Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 13119
Hei!

Jeg er ei jente på 19 år som fikk beskjed om at jeg skal i garden til høsten.

Jeg har alltid hatt lyst til å dra i Forsvaret, men tenkte vel egentlig på militærpoliti. Var på sesjon i dag, og fikk vite at typ alt var fult. Det jeg til slutt kom inn på var garden. Jeg har ingen erfaring med det. Så er det noen som kan fortelle meg hva som skjer der? Det eneste jeg forbinder med garden er menn som står vakt foran slottet.. Bør jeg dra eller bør jeg trekke meg???

Hadde vært taknemlig for noen seriøse svar, er ganske desperat nå!!
Send en mail til verneplitsverket og si du vil bytte, de pleier å være ganske greie på det der. Før kunne man bare ringe og få det bytta, men skal visst ha blitt strengere på det nå og trenger det skriftlig.
Er nok dessverre en lengre prosess for å bytte tjenestested nå. Man må søke «søknad om omfordeling», som har behandlingstid på 4-6 uker. Tro meg, har prøvd å bytte via telefon og email. Flere ganger. Endte opp med papirsøknad. Utfallet ble bra da :-)
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Styr unna! :-P Snakker av egen erfaring
Du kan jo også evt prøve å få deg inn på MP ved en annen kontigent om du er heelt keen på det. De har vel innrykk vært halvår?
Garden er mye mer enn vakt foran slottet. Det finnes 6 gardekompanier, hvorav jeg mener 2 av dem er pyntesoldater. Jeg tror du ville finne mange gardetjenester lik som mye annet du tenker "militær". Men du får huske du er jente, og jeg kan tro du vil få litt mer frihet, ettersom du i grunn er mangelvare.


Kilde: http://forsvaret.no/om-forsvaret/org...r/default.aspx
Kvalifikasjon har helt rett. En kamerat var vaktstyrke i garden (vanlig vakt, ikke pyntevakt), de har i tillegg gardekorpset og en del andre stillinger innad i de foskjellige avdelingene. Antar de har en qrf tropp o.l.
Les på linken over eller ring vpv, du får nok noe annet en slottsvakt viss du vil.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Jeg kan jo selvfølgelig bare snakke for mine egne erfaringer og jeg hadde det knall bra i Garden!

Her er litt av det som skjer i garden:

Først vil du ha en rekrutt periode på 3mnd på Terningmoen (og kanskje litt på rena leir) i Elverum.
Her er det standard infanteri rekrutt som gjelder, med fokus på stridsteknikk og enkeltmannsferdigheter. Det vil kanskje bli litt mer fokus på disiplin og indre tjeneste (vask etc.) enn det ville gjort andre steder, men det blir fort en vane.

Når de 3 mnd på rekrutten nærmer seg slutten får dere mulighet til å søke på stillinger i kompaniet dere skal inn i. Her er det mange spennende stillinger som feks eskorte sjafør, jeger, skarpskytter, lagfører, mg mann osv..
Hvilken stilling man får blir basert på ditt befals vurdering av deg.

Så blir man overflyttet til Huseby leir i Oslo. En knall bra leir som er 2minutter unna t-banen som gjør det lett å finne på noe når man har perm.
Her venter det en mnd med "gardeperiode" som er en laaang mnd med trening på sluttet orden, vaktavløsninger, parader, postinstrukser osv..
Når den er ferdig venter lue løpet. Som regel bare en dag og/eller natt med litt helvete for å få båtlua.

Så begynner hverdagen i garden. Når jeg var inne bestod det av en uke på vakt, så en uke med øvelse/trening i skauen og så en uke med litt mindre aktivitet gjerne litt skyting, pussing av utstyr/biler og perm.


Nei, Garden er et litt sært sted som det er mange som ikke liker, men jeg syntes det var knall bra. Klart det var mange ganger jeg hatet stedet og forsvaret noe helt for jævlig, men når jeg tenker tilbake hadde jeg det utrolig bra der!

Sitat av Kvalifikasjon Vis innlegg
Garden er mye mer enn vakt foran slottet. Det finnes 6 gardekompanier, hvorav jeg mener 2 av dem er pyntesoldater. Jeg tror du ville finne mange gardetjenester lik som mye annet du tenker "militær". Men du får huske du er jente, og jeg kan tro du vil få litt mer frihet, ettersom du i grunn er mangelvare.


