Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4112
Kan det spores av polis på noen måter? Kan det misbrukes\autolagres av andre? Husker jeg skrev med bruttern om no greier en gang og da skrev han "hysj, polisen vettu" elns....
Sist endret av Taurean; 24. februar 2011 kl. 16:40.
Med mindre de overvåker PC-en din, er det lite å bekymre seg for. Det skal forøvrig veldig mye til at de gjør dette. Ja, alt som sendes kan autolagres av andre, og du kan også autolagre samtalene hvis du føler for det.
hvem vet, meldingene går vel via microsoft sine servere hvor, hvem vet, nsa for den saksskyld har et script som plukker opp alle setninger som inneholder gitte ord
Med mindre du er terrormisstenkt så vil nok ikke politiet orke å bruke ressurser på MSN for å overvåke småfisk.
Msn logger kan brukes som bevis i politisaker. Så for all del slå av loggingen
Sitat av iiconanii Vis innlegg
Msn logger kan brukes som bevis i politisaker. Så for all del slå av loggingen
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvordan disse kan brukes som bevis, da dem er helt latterlig lette å redigere...
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
msn logger kan ikke brukes som bevis. Disse er lette å forfalske
Vel, de har blitt brukt som bevis. Saken med den profilerte cs-spilleren jeg ikke skal nevne ved navn, springer til minne.
Han dealet over msn og loggene ble brukt som bevis. Han ble huka og fikk fengselsstraff.
Jeg har også hørt flere ganger at msn logg har blitt brukt som bevis, men litt offtoppic, men hvordan er det med skype eller facebook chatten?
Stor fare for å ta feil, men mener det er jo loggen fra ISP som blir brukt i straffesaker, ikke msn loggen som blir lagret på maskinen.

Eller?
Folk har blitt tatt for det de har skrevet på face ihvertfall til deg som lurte på det.
Sitat av take'a'hit! Vis innlegg
Folk har blitt tatt for det de har skrevet på face ihvertfall til deg som lurte på det.
Vis hele sitatet...
Tenker du da på chatten? Eller på status osv? For status og notater som er åpent for venner å se o.l blir vel tolket som offentlig informasjon?

OT:
Jeg tror uansett at en msn logg med én enkeltsamtale er et veldig svakt bevis. Saken jeg nevnte var over 5 fulle permer med logger med samme person i samtale med forskjellige folk, over lengere tid, og det styrker jo bevisene betraktelig, da det er veldig lett for hvermannsen å logge seg inn på facebooken til dama, eventuelt msn og skrive litt tull.
Sist endret av brsbent; 24. februar 2011 kl. 17:32.
på chatten, og selvfølgelig hvis noen er dumme nok til å skrive det som regnes som offentlig kom.

Grunnen til at jeg vet dette er at faren til en kompis av meg er en av de øverste sjefene på ett av norges største politi kammer/stasjon eller hva det nå blir, så er vel en ganske så sikker kilde. Sønnen hans har litt noiern for msn også, så jeg ville isåfall ikke skrevet der heller, med eller uten logg
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Har selv blitt konfrontert av politi med meldinger som var sendt mellom meg og X over internett.

Alt kan spores.
Sist endret av Zyke; 24. februar 2011 kl. 17:43.
Takker for svar allihopa!

Har ikke peil på hvordan nettverk fungerer sånn sett, og lurer forferdelig på hvordan polisen\etterretning av noe slag kan lese det du skriver på msn uten å komme hjem til deg og åpne loggen din. Man har jo en ip-adresse, denne går det kanskje an for andre å komme "inn på", og deretter lese alt på dataen din (hacking), polis eller ikke.


brbbent: Tenkte den samme tanken - èn eller få ganger skrevet om noe ulovlig har nok lite å si, men konstant over lengre tid kan sikkert brukes som bevis.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
msn logger kan ikke brukes som bevis. Disse er lette å forfalske
Vis hele sitatet...
Dei kan nyttast som del av ei argumentkjede for å bygge opp saka for påtalemakta, eller tiltalt. Dei vil neppe holde som bevis åleine, men kombinert med andre ting kan dei utmerka godt gå inn i ei beviskjede.

