Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 11634
Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. Har betalt en på rundt 2 000, sitter med en annen som var 2113,39 og et par som har forfalt etter purregebyr.

"Mamma" som jeg nå har rett og slett fortalt kan dra til helvette og aldri snakke med meg mer. Har skjult posten for meg over flere mnder, selv om jeg har spurt om jeg har fått post så og si hver dag siden jeg blir oppringt av inkasso selskaper hele tiden.

Den ene inkasso regningen var noen helsekostnader på 315,- som ble til rundt 1 900,- før jeg fikk tak i noen regninger. Mange er forfalt og noen har gått til tungsak. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre, jeg har rundt 10 000 på konto akkuratt nå og får ikke ikke jobbet ettersom at jeg går på skole.

Burde jeg fortelle innkasso selskapene hva som har skjedd? Bare for å meddele, så er dette ingen troll men heller et tapert forsøk på å skaffe informasjon til Mandag hvor jeg selv som 18 åring har nøtt til å rette opp i ting moren min skulle.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ta kontakt med inkasso. Husk at de ikke aner hva som har skjedd. Er kjekt å ha slikt skriftlig. Mail går bra. Du kan ringe dem om de ikke svarer innen rimelig tid. Holdning: Samarbeide med dem for å løse problemet.

Så ville jeg prøvd å finne noen som kan snakke med moren din og deg. Er det andre foreldre/ tidligere foresatte i bildet? Tanter/onkler, venner?

Skriv opp alle du fortsatt skylder penger til. Ingen fare om du ikke kommer på alle med én gang. Forhør deg med dem om de har sendt saken din til inkasso.

Husk å få sendt posten din et annet sted om du kan.

Stå på! Hold oss oppdatert!
ring selskapene. Ofte kan du få redusert gebyrene uten store problemer i det hele tatt.
Ring til selskapene forklar situasjonen - ofte hvis man betaler hele beløpet du skylder og har hatt en ok grunn for at du ikke gjort opp før - kan de slette renter og gebyrer for deg ... Kommer helt ann på om du får en ålreit saksbehandler i telefonen . GL
Har ikke noe mer og tilføye enn det som er blitt sagt over. Eneste jeg lurer på er hva moren din tjener på å ha gjort dette? Hva får hun ut av å skjule posten din slik at du sitter med inkassogjeld? :s
Vil tro du kan anmelde moren og få henne til å ihvertfall betale de ekstra kostnadene som har kommet. Kanskje du har noe imot å anmelde din mor (eller ikke), men du burde vite at dette er hundre prosent hennes feil og du burde absolutt ikke føle at du har noe igjen til henne bare fordi hun er din mor når hun gjør noe såpass idiotisk.

Kanskje hun føler en slags makt over deg ved å finne på sånt tull?
Sitat av Kaktsu Vis innlegg
Vil tro du kan anmelde moren og få henne til å ihvertfall betale de ekstra kostnadene som har kommet. Kanskje du har noe imot å anmelde din mor (eller ikke), men du burde vite at dette er hundre prosent hennes feil og du burde absolutt ikke føle at du har noe igjen til henne bare fordi hun er din mor når hun gjør noe såpass idiotisk.

Kanskje hun føler en slags makt over deg ved å finne på sånt tull?
Vis hele sitatet...
Får jeg anmeldt hun da? Jeg tenker at jeg drar til NAV på mandag og spør om hjelp. Men jeg er så stressa ut nå at jeg faktisk falt om og begynte å spy...

Tusen takk for alle svar, jeg vil gjerne forberede meg mer og skal oppdatere saken med dere!

Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Har ikke noe mer og tilføye enn det som er blitt sagt over. Eneste jeg lurer på er hva moren din tjener på å ha gjort dette? Hva får hun ut av å skjule posten din slik at du sitter med inkassogjeld? :s
Vis hele sitatet...
Jeg lurer også på det samme, for tingen er at dette har gått over laaaang tid så siden hun mener at "jeg har ikke merket dem" er noe forbanna tull. Men jeg må helt ærlig si at jeg er så sjokka at jeg ikke vet om dette bare er en dårlig spøk.

