Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 20234
Hallo!

Var en tur innom en joker-butikk tidligere for et par timer siden i håp om at jeg kunne fått kjøpt drikke der. Jeg var nesten helt alene i butikken, men dessverre gikk det ikke på som jeg hadde håpet (jeg er 17) - mannen i kassen spurte om legitimasjon.
Siden jeg er 17, og er veldig klar over at enkelte folk sliter med hoderegning så tenkte jeg at han sikkert ikke gadd å regne ut 2013-1996, og viste deretter skolekortet mitt. Han ba så om "vanlig leg", og jeg tok frem bankkortet mitt.

På bankkortet mitt står det: "Gyldig t.o.m", "Fødselsnr." (personnummer), kontonummer og "kontrollnummer", i tillegg til signaturen min nederst på kortet.

Etter å ha sett på kortet mitt i 2-3 sekunder sa han "Det er fake, jeg tar bilde av det", og etter en 20-sekunders forklaring på at kortet ikke var "fake", så fikk jeg det tilbake. Deretter tastet han inn noe på skjermen (kontroll-nr, tror jeg?), og sa at det ikke gikk. Jeg beklaget og dro hjemover.

På gåturen min mot trikken begynte bekymringene mine å komme - karen bak kassen virket ikke veldig troverdig, og han har nå et bilde av bankkortet mitt.

Hva kan han gjøre med det? Hvordan kan han misbruke det? Aller mest er jeg bekymret for at han kan bruke personnummeret mitt til å sette opp et telefon-abonnement for enten seg selv eller noen andre til ulovlig bruk - altså ID-tyveri.
I tillegg har jeg hørt at noen telefonleverandører kan være sløve med å bekrefte at personen som setter opp abonnementet faktisk er den kunden utgir seg for.

Har jeg noe å bekymre meg over? Setter stor pris på alt av svar, enten her eller på PM!
Man kan fikse alt mulig med personnummeret, men du kan sperre det for kredittsjekk. Da får man ikke brukt personnummeret til stort. Da må du selvfølgelig få hevet sperren hver gang du skal kjøpe deg noe på faktura, nedbetaling osv selv, men det er vel verdt det.

https://www.soliditetd.no/faq/id-tyv...hvordan-sperre
Sist endret av chiyoko; 23. august 2013 kl. 16:50.
Det som er det fine her er at du lett kan finne ut hvem denne fyren i kassa er. OM det skulle skje noe mystisk rundt din ID.
Personnummeret er ikke noe du skal gi ut til andre nei, kan misbrukes til mye. Var egentlig uprofft av fyren å ta bilde av kortet, det er lite forsvarlig. Og på nettet bør man vanligvis sladde bort de fem siste sifrene av personnummeret dersom man skal bruke det som verifisering (med mindre det er nødvendig og 100% sikkert).
Trådstarter
Sitat av chiyoko Vis innlegg
Man kan fikse alt mulig med personnummeret, men du kan sperre det for kredittsjekk. Da får man ikke brukt personnummeret til stort. Da må du selvfølgelig få hevet sperren hver gang du skal kjøpe deg noe på faktura, nedbetaling osv selv, men det er vel verdt det.

https://www.soliditetd.no/faq/id-tyv...hvordan-sperre
Vis hele sitatet...
Jeg vurderer det litt - men hovedproblemet er at de sender alt via post. Foreldrene mine (spesielt mor, som jeg bor mest med) har en tendens til å overreagere (og kjefte... mye) ved situasjoner som dette. Jeg er bare 17, så jeg håper ikke det er så veldig mye han kan gjøre om jeg ikke skulle ha gjort

Sitat av Obster Vis innlegg
Det som er det fine her er at du lett kan finne ut hvem denne fyren i kassa er. OM det skulle skje noe mystisk rundt din ID.
Vis hele sitatet...
Jeg har notert meg når det skjedde, hvor det skjedde, og hvordan fyren i kassen så ut - og jeg håper virkelig det holder for å finne ut hvem det er.


Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Personnummeret er ikke noe du skal gi ut til andre nei, kan misbrukes til mye. Var egentlig uprofft av fyren å ta bilde av kortet, det er lite forsvarlig. Og på nettet bør man vanligvis sladde bort de fem siste sifrene av personnummeret dersom man skal bruke det som verifisering (med mindre det er nødvendig og 100% sikkert).
Vis hele sitatet...
Har tenkt litt på å skrape vekk tallene, men siden jeg "bare er 17" så tenkte jeg at det egentlig ikke hadde noe å si. Om ikke jeg tar feil, så må man vel være 18 år for å registrere ting på faktura/nedbetaling?


