Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3980
Anonym bruker
"Troende Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg sliter sikkerlig når jeg må skifte bleier med dritt i.
Jeg brekker meg så hardt at jeg begynner og blø i halsen og hoster lenge etterpå.
Har prøvd kullfilter maske men nå bare klesklype på nesa. Er ikke lukta men synet som er problemet.

Noen som har noen tips ?
Helse søstra på helsestasjonen sier jeg venner meg til det men ungen er 18 måneder. Og har hatt problemer siden dag 1
Da er det påtide å vokse opp. Hva gjør du når du tørker deg sjæl i ræva? Samme greie når du tørker ungen din.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Helse søstra på helsestasjonen sier jeg venner meg til det men ungen er 18 måneder.
Vis hele sitatet...
Vel, da er det jo snart over og du kan vurdere prevensjon for fremtiden.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Leger og sykepleiere bruker peppermynteolje, de drypper en liten dråpe på ansiktsmasken for å holde ut igjennom de værste operasjonene.

Mener man får kjøpt begge deler på apotek.

Vet ikke om jeg burde si det her men, bæsjen blir luktende værre fremover. Babybæsj er ikke så ille, men når fordøyelsessystemet kommer skikkelig i gang så lukter det ordentlig mannebæsj.
Sist endret av Dodecha; 20. august 2019 kl. 12:16.
Er nok bare og stå i det. Er som Dodecha sier, lukta blir verre når de spiser det samme som oss voksne.

Men står heldigvis ikke på i så mange år.

Stay Strong
Sitat av Theplum Vis innlegg
Da er det påtide å vokse opp. Hva gjør du når du tørker deg sjæl i ræva? Samme greie når du tørker ungen din.
Vis hele sitatet...
I all verden så hissig vi skulle være i dag da Han sier jo det er synet som gjør det ille, og min erfaring er at du gjerne slipper synet av rektum og omegn når du tørker deg selv.

TS: Hva med å trene kidden til å gjøre det selv?
Det er bare én ting som hjelper.
Det er å skifte bleier oftere, dette er en vanesak.
Anonym bruker
"Tropisk Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Theplum Vis innlegg
Da er det påtide å vokse opp. Hva gjør du når du tørker deg sjæl i ræva? Samme greie når du tørker ungen din.
Vis hele sitatet...
Så når du tørker deg selv så sitter du å stirrer deg selv i ræva/på bæsjen din?
Det er ikke å vokse opp, det er å være ekkel det.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man må jo sjekke papiret for å se at man har fått med alt, og da ser man jo på bæsj.
Anonym bruker
"Tropisk Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man må jo sjekke papiret for å se at man har fått med alt, og da ser man jo på bæsj.
Vis hele sitatet...
Aldri gjort dette selv, men meg om det.
Du kjenner jo gjerne om det er rent eller skittent bak der uten å se på papiret.
Sitat av Theplum Vis innlegg
Da er det påtide å vokse opp. Hva gjør du når du tørker deg sjæl i ræva? Samme greie når du tørker ungen din.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hvordan det å vokse opp henger sammen med brekningsrefleksen?

Trådstarter spør om tips til et legitimt problem som er bortenfor det man kan kontrollere med viljen sin, så kommer du med et nedverdigende svar. Hvorfor det? Også er det 3 personer som synes det er et kvalitets-svar? Hvorfor det?

Til trådstarer. Påta deg all bleieskiften. Mengdetrening vil fjerne problemet etter hvert.
Hm... Vanskelig når det er synsinntrykk som er problemet. Kan jo ikke bytte bleie i blinde heller. Jeg har to forslag:

1: Gi ungen rosa konditorfarge i maten hver dag, for et mer delikat utseende.

2: Spis nugatti på skiva hver dag, og sats på å utvikle bedre assosiasjoner til synet av brun masse.
Ta på briller med rosa eller oransje glass?
Kan du ikke tenke på ungen som får nytt skift istedet for ditt velbehag? Kullfiltermaske? Vær så snill.

Stellebordet er en fin plass å ha kvalitetstid sammen, ikke ødelegg det.

