Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4070
Hei , har havna i den situasjonen at jeg har mistet lappen for livdstid (5år
)Rusdom. Tenker å søke om å få kjøre opp igjen nå som det nærmer seg 2,5 år siden. Men rt det noen der ute som virkelig har søkt og fått gjennomslag ? for å vise litt goodwill så har jeg pisset frivellig i 8mnd nå. så de ser noen form for fremdrift.

erfaringer der ute ????
Du må vente med å søke til femårsperioden er over.
Nei du kan søke når som helst men tviler på du får gjennomslag
Hva med og pisse frivillig til det har gått 5 år? Pisse frivillig i 2,5 år vil garantert vise litt goodwill!
hvordan fungerer det egentlig mtp betaling. dette er vel noe jeg må betale selv sikkert ?
Har vært i samme situasjon som deg Mistet lappen i 1år pga edruelighet. Eller mangelen på edruelighet, blir det vel.

Kostet meg 150ish kroner hver fredag da jeg skulle avlegge urinprøve. Når man har brukt litt over 2k på dette får man automatisk frikort i posten, og etter dette er det gratis å pisse.

"Egenandelstak: 2369 kroner (for 2019)"

https://helsenorge.no/betaling-for-h...helsetjenester
Sist endret av krystallkongen; 14. desember 2019 kl. 17:51.
Regn med å gå på urinprøver i 3.5 år til sammen.

6 mnd for å få førerkortet tilbake
Og 3 år med uanmeldte prøver etter du har fått førerkortet tilbake. Det skal fornyes hvert år med helseattest.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det var lang tid, hvilket stoff gjelder det, og hvilken alvorlighetsgrad?
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mistet lappen for alltid etter to dommer for kjøring i alkoholpåvirket tilstand.
Sendte søknad til politidistriktet som inndro mitt andre førerkort etter det hadde gått 5 år, og fikk innvilget den uten problemer.

Kan hende det er litt mer kranglete når det kommer til ulovlige stoffer.
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av Snusmus Vis innlegg
Regn med å gå på urinprøver i 3.5 år til sammen.

6 mnd for å få førerkortet tilbake
Og 3 år med uanmeldte prøver etter du har fått førerkortet tilbake. Det skal fornyes hvert år med helseattest.
Vis hele sitatet...
Dette er min erfaring også. Måtte ta 2 prøver i uka i 6 måneder før jeg kunne ta lappen på nytt. Nå har jeg ca 2,5år igjen med kvartalmessige prøver
Når det gjelder betaling iforhold til urinprøver knyttet til helseattest både de første 6 mnd og 3 år etterpå (kvartalsvis) må en desverre betale dette selv, uansett hvor urettferdig og idiotisk det må fortone seg. Står midt i det selv og fikk forklaringen at helsedirektoratet anser ikke førerkort for å være et helseanliggende. Så frikortet gjelder altså IKKE for disse urinprøvene. Provoserende er det.
Anonym bruker
"Trygg Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke provoserende. Førerkortet har ingenting med helse å gjøre, og vi andre skal ikke betale skatt for at du skal få ta sertifikat.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke provoserende. Førerkortet har ingenting med helse å gjøre, og vi andre skal ikke betale skatt for at du skal få ta sertifikat.
Vis hele sitatet...
Helt enig.. har man mistet lappen pga rus så får man også ta konsekvensene og slutte å syte og klage over hvor urettferdig det er.. det skulle man ha tenkt på før man satte seg i bilen.
Da jeg tok urinprøver hos fastlegen for å få tilbake førerkortet ble det dekket av frikort etter at jeg hadde nådd egenandelsgrensen på litt over 2000.
Kan jeg spørre når det var? Tviler ikke på hva du skriver, men lurer på når praksis ble endret
Det var mellom januar og juni 2019, så forholdsvis nylig.
Tatt i betraktning at rus pr idag er et helseanliggende og alle andre urinprøver dekkes av egenandelskortet er det jo diskriminerende overfor de som har en ruslidelse og har blitt fratatt førerkortet på grunnlag av det (jeg har aldri mistet den for ruskjøring men manglende edruelig livsstil). Og dette med at de på den ene siden linker det til førerkortet (for at pasienten skal måtte betale alt selv) og HELSEattest som skal påvise om pasienten har en helsetilstand som tilsier at han kan få og beholde lappen.
Sist endret av Castaneda; 15. desember 2019 kl. 22:18.
Sitat av Castaneda Vis innlegg
Når det gjelder betaling iforhold til urinprøver knyttet til helseattest både de første 6 mnd og 3 år etterpå (kvartalsvis) må en desverre betale dette selv, uansett hvor urettferdig og idiotisk det må fortone seg. Står midt i det selv og fikk forklaringen at helsedirektoratet anser ikke førerkort for å være et helseanliggende. Så frikortet gjelder altså IKKE for disse urinprøvene. Provoserende er det.
Vis hele sitatet...
Er dette noe du vet eller noe du tror? Ser at andre har fått beløpene på egenandelskortet så kort tid tilbake som i juni dette år?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er dette noe du vet eller noe du tror? Ser at andre har fått beløpene på egenandelskortet så kort tid tilbake som i juni dette år?
Vis hele sitatet...
Det kan ikke stemme.
Jeg avla som sagt urinprøver hver bidige fredag mellom Januar og Februar i år (6mnd)
Da jeg etter en del urinprøver og andre urelaterte turer til fastlegen traff egenandelstaket var det bare å vise frikortet i skranken på fastlegekontoret da jeg skulle urinere i kopp

Snart er det 2020, mulig det blir nye regler fra 1. Januar?