Takk for svar, forresten!
Sitat av MBTI Vis innlegg
Jeg vurderer det litt - men hovedproblemet er at de sender alt via post. Foreldrene mine (spesielt mor, som jeg bor mest med) har en tendens til å overreagere (og kjefte... mye) ved situasjoner som dette. Jeg er bare 17, så jeg håper ikke det er så veldig mye han kan gjøre om jeg ikke skulle ha gjort


Jeg har notert meg når det skjedde, hvor det skjedde, og hvordan fyren i kassen så ut - og jeg håper virkelig det holder for å finne ut hvem det er.




Har tenkt litt på å skrape vekk tallene, men siden jeg "bare er 17" så tenkte jeg at det egentlig ikke hadde noe å si. Om ikke jeg tar feil, så må man vel være 18 år for å registrere ting på faktura/nedbetaling?


Takk for svar, forresten!
Vis hele sitatet...
Skrape vekk tallene? Er det personnummeret du mener? Da blir jo kortet ødelagt. Er bare det at du ikke bør gi ut personnummeret ditt til hvem som helst.
lukter noe humbug lang vei spør du meg. kanskje nevne for sjefens hans. at han har en noe spesiell fremgangsmåte når han synes et legg ser fake ut. å siden det var et ekte legg , hva i all verden skulle egentlig se fake ut ?
Sitat av skukketrure Vis innlegg
lukter noe humbug lang vei spør du meg. kanskje nevne for sjefens hans. at han har en noe spesiell fremgangsmåte når han synes et legg ser fake ut. å siden det var et ekte legg , hva i all verden skulle egentlig se fake ut ?
Vis hele sitatet...
Tenker jeg også. Og hva var egentlig poenget i å ta bilde av kortet, for å vise det til sjefen eller politiet? I såfall er ikke det mulig, da må han fysisk ta kortet.
Trådstarter
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Skrape vekk tallene? Er det personnummeret du mener? Da blir jo kortet ødelagt. Er bare det at du ikke bør gi ut personnummeret ditt til hvem som helst.
Vis hele sitatet...
Forvekslet det litt med CVC på kredittkort, men jo - kan vel være greit å være litt mer forsiktig fremover


Sitat av skukketrure Vis innlegg
lukter noe humbug lang vei spør du meg. kanskje nevne for sjefens hans. at han har en noe spesiell fremgangsmåte når han synes et legg ser fake ut. å siden det var et ekte legg , hva i all verden skulle egentlig se fake ut ?
Vis hele sitatet...
Det var derfor jeg ble ekstra bekymret - det virket ikke som om han trodde det var fake selv, så det kan jo være mulig at han bare ville ha en grunn til å ta bilde av det. Han nevnte verken sjefen eller politiet. Det var et ekte bankkort, men om han hadde orket å regne ut datoene hadde han kommet frem til at jeg var 17.



En kamerat av meg minnet meg på at det er kamera ved kassen - er det noen som vet hvor lenge de beholder klippene på vanlige dagligvarebutikker?
Husk at selv om du er 17år og han ikke kan bruke det nå, så kan han jo holde på informasjonen så lenge han vil og bruke det som han vil etter at du har fylt 18år. Tror jeg ville oppsøkt sjefen hans/kundeservice og fått en oppklaring på dette.
Det er klart at du blir litt fortumlet når noen sier at dem må ta bilde av legitimasjonen din, men hvorfor i all verden lot du han gjøre det? Og hvorfor går du ikke tilbake å snakker med daglig leder når du tenker deg om at det kanskje ikke var så lurt når du får tenkt deg om?

Om dem mistenker falsk legitimasjon, så er det politiet sin jobb å avgjøre det, ikke en småslesk jypling bak kassa på Joker.
kjedelig streiting
Det han tasta inn var nok ganske enkelt fødselsdatoen din, da folk som du sier sliter med hoderegning, og derfor får kassere hos de fleste butikker opp et bilde hvor de må taste inn fødselsdatoen din når de scanner inn varer med aldersgrense, så avgjør kassa om du er gammel nok eller ikke

Les mer her
Sist endret av legalize_it; 23. august 2013 kl. 17:56.
Mistenker en ansatt at du har falsk legitimasjon har den ansatte rett til å ta bilde/skrive ned opplysninger og deretter kontakte politiet.