Kilde: http://forsvaret.no/om-forsvaret/org...r/default.aspx
Vis hele sitatet...
Nei, garden er inndelt slik:

1. Gardekompani - Geværkompani, disse som står på vakt
2. Gardekompani - Geværkompani
3. Gardekompani - Musikk og drill tropp
4.Gardekompani - Geværkompani
5.Gardekompani - Støtte og forsynings kompani
6.Gardekompani - Rekruttskolen

Jeg kan jo selvfølgelig bare snakke for mine egne erfaringer og jeg hadde det knall bra i Garden!

Her er litt av det som skjer i garden:

Først vil du ha en rekrutt periode på 3mnd på Terningmoen (og kanskje litt på rena leir) i Elverum.
Her er det standard infanteri rekrutt som gjelder, med fokus på stridsteknikk og enkeltmannsferdigheter. Det vil kanskje bli litt mer fokus på disiplin og indre tjeneste (vask etc.) enn det ville gjort andre steder, men det blir fort en vane.

Når de 3 mnd på rekrutten nærmer seg slutten får dere mulighet til å søke på stillinger i kompaniet dere skal inn i. Her er det mange spennende stillinger som feks eskorte sjafør, jeger, skarpskytter, lagfører, mg mann osv..
Hvilken stilling man får blir basert på ditt befals vurdering av deg.

Så blir man overflyttet til Huseby leir i Oslo. En knall bra leir som er 2minutter unna t-banen som gjør det lett å finne på noe når man har perm.
Her venter det en mnd med "gardeperiode" som er en laaang mnd med trening på sluttet orden, vaktavløsninger, parader, postinstrukser osv..
Når den er ferdig venter lue løpet. Som regel bare en dag og/eller natt med litt helvete for å få båtlua.

Så begynner hverdagen i garden. Når jeg var inne bestod det av en uke på vakt, så en uke med øvelse/trening i skauen og så en uke med litt mindre aktivitet gjerne litt skyting, pussing av utstyr/biler og perm.


Nei, Garden er et litt sært sted som det er mange som ikke liker, men jeg syntes det var knall bra. Klart det var mange ganger jeg hatet stedet og forsvaret noe helt for jævlig, men når jeg tenker tilbake hadde jeg det utrolig bra der!



Nei, garden er inndelt slik:

1. Gardekompani - Geværkompani
2. Gardekompani - Geværkompani
3. Gardekompani - Musikk og drill tropp
4.Gardekompani - Geværkompani
5.Gardekompani - Støtte og forsynings kompani
6.Gardekompani - Rekruttskolen

Det er geværkompaniene som står på vakt. Samt mye annet
Jeg har sverget min tro og ære til Vargen, ved GSV med øyet mot øst! Om man ser bort i fra HJK/MJK og KJK så er det den eneste operative tjenesten man kan ha, alt annet er barnehage.. (Jeg regner med å få noe flak for dette, but truf is truf)
Jeg sier som jeg gjør til alle som er kalt inn til Garden: kondolerer!!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg sier som jeg gjør til alle som er kalt inn til Garden: kondolerer!!
Vis hele sitatet...
Kondolerer for hva da?
For at TS skal gjøre noe du ikke liker?

Er det ikke en kar her inne som skrev en lang post om hans tid i Garden foresten?
Mener å ha lest det engang. Såvidt jeg husker så koste han seg greit.
Sist endret av Bombasa; 28. mars 2012 kl. 18:37.
Sitat av bernagchen Vis innlegg
Jeg har sverget min tro og ære til Vargen, ved GSV med øyet mot øst! Om man ser bort i fra HJK/MJK og KJK så er det den eneste operative tjenesten man kan ha, alt annet er barnehage.. (Jeg regner med å få noe flak for dette, but truf is truf)
Vis hele sitatet...
Ja for det å sitte i en hytte med grandis og playstation og titte på grensa er så forbanna hardt...
Sitat av bernagchen Vis innlegg
Jeg har sverget min tro og ære til Vargen, ved GSV med øyet mot øst! Om man ser bort i fra HJK/MJK og KJK så er det den eneste operative tjenesten man kan ha, alt annet er barnehage.. (Jeg regner med å få noe flak for dette, but truf is truf)
Vis hele sitatet...
Det er nok flere steder i forsvaret som kan flagge operativitet i større grad en GSV. Jeg var selv i marinen, ombord på et kystvaktfartøy. Vi var på sjøen med kun ett til to døgns overligg et par ganger i måneden og kontrollerte fiskefartøy og bistod med slep i nordområdene.
Trådstarter
2 0
Takk for mange svar!