Burde jeg også fortelle læreren min om at jeg må dra og snakke med NAV på mandag og spørre om fri for å ordne opp?
Sist endret av penisen; 6. september 2014 kl. 23:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av penisen Vis innlegg
Får jeg anmeldt hun da? Jeg tenker at jeg drar til NAV på mandag og spør om hjelp. Men jeg er så stressa ut nå at jeg faktisk falt om og begynte å spy...

Tusen takk for alle svar, jeg vil gjerne forberede meg mer og skal oppdatere saken med dere!



Jeg lurer også på det samme, for tingen er at dette har gått over laaaang tid så siden hun mener at "jeg har ikke merket dem" er noe forbanna tull. Men jeg må helt ærlig si at jeg er så sjokka at jeg ikke vet om dette bare er en dårlig spøk.

Burde jeg også fortelle læreren min om at jeg må dra og snakke med NAV på mandag og spørre om fri for å ordne opp?
Vis hele sitatet...
Slapp helt av, det ordner seg!
Selv tror jeg det er lite som læreren kan gjøre for å hjelpe deg. Men start først med det som er nevnt ovenfor (ring inkassoselskapene). Ordner ikke dette så kontakter du inkassoklagenemda.
Kommer ikke i farten på hvilke lover som ville vært relevante, men her er det jo handlinger som er direkte utløsende for økonomisk tap. Regner med du er minimum 18 siden regningene kommer i ditt navn? Dermed er de din private eiendom, uavhengig om du bor hjemme eller ikke.

Slik jeg da ser det ville det kanskje gått under lovene som dreier seg om tyveri; Berøvels av privat eiendom som resulterer i økonomisk tap. Men det finnes helt sikkert mer erfarne juridiske hoder her inne enn meg. Dette er bare mine to cent.

Videre leting før jeg poster viser jo da at jeg (muligens) får bekreftet teorien min:

Sitat av Lovdata
Straffeloven §261
Den som rettsstridig bruker eller forføyer over en løsøregjenstand som tilhører en annen, og derved skaffer seg eller andre betydelig vinning eller påfører den berettigede betydelig tap, straffes med fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte. Under særdeles formildende omstendigheter kan bøter anvendes.
Vis hele sitatet...
Ser også at æreskrenkelsesparagrafen kan anvendes, da man absolutt kan argumentere for at inkassosaker med påfølgende skadd kredittverdighet passer for et par av punktene:
Sitat av Lovdata
Straffeloven §247
Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes.
Vis hele sitatet...
Er du under 18 år så holder det å informere om det, mindreårige kan ikke pådra seg gjeld. Er du over 18 år kan du informere byråene om at dette ikke har blitt utført av deg, da vil du sannsynligvis få beskjed om å anmelde saken for å kunne få trukket kravene mot deg.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Kommer ikke i farten på hvilke lover som ville vært relevante, men her er det jo handlinger som er direkte utløsende for økonomisk tap. Regner med du er minimum 18 siden regningene kommer i ditt navn? Dermed er de din private eiendom, uavhengig om du bor hjemme eller ikke.

Slik jeg da ser det ville det kanskje gått under lovene som dreier seg om tyveri; Berøvels av privat eiendom som resulterer i økonomisk tap. Men det finnes helt sikkert mer erfarne juridiske hoder her inne enn meg. Dette er bare mine to cent.

Videre leting før jeg poster viser jo da at jeg (muligens) får bekreftet teorien min:



Ser også at æreskrenkelsesparagrafen kan anvendes, da man absolutt kan argumentere for at inkassosaker med påfølgende skadd kredittverdighet passer for et par av punktene:
Vis hele sitatet...
Problemet i denne saken vil nok være bevis. Dette ser jeg for meg lett kan bli en ord mot ord -sak dessverre..
Hva er hovedstolen totalt sett?! Altså totalt ubetalte regninger uten salærer, gebyrer osv..?!

Mitt forslag til å rette opp dette..