Det at han tastet inn noe på kassa var vel "leg-sjekken" de fleste kasser er utstyrt med. (Man taster inn fødselsår og maskina regner ut alderen).

Du har med andre ord ingenting å frykte.
Dro innom Prix å kjøpte meg en snus. fyren i kassen ber om leg noe som jeg gir til han, han tastet inn hele personnr mitt inn i systemet.. what tha fuck?
Sitat av KaiN Vis innlegg
Dro innom Prix å kjøpte meg en snus. fyren i kassen ber om leg noe som jeg gir til han, han tastet inn hele personnr mitt inn i systemet.. what tha fuck?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis et nytt system som sjekker om du er gammel nok, samt om personsnummeret er ekte. (Personsnumrene i Norge er basert på en matematisk formel)

Til TS:
Du er uansett under 18, hvorfor bekymre deg?
Sitat av KaiN Vis innlegg
Dro innom Prix å kjøpte meg en snus. fyren i kassen ber om leg noe som jeg gir til han, han tastet inn hele personnr mitt inn i systemet.. what tha fuck?
Vis hele sitatet...
Det er helt vanlig i stort sett alle prix butikker jeg har vært innom.
Noe nytt som er kommet slik at slappe ekstrahjelper skal slippe å bruke hodet sitt.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
De skriver vel ikke inn hele personnummeret? Bare de fire første sifrene.
6 første hvertfall
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Sannsynligvis et nytt system som sjekker om du er gammel nok, samt om personsnummeret er ekte. (Personsnumrene i Norge er basert på en matematisk formel)

Til TS:
Du er uansett under 18, hvorfor bekymre deg?
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om?

Bare ignorer det legevakten sier. Når en kasserer taster inn informasjon fra legitimasjon på kassen sjekkes kún fødselsdato og systemet gir tilbakemelding på om personen er myndig eller ikke ift. dagens dato.

Til TS: At du i det hele tatt lot kassereren ta bilde av identifikasjonen din, samt at du ikke reagerte ved å gjøre noe høres merkelig ut. Kassereren har ikke noe med dine personopplysninger annet enn å sjekke fødselsdato. Si i fra til leder i butikken eventuelt gå til media.
Litt off-topic, men ansatte er jo pliktig til å ta en god titt på folks bankkort om de skal kjøpe øl og ser under 25 år ut. Er det ikke da rimelig fucked at dette er sensitiv informasjon? Er ikke umulig å huske en tallrekke på 11 siffer hvis man får skrevet det ned rett etterpå.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Litt off-topic, men ansatte er jo pliktig til å ta en god titt på folks bankkort om de skal kjøpe øl og ser under 25 år ut. Er det ikke da rimelig fucked at dette er sensitiv informasjon? Er ikke umulig å huske en tallrekke på 11 siffer hvis man får skrevet det ned rett etterpå.
Vis hele sitatet...
Det er sant nok det, men du kan jo fortsatt sladde fødselsnummeret med et lite stykke farget tape, selv om det ikke er helt vanlig...
kjedelig streiting
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Litt off-topic, men ansatte er jo pliktig til å ta en god titt på folks bankkort om de skal kjøpe øl og ser under 25 år ut. Er det ikke da rimelig fucked at dette er sensitiv informasjon? Er ikke umulig å huske en tallrekke på 11 siffer hvis man får skrevet det ned rett etterpå.
Vis hele sitatet...
Personnr er ikke betraktet som sensitiv informasjon. Ellers så er det fint lite en får gjort med de jo mindre en også har navn og adresse. Ser en i enkelte tråder på forumet her er det også langt lettere måte å skaffe seg fødselsnr med tilhørende navn om man går inn for det.
Bare husk at du i utgangspunktet ikke har gjort noe ulovlig. Det er ikke ulovlig å vise legitimasjon som sier at du er for ung til å kjøpe øl. Det er butikkens ansvar og ikke selge til deg. Jeg synes du skal ta dette videre. Og som sagt, du kommer ikke i noe trøbbel.
Litt offtopic: Det var en gang da jeg skulle betale med kort, og hu bak kassa tastet inn noe på skjermen ut ifra bankkortet, aner ikke hva de tastet inn, men vil vite hva de egentlig så etter. Var over 18 år da det skjedde.
Dette er litt offtopic, men HVORFOR står koden du bruker på nettet på visakorte? Er det "lovlig" å fjerne dette? Rart at alt du trenger for å bruke korte online finner du på kortet.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Hva er det du snakker om?

