Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 10029
Det begynner å nærme seg 2 år siden det ble vedtatt av stortingsflertallet at man skulle gå inn for avkriminalisering av narkotika til eget bruk. Overføre ansvaret fra justis til helse.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-rusmisbrukere

Var dette bare tåkeprat, eller har det faktisk vært noen progresjon på den fronten?
Slik det er i dag risikerer man å miste både barn, førerkort og jobb ved å ta seg en joint i ny og ne.
Sist endret av Roaccu; 27. september 2019 kl. 06:20.
mange partier som skal være med å bestemme, så selv om et par virkelig mener d seriøst, så ser jeg det som rent bullshit i rent praksis.
vi bor i norge, så viktig at noen sitter å barnepasser altmulig uansett hvor inkompetente de er. kan jo ikke la voksne folk informere seg og ta egne valg selv om det ikke påvirker noen andre.. -_-
Du kan jo lese denne tråden, der akkurat denne saken er diskutert i det vide og det brede allerede.

Tror den artikkelen er mest klikkhoreri, og/eller journalist som missforstår en rapport.
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Det begynner å nærme seg 2 år siden det ble vedtatt av stortingsflertallet at man skulle gå inn for avkriminalisering av narkotika til eget bruk. Overføre ansvaret fra justis til helse.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-rusmisbrukere

Var dette bare tåkeprat, eller har det faktisk vært noen progresjon på den fronten?
Slik det er i dag risikerer man å miste både barn, førerkort og jobb ved å ta seg en joint i ny og ne.
Vis hele sitatet...
Du mister hverken førerkort eller barn ved å ta deg en joint i ny og ne. Er du ruset i bil eller foran barna så er det klart du vil få smekk. Selv om alkohol er lovlig så får uvettig bruk like konsekvenser mtp sertifikat og barn.
Så konsekvensene vil være tilnærmet det samme selv om bøter og fengsel blir byttet ut med behandling.

Avkriminalisering er ikke det samme som legalisering.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Du mister hverken førerkort eller barn ved å ta deg en joint i ny og ne.
Vis hele sitatet...
Man risikerer å miste både førerkort og barn ved å ta seg en joint i ny og ne.
Rusreformutvalget som skal komme med forslag til hvordan avkriminaluseringa skal gjennomføres har frist til nyttår med å levere sine innspill. Jeg tviler på at reformen blir implementert før tidlugst i 2021. Har vært på foredrag med noen av de som jobber med reformen og blir ting slik de sier vil den på mange måter ligne på Portugalmodellen for de som kjenner til den.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Rusreformutvalget som skal komme med forslag til hvordan avkriminaluseringa skal gjennomføres har frist til nyttår med å levere sine innspill. Jeg tviler på at reformen blir implementert før tidlugst i 2021. Har vært på foredrag med noen av de som jobber med reformen og blir ting slik de sier vil den på mange måter ligne på Portugalmodellen for de som kjenner til den.
Vis hele sitatet...
Dette er jo veldig interessant, dessverre altfor lite oppmerksomhet. Unge Venstre kan jo ikke akkurat klandres for å bidra konstruktivt. De har vel heller bare forsterket troen på at det ikke skjer noe i Norge på denne fronten. Makan til drittunger.

https://forskning.no/helse-velferdss...ortugal/378389
For de som vil lese mer anbefaler jeg denne siden: https://rusreformutvalget.no/
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Man risikerer å miste både førerkort og barn ved å ta seg en joint i ny og ne.
Vis hele sitatet...
Cannabis fører ikke direkte til slike sanksjoner nei.
Dersom det benyttes i nevnte situasjoner er noe helt annet.
Da vil også lovlige ting som alkohol føre til det samme.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Cannabis fører ikke direkte til slike sanksjoner nei.
Dersom det benyttes i nevnte situasjoner er noe helt annet.
Da vil også lovlige ting som alkohol føre til det samme.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at det egentlig ikke er noe forskjell på å bli stoppet med en six pack i bilen og det å bli stoppet med tilsvarende mengde cannabis?
Du får vel akkurat samme straffereaksjon også?

Hva med alle trådene om folk som har mistet lappen og ikke vært i nærheten av bilen sin på tiden de ble tatt?
Sitat av Rosander Vis innlegg
Cannabis fører ikke direkte til slike sanksjoner nei.
Dersom det benyttes i nevnte situasjoner er noe helt annet.
Da vil også lovlige ting som alkohol føre til det samme.
Vis hele sitatet...
du har ikke noen som helst erfaring med dette, helt klart.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Så det du sier er at det egentlig ikke er noe forskjell på å bli stoppet med en six pack i bilen og det å bli stoppet med tilsvarende mengde cannabis?
Du får vel akkurat samme straffereaksjon også?