Ta deg sammen. Alle står i det.
Anonym bruker
"Elektronisk Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gjorde det med en gammel tysk gassmaske en gang. Lukta ikke stort, men ble litt skrik.
Det er jo ikke alle som har lik personlighet, noen takler slike ting bedre enn andre. Det dreier seg om personlighet og psykologi. Men det grunnleggende er vel at du har nå en gang tatt ansvar for å få deg barn, da innebærer det også slike ting. Du kan jo gjøre ditt for å skjerme deg best mulig; Du trenger ikke sé så mye på når du holder på hele tiden. Bare sjekke av og til innimellom. Så lenge du får gjort det du skal, så kan du skjerme deg så mye som du føler du kan.


Dét er en ting jeg har tenkt på, har ikke barn selv. Men hadde jeg hatt det, så har ikke jeg funnet noe galt med å 1) Bruke maske for å hindre lukt, og 2) Ørepropper for å dempe skrikelyd. Jeg nevnte dette til ei dame en gang og ho ble bare sur og mente jeg var uempatisk.

Men jeg snakker selvfølgelig ikke om å FORSØMME! Man skal ta seg av ungen akkurat som vanlig. Men hva er galt med å skjerme seg? Jeg er ikke noe mindre empatisk for dét, jeg mener derimot det er motsatt, man får mer psykologisk overskudd til å bry seg MER! Barnet tar jo ingen skade av at -du- skjermer deg?
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Dét er en ting jeg har tenkt på, har ikke barn selv. Men hadde jeg hatt det, så har ikke jeg funnet noe galt med å 1) Bruke maske for å hindre lukt, og 2) Ørepropper for å dempe skrikelyd. Jeg nevnte dette til ei dame en gang og ho ble bare sur og mente jeg var uempatisk.
Vis hele sitatet...
Ørepropper når du har kolikkunge er helt innafor. MENS du trøster ungen, da.

Masker har de fleste unger en tendens til å bli livredd for.
Ta en ny bleie å smør den inn med nugatti. Ha den så med deg overalt, spesielt når du spiser. Gjenta i noen dager/uker, så legger du den ved siden av kidden når du skifter på hun/han. Fjern den etterhvert når driten i bleia ser ut som noe du kunne hatt på brødskiva di.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Theplum Vis innlegg
Da er det påtide å vokse opp. Hva gjør du når du tørker deg sjæl i ræva? Samme greie når du tørker ungen din.
Vis hele sitatet...
Ut i fra hvordan du svarer TS her er det vel heller du som burde vokse opp.
Etter flere år med bleiskift, var min strategi å være mest mulig effektiv, konsentrere meg om barnet og å se minst mulig på bleia.
Så fort jeg hadde fått vekk så å si alt som var synlig, var det om å gjøre å få pakket vekk den brukte bleia.
Deretter kunne jeg bruke god tid på å vaske å sørge for at barnet var skikkelig rent før ny bleie ble satt på.

Jeg var fra barnet ble født, veldig fokusert på det rent praktiske rundt skifting av bleie, så på det som en oppgave som måtte gjøres og forsøkte i størst mulig grad ikke å tenke på hvor ekkelt det kunne være.
Mitt beste tips er egentlig å få det gjort så så fort som mulig etter at barnet har bæsjet i bleia, for jo lenger man venter jo verre blir det.
Klesklype på nesen, engangshansker, masse papir tilgjengelig for å tørke vekk alt brunt. Ellers utvikle en god og hurtig teknikk. Kan du spyle ungen i dusjen?
Har ryddet litt og flyttet tråden, så prøver vi holde det saklig og til trådtema.
Sist endret av Veggen; 21. august 2019 kl. 00:27.
Sitat av Theplum Vis innlegg
Neida ikke hissig. Hvis synet av rumpehull gjør at du brekker deg så lurer jeg på hvordan produksjonen av ungen foregikk.. er vel nesten ikke til å unngå å se rumpehull iblandt da.
Vis hele sitatet...
Produksjon av ungen skulle man vel klare i mørket, og man slipper å gjøre det hver dag i flere år.

Sitat av Theplum Vis innlegg
Godt voksen,2 barn og aldri hatt en eneste brekning av bæsjen til unga mine. Det står rett og slett på umodenhet om du ikke får til å bytte bleier på din egen unge pga lukt eller synet.
Vis hele sitatet...
Jeg drister meg til å påstå du trekker en ganske naiv slutning altså. Med den logikken vil man jo kunne si at alle som har en unormal psykologisk respons på hva som helst kun skyldes karakterbrister?

