Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4201
Hei.
Har en bekjent, som ikke har så mye penger.
Han trenger en datamaskin med HDMI, som er billig.
Det er for å spille av diverse videofiler, på Tv-en.
Må helst ha USB, for å koble til minnepenn, eller ekstern harddisk.

Noen forslag?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Raspberry Pi 3. Koster ein neve hundrelapper, og med kodi har du eit heilt greit mediesenter. Hiv på ein tur i søpla til elkjøp om du vil ha tastatur.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Takk for tips.
Tenkte kanskje, å kjøpe Raspberry Pi 3, eller nr 4, på Digital Impuls, i Oslo.
Har lyst å bruke så lite som mulig.
Er det noen bedre steder å kjøpe, på nett, eller butikk?
Finn.no er jo genialt da.
Skal du gå for raspberry pi så velg pi 4. Kraftigere og med 4 ganger så mye RAM. Velg den med mest minne. Da går ting langt mer smooth nå du blar i menyer og starter opp videoer, fyrer opp add-ons etc. Det er også en smartere arkitektur(?) på selve kortet. Nå går ikke alt av porter på samme buss/"kanal" lengre slik at ting ikke stopper opp like lett som på pi 3.

Sist endret av random67489; 19. juli 2019 kl. 21:00.
Hei.
Har funnet Raspberry Pi 3 Model B+, til 338 kroner.
Jeg har ikke sd-kort leser/skriver.
Fungerer denne?
Noen bedre billige sd-kort leser/skriver?
https://www.wish.com/product/5660495...14b917d5040830
Ok ditt valg. Jeg forsøkte å bruke pi3 m/kodi og brukte heller pi'n til andre oppgaver. Den var treg rett og slett. Og som en hverdagsenhet man støtt bruker blir en fort møk lei av venting og treghet. Vet mange bruker pi3 som mediasenter men det virket ikke for meg. T.o.m en gammal xbox er mer behagelig i bruk enn pi3.

Pi4 m/4GB RAM koster 699 nå. Spar en måned, dropp en fest, klipp plenen til naboen eller ta tre-fire turer i byen og pell tomflasker. Du vil garantert bli mer fornøyd om du kjøper pi 4 med 4GB ram. Ting må ikke koste mye for å gi bra resultat, men å gå helt budsjett og velge den aller rimeligste utgaven er sjeldent en suksess oppskrift.

Om budsjettet virkelig er sprengt så foreslår jeg heller å kjøpe en adroid box fra kina, feks er tanix tx 6, velg modellen med 4GB RAM og 32 GB ROM. Den er det custom rom til, og er et svært godt valg. Langt raskere og mer responsiv enn pi 3. Tror du finner den rett under 350 kr grensa. Du kan også smelle in custom ROM for en ennå raskere box. Den kommer roota stock så du er sjefen. 2 x usb 2.0 og 1 x usb 3 porter. 100mb lan + 2.4 og 5 Ghz wifi. Quad core arm cortex 53 cpu, + mali 720 gpu. Takler 4K. Swap for custom ROM så får du en svært rask og komfortabel boks til å snurre filmer. Du kan streame, kjøre netflix, ha full kodi+add-ons. Du kan legge til "popcorn" streaming også

Om det ikke har kommet noe ennå bedre de siste par måneder så er det ingen billige android bokser som gruser denne i ytelse, jeg har forsøkt flere nå i vinter og denne vant klart. Sykt mye mer fornøyd enn med pi 3. Ikke kjøp billig utgaven av tx 6 med 2GB RAM for å spare en hundrelapp. Den sliter virkelig. Utrolig mye buffring. Lag og heng.

Stream fra lokalt nettverk, internet, minnepenn eller ekstern hard disk.

Fant en tanix til under 350 kr grensen, med gratis shipping. https://www.ebay.com/itm/Tanix-TX6-T...sAAOSwpEldCypz
Sist endret av random67489; 19. juli 2019 kl. 22:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.