Hva med alle trådene om folk som har mistet lappen og ikke vært i nærheten av bilen sin på tiden de ble tatt?
Vis hele sitatet...
Se hva som skrives, om du tar en joint å kjører bil så vil det være likegyldig om det avkriminalisert eller ikke.
Men du mister ikke automatisk lappen av å bli tatt dersom du ikke er i nærheten av bilen. De andre du nevner er nok vanerøykere.

Om tar joint når du er på fjellet med kompisgjengen mister du ikke barna.

Er du stein eller kanonfull foran barna vil konsekvensen være like hard selv om alkohol er lovlig.

Barnevernet skal gjøre det som er best for barna, å skille barn fra foreldre skjer ikke for cannabis røyking i ny og ne. Men iom at det er ulovlig og du får feks får beskjed om å slutte, men nekter vil selvsagt konsekvensen blir strengere, men det handler mer om lovbrudd enn cannabis i seg selv. om du røyker en gang i blant når du ikke er med barna skal det ikke være noe automatikk i at du mister foreldreretten.

Vis meg gjerne troverdige kilder dersom du/dere mener jeg tar så feil.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Cannabis fører ikke direkte til slike sanksjoner nei.
Dersom det benyttes i nevnte situasjoner er noe helt annet.
Da vil også lovlige ting som alkohol føre til det samme.
Vis hele sitatet...
Jeg var dum og ærlig til politiet og sa jeg hadde røyka ca 5 gram i løpet av et år. Fikk brev i posten om at jeg måtte levere rene prøver i 6 mnd for å beholde lappen, pga edruelighet.

Og sier du til politiet at du drikker mye, kan du også få samme reaksjon. Men det virker som om det skal mer til enn hva gjelder cannabis.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men du mister ikke automatisk lappen av å bli tatt dersom du ikke er [påvirket av hasj] i nærheten av bilen. De andre du nevner er nok vanerøykere.
Vis hele sitatet...
Jo det har faktisk skjedd:
Førerkortsaken stammer fra en dom avsagt i Hålogaland lagmannsrett i 2016, der en mann ble fradømt førerkortet uten at han samtidig ble dømt for noen trafikkforseelse. Politiet hadde observert at han kom ut fra en bolig som var kjent for hasjomsetning, og stanset ham i bilen på vei bort fra stedet. Han hadde da fem gram på seg, men var ikke påvirket.
Vis hele sitatet...
Politiet bruker vegtrafikklovens krav til edruelighet på en måte man kan trygt si ikke var hensikten med loven.

Sivilombudsmannen har kritisert dette, og saken er blitt et spørsmål om menneskerettigheter, så saken er også i gang hos menneskerettighetsdomstolen.
Sist endret av Dodecha; 27. september 2019 kl. 21:00. Grunn: fikset en feil url
Sitat av Rosander Vis innlegg
Se hva som skrives, om du tar en joint å kjører bil så vil det være likegyldig om det avkriminalisert eller ikke.
Men du mister ikke automatisk lappen av å bli tatt dersom du ikke er i nærheten av bilen. De andre du nevner er nok vanerøykere.
Vis hele sitatet...
Pisspreik. Seriøst. Du leser såpass mye på forumet at du er nødt til å ha fått med deg at førerkortet ryker for svært beskjeden beskjeftigelse med cannabis. Hvor mange tråder har vi om dette nå? Altså: I 2010 ytret daværende justisminsiter Knut Storberget at besittelse av marihuana til egetforbruk to eller flere ganger pr. år var tilstrekkelig grunn til å inndra førerkort. Dette er snart ti år siden, praksisen begynte en god stund før det, og lista har utelukkende blitt senket ved årene. Kilde og sitat (min utheving):
Av Politidirektoratet har jeg fått opplyst at i tilfeller der festing i helgene er knyttet opp mot bruk av rusmidler, herunder stort forbruk av alkohol, vil dette få betydning for vedkommendes førerett. Politiet kan med hjemmel i vegtrafikkloven § 34 femte ledd treffe vedtak om tilbakekall av føreretten på bakgrunn av opplysninger om rusmiddelmisbruk fordi innehaver av førerett da ikke vil anses å fylle edruelighetskravet.