Bare ignorer det legevakten sier. Når en kasserer taster inn informasjon fra legitimasjon på kassen sjekkes kún fødselsdato og systemet gir tilbakemelding på om personen er myndig eller ikke ift. dagens dato.
Vis hele sitatet...
Og hva mener du med det?
Det er fakta at personsnumrene i Norge er basert på en matematisk formel.
Det at jeg skriver at programmet sannsynligvis sjekker om personsnummeret er ekte, er jo basert på at folk her skriver at kasseren har skrevet inn hele fødsels og personsnummeret.

Hold idiotien for deg selv.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 24. august 2013 kl. 02:22.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Dette er litt offtopic, men HVORFOR står koden du bruker på nettet på visakorte? Er det "lovlig" å fjerne dette? Rart at alt du trenger for å bruke korte online finner du på kortet.
Vis hele sitatet...
Visa Electron
Trådstarter
Sitat av murloc Vis innlegg
Bare husk at du i utgangspunktet ikke har gjort noe ulovlig. Det er ikke ulovlig å vise legitimasjon som sier at du er for ung til å kjøpe øl. Det er butikkens ansvar og ikke selge til deg. Jeg synes du skal ta dette videre. Og som sagt, du kommer ikke i noe trøbbel.
Vis hele sitatet...
Det var litt det jeg tenkte når jeg skulle kjøpe - jeg har jo "hørt" om ansatte i diverse butikker som har gått på slike ting før. Sist gang jeg gjorde dette brukte kassadamen nesten 2 minutter på å finne ut at jeg ikke var gammel nok.



Jeg har ihvertfall nå sendt en mail til Joker og spurt om litt diverse - hva de taster inn på skjermen når de sjekker legitimasjon, hvilken kompetanse en av deres ansatte har til å påstå at et bankkort er fake, og hvilken grunn han har til å ta et bilde av det.

Men som det ble nevnt her - Personnummer/Fødselsnummer kan jo ikke være så veldig sensitiv informasjon? Det må da være veldig lett for kriminelle å få tak i, spesielt når det bare er å memorisere et par siffer?

Takk for alle innspill! Skal si i fra om jeg får noe bra svar fra Joker
Personnummeret ditt er hemmelig informasjon, så det bør helst ikke komme på avveie. Nå som feilen først er gjort kan du jo gå tilbake til ham og be ham om å slette bildet. Hvis ikke får du bare håpe på det beste, og dra lærdom av det.
Det er fortsatt en overveiende sannsynlighet fyren jobber bad disken på butikken og er ikke yrkessvindler og personnummer blir ikke brukt til noe.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Hva er det du snakker om?

Bare ignorer det legevakten sier. Når en kasserer taster inn informasjon fra legitimasjon på kassen sjekkes kún fødselsdato og systemet gir tilbakemelding på om personen er myndig eller ikke ift. dagens dato.

Til TS: At du i det hele tatt lot kassereren ta bilde av identifikasjonen din, samt at du ikke reagerte ved å gjøre noe høres merkelig ut. Kassereren har ikke noe med dine personopplysninger annet enn å sjekke fødselsdato. Si i fra til leder i butikken eventuelt gå til media.
Vis hele sitatet...
Hei du!
Se innlegget jeg la til.
Her er beviset: http://www.fnrinfo.no/Teknisk/Kontro...Beregning.aspx
Jeg tror vi misforstår hverandre litt. Jeg er helt enig i at man kan sjekke gyldigheten på personnummer med hjelp av algoritmer. I utgangspunktet er det kontrollsifferne som er basert på en matematisk formel.

Uansett. Jeg reagerte litt på utsagnet om hva kassereren sjekket. Du skrev:

"Sannsynligvis et nytt system som sjekker om du er gammel nok, samt om personsnummeret er ekte. (Personsnumrene i Norge er basert på en matematisk formel)"

Jeg tolket det slik:
1. Sannsynligvis sjekker systemet at du er gammel nok
2. (samt == men også // og) om personnummeret er ekte.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Jeg tror vi misforstår hverandre litt. Jeg er helt enig i at man kan sjekke gyldigheten på personnummer med hjelp av algoritmer. I utgangspunktet er det kontrollsifferne som er basert på en matematisk formel.