Men lurer på om det er noe annet innen forsvaret på østlandet som noen kan anbefale? Vil ikke reiese langt opp i nord.. Vil ha en "typisk" militærtjeneste, og tror ikke garden er det rette for meg..

Noen som kan fortelle meg hvordan det er i MP?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Kondolerer for hva da?
For at TS skal gjøre noe du ikke liker?
Vis hele sitatet...
JEG har ingenting imot Garden!

Dog har jeg et tosifret antall kompiser som har vært der, og INGEN har likt seg. Han éne sa det var bob-bob, men resten har vært ekstremt misfornøyde. Senest i januar hadde jeg tre venner som dro inn. To av dem hadde ingen forventninger, han tredje gledet seg kjempemasse. De to første dimmet i løpet av første uken, og han nr 3 sleit litt mer med å dimme, men han mistrivdes noe helt grassalt. Han forandret fullstendig personlighet, fra livlig og alltid glad, til innesluttet, melankolsk og nedbrutt. Ville nesten ikke snakke med folk mer. Til slutt fikk han også dimme, men han hadde visst noen helt jævlige uker der.

Sitat av armygirl Vis innlegg
Takk for mange svar!

Men lurer på om det er noe annet innen forsvaret på østlandet som noen kan anbefale? Vil ikke reiese langt opp i nord.. Vil ha en "typisk" militærtjeneste, og tror ikke garden er det rette for meg..

Noen som kan fortelle meg hvordan det er i MP?
Vis hele sitatet...
Tøffe 6 mnd (med mye grønn tjeneste?), før du blir omplassert i en langt mer chill (og i manges øyne - meningsløs) tjeneste. Jeg har stort sett sett MP gjøre 4 forskjellige ting:
1. Gå vekkerunder og vekke folk, true med anmeldelse på de som ikke står opp på sekundet
2. Sette hjullås på biler som står oppå strekene på parkeringsplassen.
3. Anmelde menige som er på (invitert) besøk til bekjente ansatte på ansattforlegningen.
4. Drive dank og spise godteri
Sitat av armygirl Vis innlegg
Takk for mange svar!

Men lurer på om det er noe annet innen forsvaret på østlandet som noen kan anbefale? Vil ikke reiese langt opp i nord.. Vil ha en "typisk" militærtjeneste, og tror ikke garden er det rette for meg..

Noen som kan fortelle meg hvordan det er i MP?
Vis hele sitatet...
TMBN har vel (eller hadde i hvertfall) et kompani med væernepliktige en gang i tiden. Det er Rena leir hvor også Kavaleriet og Artilleriet holder til. Samband holder til på Jørstadmoen på Lillehammer.. Dog, om du ønsker garantert å være på østlandet så er HMKG det eneste stedet du kan være, alle de andre har også tjeneste i Troms.

Til og med MP og resten av logistikk blir som oftest sendt rundt i hele landet etter endt utdannelse.
Hva definerer du "typisk" militærtjeneste som? Fly rundt og leke bajas i skogen og trening?
Isåfall må du nok litt nordover skal du ha det. Kan jo eventuelt sjekke ut 2.bataljon eller panserbataljonen.
Sitat av bernagchen Vis innlegg
Jeg har sverget min tro og ære til Vargen, ved GSV med øyet mot øst! Om man ser bort i fra HJK/MJK og KJK så er det den eneste operative tjenesten man kan ha, alt annet er barnehage.. (Jeg regner med å få noe flak for dette, but truf is truf)
Vis hele sitatet...
Hahaha, smart og tro at GSV er den eneste operative tjenesten.
Det er absolutt en bra tjeneste du gjennomfører, men at det er den enste OPERATIVE er nok noe de sier til spesifikt til dere fordi mange blir så lei seg for å måtte være utplassert ved grense jakobselv.

Garden passer på slottet og flere andre nasjonale monumenter i fredstid såvel som krigstid hvis det skulle skje og av grunner du lærer allerede på rekruttskolen er det også en operativ tjeneste.

