Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2588
Hei

For 3 uker siden solgte jeg en bil og vi skrev salgsmelding i vognkortets del 2. Og her starter det, siden jeg hadde 2 like biler ble det skrevet i feil vognkort noe biltilsynet ikke godtok for omregistrering. Jeg skrev da på eget skjema og sendte kjøper. Nå er ståa at denne ikke er blitt omregistrert og jeg må foreta meg noe. Kjøperen er polakk og dårlig på språk. Har sendt en SMS nå med spørsmål om hvordan det ligger an men har ikke mye tålmodighet lenger her.

Forslag?

Kan jo legge til at mulig grunn er manglende EU hvor fristen er gått ut.

Jeg burde vel strengt tatt bare reise ned å hente skiltene å levere de inn.
Sikkerhetsklarert
Har ikke noe å si at den ikker er EU godkjent, omreg bør gå igjennom uansett.

Evt skriv ny salgsmelding, reis til kjøperen og få signatur, reis så til biltilsynet og lever den personlig.
Si til kjøper at du melder den stjålet om han ikke vil hjelpe deg å fikse det
Det har noe å si om EU godkjenningen har gådd ut. Nye regler gjør at en bil hvor eu godkjenningen er X antall uker (uten at jeg husker hvor mye X er) over tiden ikke kan omregistreres før skiltene er levert inn eller bilen er blitt godkjent, det fant jeg ut "the hard way" i fjor sommer etter en lignende situasjon.
Sitat av Rick Vis innlegg
Det har noe å si om EU godkjenningen har gådd ut. Nye regler gjør at en bil hvor eu godkjenningen er X antall uker (uten at jeg husker hvor mye X er) over tiden ikke kan omregistreres før skiltene er levert inn eller bilen er blitt godkjent, det fant jeg ut "the hard way" i fjor sommer etter en lignende situasjon.
Vis hele sitatet...
Er dette jeg mistenker nemlig. Fordi den har gått ut og vel så det, Over de to normale månedene. Sku vært godkjent i utgangen av Mars.

Kjøper har nå ikke svart på flere SMS. Får vel ta turen i morgen. Treffer jeg han ikke tar jeg skiltene og leverer de, står tross alt i mitt navn og det er ikke laget noen salgskontrakt.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Du skriver at du skrev på eget skjema og sendte kjøper. Mener du da en eierskiftemelding? Altså en lapp der man fyller ut tidligere eier og ny eier?

Denne er ikke godkjent så lenge det er utstedt vognkort til bilen. For å få denne til å gjelde må det fylles ut en tapsmelding for vognkort del 2. Dette skjemaet kan du få i skranken hos Statens Vegvesen. Husk legitimasjon.
Sitat av KaldBlod Vis innlegg
Du skriver at du skrev på eget skjema og sendte kjøper. Mener du da en eierskiftemelding? Altså en lapp der man fyller ut tidligere eier og ny eier?

Denne er ikke godkjent så lenge det er utstedt vognkort til bilen. For å få denne til å gjelde må det fylles ut en tapsmelding for vognkort del 2. Dette skjemaet kan du få i skranken hos Statens Vegvesen. Husk legitimasjon.
Vis hele sitatet...
Ja, eierskiftemelding. At den ikke var godkjent sa aldri damen i skranken noe om. Fikk beskjed om å beholde del 2 for å dokumentere min eierrett frem til omreg.

Forbanna kjas og mas det her sku bli da..
Sikkerhetsklarert
Har nettopp sjekket opp dette ifb med en bil jeg selv har solgt.
_omregistrering_ har ikke noe med tistand på bil, eu kontroll, årsavgift eller forsikring og gjøre.

Du skal fint kunne omregistrere uansett hvor lenge den er over tiden, MEN et nytt vognkort i den nye eierens navn vil ikke bli utstedt før alt av papirer, forsikringer, og årsavgift er i orden.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Har nettopp sjekket opp dette ifb med en bil jeg selv har solgt.
_omregistrering_ har ikke noe med tistand på bil, eu kontroll, årsavgift eller forsikring og gjøre.

Du skal fint kunne omregistrere uansett hvor lenge den er over tiden, MEN et nytt vognkort i den nye eierens navn vil ikke bli utstedt før alt av papirer, forsikringer, og årsavgift er i orden.
Vis hele sitatet...
Snakka med bililsynet igjen nå og de sa ikke noe om at det er noe hinder. Det som er ståa er at de fortsatt ikke ha rmottat noe salgsmelding så da får jeg ta turen til adresse i dag.. Pokker altså. Men politiet er en mulighet, de sa biltilsynet og at de kan være behjelpelig.

Om jeg ikke melder bilen stjålet kan jeg melde skiltene stjålet så slipper jeg i det minste forsikiring og årsavgift??
Det løste seg relativt enkelt, han våkna da jeg omsider sendte SMS med klar beskjed om at jeg var på vei til politiet.

Det var heller ingen problem med omregistrering selvom det manglet EU og forsikring. Salget er tilbakedatert og jeg får tilgode fra forsikringen. Resten er nå nye eiere sitt problem.