Uansett. Jeg reagerte litt på utsagnet om hva kassereren sjekket. Du skrev:

"Sannsynligvis et nytt system som sjekker om du er gammel nok, samt om personsnummeret er ekte. (Personsnumrene i Norge er basert på en matematisk formel)"

Jeg tolket det slik:
1. Sannsynligvis sjekker systemet at du er gammel nok
2. (samt == men også // og) om personnummeret er ekte.
Vis hele sitatet...
Poenget ditt er?
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Poenget ditt er?
Vis hele sitatet...
Bare hold deg utenfor, ok?
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Jeg tror vi misforstår hverandre litt. Jeg er helt enig i at man kan sjekke gyldigheten på personnummer med hjelp av algoritmer. I utgangspunktet er det kontrollsifferne som er basert på en matematisk formel.

Uansett. Jeg reagerte litt på utsagnet om hva kassereren sjekket. Du skrev:

"Sannsynligvis et nytt system som sjekker om du er gammel nok, samt om personsnummeret er ekte. (Personsnumrene i Norge er basert på en matematisk formel)"

Jeg tolket det slik:
1. Sannsynligvis sjekker systemet at du er gammel nok
2. (samt == men også // og) om personnummeret er ekte.
Vis hele sitatet...
Sånn sett, ja
Forhørte meg med kasseren på Prix borti her, han ville ikke si annet enn "Hvis du viser falsk leg eller er for ung, oppdager vi det"
Den store misforståelsen er at personnummer er sensitiv informasjon, for det er det ikke.

Galskapen er at man kan bruke ikke-sensitiv informasjon som står i klartekst på all godkjent ID til noe som helst. Det har heldigvis blitt vanskeligere enn før, men for noen år siden var det å vite et personnummer nok til å "ødelegge" livet til personen. Det var bare å omadressere post som man ville, melde flytting til Finnmark osv...

Nå har de i stor grad gått over til "MinID", som er relativt trygt.

Personnummer er ikke i norsk lov definert som sensitiv informasjon som er hemmelig, men likevel har det i lang tid vært mulig å utnytte personnummer i stor grad til persontyveri. Dette er fordi personnummer ofte misbrukes av forskjellige bedrifter som autentisering fremfor en identifikator.

Eller sagt på en litt forenkelt måte: Fremfor å ha personnummer som et brukernavn, så blir personnummeret passordet.
Vis hele sitatet...
Dette er selvsagt svært problematisk. Det finnes mange eksempler på at man kan "identifisere seg" med personnummer for å f.eks få tak i en sykehusjournal. Galskap at "ingen" har skjønt hvor bak mål dette er. Man kunne like godt delt ut FAKTISK sensitiv informasjon til noen som bare oppga et navn og påsto at de var den personen...
Sitat av phish Vis innlegg
Dette er selvsagt svært problematisk. Det finnes mange eksempler på at man kan "identifisere seg" med personnummer for å f.eks få tak i en sykehusjournal. Galskap at "ingen" har skjønt hvor bak mål dette er. Man kunne like godt delt ut FAKTISK sensitiv informasjon til noen som bare oppga et navn og påsto at de var den personen...
Vis hele sitatet...
Bekreftet.
En gang var det slik at jeg og min frue bestemte oss for en klamydiatest (ingen mistanke om utroskap, men med tanke på tidligere partnere), ble hun syk (influensa, vond hals, ingen stemme osv), så jeg ringte legekontoret hennes for henne.

- Hei. ** legesenter.
- (lys stemme, siden jeg regnet med å få avslag dersom jeg ga meg ut for å være meg selv) Hei. Jeg heter K* H* F*, og leverte en klamydiatest til dere i forrige uke.
- Ja, når er du født?
- 22.10.9*
- Den testen var negativ, du har ikke klamydia.

SÅ lett var det å ringe på vegne av dama mi!!
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Bekreftet.
En gang var det slik at jeg og min frue bestemte oss for en klamydiatest (ingen mistanke om utroskap, men med tanke på tidligere partnere), ble hun syk (influensa, vond hals, ingen stemme osv), så jeg ringte legekontoret hennes for henne.

