Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2875
Hei freaks! Trenger litt hjelp med fysikk her..

Jeg har tenkt til å skrive et essay om 'end correction' (som det heter på engelsk), og kommer til å trenge enten et par stemmegafler, eller en annen gjenstand som kan lage forskjellige lydfrekvenser inn i resonansrør av forskjellig radius. Jeg må kunne ganske nøyaktig finne bølgelengde (som er ganske enkelt og greit med stemmegafler).

Tenkte på om det kanskje kunne gå å bruke en "tone generator" på pc'en, og deretter bruke headsettet mitt (trådløst) til å finne bølgelengde i resonansrørene. Er det noen som har noen formening om dette hadde gitt meg nogenlunde nøyaktige resultater (sammenlignet med stemmegafler)?
Du kan lage en sinusbølgelyd, med programmet Audacity (åpen kildekode), her kan du lage lyd fra 1-100 000 Hz, noe som burde holde.
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Du kan lage en sinusbølgelyd, med programmet Audacity (åpen kildekode), her kan du lage lyd fra 1-100 000 Hz, noe som burde holde.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på noe slikt ja! Men med tanke på at jeg skal bruke det "på" resonansrør, hvordan får jeg det mest nøyaktig? Altså slik at bølgelengde=frekvens/lydens hastighet - blir "lydens hastighet" det samme for headset/speakers og stemmegafler?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MBTI Vis innlegg
Jeg tenkte på noe slikt ja! Men med tanke på at jeg skal bruke det "på" resonansrør, hvordan får jeg det mest nøyaktig? Altså slik at bølgelengde=frekvens/lydens hastighet - blir "lydens hastighet" det samme for headset/speakers og stemmegafler?
Vis hele sitatet...
Jepp. Lydens hastigheit er gitt av lufttrykket grovt sagt. Luftfuktighet vil ha litt å sei, men ikkje mykje.
Trådstarter
Takk for svar!

Er det forresten noen som vet om noen enkle-å-få-tak-i gjenstander som jeg kan bruke som resonansrør? Husker at vi i fysikken brukte noen helt vanlige plastikkrør i et sylinderformet glassrør. Trenger begge deler. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt noe slikt? Fant ingen av delene på Clas Ohlson sin nettbutikk. Legger ved et bilde:


http://www.daithimac.utvinternet.com/FISREV_files/image059.gif