Rettelse: Mente såklart mellom Januar og Juni i år
Sist endret av krystallkongen; 16. desember 2019 kl. 06:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er forundret her jeg sitter over at flere får det på egenandelen. Alt jeg kan resonnere meg frem til er at praksisen må variere fra kommune til kommune og legesenter til legesenter, alt etter hvordan de tolker rettningslinjene. Kjenner at jeg har lyst til å grave i dette samt skrive et brev til fylkeslegen
Sitat av Castaneda Vis innlegg
Jeg er forundret her jeg sitter over at flere får det på egenandelen. Alt jeg kan resonnere meg frem til er at praksisen må variere fra kommune til kommune og legesenter til legesenter, alt etter hvordan de tolker rettningslinjene. Kjenner at jeg har lyst til å grave i dette samt skrive et brev til fylkeslegen
Vis hele sitatet...
https://www.nettavisen.no/okonomi/st...423896067.html

Har du fått med deg oppslagene i norske medier om "kunstneren" Vegard Vinge som har fått 37 millioner norske kroner i kulturstøtte (skattepenger) for, blant annet, å sprute maling ut av ræva og smøre dette utover et lerret med en malekost stappet opp i rassen?

Også vil ikke staten hjelpe deg som har slitt med rus med noen skarve tusenlapper (frikort, skattepenger), nå som du tar tak i problemet og vil komme deg på beina igjen.

Den offentlige pengebruken per i dag er skakkjørt. Skulle tro det var en dårlig komedie. Terningkast én fra meg!
Ja du snakker. Jeg kjenner det rykker i anarkistnerven min allerede.
Men de som får dette under egenandelsordningen har rett og slett hatt flaks med en kul eller lite oppdatert lege for jeg fant denne som er utvetydig, desverre:
https://fastlegen.no/artikkel/rustes...legen-og-helfo
Sitat av theimplication Vis innlegg
Førerkortet er et privilegium, ikke en rettighet, din noldus.
Vis hele sitatet...
Edruelighet er et helseanliggende! Om jevnlige urinprøver for å få igjen sertifikatet kan motivere en person til å slutte å ruse seg er det en no-brainer at frikort bør dekke nevnte urinprøver!

Eller tror du at det blir billigere for skattebetalere i lengden når vedkomne ikke slutter med rus og får masse rusrelaterte helseplager som må behandles og betales av det offentlige?

Synes fint du greide å høres ut som noldus på egenhånd der. Bra jobba Gir deg KP for ironiens skyld.
Sist endret av krystallkongen; 16. desember 2019 kl. 18:04.
Når en lever langt utpå landet med dårlig kollektivtilbud og en er avhengig av bil for å både handle mat og å skaffe seg jobb er førerkort mer en livsnødvendighet enn et privilegium. Kan tildels forstå slike moraliske holdninger om det er snakk om å ha mistet lappen for ruskjøring, men tar de lappen fra ren av helsemessige årsaker (fex manglende edruelighet) er det helse det handler om. Og er en så NOLDUS at en ikke har fått med seg at rusbehandling er flyttet under helsevesenet, bør en lese seg opp framfor å leke besteborger og besserwisser
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Edruelighet er et helseanliggende! Om jevnlige urinprøver for å få igjen sertifikatet kan motivere en person til å slutte å ruse seg er det en no-brainer at frikort bør dekke nevnte urinprøver!

Eller tror du at det blir billigere for skattebetalere i lengden når vedkomne ikke slutter med rus og får masse rusrelaterte helseplager som må behandles og betales av det offentlige?

Synes fint du greide å høres ut som noldus på egenhånd der. Bra jobba Gir deg KP for ironiens skyld.
Vis hele sitatet...
Jeg sliter litt med å se poenget ditt?

Jeg kan godt strekke meg litt her, og samtidig utdype litt hva jeg tenker.

At rus og rusproblematikk er et helseanliggende har du helt rett i. At Norge endelig har innsett det samme, og jobber for reformer for å flytte dette fra justis- til helsevesenet er en fantastisk god start.

Samtidig som at vi endelig får denne 'gaven' fra staten, skal vi være litt forsiktige med å dytte dette foran oss som en unnskyldning i hver eneste anledning.