- Hei. ** legesenter.
- (lys stemme, siden jeg regnet med å få avslag dersom jeg ga meg ut for å være meg selv) Hei. Jeg heter K* H* F*, og leverte en klamydiatest til dere i forrige uke.
- Ja, når er du født?
- 22.10.9*
- Den testen var negativ, du har ikke klamydia.

SÅ lett var det å ringe på vegne av dama mi!!
Vis hele sitatet...
Dette har jo vært kjent siden jeg ble født. Det har alltid vært så enkelt. Har man ikke klart å fått med seg dette så følger man ikke særlig med i samfunnet...
Sist endret av MÎmTheKeeper; 24. august 2013 kl. 22:46.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Dette har jo vært kjent siden jeg ble født. Det har alltid vært så enkelt. Har man ikke klart å fått med seg dette så følger man ikke særlig med i samfunnet...
Vis hele sitatet...
Uansett hvor mange som har fått det med seg så er det galskap Ikke engang fullt personnummer! Jeg har selv flere ganger blitt sjokkert over hvor enkelt jeg får informasjon om meg selv når jeg ringer til helsevesenet. Det eneste jeg trenger er å vite navn og fødselsdato, så kan jeg fiske meg frem til resten...

At ingen har tatt tak i dette enorme personvernproblemet er krise.
Sitat av phish Vis innlegg
Uansett hvor mange som har fått det med seg så er det galskap Ikke engang fullt personnummer! Jeg har selv flere ganger blitt sjokkert over hvor enkelt jeg får informasjon om meg selv når jeg ringer til helsevesenet. Det eneste jeg trenger er å vite navn og fødselsdato, så kan jeg fiske meg frem til resten...

At ingen har tatt tak i dette enorme personvernproblemet er krise.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok at om medlemmene på nFF hadde fått ansvaret for sikkerheten, og da mener jeg ikke fjortishaxxormedlemmene, hadde nok det vært så og si UMULIG å få ut info uten ordentlig ID (som vi hadde laget slik at er umulig å forfalske)......
Sitat av phish Vis innlegg
Uansett hvor mange som har fått det med seg så er det galskap Ikke engang fullt personnummer! Jeg har selv flere ganger blitt sjokkert over hvor enkelt jeg får informasjon om meg selv når jeg ringer til helsevesenet. Det eneste jeg trenger er å vite navn og fødselsdato, så kan jeg fiske meg frem til resten...

At ingen har tatt tak i dette enorme personvernproblemet er krise.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at ingen har tatt tak i dette er at det er ikke så mange som bryr seg. Evt. hvis det er mange som bryr seg så vet de ikke hvor de skal melde ifra og da kan de like godt bli sendt tilbake til skolen (ja, jeg mener det). Dette er et problem, men ikke et nytt ett.

Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg tror nok at om medlemmene på nFF hadde fått ansvaret for sikkerheten, og da mener jeg ikke fjortishaxxormedlemmene, hadde nok det vært så og si UMULIG å få ut info uten ordentlig ID (som vi hadde laget slik at er umulig å forfalske)......
Vis hele sitatet...
Du overvurderer NFF. Sterkt.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Du overvurderer NFF. Sterkt.
Vis hele sitatet...
Niks.
Vi har slashdot, nso, atx, mentalment, methewall, idlemob, ranvik aka ******, og diverse jeg ikke kommer på akkurat nå (rop ut om du mener du fortjener omtale!), blant annet meg selv, selv om jeg ikke er den beste av dem (jobber med sikkerhet, burde kanskje få sparken (kødder) )...
Sist endret av Rusmisbrukeren; 25. august 2013 kl. 00:33.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Niks.
Vi har slashdot, nso, atx, mentalment, methewall, idlemob, ranvik aka ******, og diverse jeg ikke kommer på akkurat nå (rop ut om du mener du fortjener omtale!), blant annet meg selv, selv om jeg ikke er den beste av dem (jobber med sikkerhet, burde kanskje få sparken (kødder) )...
Vis hele sitatet...
Ja, og det er det jeg sier. Du overvurderer NFF. Sterkt. Alle disse personene fortjener cred, men de er ingenting i forhold til f.eks MS eller Sony sitt team.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 25. august 2013 kl. 00:38.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Ja, og det er det jeg sier. Du overvurderer NFF. Sterkt. Alle disse personene fortjener cred, men de er ingenting i forhold til MS eller Sony sitt team.
Vis hele sitatet...
LOL.
Bevis det