Til TS, jeg var redd for at HMKG kom til å bli kjempekjedelig og at det bare var vakt og parade, jeg kunne ikke tatt mer feil.
Man får ekstensiv opplæring i våpen, stridsteknikk og nærkamp, selvfølgelig litt avhengig av hvilket kompani man havner i.
Som jente vet jeg ikke hva slags forventninger du har, men jeg tror du kommer til å få det superbra.

Lykke til
Sitat av bernagchen Vis innlegg
TMBN har vel (eller hadde i hvertfall) et kompani med væernepliktige en gang i tiden. Det er Rena leir hvor også Kavaleriet og Artilleriet holder til. Samband holder til på Jørstadmoen på Lillehammer.. Dog, om du ønsker garantert å være på østlandet så er HMKG det eneste stedet du kan være, alle de andre har også tjeneste i Troms.

Til og med MP og resten av logistikk blir som oftest sendt rundt i hele landet etter endt utdannelse.
Vis hele sitatet...
Art. og Kav (panser), holder da strengt talt til i Bardu, for de vernepliktige, samt sanitet.
Samband og CSS befinner seg på Bardufoss.
2. Bat. (Infanteri) og Ingeniør befinner seg i Øverbygd (populært kalt skjold).

I tillegg fins det andre steder, skytefeltet Blåtind hadde vell en 4 vernepliktige + like mange befal og en kokkelærling, var der et par uker på ungdomsskolen, meget slapp tjeneste men veldig god mat.

MP er også rundt omkring på de lokale vanningshullene og passer på meget fulle, kåte vernepliktige hvor 25 prøver å legge an på ei jente.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Sitat av r0bin Vis innlegg
Jeg kan jo selvfølgelig bare snakke for mine egne erfaringer og jeg hadde det knall bra i Garden!
Vis hele sitatet...
Var selv i garden og kan bare komme med positive ting i ettertid. r0bin har beskrevet det ganske greit. Hvis du er ute etter ren felttjeneste kommer du ikke utenom nord-norge. Om du vil kombinere felttjeneste, vakthold og byopphold så er det ikke noe tvil om at garden er det beste valget. Kanskje MP stiller med det samme, men MP er etter min erfaring som regel godt fylt opp. Ville selv til MP, men fikk garden og ble godt fornøyd med det. Selv om troppen min var fylt til randen med døgenikter.
Sitat av Kvalifikasjon Vis innlegg
Men du får huske du er jente, og jeg kan tro du vil få litt mer frihet, ettersom du i grunn er mangelvare.
Vis hele sitatet...
Du får ingen forskjellsbehandling fordi du er jente. Du bærer like tungt, går like langt og må gjennom akkurat det samme som gutta. Du får selvfølgelig kvinnetilpasset bekledning og utstyr.


Eg tjenestegjør for tiden i 4. Gardekompani. Kan dele noen erfaringer med deg.

Det er mange forskjellige stillinger man kan søke seg til i løpet av rekrutten, bl.a vakt og sikring, vognførere, administrative stillinger, journaliststillinger osv, alt etter som ka de forskjellige avdelingene trenger. Stillingene er nødvendigvis ikkje i Garden, de kan vere på alle steder i Hæren.

Det er 3 vaktkompanier i Garden, det er 1, 2, og 4. Gardekompani. 3. Kompani er Musikk og Drill, 5. Kompani er Stabskompaniet med alle vognførerene, bussjoførene, vedlikeholdsfolkene o.l. 6. Kompani er rekruttkompaniet på Terningmoen i Elverum.

1, 2 og 4. kompani deler på vaktholdsoppdraget. Dvs at når KP1 har vakt (sort tjeneste), er KP2 og KP4 i skogen og trener stridsteknikk, eller er på øvelse (grønn tjeneste).

Rekruttperioden er bare grønn tjeneste der du er i skogen og lærer diverse grunnleggende stridsteknikk og kordan man skal overleve i felt. Når du er ferdig med rekruttperioden din blir du overført til Huseby leir i Oslo, der du går inn i en Gardeperiode på 5 uker. Dette er en veldig hard og repetitiv periode der du har SLO (Sluttet Orden) opp til 8 timer daglig. Det består i å trampe i bakken og utføre bevegelser i takt. (Holdning, armsving, innretting! (høres sikkert kjent ut for tidligere gardister på forumet ))

Gardeperioden ender med et heidundrende "lueløp" som går over x-antall timer. Deretter får du du gardeluen, og kan kalle deg selv for Gardist. Da kan du gå på vakt ved de kongelige residenser.

