Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1101
Jeg og samboeren min har nettopp kjøpt oss et hus, og derfor har vi nå sagt opp leiligheten vår. Det står i kontrakten at husleien ikke inkluderer strøm, men til nå har vi aldri hørt noe fra huseier om å betale strømmen, til tross for at jeg minner henne på dette stadig vekk.

Jeg fikk for litt siden høre at huseier ikke kan kreve at vi skal betale for hele strømforbruket etter at vi flytter ut når vi ikke har gjort det til nå, men jeg synes dette hørtes rart ut, og jeg vil helst ha mitt på det rene. Er det noen som vet hvilke lover og regler som gjelder i dette tilfellet? Man må vel betale alt?
Du leste vel av strømmåleren både når du flyttet inn og når du flyttet ut? Dessuten er det vel strømleverandøren som sender deg faktura for strømmen og ikke utleier.
Om leiligheten er utstyr med egen strømmåler riktignok, BjornTore.

Hva var i utgangspunktet den muntlige avtalen? Har huseier gitt deg gratis strøm fram til nå så tviler jeg på at hun kan gjøre noe med dette, uten at jeg har noe lovverk å vise til. Strømabonnementet har jo da altså ikke stått i ditt navn og du kan ikke holdes juridisk ansvarlig fra kraftselskapets side i allefall.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Det var ikke en muntlig avtale. Følgende står i kontrakten:

"4.2 Oppvarming og Strøm
Nei, oppvarming og strøm må betales i tillegg. Det beregnes et passende forskudd som avregnes minst en gang i året. Forskuddet er på ........... per måned, og forfaller sammen med husleien. Utleier skal dokumentere de faktiske utgiftene til strøm og oppvarming. Merk: Mislighold av betaling av strøm og brensel, regnes som mislighold av betalt leie, og kan gi rett til tvangsfullbyrdelse."

Der det står "............" skal man da fylle ut, men hun har ikke fylt ut noe. Her står det også at strømmen skal betales per måned, og at den skal forfalle sammen med husleien. Nå har det seg jo sånn at måleren står i gangen nede hos oss, og hun bor i etasjen over. Jeg leser av målerne, både vår og hennes, en gang i måneden og sender tallene via sms. Hun skal da selv regne ut hvor mye vi skal ut med, men jeg har ikke hørt noe. Om hun da skulle kreve at vi skal betale for hele forbruket vi har hatt på de ni månedene vi da har bodd her når vi flytter ut, hvordan er vi stilt i forhold til lovverket og kontrakten?
Skal du "ha ditt på det rene" så venter du til du får et krav med dokumentasjon, så kommer dere nok fram til en avtale. Hun kan helt sikkert kreve 9mnd i slengen om hun vil det, men det er jo ikke så farlig med tanke på at hun ikke har noe som helst pressmiddel til å få dere til å betaler det med en gang. Dere må altså diskutere dere imellom hvor lang tid dere trenger på å betale noe slik.

Til det siste spørsmålet så virker det jo som om du er ute etter å ikke betale for deg, men det står jo svart på hvit i kontrakten, pluss at du jo har sendt henne tallene på sms. Det er jo helt åpenbart at du skal betale.
hvis det ikke er egen strømmåler til leilighet blir det ikke lett å kreve kr...
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
hvis det ikke er egen strømmåler til leilighet blir det ikke lett å kreve kr...
Vis hele sitatet...
Men det er jo egen måler. Det har jeg jo skrevet.

Nå er det jo ikke sånn at vi med viten og vilje gjør alt som står i vår makt for å unngå å betale dette. Vi ønsker mest bare å se hva vi kan forvente oss om hun husker på å kreve pengene.