1. Din mor skriver ned på papiret hva som har skjedd.. Hun oppgir selv sitt f.nr og fullt navn og signerer. Dette dokumentet kopieres sammen med gyldig ID på henne for ytterligere troverdighet. (Kaaanskje du kan tilgi henne da hvis hun gjør det..?)

2. Sørg for tilgang til fax, evt skanner og tilgang til mail for hurtig oversending av dokument - evt så kan du jo bare sende pr post..

3. Ring absolutt alle kreditorene - forklar hva som har skjedd, si du kan dokumentere det- opplys også om at du er student...og at du kan oversendt signert dokument fra din mor som bekrefter historien, samt studentbevis umiddelbart. Opplys at du nå har 8 inkassokrav på deg og at hvis alle gebyrer frafaller så kan du gjøre opp alle 8 krav (hovedstol) umiddelbart. På grunn av alle gebyrene har du nå ikke sjans til å gjøre opp for deg...

Opptre ydmyk, si du er veldig bekymret og at du er redd for videre konsekvenser senere i livet pga denne uforskyldte hendelsen.

Iht "god inkassoskikk" vil det være svært merkelig hvis de ikke går med på dette - i hvert fall bør de gå med på en drastisk reduksjon i gebyrer. Så klart med mindre du har historikk på deg vedr ubetalte regninger...

Og skaff deg en egen postkasse - med lås!
Sist endret av eXplode; 7. september 2014 kl. 01:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg lurer mest på en ting, vist du begynte å få telefoner fra inkassofolkene, hvorfor spurte du bare ikke om hva det gjaldt og fikk betalingsinfo da? Har selv fått sånne telefoner, og de begynner jo å ringe med en gang de får kravene, og ikke etter at kravet er økt med 200+%
La din vilje skje
7 5
Jeg beklager å si det, men det høres ikke ut som din mor er et menneske du har godt av å bo med. Fra gamelt av heter det at "man skal hedre sin mor og far", men ikke hvis mor vil noe annet en barnets beste vell og merke. Utrolig mange voksne mennesker oppfører seg dårlig å det kan godt tenkes at din mor er en av dem.. Styr unna disse generelt, det være seg "kompisser", "venner" og "familie". Følg magefølelsen, blir det for jævelig så kom deg unna fort som faen. Hvis du trenger å få ting på avstand anbealer jeg virkelig å ta deg en to tre uker på telt tur alene, det er da man kan oppleve seg selv uten andre som henger over og påvirker hele tiden. Ring inkassoselskapet først og be om utsetelse på nedbetaling.

Det virker som du har en stor jobb forran deg. Først kutte kontakt med mor, så finne deg et trygt sted å være intill du har ny bolig. Så betale ned inkasso. Ikke bli værende hos menesker du ikke stoler på, det er ikke bra eller trygt. Personlig ville jeg dratt på telt tur i morgen.

Anngående dette med NAV. Jeg har selv erfart å bli plassert i et vepsebol av sprøyenarkomane og situasjonen ble mer og mere fastlåst. Jeg ble værende der et år mens jeg maset på NAV om hjelp til å flytte til nytt bosted. Situasjonen fikk meg nesten i ut i et uføre. Det hele endte med at jeg flyttet bort i telt noen måneder, for så å finne bolig på finn.no. Ta så med deg husleiekontrakten til et møte med noen på NAV. Hvis du ber NAV om hjelp til midlertidig bopel risikerer du å bli plaset i et "bofelleskap" beleiret av narkomane som vil være "kompis" for alt du er verdt. Spar deg selv bryet.

Lykke til.
Sist endret av wooipo; 7. september 2014 kl. 05:26.
Mitt inntrykk er at du her legger all skyld og ansvar over på din mor. Og det får meg til å stusse litt.

For det første, de færreste av oss får regninger ut av det blå. Regningene kommer av en grunn enten fordi man abonnerer på en tjeneste, har kjøpt en tjeneste elller kjøpt ett produkt. Man vet da at det skal komme en regning, og når det går månedsvis uten at denne regningen kommer så vil de fleste lure på hvor disse blir av, og kanskje kontakte de man skyller penger.

