette på det ut ifra å være distrè er lite sikkert. Nå kan du jo gå enda lengre ved å se på hvilke demenstyper som eksisterer, der du trenger alzheimer el. noe som påvirker hukommelsen din, da noen typer påvirker tale ol. og andre hukommelse og det du beskriver.

Du skal ikke gå på et forum hvis du bekymrer deg for at noe er galt, du skal dra til fastlegen din.
Vis hele sitatet...
Skal dra til fastlegen neste uke for å se hva som forårsaker at jeg opplever ting slik som jeg gjør. Takk alle sammen for supporten.
Sist endret av BlueCrusader99; 22. juli 2016 kl. 22:51.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
TS, har du noen gang i ditt liv
* gått til skolen, men glemt sekken hjemme?
* tatt feil koffert på baggasjebåndet?
* Fått med deg feil laptop hjem, oppdaget at den hadde galt operativsystem, konkludert med at noen hadde trolla deg og vært på nippet til å reinnstallere?
* stilt spørsmålet "hvilken by er jeg i?" til en politimann?
* kjørt bil på besøk til noen, parkert, glemt at du hadde med deg et kjøretøy og gått hjem i steden?
* ... mer enn én gang?
* ... til tross for at vandreturen tok over en time?
* våknet på bussen i feil fylke?
* kjørt deg vill i Oslo, gitt opp å finne en kjørbar vei tilbake Majorstua og bare dumpa bilen på Tøyen og tatt beina fatt?
* planlagt å ta toget fra Oslo til Lillehammer, innbilt deg selv at du egentlig var i Lillehammer og på vei hjem, og derfor endt opp i Larvik?

Ikke? Da er du ikke distré. Nå... Nå skal jeg ikke påstå at jeg er normal. Men jeg tror ikke at jeg er dement heller. Ennå.
Vis hele sitatet...
En del av disse eksemplene er en del av oppsummeringen fra håndboka for benzodiazepiner blandet med alkohol.

Til t.s Overtenking kan være plagsomt og noe man paradoksalt ikke tenker over
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
En del av disse eksemplene er en del av oppsummeringen fra håndboka for benzodiazepiner blandet med alkohol.
Vis hele sitatet...
Hehe! Meget mulig, men jeg har nok aldri rørt benzo. Eller noe som helst som diskuteres i rusforumet, for den saks skyld. Jeg har ikke engang forsøkt hasj, og alkohol nyter jeg i små mengder en håndfull ganger i året. RUs er rett og slett ikke min greie. Dermed kan jeg heller ikke skylde på rusmidler; jeg er bare et uhelberedelig surrehue. Heh, hvis noe har jeg vel faktisk blitt litt mindre kvemete med årene, vi får se hvordan det går når jeg blir gammel. Poenget mitt var bare at selv om jeg loker rundt i min egen verden, så er jeg definitivt ikke dement. Det å stille samme spørsmålet to ganger i løpet av en samtale er ikke nødvendigvis et tegn på at hjernen er i ferd med å takke for seg, derfor delte jeg noen personlige erfaringer for å sette TS sine bekymringer litt i perspektiv.