Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3680
Hey freaks.

Jeg lurte på om noen har hatt/har jobb som test sjåfør for klasse b biler for en bil forretning eller vet noe om dette.

Dette kan også innebære å kjøre klasse b biler fra (A -> B).

Jeg er en gutt på 20 år som kunne tenkt meg akkurat dette.

Har hatt førerkort i 2 år og både førerkort og vandelsattest er helt i orden.

Jeg vet det er en "konkurranse" på facebook som holdes av Toyota. (Lite trolig at jeg får denne jobben pga at det er stemmer som avgjør det)
Testsjåfør er vel en svært uvanlig jobb?
Meg bekjent eksisterer det ikke slike jobber ved bilforretninger eller verksteder. Der er det gjerne mekanikere og eller selgere som foretar testkjøringen. Ja selv ikke bilutleiefirmaene bruker i særlig grad faste sjåfører lengre selv om de ofte har biler som skal fra A til B.

Testsjåfør som jobbtittel eksisterer jo hos bilfabrikkene selvsagt. Men kriteriene er gjerne at du må ha fartstid innen motorsport evt. ekstremegenskaper som feks veldig god hørsel slik at du kan pinpointe støy.

Men trives du bak rattet kan du feks drosjejobb være en mulighet. Eller ambulansesjåfør?
Kjøring av budbil?
Trådstarter
48 3
Har du noe forslag til en greit betalt jobb?

Ja, er veldig glad i å kjøre bil.
som ompapa skrev, ingen faste testpiloter på noen verksteder.. enkelte plasser er det vanlig at verksmesteren kanskje kjører en tur med bilen vist det er noe tvil, men jobben du er ute etter eksisterer ikke..

Mange jobber som innebærer å kjøre mye bil da, men kommer ikke på noen som er å kjøre en bil fra startsted A til destinasjon B..
Du må beise sjarken!
Du kan jo ta utrykningskurs, men det koster jo da ca 80k
Å levere post eller avsier er jo en greit betaling jobb som krever mye kjøring.
Hvis du leser hva han skriver, så ser du han har komt med en rekke gode forslag til yrker hvor du får greit betalt ved å kjøre bil...
kjedelig streiting
Det finnes vel ikke akkurat så alt for mange yrker der du får godt betalt kun for å kjøre bil. Isåfall skal du være heldig. Dog så kan du jo prøve deg som budbilsjåfør hvor du kan tjene greit om du står på, evt pizzabud. Ellers så trenger jo sikkert noen av bilimportørene folk som kan kjøre biler av/på bilbåter, men det er vel mer en deltidsjobb hvis du ikke også får klargjøre bilene. Ellers så finnes det jo også noen hoteller/flyplassparkeringtilbydere som driver med valet-service/bilpleie.
Autostrada-gruppen har to butikker, en i Asker/Bærum og en i Skien. Bilene flyttes til butikken som kunden ønsker, noe de ansatte bytter på å gjøre. Da får du ikke bare kjørt, men jobbe med ganske ålreite biler

Aner ikke om de søker folk, men det er vel verdt å sjekke?
Trådstarter
48 3
takker for svar. Spesielt laksir
Men jeg tror laksir tar feil for det er ikke egne ansatte som kun driver å flytter biler såvidt jeg vet.
De bruker feks selgerne eller andre ansatte til å flytte biler når behovet oppstår. Altså vil det være fint lite bilkjøring i den type jobb.

Men det er jo hauger av sjåførjobber det er jo bare å starte en plass. Stikk på holdeplassen og snakk med drosjekusker eller helst eierne av drosjene. Si du vil inn. Eller begynn å kjøre pizza eller budbil. Eller postmann.

Når du først er i bransjen vil du raskt se om det er en jobb å satse på. Kanskje vil du etter en stund ta kl 2. Eller kjøre ambulanse. Eller du har sugd til deg nok kunnskap om bransjen til å oppdage en nisje du kan starte opp i helt selv.
Søskenbarnet mitt var utplassert hos Møller Audi i Oslo før jul, og han fikk hver dag ta med seg en valgfri Audi hjem i den perioden. Når du jobber innen en slik bedrift må en huske at en markedsfører bilen du skal selge, og ved å kjøre den selv, så lærer du å kjenne bilene bedre. Dette kan være en grunn for deg til å søke jobb hos en bilforhandler eller lignende. Lykke til!