For det andre, som andre har nevnt, man får ikke plutselig inkassosalær på "200%". Man får regning, så purring, så gjerne en telefon fra bedriften, så inkassovarsel(kan komme samtidig med purring), så inkasso, så x-antall telefoner fra inkassoselskapet etterfulgt av gjentatte brev/purringer med økte gebyr. Om moren din har holdt skjult disse brevene, hvem har ignorert telefonene?

Dette rimer ikke for meg og samtidig undrer eg fælt på hva moren din har å vinne på dette. Det virker jo som om det er dine utgifter det er snakk om så det er jo ikke ting hun har kjøpt til seg selv. Vil hun deg vondt? I så tilfelle bør jo ikke dette være første gang og du hadde kanskje mistanker om at ikke alt var ok fra før?

Uansett, regningene er ikke betalt og du skylder nå mer enn opprinnelig. Dette er ikke inkassoselskapene eller kreditor sin skyld, og de skal dermed ha pengene sine. Får du redusert salær/gebyr så er det en bonus men ikke noe du har krav på. De ekstra omkostningene du har hatt her kan du kreve igjen fra din mor, men om hun ikke går frivillig med på dette så må du gå til forliksrådet og få en rettskraftig dom der på beløpet. Det blir en tung prosess.
Sitat av nomore Vis innlegg
Mitt inntrykk er at du her legger all skyld og ansvar over på din mor. Og det får meg til å stusse litt.

For det første, de færreste av oss får regninger ut av det blå. Regningene kommer av en grunn enten fordi man abonnerer på en tjeneste, har kjøpt en tjeneste elller kjøpt ett produkt. Man vet da at det skal komme en regning, og når det går månedsvis uten at denne regningen kommer så vil de fleste lure på hvor disse blir av, og kanskje kontakte de man skyller penger.

For det andre, som andre har nevnt, man får ikke plutselig inkassosalær på "200%". Man får regning, så purring, så gjerne en telefon fra bedriften, så inkassovarsel(kan komme samtidig med purring), så inkasso, så x-antall telefoner fra inkassoselskapet etterfulgt av gjentatte brev/purringer med økte gebyr. Om moren din har holdt skjult disse brevene, hvem har ignorert telefonene?

Dette rimer ikke for meg og samtidig undrer eg fælt på hva moren din har å vinne på dette. Det virker jo som om det er dine utgifter det er snakk om så det er jo ikke ting hun har kjøpt til seg selv. Vil hun deg vondt? I så tilfelle bør jo ikke dette være første gang og du hadde kanskje mistanker om at ikke alt var ok fra før?

Uansett, regningene er ikke betalt og du skylder nå mer enn opprinnelig. Dette er ikke inkassoselskapene eller kreditor sin skyld, og de skal dermed ha pengene sine. Får du redusert salær/gebyr så er det en bonus men ikke noe du har krav på. De ekstra omkostningene du har hatt her kan du kreve igjen fra din mor, men om hun ikke går frivillig med på dette så må du gå til forliksrådet og få en rettskraftig dom der på beløpet. Det blir en tung prosess.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke gått inn i detaljer, men blant annet så var et par helse kostnader noe "mamma" har sagt hun har betalt. Siden disse var bare på et par hundre lapper så tenkte jeg jo ikke så mye mer over det.

Jeg har ikke fått så mange telefoner men oftest så pleier jeg ikke å svare på skjult nummer fordi det mest sannsynlig har vært kødderinging og diverse som salg før. Jeg kan se 2 tapte anrop på skjult nummer over disse mndene, så mest sannsynlig så har ikke inkasso selskapene visst om nummeret mitt. Jeg har flyttet 11 ganger på mine 18 år så mye informasjon om meg er litt her og der rundt omkring i Norge.

Mystisk nok har også pakker fra eBay ikke kommet til meg og jeg har fått DHL express inkassoer på ting jeg ikke engang vet hva er, noe de heller ikke opplyser i inkassokravene.