Politidirektoratet har for øvrig ved rundskriv 9. februar 2007 (”Håndhevingsinstruksen”) gitt nærmere retningslinjer for politiets vurdering.

Håndhevingsinstruksen pkt. 3.2.1 lyder slik:

”Manglende edruelighet - vegtrafikkloven § 34 femte ledd

Dersom politiet i medhold av vegtrafikkloven § 34 femte ledd vurderer å fastsette tap av førerett som følge av førerettinnehaverens manglende edruelighet, må det tas i betraktning om forholdet har betydning for vedkommendes skikkethet som fører av motorvogn. Av vedtaket må det fremgå at forholdet er vurdert. Det må videre fremgå at vedtaket er fattet av hensyn til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers.

Manglende edruelighet (misbruk av alkohol og/eller narkotika) vil ofte komme til uttrykk ved innsettelse i drukkenskapsarrest, jf. politiloven § 9 (tidl. løsgjengerloven § 20) eller bøteleggelse etter straffeloven § 350 (tidl. løsgjengerloven § 17). En enkelt bot for beruselse bør i alminnelighet ikke føre til tap av førerett. Bøtelegges vedkommende to eller, flere ganger i løpet av et år, er det grunn til å foreta undersøkelser vedrørende edrueligheten.
Vis hele sitatet...
Sitat av Rosander Vis innlegg
Om tar joint når du er på fjellet med kompisgjengen mister du ikke barna.

Er du stein eller kanonfull foran barna vil konsekvensen være like hard selv om alkohol er lovlig.

Barnevernet skal gjøre det som er best for barna, å skille barn fra foreldre skjer ikke for cannabis røyking i ny og ne. Men iom at det er ulovlig og du får feks får beskjed om å slutte, men nekter vil selvsagt konsekvensen blir strengere, men det handler mer om lovbrudd enn cannabis i seg selv. om du røyker en gang i blant når du ikke er med barna skal det ikke være noe automatikk i at du mister foreldreretten.

Vis meg gjerne troverdige kilder dersom du/dere mener jeg tar så feil.
Vis hele sitatet...
Det der er jo veldig anektdotisk, men hva er grensa for "alvorlig narkotikamisbruk", da? Finnes dent en objektiv mal de retter seg etter? Eller er det, som så fryktelig mye annet, et spørsmål om skjønn? Jeg kjenner eksakt én person som jobber med akuttsaker i barnevernet, og hun er også en fanatisk innbitt motstander av narkotika i alle former og medlem i norsk narkotikapolitiforening. Hun tror oppriktig at cannabis og heroin har de samme virkestoffene, og at det kun er styrkegrad som skiller de. Hun sa rett ut til meg at folk som har benyttet ulovlige rusmidler på noe tidspunkt i livet ikke burde få barn fordi "sporstoffene sitter alltid igjen i kroppen og skader fosteret" og "mennesker med så laber moral er aldri gode foreldre i lengden". 4realsies. Hvis hun fikk nyss om du "sporadisk benyttet cannabis alene", hvordan tror du det hadde slått ut i hennes rapport? Jeg er ikke en av disse gale barnevernsmotstanderne, og jeg tror ikke det er noen automatikk i dette. Å kategorisk avvise muligheten fordi barnevernet "skal gjøre det som er best for barna" blir en anelse sirkulært - noen av de som jobber der er faktisk ikke helt i vater. Det samme gjelder forøvrig politiet. Jeg ville aldri rådet noen med førerkort, våpenkort eller barn til å nevne rusbruk for noen myndighetspersoner. Det kan gå bra. Det kan også gå skikkelig til helvete.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Se hva som skrives, om du tar en joint å kjører bil så vil det være likegyldig om det avkriminalisert eller ikke.
Men du mister ikke automatisk lappen av å bli tatt dersom du ikke er i nærheten av bilen. De andre du nevner er nok vanerøykere.

Om tar joint når du er på fjellet med kompisgjengen mister du ikke barna.

Er du stein eller kanonfull foran barna vil konsekvensen være like hard selv om alkohol er lovlig.

Barnevernet skal gjøre det som er best for barna, å skille barn fra foreldre skjer ikke for cannabis røyking i ny og ne. Men iom at det er ulovlig og du får feks får beskjed om å slutte, men nekter vil selvsagt konsekvensen blir strengere, men det handler mer om lovbrudd enn cannabis i seg selv. om du røyker en gang i blant når du ikke er med barna skal det ikke være noe automatikk i at du mister foreldreretten.