Edit: Eksempel på det søskenbarnet mitt fikk kjøre til hotellet var en 2011 Audi A5 Sportback 2.0 TDI. Meget fin bil, og visstnok en fantastisk maskin, så en ser hva en får jobbe med.
Sist endret av Deadlock Radium; 12. juni 2012 kl. 17:47.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Men jeg tror laksir tar feil for det er ikke egne ansatte som kun driver å flytter biler såvidt jeg vet.
De bruker feks selgerne eller andre ansatte til å flytte biler når behovet oppstår. Altså vil det være fint lite bilkjøring i den type jobb.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, jeg burde presisert dette. Det er ingen rein bilflytter-jobb, men en bonus for de ansatte (selgere, mekanikere).
Trådstarter
48 3
Javel, vi får se hva det blir til. Sånn som jeg har forstått det trenger man bil mekk utdanning for å jobbe hos de fleste bilforretningene.
Lær deg å skrive bra så kan du kanskje skaffe jobb hos et blad eller noe som tester biler for å skrive artikkel om den. =)
Sitat av Settoz Vis innlegg
Lær deg å skrive bra så kan du kanskje skaffe jobb hos et blad eller noe som tester biler for å skrive artikkel om den. =)
Vis hele sitatet...
Spørs om du ikke må ha utdannelse innen journalistikk eller noe for dette.
Sjåfør for begravelsesbil da?

Eller kanskje isbilen?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Spørs om du ikke må ha utdannelse innen journalistikk eller noe for dette.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, men han virker også eslet for jobben.

Trådstarter trenger kompetanse, men slik det er i dag vil det bli vanskelig å hoppe rett inn i et blad / en avis. Det andre alternativet er å begynne på en journalistikklinje og hele tiden markedsføre deg selv. Fristen for offentlige skoler er nok utgått, men private skoler tar vel inn så lenge det er plass på linjene. De som er lidenskapelig opptatte av biler, og som tror de har anlegg for å kunne skrive godt, bør jo selvsagt prøve seg.

Husk at dette er et "mettet marked." Det vil si at det er få jobber, og mange som studerer til dem.
Kan si litt om transportfaget, om det er å kjøre du er ute etter.

budbilbransjen er nok der det er best å starte for deg da, taxi blir ofte mye sitting, og det er bedre med gods som ikke prater;-) Når en er "in the game" og står på,og ikke skader biler kan lønnen bli ganske god etterhvert. Men regn med lange dager, 10-13t er vanlig. Hadde selv 500 000 i fjor. Men dog, lange dager.

Værdt å prøve om du elsker å kjøre bil, for det må du med 50mil om dag!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Legend. Vis innlegg
Kan si litt om transportfaget, om det er å kjøre du er ute etter.

budbilbransjen er nok der det er best å starte for deg da, taxi blir ofte mye sitting, og det er bedre med gods som ikke prater;-) Når en er "in the game" og står på,og ikke skader biler kan lønnen bli ganske god etterhvert. Men regn med lange dager, 10-13t er vanlig. Hadde selv 500 000 i fjor. Men dog, lange dager.

Værdt å prøve om du elsker å kjøre bil, for det må du med 50mil om dag!
Vis hele sitatet...
500 000 er ikke spesielt bra betalt når man jobber 175%-stilling..

Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Du kan jo ta utrykningskurs, men det koster jo da ca 80k
Vis hele sitatet...
Eller ca 19.
http://www.utrykningskurs.no/granstad_index.htm
Sitat av Settoz Vis innlegg
Lær deg å skrive bra så kan du kanskje skaffe jobb hos et blad eller noe som tester biler for å skrive artikkel om den. =)
Vis hele sitatet...


Sitat av Mandokir Vis innlegg
Spørs om du ikke må ha utdannelse innen journalistikk eller noe for dette.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...



Nei slett ikke det viktigste er å formidle inntrykk på en engasjerende måte.
Er du genuin bilmann må du klare å formidle det til leserne.

Du kan jo feks reise til UK i ferien og kjøre på bane. Det kryr av baner i UK som også leier ut biler. Så kan du lage en reportasje og gjerne ta bilder. Etterpå skriver du en engasjerende sak og tar kontakt med alle blader og magasiner du kan tenke deg. Og aviser. Så er du frilanser før du får sukk for deg.
Sist endret av ompapa; 12. juni 2012 kl. 20:12.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Kjør aviser på nattestid, greit betalt.
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Du kan jo ta utrykningskurs, men det koster jo da ca 80k
Vis hele sitatet...