Som du også sikkert har fått med deg så er jeg et oppegående menneske som hadde betalt mine egne regninger med en eneste gang, om jeg bare hadde visst de eksisterer.

Sitat av Rick Vis innlegg
Jeg lurer mest på en ting, vist du begynte å få telefoner fra inkassofolkene, hvorfor spurte du bare ikke om hva det gjaldt og fikk betalingsinfo da? Har selv fått sånne telefoner, og de begynner jo å ringe med en gang de får kravene, og ikke etter at kravet er økt med 200+%
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke fått noe særlige telefoner. Blant annet så star det i enkelte regninger at hovedstol kommer på rundt 1700+, pluss en masse renter og utenrettslige omkostninger og diverse.
Sist endret av penisen; 7. september 2014 kl. 17:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anmeld hun... Hun har ingen ting med din post å gjøre.
Det er din plikt å etterlyse faktura om du ikke får dem.
Sitat av dagrun3 Vis innlegg
Det er din plikt å etterlyse faktura om du ikke får dem.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du forstår helt. Jeg visste IKKE at det fantes fakturaer som SKULLE betales. Ettersom at min egen mor har sagt at tidligere utgifter har vært betalt og gjemt post for meg.
Men hvordan kan du overse det faktum at det er seks regninger som du skulle ha betalt, men ikke fått faktura på? Du sier åtte krav totalt, og at ett par(=2 stk?) var helseregninger som moren din sa at du skulle betalt. Hva med de seks andre? Det nevnes en DHL inkasso, skulle moren din betale den også?

Eg høres nok litt krass ut, men det er ganske enkelt fordi det høres rart ut. Og inkassoselskapene vil ikke nødvendigvis kjøpe historien om at moren din sa hun skulle betale regningene. De er fortsatt ikke betalt, og det er det de bryr seg om.
Sitat av nomore Vis innlegg
Men hvordan kan du overse det faktum at det er seks regninger som du skulle ha betalt, men ikke fått faktura på? Du sier åtte krav totalt, og at ett par(=2 stk?) var helseregninger som moren din sa at du skulle betalt. Hva med de seks andre? Det nevnes en DHL inkasso, skulle moren din betale den også?

Eg høres nok litt krass ut, men det er ganske enkelt fordi det høres rart ut. Og inkassoselskapene vil ikke nødvendigvis kjøpe historien om at moren din sa hun skulle betale regningene. De er fortsatt ikke betalt, og det er det de bryr seg om.
Vis hele sitatet...
For å være ærlig trenger jeg ikke å forklare en dritt om hva dette innebærer, som du kanskje ser så velger jeg å utelukke detaljer som er personlige. Men jeg hadde betalt regningene mine om jeg får de, som du kanskje også vet så kan både toll og diverse være slue som faen og sende deg regninger uten at du vet om at du skal betale noe. Dette er ikke snakk om abonnement regninger som jeg VET jeg skulle ha betalt, dette er snakk om ting som du får i etterkant uten å vite om det. Noen her hjelper meg godt ved å blant annet linke til nettsider som kan bidra med å få ned beløpene det er snakk om. For jeg føler tross av alt at dette ikke er min feil når posten min blir direkte stjelt og juget om over flere mnder.