Om det kreves såpass regelmessige urinprøver, og at dette samtidig blir en reell økonomisk belastning, ser jeg ikke noe problem ved å subsidiere dette via frikort / egenandel.

__

Samtidig tror jeg du misser poenget mitt. TS skriver blant annet at han bor på landet og er avhengig av bil for å handle mat / jobbe mm.

Dere evner ikke å se noe annet enn hva dere opplever som urettferdig behandling.

Å påstå at du ikke kan flytte til et sted med bedre kollektivtilbud / jobb / bolig er en ren løgn og en unnskyldning. Vi har NAV i "hele" landet.
Helsetjenester burde være en rett alle har, men å kreve tilpasset hjelp (i form av at du skal kjøre egen bil), der du har bestemt deg for å bo spesifikt, blir latterlig.

En bil er et drapsvåpen, som du tidligere har vist at du ikke er skikket til å inneha førerretten over, på den grovest mulige måten. At du bare 2.5 år senere tror du har noen sjangs til å få kortet ned tiden, beviser jo bare hvor lite gjennomtenkt dette egentlig er.

Behovet for blodprøver hos tidligere rusdømte bilførere, har ingen ting med helse eller justis å gjøre, men et generelt behov for å sikre de som klarer å kjøre etter reglene.

Du kan godt se på det som en moralpreken, men det er vel kanskje en trend når en spade blir kalt for en spade.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke for å kuppe tråden, men har et spørsmål i samme sammenhengen. Si at man har flere førerkortklasser, f.eks bil og motorsykkel. Må man kjøre opp på nytt i alle førerkortklasser etterpå?
Jeg fikk nylig lappen tilbake etter 7 år inndragning. Hadde lappen på motorsykkel også og trengte kun kjøre opp til bil, beholdt sykkellappen
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takk for svar Castaneda, har også mistet lappen og har flere førerkortklasser, strengt tatt bare B som er nødvendig for meg men det er jo kjekt å få tilbake de andre også..
▼ ... noen uker senere ... ▼
du verden her var det mange svar, eventuelt mange diskusjoner. Moralpreken ja, du har rett i det. Promillen jeg hadde sist etter omregning var 1,25. litt pepper røykings og valium. not my proudest moment. ���� Dere som mistet lappen for promillekjøring, måtte dere også avgi urinprøver for å bevise edruelighet?? i 6mnd pluss 3 år?

Sitat av theimplication Vis innlegg
Jeg sliter litt med å se poenget ditt?

Jeg kan godt strekke meg litt her, og samtidig utdype litt hva jeg tenker.

At rus og rusproblematikk er et helseanliggende har du helt rett i. At Norge endelig har innsett det samme, og jobber for reformer for å flytte dette fra justis- til helsevesenet er en fantastisk god start.

Samtidig som at vi endelig får denne 'gaven' fra staten, skal vi være litt forsiktige med å dytte dette foran oss som en unnskyldning i hver eneste anledning.

Om det kreves såpass regelmessige urinprøver, og at dette samtidig blir en reell økonomisk belastning, ser jeg ikke noe problem ved å subsidiere dette via frikort / egenandel.

__

Samtidig tror jeg du misser poenget mitt. TS skriver blant annet at han bor på landet og er avhengig av bil for å handle mat / jobbe mm.

Dere evner ikke å se noe annet enn hva dere opplever som urettferdig behandling.

Å påstå at du ikke kan flytte til et sted med bedre kollektivtilbud / jobb / bolig er en ren løgn og en unnskyldning. Vi har NAV i "hele" landet.
Helsetjenester burde være en rett alle har, men å kreve tilpasset hjelp (i form av at du skal kjøre egen bil), der du har bestemt deg for å bo spesifikt, blir latterlig.

En bil er et drapsvåpen, som du tidligere har vist at du ikke er skikket til å inneha førerretten over, på den grovest mulige måten. At du bare 2.5 år senere tror du har noen sjangs til å få kortet ned tiden, beviser jo bare hvor lite gjennomtenkt dette egentlig er.

Behovet for blodprøver hos tidligere rusdømte bilførere, har ingen ting med helse eller justis å gjøre, men et generelt behov for å sikre de som klarer å kjøre etter reglene.

Du kan godt se på det som en moralpreken, men det er vel kanskje en trend når en spade blir kalt for en spade.
Vis hele sitatet...
Word på den ass!

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Det kan ikke stemme.
Jeg avla som sagt urinprøver hver bidige fredag mellom Januar og Februar i år (6mnd)
Da jeg etter en del urinprøver og andre urelaterte turer til fastlegen traff egenandelstaket var det bare å vise frikortet i skranken på fastlegekontoret da jeg skulle urinere i kopp

Snart er det 2020, mulig det blir nye regler fra 1. Januar?

Rettelse: Mente såklart mellom Januar og Juni i år
Vis hele sitatet...

hvor lenge ventet du til du søkte? Må jeg vente lengre enn halve tiden?
Sist endret av stompenheimer; 2. januar 2020 kl. 01:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.