Sitat av Theplum Vis innlegg
Og til du som foreslo å trene en unge på 18 mndr til å tørke seg selv... du kan ikke ha hatt med barn å gjøre før...
Vis hele sitatet...
Yup tok en råsjans med det forslaget der
Tja, ikke alltid det er vanesak. Kompisen min har tre unger og sier han aldri ble kvitt brekninger. Han er alenepappa, så han fikk plenty med eksponering. Han sa ar å effektivisere det hele hjalp ganske mye. Han ble en reser på både bleieskift og tørking, mtp på tid.

Av egen erfaring så hjelper det å tulle eller å synge med barnet. Eller bare prate sammen. Åpner også et vindu hvis jeg skjønner det er en veldig ille bleie.

Ikke hør på de som sier du må vokse opp, at de slapp unna med brekninger betyr ikke at vi som ikke gjør det er barnslige eller umodne. Folk som mener det er bare bedrevitere som må vise seg frem som et bedre menneske...
Mye vane jo!
Nå er ikke jeg pappa selv, men jeg har en del erfaring med voldtekt av sanseapparatet, for å si det slik. Så det jeg kommer med, har jo ikke noe med bleieskift å gjøre, men har noe relevanse allikevel.

Kan jo begynne med da jeg gikk på landbruksskolen. Da var det 3 praksisdager i uka om sommer, høst og vår, så var det 2 i uka om vinteren. Noen av disse praksisdagene var da i fjøset, der vi begynte 05:30 om morgenen.
Jeg har vokst opp med griser, men lukten av kuskit var jeg ikke vandt med. I et fjøs ligger ofte eimen tung, der var ikke unntaket. Men det var håndterbart. Så etter foring og møkkskraping, så var det melking. Jeg kjente da en helt spesiell lukt av melk, som var stedvis halvblandet med kuskit. Den lukta var alt annet enn behagelig. Oppe i dette, så ble det brukt jurkrem fra AlfaLaval med japansk peppermynteolje i. Da ble det en salig blanding av luktene kuskit (møkkjelleren lå rett under fjøset og hadde maaaaange tusen liter skit). melk og mynte, noe som gjorde meg kvalm. Men kvalmen gikk over. Jeg har jobbet i fjøs flere år etter det. Der jeg dro ut en morkake, som hadde ligget å gjæret inne i kua i to uker. Det ga jo en viss aroma, og visse synsinntrykk. Liggesår mellom jur og lår, som også gir en viss aroma. Rensket en tårnsilo, som det lå siloklumper og fløyt i silopressaft fra i fjor. Dette hadde da ligget og gjæret et par måneder i godværet. Det luktet nesten kadaver av meg og mine klær lenge etterpå. Ei rotte som ble levende begravd i havre i en kornbinge. Fant det ut, når vi tømte kornbingen. Den var pill rotten, og det samme var havren innen 0,5 m. Du skulle ha kjent den lukta!
Kan også nevne et hestekadaver, som jeg kjørte vekk. Det hadde ligget i en tilhenger noen dager, og var nesten oppblåst som en ballong. Det ga litt aroma. Har ellers en kattepus, som kan gjøre fra seg på gulvet en gang i blant. Først så brøt jeg meg, men det gjør meg ikke noe nå.

Så jo, jeg tror jeg vet hva jeg snakker om, når jeg sier det er en vanesak.
Støtter TS. Man er ikke umoden og unormal dersom man ikke er komfortabel med dette.
Jeg har skiftet bleier på barna mine i 10 år tilsammen (heldigvis slutt nå), så noe erfaring har jeg.

I starten er det sjarm. Lite lukt, bare slim som lukter surmelk. Så kommer fast føde og helvete starter.

1. Aldri pust med nesen, kun gjennom munn.
2. Bruk bleien til å dra bort det meste. Er du effektiv nok, klarer du kanskje å unngå å se hele dritten.
3. Bruk våt klut/våtservietter. Er det skikkelig mye - start dusjen.
4. Planlegg hele stellet godt på forhånd. Går du tom for våtservietter, får avføring på fingrene, bleien snur seg oppned på gulvet som en brødskive med syltetøy, bleien blir liggende med faenskapet smilende mot deg, her er mange fallgruver som kan gi deg brekninger.

Stå i det. Tull med det ovenfor barnet ditt. Le av deg selv sett utenfra når du står der og brekker deg. Det er trossalt litt morsomt.

Lykke til!