Jeg åpnet samtalen for å spørre om hva som er best og skjønner selvfølgelig selv at jeg må betale alle disse regningene men det betyr ikke at jeg ikke kan spørre etter hjelp. Men vær så snill, om flere skal gi meg dritt så ikke gidd. Jeg har trolig nok fått nok dritt gjennom årene og nå går hardt tjente penger rett i dass pga dette. PS. Jeg har betalt alt for megselv siden jeg var 14 år.
Sist endret av penisen; 7. september 2014 kl. 23:51.
Sikkerhetsklarert
For å få inkasso så må du ha fått en faktura, og for å få en faktura så må du ha bestilt en eller annen vare/tjeneste.
Jeg regner med at du selv har bestilt varer og tjenester. At du da ikke har betalt for dem synes du ikke var rart?
Det kan jo ikke akkurat komme som en overraskelse på deg at dette går til inkasso når du ikke har betalt for disse varene.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Pjukern Vis innlegg
For å få inkasso så må du ha fått en faktura, og for å få en faktura så må du ha bestilt en eller annen vare/tjeneste.
Jeg regner med at du selv har bestilt varer og tjenester. At du da ikke har betalt for dem synes du ikke var rart?
Det kan jo ikke akkurat komme som en overraskelse på deg at dette går til inkasso når du ikke har betalt for disse varene.
Vis hele sitatet...
Han kan jo da ha bestilt noe som ble sendt med DHL eller lignende, vet av egen erfaring at de er jævler på å sende regning på 200-600 kroner for "toll" og andre gebyrer selv om varen var under 200 kroner.
Så det er altså vanlig eller mulig å få redusert kravet hvis man snakker med inkassoselskapet? Hadde også en regning fra legevakten som kom til min folkeregistrerte adresse, men jeg bor et helt annet sted. Mine foreledre åpner ikke min post, men legger det i en bunke. Brevet fra inkassoen var helt diskret uten logo på. De glemte å si fra til meg, og jeg hadde ikke vært hjemme på en god stund, plutselig var beløpet mangedoblet. Jeg ringte inkassoselskapet og forklarte, tilføyde at jeg var student og hadde dårlig råd, men det var «ingenting de kunne gjøre med dette», selv om jeg betalte med en gang...
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Så det er altså vanlig eller mulig å få redusert kravet hvis man snakker med inkassoselskapet? Hadde også en regning fra legevakten som kom til min folkeregistrerte adresse, men jeg bor et helt annet sted. Mine foreledre åpner ikke min post, men legger det i en bunke. Brevet fra inkassoen var helt diskret uten logo på. De glemte å si fra til meg, og jeg hadde ikke vært hjemme på en god stund, plutselig var beløpet mangedoblet. Jeg ringte inkassoselskapet og forklarte, tilføyde at jeg var student og hadde dårlig råd, men det var «ingenting de kunne gjøre med dette», selv om jeg betalte med en gang...
Vis hele sitatet...
Nettopp! Forskjellen her er at jeg har spurt moren min om jeg faktisk har fått post og svaret har vært nei minst 3-4 ganger per mnd over flere mnder. Akkurat nå sitter jeg og ringer opp inkasso selskaper og har fått betalt 3 regninger til.

En annen ting jeg lurer på er om åssen jeg skal få se om jeg har mer jeg skal betale? Jeg har prøvet å vært hos NAV for å spørre om de kan sjekke slikt, men det kunne de ikke. De ba meg gå til politiet.

Da er enda en faktura betalt og jeg har forhørt meg med diverse selskaper om åssen jeg takler det. De fleste selskaper sier at de har mulighet til å sende fremtidige fakturaer på mail også, som er supert!
Sist endret av penisen; 8. september 2014 kl. 13:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av penisen Vis innlegg
En annen ting jeg lurer på er om åssen jeg skal få se om jeg har mer jeg skal betale? Jeg har prøvet å vært hos NAV for å spørre om de kan sjekke slikt, men det kunne de ikke. De ba meg gå til politiet.
Vis hele sitatet...
Send en forespørsel til Norske Inkassobyråers Forening. Da får du oversikten over all gjelden du har til inkassofirmaer i Norge

https://www.inkasso.no/gjeld
Sitat av sth Vis innlegg
Send en forespørsel til Norske Inkassobyråers Forening. Da får du oversikten over all gjelden du har til inkassofirmaer i Norge

https://www.inkasso.no/gjeld
Vis hele sitatet...
Tusen hjertelig takk! Akkurat det jeg lette etter. Som jeg vet nå, så har jeg iallfall betalt det jeg vet om. Men det kan jo hende at det ligger mer rundt omkring.
Ut av nysgjerrighet.. Hvorfor har moren din stjålet post fra deg? Er det post med innhold som er fristende for moren din, og som hun dermed stjeler for å bruke sjøl? Eller er det post som hun ønsker at du ikke skal ha noe med å gjøre, og sånn sett konfiskerer?