Det er forøvrig opp til retten å velje kva som skal godtakast som bevis og ikkje.
http://www.secway.fr/us/products/simplite_msn/

Enkelt og greit, men begge/alle parter må selvsagt ha det installert. Chatter du med noen som ikke har det, vil alt fungere som vanlig. Sømløst integrert med MSN, alt man ser til det er i grunnen at man har en ekstra "MSN-mann" nede på sys-tray'en (en rød en i tillegg til den grønne), og at teksten i chaten er rød for ukrypterte samtaler, grønn for krypterte (konfigurerbart). Gratis å bruke.
Finnes det noen enkle og trygge alternativer? Jeg vet det finnes chat-protokoller som er rimelig sikre, men skulle hatt noe som var lett å bruke. Gjerne i browseren. Hvis ikke, burde vel dette være enkelt å lage?
Sitat av bobbo Vis innlegg
Finnes det noen enkle og trygge alternativer? Jeg vet det finnes chat-protokoller som er rimelig sikre, men skulle hatt noe som var lett å bruke. Gjerne i browseren. Hvis ikke, burde vel dette være enkelt å lage?
Vis hele sitatet...
Som nevnt:

http://www.secway.fr/us/products/simplite_msn/

Gratis, sikkert, fungerer som en drøm med MSN
Sitat av 9ppel Vis innlegg
http://www.secway.fr/us/products/simplite_msn/

Enkelt og greit, men begge/alle parter må selvsagt ha det installert. Chatter du med noen som ikke har det, vil alt fungere som vanlig. Sømløst integrert med MSN, alt man ser til det er i grunnen at man har en ekstra "MSN-mann" nede på sys-tray'en (en rød en i tillegg til den grønne), og at teksten i chaten er rød for ukrypterte samtaler, grønn for krypterte (konfigurerbart). Gratis å bruke.
Vis hele sitatet...
Sitat av 9ppel Vis innlegg
Som nevnt:

http://www.secway.fr/us/products/simplite_msn/

Gratis, sikkert, fungerer som en drøm med MSN
Vis hele sitatet...
Har du/dere erfaring med denne/dette?
Sitat av torri Vis innlegg
Har du/dere erfaring med denne/dette?
Vis hele sitatet...
Har brukt den i 4-5 år ihvertfall, om ikke lenger. Hvor godt den faktisk fungerer vet jeg jo ikke, men det som går over linja ser ihvertfall uleselig ut :-) Såvidt jeg husker kan man generere RSA-nøkler på opp til 2048 bit, det burde jo holde en stund.

Forutsatt at den faktisk gjør hva den skal gjøre (og firmaet virker da vitterligen seriøst, og har også en Pro-versjon), så fungerer den ihvertfall helt fint: man trenger ikke tenke på at den er installert. Starter du en chat med noen andre som har denne installert, utveksles det nøkler (første gang, man må bare trykk OK på at man godtar dette), og deretter chatter man helt vanlig. Kryptert tekst fra sender framstår som nevnt med grønn farge, ukryptert i rødt, så man har kontroll på om motparten kjører kryptering.