Deretter går det slag om slag med sort og grønn tjeneste, egentlig.

Eg trives veldig godt her. Leiren ligger sentralt plassert på Hovseter i Oslo, 10 minutter med t-banen til Oslo S.

Forresten så syntes eg at du burde gi militæret en sjangse. Det er en unik mulighet om man griper den. Eg er veldig glad for at eg er her, hvertfall. Har lært mer her på den tiden eg har vert her, enn eg har gjort alle mine år på skole. Som jente har du forøvrig 30 dager på å bestemme deg om du vil vere der etter du har hatt innrykk.

Om du har andre spørsmål er det bare å sende meg en PM, så skal eg svare så godt eg kan!

//Eplebit - Stolt Gardist.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av armygirl Vis innlegg
Takk for mange svar!

Men lurer på om det er noe annet innen forsvaret på østlandet som noen kan anbefale? Vil ikke reiese langt opp i nord.. Vil ha en "typisk" militærtjeneste, og tror ikke garden er det rette for meg..

Noen som kan fortelle meg hvordan det er i MP?
Vis hele sitatet...
Det er begrenset med militære avdelinger på Østlandet, her er noen (kan hende jeg glemmer noen):

Hæren:
-HMKG (Oslo)
-TMBN (Rena) -Ikke aktuell med mindre du vil verve deg.
-FLK (Sessvollmoen) -De som har MP utdanningen
-FSK (Rena) - Regner også dette som noe uaktuelt

-Pluss endel andre administrative og logistikk avdelinger, men neppe noe som er så veldig aktuelt for en vernepliktig.

Luftforsvaret:
-135 Luftving (Gardemoen)
-137 Luftving (Rygge)

Kan nevne at jeg har vært endel på Rygge og der er det uvanlig mange (pene) jenter som tjenestegjør verneplikt.

Sjøforsvaret:
-Ingen


Så det nærmeste du kommer vanlig infanteri tjeneste på Østlandet er i Garden.
Kan nevne tilslutt at en god venn av meg som tjenestegjorde som MP var så heldig å fikk sin tjeneste på NATO hovedkvarteret i Brussel.
"Typisk militærtjeneste" finner du i 2. Bataljon og Panserbataljonen. Panserbataljonen finner du på Rena, der finner du også Kampeskadronen. Begge er av det du vil klassifisere som "typisk militærtjeneste".
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Panserbataljonen finner du på Rena, der finner du også Kampeskadronen..
Vis hele sitatet...
Er ikke Panser på setermoen? De er ihvertfall oppført under Brigade Nord som avdeling.

Men når du sier det så mener jeg å huske å sett både cv90 og leo på Rena når jeg har vært der.
Da jeg var i Garderekrutten på Rena så satt vi stort sett å drakk kaffe og prata dritt langt uttover natta sammen med MP'en. De hadde ikke noe bedre å finne på og var alltid pratesyke.. hehe

Sitat av r0bin Vis innlegg
Er ikke Panser på setermoen? De er ihvertfall oppført under Brigade Nord som avdeling.

Men når du sier det så mener jeg å huske å sett både cv90 og leo på Rena når jeg har vært der.
Vis hele sitatet...
Storm og Panser er på Rena. Garden har blytt flytta til Terningmoen. Ellers finner du TMBN, HJK, FSK, Ingeniørbat. på Rena.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av nobels Vis innlegg
Storm og Panser er på Rena. Garden har blytt flytta til Terningmoen. Ellers finner du TMBN, HJK, FSK, Ingeniørbat. på Rena.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har rett, for jeg har en svak formening om at jeg har sett cv90 og leo på rena, men de står nå ihvertfall på forsvarets sider som endel av Brig. Nord og med base på setermoen. (link)

Og ing.bat har vel kun et par kompanier på Rena og resten på Skjold.

Ser det har vært litt forandringer siden jeg var inne
Slenger meg på denne. Jeg er innkalt til sjøforsvaret (rekrutt madla) i mars. Jeg vil aller helst inn i GSV, et det noe håp å få byttet? Vil gjerne bytte til januar også, uansett hvor jeg havner. Og hvor stor sjanse er det for at jeg kommer på operativ båt, type utenlandsoppdrag? Jeg fikk 3 på kondisjonstest og 9 på matte og logikk-test hvis dette har noe å si.