Hehe.. Utrykningkurs (160 koden) koster 20k, tok denne selv for ett år siden.
Dessuten er det ikke åpent for at alle kan ta dette lengre da A og B gjengen og andre kriminelle tok dette kurset for å forstå utrykningskjøring bedre for å kunne stikke av fra politiet.

Du MÅ jobbe i ambulanse, politi eller brann for å få ta dette kurset, og du mister rettighetene til sertifikatet dersom du ikke bruker det i jobb sammenheng.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei slett ikke det viktigste er å formidle inntrykk på en engasjerende måte.
Er du genuin bilmann må du klare å formidle det til leserne.
Vis hele sitatet...
Denne engasjerende måten å formidle inntrykk på, skal han bare dra den ut av rompa? Når skrives en god anmeldelse, når bedriver man tekstreklame?

Alt må læres et sted. Jeg er helt enig med deg i at det beste er erfaring. Et skrift vil mye heller ansette noen som allerede har gjort godt arbeid, enn noen som kun kan skilte med et papir. Det ligger mye mer arbeid bak en tekst enn det mange forestiller seg, det beste om trådstarter har en drøm som involverer mye skriving og prating, vil være å kombinere arbeidet med utdannelse.

Utdannelse er ingen hindring for at han skal kunne skrive saker og kontakte alt han finner av magasiner og aviser.
Sitat av Sio Vis innlegg
Denne engasjerende måten å formidle inntrykk på, skal han bare dra den ut av rompa? Når skrives en god anmeldelse, når bedriver man tekstreklame?

Alt må læres et sted. Jeg er helt enig med deg i at det beste er erfaring. Et skrift vil mye heller ansette noen som allerede har gjort godt arbeid, enn noen som kun kan skilte med et papir. Det ligger mye mer arbeid bak en tekst enn det mange forestiller seg, det beste om trådstarter har en drøm som involverer mye skriving og prating, vil være å kombinere arbeidet med utdannelse.

Utdannelse er ingen hindring for at han skal kunne skrive saker og kontakte alt han finner av magasiner og aviser.
Vis hele sitatet...

Vel ts drømmer er å kjøre bil altså er det ikke sikkert det finnes motivasjon til å studere journalistikk eller andre lange studier.

En måte å få oppdrag på er å frilanse. Hvordan blir man frilanser? Vel som alt ellers i livet så er det som betyr noe og er viktig for deg svært sjeldent gratis eller helt uten risiko.

Derfor skrev jeg at han feks kunne dra til UK og kjøre bil på bane og skrive en artikkel etterpå. Legg til kule bilder og skriv det beste han kan.
Får han ikke solgt til de første han forsøker så får han gå over reportasjen og gjøre forbedringer. Evt. få noen til å hjelpe ham. Til sist klarer han helt sikkert å få solgt inn reportasjen og da blir det mye enklere neste gang.

Om han bare setter seg ned og konkluderer med at at det aldri er noen som vil kjøpe en slik reportasje vil det jo aldri bli til noe. Men om han forsøker og virkelig gjør seg flid med den så kan han komme i mål. Og det kan være en vei inn i bransjen.

En trenger faktisk ikke utdannelse for alt. En kan komme langt med jernvilje og drømmer.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av ompapa Vis innlegg
En trenger faktisk ikke utdannelse for alt. En kan komme langt med jernvilje og drømmer.
Vis hele sitatet...
Utdannelsen vil ikke hindre han i å lage frilanser reportasjer. Det beste fra to verdener.
Helt rett men nå var ikke tråden om hvilken utdannelse ts ønsket.
Ts vil kjøre bil og få betalt for det.
Søk jobb på hausmann carting i Oslo, de har også kjøring på rudskogen! Krever vel en viss innsikt når det gjelder kjøring men sikkert en morsom jobb
Sist endret av gummiand; 12. juni 2012 kl. 22:58. Grunn: Stavekontroll møkk
Distrubisjon på en liten bil? 8pallers bil f.eks hadde jo vært perfekt, med litt langkjøring osv.. Og spar opp til kl C/CE så har du kanonjobb og kan kjøre flere titalls mil hver dag, og få godt betalt for det
Som så mange har sagt før, det finnes ingen bilforhandlere som har testsjåfører. Store merker har egne testførere, men utvalget i Norge er begrenset, testsjåfør for el-bilen buddy virker ikke så kult egentlig.