Eller ønsker moren din bare å være jævelig og lage klabb for deg for å føkke til livet ditt?

Litt småinterresant for høres unektelig ut som et utyske av en mor om siste punkt gjelder...
Nå høres det jo faktisk ut som om du ikke har fulgt med særlig godt selv.
Du sier du har "kun" 10000 å bruke på regningene, og at dette er 6-8 regninger.
Du har faktisk litt ansvar i å følge med om regningene dine kommer eller ikke. Når du ikke klarer å etterlyse regninger som er 3-4 mnd gamle, så mener jeg også at du har vært tafatt... Så skyhøye renter er det ikke på inkasso, at du ikke vet om at det er noe du skulle ha betalt for lenge siden.

Inkasso-selskaper ringer heller ikke ofte med ukjent ID, så hele greia skulle du fanget opp for lenge siden.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Nå høres det jo faktisk ut som om du ikke har fulgt med særlig godt selv.
Du sier du har "kun" 10000 å bruke på regningene, og at dette er 6-8 regninger.
Du har faktisk litt ansvar i å følge med om regningene dine kommer eller ikke. Når du ikke klarer å etterlyse regninger som er 3-4 mnd gamle, så mener jeg også at du har vært tafatt... Så skyhøye renter er det ikke på inkasso, at du ikke vet om at det er noe du skulle ha betalt for lenge siden.

Inkasso-selskaper ringer heller ikke ofte med ukjent ID, så hele greia skulle du fanget opp for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Jeg satt inn kontanter som har vært spart, inn på post kontoret. Om du ikke greier å få "fanget opp" det hele for lenge siden, så har jeg forklart alt. Mest sannsynlig så har inkasso selskaper hatt feil informasjon om meg.

Igjen, så trenger jeg ikke mer dritt.
Vet ikke om det er foreslått, men skaff deg en postboks så har du litt mer kontroll og slipper dette i fremtiden iallfall.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Inkasso-selskaper ringer heller ikke ofte med ukjent ID, så hele greia skulle du fanget opp for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke sant etter min erfaring. Ble ringt opp hele tiden en periode av "Skjult ID", men svarte aldri, ettersom min eneste erfaring med skjult ID er når noen kødderinger. Til slutt svarte jeg, viste seg å være (automatisk) melding fra Lindorff.

Og hva med om trådstarter er litt glemsk, eller tenkte, som mange tenker: "det kommer vel"? Er ikke alle som går rundt å tenker over regningene sine før de dukker opp. Greit, man burde kanskje, men synes forumet her burde være litt mer tilgivende når man bare gir råd og ikke faktisk sitter der og personlig skal ha pengene.

(Andre avsnitt ikke spesifikt til deg, FarmerJoe)
Det umiddelbare problemet har du jo begynt å ta tak i, nemlig å kontakte inkassoselskapene du kjenner til at har krav på deg.

Neste utfordring vil være ukjente krav, der er det ikke så mye annet å gjøre enn å forsøke å huske hva du kan ha bestilt eller kjøpt som du ikke har fått faktura på. Kjøp fra utlandet kan jo da også dra med seg krav fra transportøren, da må du eventuelt se om du finner fraktbrevene slik at du ser hvem som leverte varene.

Til sist er det posten. Du sier ikke om du bor hjemme, men i så fall kan du som noen sier skaffe en postboks, eventuelt henge opp din egen postkasse med lås slik at du sikrer deg mot at moren din tar posten din.
Du bør nok også gjøre det til en vane å følge opp fakturaene dine. Sørg for å notere når og hvorfra du kjøper ting, og kryss av ettersom du mottar faktura. Så kan du selv ta kontakt dersom det går mer enn en måneds tid.
Hva i helvete har hun oppnåd med å skjule posten fra deg? Og hvorfor viser hun deg den først nå?