Vis meg gjerne troverdige kilder dersom du/dere mener jeg tar så feil.
Vis hele sitatet...
Ja hva med Teri Krebs som ble arrestert etter at hun hadde holdt en appell under Marijuanamarsjen. Politet syntes hun hadde en påfallende adferd overfor barnet sitt, de rustester henne på stedet. Hun tester negativt. De velger allikevel å overlate barnet til barnevernsvakta og å sette henne i varetekt til dagen etter. Hun har altså kun snakket om cannabis, ikke vært ruset i det hele tatt. Senere samme dag arresterer de så ektemannen, tar barn nummer to og overlater også dette barnet til barenvernsvakten. Begge to sitter i varetekt til dagen etter da de skal avhøres.
De fikk selvsagt barna tilbake, men politiet velger å utsette barna for potensielt traumatiserende hendelser. Så barnas beste vet jeg ikke helt om stemmer.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...eningspolitiet
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Pisspreik. Seriøst. Du leser såpass mye på forumet at du er nødt til å ha fått med deg at førerkortet ryker for svært beskjeden beskjeftigelse med cannabis. Hvor mange tråder har vi om dette nå? Altså: I 2010 ytret daværende justisminsiter Knut Storberget at besittelse av marihuana til egetforbruk to eller flere ganger pr. år var tilstrekkelig grunn til å inndra førerkort. Dette er snart ti år siden, praksisen begynte en god stund før det, og lista har utelukkende blitt senket ved årene. Kilde og sitat (min utheving):
Det der er jo veldig anektdotisk, men hva er grensa for "alvorlig narkotikamisbruk", da? Finnes dent en objektiv mal de retter seg etter? Eller er det, som så fryktelig mye annet, et spørsmål om skjønn? Jeg kjenner eksakt én person som jobber med akuttsaker i barnevernet, og hun er også en fanatisk innbitt motstander av narkotika i alle former og medlem i norsk narkotikapolitiforening. Hun tror oppriktig at cannabis og heroin har de samme virkestoffene, og at det kun er styrkegrad som skiller de. Hun sa rett ut til meg at folk som har benyttet ulovlige rusmidler på noe tidspunkt i livet ikke burde få barn fordi "sporstoffene sitter alltid igjen i kroppen og skader fosteret" og "mennesker med så laber moral er aldri gode foreldre i lengden". 4realsies. Hvis hun fikk nyss om du "sporadisk benyttet cannabis alene", hvordan tror du det hadde slått ut i hennes rapport? Jeg er ikke en av disse gale barnevernsmotstanderne, og jeg tror ikke det er noen automatikk i dette. Å kategorisk avvise muligheten fordi barnevernet "skal gjøre det som er best for barna" blir en anelse sirkulært - noen av de som jobber der er faktisk ikke helt i vater. Det samme gjelder forøvrig politiet. Jeg ville aldri rådet noen med førerkort, våpenkort eller barn til å nevne rusbruk for noen myndighetspersoner. Det kan gå bra. Det kan også gå skikkelig til helvete.
Vis hele sitatet...
Kjenner jeg blir litt lei av de forenklede argumentene du alltid kommer med.

Det jeg sier er at det ikke er noe automatikk i dette, jeg har ikke sagt at det ikke forekommer i det hele tatt.

Jeg kjenner folk som har blitt tatt for røyking uten å miste hverken sertifikat eller barn.
Jeg kjenner også folk som har mistet begge deler. Men igjen, det er ingen automatikk i dette.

Det er lett å grave frem artikler som sier ditt og datt men de forteller sjeldent hele historien, min erfaring er at det er andre omstendigheter som spiller inn i slike saker, men enkeltsaker motbeviser ikke min menig om at.... det ikke er automatikk i slike saker.

Er du en oppegående person med ordene personlige forhold uten andre skavanker enn å røyke cannabis 4 ganger i året så har jeg absolutt ingen tro på at normalen er at du mister barna dine, at det finnes ekstreme eksempler tviler jeg ikke på, men...