edit: ... men så er dette snakk om NORGE. Sony/MS=Norsk? Nei. F.O.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 25. august 2013 kl. 00:38.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
LOL.
Bevis det

edit: ... men så er dette snakk om NORGE. Sony/MS=Norsk? Nei. F.O.
Vis hele sitatet...
Det er alltid noen som er bedre enn det. Og det var du som sa at det skulle bli umulig Hvis du ikke klarer å backe det opp så er det din egen feil.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 25. august 2013 kl. 00:40.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Det er alltid noen som er bedre enn det. Og det var du som sa at det skulle bli umulig Hvis du ikke klarer å backe det opp så er det din egen feil.
Vis hele sitatet...
Bedre enn freakere som faktisk har peiling istedetfor å ha gått VG2 IKT-servicefag? PELL DEG UT AV FORUMET.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Bedre enn freakere som faktisk har peiling istedetfor å ha gått VG2 IKT-servicefag? PELL DEG UT AV FORUMET.
Vis hele sitatet...
Som har det som en profesjonell jobb? Og jeg skal pelle meg ut av forumet? Drikker du nå?
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Som har det som en profesjonell jobb? Og jeg skal pelle meg ut av forumet? Drikker du nå?
Vis hele sitatet...
Som har det som profesjonell jobb?
Svaret mitt er: VG2 IKT-Servicefag

Og du skal pelle deg ut av forumet?
JA.

Om jeg drikker?
JA. Heh...
Sist endret av Rusmisbrukeren; 25. august 2013 kl. 02:36.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Som har det som profesjonell jobb?
Svaret mitt er: VG2 IKT-Servicefag
Vis hele sitatet...
Så du påstår at alle som har det som jobb har den utdanningen?


Sitat av Legevakten Vis innlegg
Og du skal pelle deg ut av forumet?
JA.
Vis hele sitatet...
Bryr meg ikke.

Sitat av Legevakten Vis innlegg
Om jeg drikker?
JA. Heh...
Vis hele sitatet...
Ja, men daså
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Niks.
Vi har slashdot, nso, atx, mentalment, methewall, idlemob, ranvik aka ******, og diverse jeg ikke kommer på akkurat nå (rop ut om du mener du fortjener omtale!), blant annet meg selv, selv om jeg ikke er den beste av dem (jobber med sikkerhet, burde kanskje få sparken (kødder) )...
Vis hele sitatet...
Kan rope ut meg selv Jeg har rimelig grei kompetanse innenfor sikkerhet og IT

Og ja, jeg er enig. En prosjektgruppe bestående av "kremen" herfra ville lett kunne laget et sikkert system.

Det er forøvrig ikke lenge siden (et par år) alle legejournaler ble lagret og sendt på 3.5" diskett. Jeg tror det er i bruk enda hos noen legekontor. Null kryptering.

Et annet kjempeproblem er at "alle" med tilgang til systemet kan sjekke f.eks min medisinske journal. Det blir logget, men i praksis er det ingen som sjekker. Jeg burde fått en SMS hver gang noen sjekket journalen min, med mindre jeg hadde godkjent denne personen...

Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Det er alltid noen som er bedre enn det. Og det var du som sa at det skulle bli umulig Hvis du ikke klarer å backe det opp så er det din egen feil.
Vis hele sitatet...
Bare en presisering; han sa "så å si umulig" som er noe HELT annet enn umulig. Det er umulig å lage et system som er 100% sikkert, men dagens system er helt latterlig...

Som legevakten sier; det er mange ressurssterke personer her inne...og for å si det slik så er verken MS eller Sony kjent for å være VELDIG flinke på sikkerhet. Sony har f.eks en rimelig trist historie når det gjelder datasikkerhet.. flere eksempler der de har klart å lagre passord i klartekst (!).

Her er et eksempel fra juli 2013:

http://www.cyberwarnews.info/2013/07...etails-leaked/
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Så du påstår at alle som har det som jobb har den utdanningen?
Vis hele sitatet...
Okay, edru og greier nå, så da kan jeg svare:
Nei, mener ikke at alle som jobber med sikkerhet har den utdanningen, men du må nå forstå at det bare var et eksempel for å forespeile den virkelige situasjonen i verden.

.. og du slipper å pelle deg ut av forumet
Sist endret av Rusmisbrukeren; 25. august 2013 kl. 11:53.