Super løsning: man bare installerer den og glemmer den, mer eller mindre.
Ønsker ikke noe for MSN
XMPP, samt OTR f.eks, gjerne kombinert med Tor? Men du bør da hoste XMPP serveren selv om du ønsker å være ekstra sikker. De fleste offentlige XMPP severe støtter ikke OTR grunnet missbruk om jeg ikke tar feil. Om det er lettvint eller ikke kommer vel helt an på din kompetanse.
har man mistanker om at bauers sjekker deg er det jo bare og skrive noe helt sykt og at det og det ligger der å der å vente å se da som at "vi setter sammen bomben vi sprenger oslo s med i morgen, møt meg i per personsvei 57 kl 4"
Sitat av LarVael Vis innlegg
XMPP, samt OTR f.eks, gjerne kombinert med Tor? Men du bør da hoste XMPP serveren selv om du ønsker å være ekstra sikker. De fleste offentlige XMPP severe støtter ikke OTR grunnet missbruk om jeg ikke tar feil. Om det er lettvint eller ikke kommer vel helt an på din kompetanse.
Vis hele sitatet...
Uhm, message gatewayen bryr seg ikke om hva som blir skrevet, det er faktisk relativt vanskelig å skille reell tekst fra kryptert tekst. Tor hjelper svært lite da Politiet mest sannsynlig baserer seg på lokale logg filer, og ikke selve kommunikasjonen, og skulle de overvåke nettlinjen din (høyst usannsynlig), så hjelper ikke TOR noe som helst.
Som tidligere anbefalt, SimpLite til MSN. Dog ville ikke tatt ting som er av særdeles sensitiv art der, da anbefaler jeg heller FiSH(IRC). Ikke at Simplite såvidt meg bekjent har blitt bevist usikkert, stoler ganske enkelt mer på Fish pga. fartstiden/bruken den har blitt utsatt for.
Sist endret av Cuthof; 25. februar 2011 kl. 02:59.
Sikkerhet er langt mer enn bare kryptering. Det er svært liten sannsynlighet for at Politiet overvåker nettlinjen din med mindre du allerede er i deres søkelys. Med mindre du da er svært forsiktig med hvordan du behandler data /lokalt/ så er det også stor fare for at Politiet vil få tak i denne informasjonen på andre måter.

Sikkerheten er bare begrenset til det svakeste leddet. Og der sitter gjerne brukeren, ikke teknologien.
Har jeg sagt noe annet? Er det alvorlig nok vil de ikke gå til direkte aksjon men overvåke det som kan overvåkes. Når de først dukker opp og tar med seg din maskin er den forhåpentligvis også godt beskyttet av kryptering hvis du har hjernen i behold. Der må man dog veie opp for om det du skjuler er værre enn straffen du vil få for å ikke oppgi passordet.

Sitat av Cuthof Vis innlegg
Har jeg sagt noe annet? Er det alvorlig nok vil de ikke gå til direkte aksjon men overvåke det som kan overvåkes. Når de først dukker opp og tar med seg din maskin er den forhåpentligvis også godt beskyttet av kryptering hvis du har hjernen i behold. Der må man dog veie opp for om det du skjuler er værre enn straffen du vil få for å ikke oppgi passordet.
Vis hele sitatet...
Et lite tillegg tho: Her har du muligheten til å ha et skjult OS. Det som dog er "problemet" da er at du da må benytte deg regelmessig av det ekte OS'et slik at logger ser genuine ut. Kan dermed fort bli knotette hvis man til stadighet må bytte.
Sist endret av Cuthof; 25. februar 2011 kl. 04:15.
så langt så funker ikke simplelite
Sitat av take'a'hit! Vis innlegg
har man mistanker om at bauers sjekker deg er det jo bare og skrive noe helt sykt og at det og det ligger der å der å vente å se da som at "vi setter sammen bomben vi sprenger oslo s med i morgen, møt meg i per personsvei 57 kl 4"
Vis hele sitatet...
Gøy helt til noen faktisk sprenger Oslo S.
Hva skal til for at onkel blå overvåker facebook-chatten til en person?
nei som andre har sakt purken må overvåke dæ for at det har betydning
hva med å komunisere med xbox enten med meld eller headsett?
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
så langt så funker ikke simplelite
Vis hele sitatet...
Hvilket problem opplever du?
Er ikke skype veldig bra kryptert da?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Er ikke skype veldig bra kryptert da?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke. Selv om jeg gikk til Wikipedia-artikkelen om Skype, og søkte etter "encry" på siden. Tadaa! (:
Istedet for å skrive meldinger, ring brukeren over nettet på Skype/MSN/Xbox360 da?
2048-bits hva? Du sprer jo bare rundt deg med svadaord. Og nei, per nå lagres ikke all kommunikasjon, men det er intensjonen med DLD.