Sitat av neonero Vis innlegg
Ja hva med Teri Krebs som ble arrestert etter at hun hadde holdt en appell under Marijuanamarsjen. Politet syntes hun hadde en påfallende adferd overfor barnet sitt, de rustester henne på stedet. Hun tester negativt. De velger allikevel å overlate barnet til barnevernsvakta og å sette henne i varetekt til dagen etter. Hun har altså kun snakket om cannabis, ikke vært ruset i det hele tatt. Senere samme dag arresterer de så ektemannen, tar barn nummer to og overlater også dette barnet til barenvernsvakten. Begge to sitter i varetekt til dagen etter da de skal avhøres.
De fikk selvsagt barna tilbake, men politiet velger å utsette barna for potensielt traumatiserende hendelser. Så barnas beste vet jeg ikke helt om stemmer.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...eningspolitiet
Vis hele sitatet...
Så du bekrefter egentlig bare det jeg sier?
Sist endret av random105675; 27. september 2019 kl. 19:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Kjenner jeg blir litt lei av de forenklede argumentene du alltid kommer med.

Det jeg sier er at det ikke er noe automatikk i dette, jeg har ikke sagt at det ikke forekommer i det hele tatt.

Jeg kjenner folk som har blitt tatt for røyking uten å miste hverken sertifikat eller barn.
Jeg kjenner også folk som har mistet begge deler. Men igjen, det er ingen automatikk i dette.

Det er lett å grave frem artikler som sier ditt og datt men de forteller sjeldent hele historien, min erfaring er at det er andre omstendigheter som spiller inn i slike saker, men enkeltsaker motbeviser ikke min menig om at.... det ikke er automatikk i slike saker.

Er du en oppegående person med ordene personlige forhold uten andre skavanker enn å røyke cannabis 4 ganger i året så har jeg absolutt ingen tro på at normalen er at du mister barna dine, at det finnes ekstreme eksempler tviler jeg ikke på, men...



Så du bekrefter egentlig bare det jeg sier?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg hverken bekrefter eller avkrefter. Jeg vil vel bare vise deg at politiet arresterer en mor og kidnapper barnet til en som hverken er påvirket eller i besittelse av noe.
Så det blir ikke omsorgsoverdragelse av at du er fjern på fisketur, men jeg synes du bagatelliserer politites reaksjoner på cannabisbruk. Og det er viktig for folk å vite at noen i uniform er villig til å gå ekstremt langt for å gjøre livet surt for en bruker.
Så det er tvingende nødvendig at politiet fratas muligheten til å sanksjonere rusbruk, rett og slett fordi de ikke kan forvalte makten de sitter på. Det har vist seg gang på gang.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Cannabis fører ikke direkte til slike sanksjoner nei.
Dersom det benyttes i nevnte situasjoner er noe helt annet.
Da vil også lovlige ting som alkohol føre til det samme.
Vis hele sitatet...
Jeg må nok si meg uenig her.

Legen har all rett til å inndra førerkort hvis de mener du er utilregnelig ute på veiene. Det har skjedd gang på gang, både her på freak og uten om, at folk blir fradratt førerkort etter en cannabisdom.

Det endte ganske katastrofalt for en uheldig sjel også. Mulig du ikke har opplevd det samme, og/eller at man i teorien ikke skal fradra førerkort hvis det ikke er involvert i de tilfellene. Men i praksis viser det seg, og har vist seg i lang tid, at folk faktisk blir behandlet slik.

Sitat av neonero Vis innlegg
Ja hva med Teri Krebs som ble arrestert etter at hun hadde holdt en appell under Marijuanamarsjen. Politet syntes hun hadde en påfallende adferd overfor barnet sitt, de rustester henne på stedet. Hun tester negativt. De velger allikevel å overlate barnet til barnevernsvakta og å sette henne i varetekt til dagen etter. Hun har altså kun snakket om cannabis, ikke vært ruset i det hele tatt. Senere samme dag arresterer de så ektemannen, tar barn nummer to og overlater også dette barnet til barenvernsvakten. Begge to sitter i varetekt til dagen etter da de skal avhøres.
De fikk selvsagt barna tilbake, men politiet velger å utsette barna for potensielt traumatiserende hendelser. Så barnas beste vet jeg ikke helt om stemmer.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...eningspolitiet
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare komme med et lite tilleggspoeng her:

Både Pål-Ørjan og Teri Krebs opplevde selve hendelsen som dypt traumatiserende. De ble truet med at barnevernet skulle frata dem barna sine. Ikke bare påvirker slik forskjellsbehandling barna, det skyver også foreldrene inn i helt feil tankesett.
Sist endret av Sopphuet; 28. september 2019 kl. 03:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den historien med Teri Krebs og Pål Ørjan Johansen er forferdelig, og viser tydelig og klart at hvis man ønsker å ytre seg om alternativer til dagens kriminalisering av rusmidler i Norge, så skal man ikke ha barn og selv ikke være akademisk vellykket bruker. Da er du farlig og skal ned med nakken.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan også nevne at jeg selv ble nektet å komme inn på førstegangstjeneste og tjenestegjøre for landet mitt fordi jeg ble tatt med én joint når jeg var 15 år. Jeg har et ellers helt prikkfritt rulleblad.... Dette er noe jeg hadde ønsket og gledet meg til i mange år, så komme de og ødelegger drømmen min grunnet en joint når jeg var 15. Denne reformen kan ikke komme raskt nok!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan også nevne at jeg selv ble nektet å komme inn på førstegangstjeneste og tjenestegjøre for landet mitt fordi jeg ble tatt med én joint når jeg var 15 år. Jeg har et ellers helt prikkfritt rulleblad.... Dette er noe jeg hadde ønsket og gledet meg til i mange år, så komme de og ødelegger drømmen min grunnet en joint når jeg var 15. Denne reformen kan ikke komme raskt nok!
Vis hele sitatet...
Den reformen ville neppe hjulpet i din sak uansett. Militæret vil såklart ikke ha stonere og narkiser der. Bruker du narkotika får du nok ikke tjenestegjøre uansett. Det skal kanskje dekriminaliseres ikke legaliseres. Det er stor forskjell.

De ødela heller ikke drømmen din, du ødela den selv. Er ikke vanskelig å la være å røyke en joint. Burde vertfall ikke være det når noe du gleder deg såpass til står på spill. Er det dumt at det endte slik? Ja kanskje, synes folk må få lov å ta en joint i ny og ne uten at det skal få store konsekvenser. Men slik er det ikke nå, og er man med på leken må man tåle steken.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Den reformen ville neppe hjulpet i din sak uansett. Militæret vil såklart ikke ha stonere og narkiser der. Bruker du narkotika får du nok ikke tjenestegjøre uansett. Det skal kanskje dekriminaliseres ikke legaliseres. Det er stor forskjell.

De ødela heller ikke drømmen din, du ødela den selv. Er ikke vanskelig å la være å røyke en joint. Burde vertfall ikke være det når noe du gleder deg såpass til står på spill. Er det dumt at det endte slik? Ja kanskje, synes folk må få lov å ta en joint i ny og ne uten at det skal få store konsekvenser. Men slik er det ikke nå, og er man med på leken må man tåle steken.
Vis hele sitatet...
Han er ikke stoner / narkis om han røykte en joint på ungdomsskolen som 15 åring, så at den ene tingen du gjorde som et umyndig og uvitende barn skal stemple deg som ukvalifisert eller "stoner" i starten av voksenlivet, når du er 19+ og myndig, syns jeg er litt på kanten. Men det er nå meg da.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Selv om alkohol er lovlig så får uvettig bruk like konsekvenser mtp sertifikat og barn.
Vis hele sitatet...
Det kan du jo ikke påstå. Jeg hadde med barnet mitt på polet og kjøpte sikkert 40 brukerdoser vin her om dagen, uten at noen reagerte på det. Og du kan fint være sørpedrita hver bidige helg uten at noen tar fra deg lappen av den grunn.

Avkriminalisering er ikke det samme som legalisering.
Vis hele sitatet...
Det er sant. Det er mye diskusjon rundt retten til å ta en joint her. Mitt argument mot avkriminalisering går mest på verdigheten til tyngre rusmisbrukere. Da mener jeg altså ikke at heroin bør være lovlig, men at det er uverdig at et menneske ikke skal kunne benytte hjelpeapparatet fordi de er mer opptatt av om vedkommende har brutt ruslovgivningen enn om hen er alvorlig syk eller har blitt utsattfor grov kriminalitet.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Er du stein eller kanonfull foran barna vil konsekvensen være like hard selv om alkohol er lovlig.
Vis hele sitatet...
Det er skremmende vanlig å være full foran barna, og det skal dessverre som regel mye mer til enn det før noen griper inn.

Men iom at det er ulovlig og du får feks får beskjed om å slutte, men nekter vil selvsagt konsekvensen blir strengere, men det handler mer om lovbrudd enn cannabis i seg selv.
Vis hele sitatet...
Du mister jo ikke barna på grunn av lovbrudd i seg selv, sånn generelt. Å bli fratatt barna er ikke en straff som skal hindre lovbrudd, det er kun for å beskytte barna mot et skadelig oppvekstmiljø.


Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg kjenner eksakt én person som jobber med akuttsaker i barnevernet, og hun er også en fanatisk innbitt motstander av narkotika i alle former og medlem i norsk narkotikapolitiforening. Hun tror oppriktig at cannabis og heroin har de samme virkestoffene, og at det kun er styrkegrad som skiller de. Hun sa rett ut til meg at folk som har benyttet ulovlige rusmidler på noe tidspunkt i livet ikke burde få barn fordi "sporstoffene sitter alltid igjen i kroppen og skader fosteret" og "mennesker med så laber moral er aldri gode foreldre i lengden". 4realsies. Hvis hun fikk nyss om du "sporadisk benyttet cannabis alene", hvordan tror du det hadde slått ut i hennes rapport? Jeg er ikke en av disse gale barnevernsmotstanderne, og jeg tror ikke det er noen automatikk i dette. Å kategorisk avvise muligheten fordi barnevernet "skal gjøre det som er best for barna" blir en anelse sirkulært - noen av de som jobber der er faktisk ikke helt i vater.
Vis hele sitatet...
Hun høres jo både uniformert, dum og sprøyte gal ut. Nå må jeg bare få presisere at det skal nok litt mer til enn én ansatt i bv eller politi som ikke er i vater før du faktisk mister barna dine. Men å måtte kjempe mot det er selvsagt traumatisk i seg selv. Førerkortinndragning er nok en litt kjappere prosess.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Kjenner jeg blir litt lei av de forenklede argumentene du alltid kommer med.
Vis hele sitatet...
Kommer jeg alltid med forenklede argumenter, altså? Spenstig påstand. Forøvrig interessant også: Du kommer ikke med noen eksempler, og det ville ikke hatt noen relevans for den pågående disputten om det så var sant (noe det ikke er, og det vet du veldig godt). Det er altså ingenting annet enn et nokså lettgjennomskuelig personangrep. Kom igjen, du klarer bedre enn det.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det jeg sier er at det ikke er noe automatikk i dette, jeg har ikke sagt at det ikke forekommer i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Jaså, er det det du sier? Skal vi se, her:

Sitat av Rosander Vis innlegg
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Det begynner å nærme seg 2 år siden det ble vedtatt av stortingsflertallet at man skulle gå inn for avkriminalisering av narkotika til eget bruk. Overføre ansvaret fra justis til helse.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-rusmisbrukere

Var dette bare tåkeprat, eller har det faktisk vært noen progresjon på den fronten?
Slik det er i dag risikerer man å miste både barn, førerkort og jobb ved å ta seg en joint i ny og ne.
Vis hele sitatet...
Du mister hverken førerkort eller barn ved å ta deg en joint i ny og ne. Er du ruset i bil eller foran barna så er det klart du vil få smekk. Selv om alkohol er lovlig så får uvettig bruk like konsekvenser mtp sertifikat og barn.
Så konsekvensene vil være tilnærmet det samme selv om bøter og fengsel blir byttet ut med behandling.

Avkriminalisering er ikke det samme som legalisering.
Vis hele sitatet...
La oss ekstrahere hva TS skrev originalt, sånn at det ikke er noe rom for tvil (min utheving):
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Slik det er i dag risikerer man å miste både barn, førerkort og jobb ved å ta seg en joint i ny og ne.
Vis hele sitatet...
La oss se hva du svarer, igjen med min utheving:
Sitat av Rosander Vis innlegg
Du mister hverken førerkort eller barn ved å ta deg en joint i ny og ne. Er du ruset i bil eller foran barna så er det klart du vil få smekk. Selv om alkohol er lovlig så får uvettig bruk like konsekvenser mtp sertifikat og barn.
Vis hele sitatet...
Roaccu åpner altså for at du kan miste unger og førerkort på grunn av sporadisk bruk av marihuana, og du fastslår bombastisk at det kategorisk ikke skjer. Dette følger du opp senere:
Sitat av Rosander Vis innlegg
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Man risikerer å miste både førerkort og barn ved å ta seg en joint i ny og ne.
Vis hele sitatet...
Cannabis fører ikke direkte til slike sanksjoner nei.
Dersom det benyttes i nevnte situasjoner er noe helt annet.
Da vil også lovlige ting som alkohol føre til det samme.
Vis hele sitatet...
Du fastslår kontant at hasj i seg selv ikke kan ha slike konsekvenser. Du åpner overhode ikke for nyanseringer. Du svarer på et innlegg som sier at det kan skje, ved å si at det ikke skjer. Og så, når jeg påpeker hvor galt det er, så hevder du å ha sagt noe helt annet:
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det jeg sier er at det ikke er noe automatikk i dette, jeg har ikke sagt at det ikke forekommer i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Bull. Shit.
Dette er utelukkende innholdsløs kverulering fra din side, og eventuell fossroing i etterkant funker svært dårlig. Dette er som kjent en skriftlig debatt, og det er ikke så fryktelig vanskelig å finne ut hva du egenlig har sagt - selv om du hårdnakket insisterer på noe annet.
Sist endret av Myoxocephalus; 30. september 2019 kl. 19:27.
Sitat av Cocktail Vis innlegg
Han er ikke stoner / narkis om han røykte en joint på ungdomsskolen som 15 åring, så at den ene tingen du gjorde som et umyndig og uvitende barn skal stemple deg som ukvalifisert eller "stoner" i starten av voksenlivet, når du er 19+ og myndig, syns jeg er litt på kanten. Men det er nå meg da.
Vis hele sitatet...
Helt enig, man trenger ikke være stoner bare fordi man har blitt tatt for hasj da man vær 15. Men det var heller ikke poenget. Hvordan tror du militæret ser det? De har fler som ønsker å dra i førstegangstjenesten enn de kan ta inn. Tror du virkelig noen som har blitt busta for hasj som 15 åring får sjangsen? Absolutt ikke. Det vil være en stor risiko for dem, vertfall når de kan velge og vrake i godt trente og motiverte ungdom som holder seg unna.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Helt enig, man trenger ikke være stoner bare fordi man har blitt tatt for hasj da man vær 15. Men det var heller ikke poenget. Hvordan tror du militæret ser det? De har fler som ønsker å dra i førstegangstjenesten enn de kan ta inn. Tror du virkelig noen som har blitt busta for hasj som 15 åring får sjangsen? Absolutt ikke. Det vil være en stor risiko for dem, vertfall når de kan velge og vrake i godt trente og motiverte ungdom som holder seg unna.
Vis hele sitatet...
Det burde ikke være mulig for forsvaret å ta med ting i regnestykket som man har gjort som barn. Det er helt absurd.
En ting er at det er helt urimelig, noe annet er at man går glipp av mange godt egna kandidater. Jens Stoltenberg har røykt hasj og han er generalsekretær i NATO. Det henger jo ikke på greip.
Sitat av neonero Vis innlegg
Det burde ikke være mulig for forsvaret å ta med ting i regnestykket som man har gjort som barn. Det er helt absurd.
En ting er at det er helt urimelig, noe annet er at man går glipp av mange godt egna kandidater. Jens Stoltenberg har røykt hasj og han er generalsekretær i NATO. Det henger jo ikke på greip.
Vis hele sitatet...
velkommen til norge
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
velkommen til norge
Vis hele sitatet...
Ja apropos og uten sammenheng forøvrig. Sist jeg kom med fly fra utlandet til Norge så går en toller rundt blandt folk som står ved rullebåndet med narkotikahund. Jeg står der jo sammen med folk fra jobben min. Tenk om jeg hadde tråkka på noe, satt i et flysete der forrige mann hadde hatt hasj i baklomma etc. Jeg hadde blitt stempla for alltid. Helt utrolig at det er lov.
Jeg synes det er fint at vi har tollere som gjør sitt for å stoppe innførsel, men man skal da ivareta personvernet. Jeg synes det er stuerent at de stopper folk, sjekker bagasjen, og lar hunden lukte hvis de synes det.
Og la hunden farte fritt rundt i ankomsthallen, er det samme som å kroppsvisitere vilkårlige folk på samme sted.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
velkommen til norge
Vis hele sitatet...
Og Albania, Andorra, Bosnia, Bulgaria, Kroatia, Danmark, Finland, Frankrike, Island, Irland, Italia, Kosovo, Latvia, Liechtenstein, Litauen, New Zealand, Japan, Kina, Polen, Romania, Russland, Serbia, Singapore, Slovakia, Sverige, Sri Lanka, Tunisia, Tyrkia, Ukraina, England...
Det er teit slik vi holder på. Det bør endres. Det blir imidlertid for dumt å fremstille situasjonen som et særnorsk fenomen. Heldigvis skjer det ting på verdensbasis, og det skjer ting i Norge.