Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1506
Prøvde meg på nye HDR bilder i dag.

Dette er et av bildene jeg vil vise, håper noen likte det.

http://i52.tinypic.com/28meb7q.jpg
Kjempe fint bilde, eneste problemet er fokuset. Klarte ikke fokusere på noe. Blei litt slitsomt. Ellers kjenmpe bra
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Det ser ut som et screenshot fra et spill
Sist endret av Fanz44; 28. juli 2011 kl. 01:51.
Huset til venstre ser animert ut

Tips: crop vekk folka til høyre, er mer enn nok fokuspunkter her
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Det ser faktisk ut som et ekstremt detaljert spill
Tenker på GTA 4.
Ledningene og støvet på himmelen plaget meg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Right. For noen som hevder å ha fotografert i over fire år må du begynne å tenke når du tar bilder. Dette er intet mer enn en snapshot, som så har blitt dratt inn i en mørk bakgate, også kjent som «RAM i ffantas PC», for så å bli voldtatt av Photomatix, og sparket bortover asfalten til det landet på nFF.

What the hell man? Du får til bilder med flotte farger helt fint uten å ty til sånt nonsens. Jeg har faen sett dem selv!

Jeg tror du må FARTe først.

Tving deg selv til det på denne måten: Ta ett eller annet CF-kort. Tøm det, for så å putte på en schwær fil, slik at du kun kan ta 24 bilder med kameraet ditt. Eller simulér det å bruke film på en annen måte.

Så går du ut omkring, og tenker før du tar bilder.

Om du så absolutt skal runke rundt med HDR, les hvertfall denne artikkelen av Scott Kelby først.
Syns dette bare er et middelmådig motiv som ikke får tilført noe som helst positivt av HDR. Det er et eller annet med bildet som gjør at det bare ser uvirkelig ut, og da funker det ikke for meg.

For øvrig relativt enig med Jonta.
ffanta's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
Right. For noen som hevder å ha fotografert i over fire år må du begynne å tenke når du tar bilder. Dette er intet mer enn en snapshot, som så har blitt dratt inn i en mørk bakgate, også kjent som «RAM i ffantas PC», for så å bli voldtatt av Photomatix, og sparket bortover asfalten til det landet på nFF.

What the hell man? Du får til bilder med flotte farger helt fint uten å ty til sånt nonsens. Jeg har faen sett dem selv!

Jeg tror du må FARTe først.

Tving deg selv til det på denne måten: Ta ett eller annet CF-kort. Tøm det, for så å putte på en schwær fil, slik at du kun kan ta 24 bilder med kameraet ditt. Eller simulér det å bruke film på en annen måte.

Så går du ut omkring, og tenker før du tar bilder.

Om du så absolutt skal runke rundt med HDR, les hvertfall denne artikkelen av Scott Kelby først.
Vis hele sitatet...

Så du likte ikke bildet, what so ?

Jeg har min stil, du har din, alle har hver sin stil, bildet er fint i noens øyne...


Dette er bare et av alle bildene mine og det finnes ikke fasit på bilder eller HDR!.
Sitat av ffanta Vis innlegg
Så du likte ikke bildet, what so ?

Jeg har min stil, du har din, alle har hver sin stil, bildet er fint i noens øyne...


Dette er bare et av alle bildene mine og det finnes ikke fasit på bilder eller HDR!.
Vis hele sitatet...
Du spør etter meninger og konstruktiv kritikk her på nFF, og når du får det så begynner du å kverulere?! For å være ærlig så var bildet et dårlig bilde i mine øyne, og jeg vil tro det at det var det i mange andres øyne. Hadde du spurt en flink fotograf om hva han syntes, så ville han ha slaktet bildet ditt til du hadde begynt å grine.

Skjerp deg! Ta til deg det Jonta sa, for han vet hva han snakker om.
Sist endret av SemiColon; 28. juli 2011 kl. 20:53.
ffanta's Avatar
Trådstarter
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Du spør etter meninger og konstruktiv kritikk her på nFF, og når du får det så begynner du å kverulere?! For å være ærlig så var bildet et dårlig bilde i mine øyne, og jeg vil tro det at det var det i mange andres øyne. Hadde du spurt en flink fotograf om hva han syntes, så ville han ha slaktet bildet ditt til du hadde begynt å grine.

Skjerp deg! Ta til deg det Jonta sa, for han vet hva han snakker om.
Vis hele sitatet...
Tar det ikke til meg da det alltid er noe negativt hele tiden.
Bildet har null komposisjon og et random tre i hovedfokus. Try again.
Sist endret av bronsky; 28. juli 2011 kl. 20:58.
Sitat av ffanta Vis innlegg
Tar det ikke til meg da det alltid er noe negativt hele tiden.
Vis hele sitatet...
Konstruktiv kritikk bruker vanligvis å være negativ, dette fordi det er noe du må rette på. Det står at du er 22 på profilen din, men nå virker det som at du er en 14 år gammel unge. Her kommer folk med konstruktiv kritikk slik at du kan forbedre deg, så gir du faen i den? Gå til moren din og spør om hva hun synes da, så får du de positive kommentarene du ønsker.
ffanta's Avatar
Trådstarter
http://i54.tinypic.com/2hnmdmh.jpg

Her er et annet eksempl, hva er foskjellen her ?
Sitat av ffanta Vis innlegg
http://i54.tinypic.com/2hnmdmh.jpg

Her er et annet eksempl, hva er foskjellen her ?
Vis hele sitatet...
Bedre ettersom bildet ikke er voldtatt av HDR og tonemapping redigeringen din. Men det er ikke noe motiv der som fenger øyet. Prøv å få lånt deg et stativ, så fokuserer du på f.eks fontenen og setter på litt lengre lukkertid med TV innstillingen din på kameraet ditt. Prøv å se etter motiver som er "spennende" å se på. I det siste bildet så er bygningen i fokus, hvorfor vet jeg ikke, men det var ikke noe spennende motiv.
Såpekoker av rang
I fare for å virke krass, dette er typiske HDR-fotografier noen med et utrent øye har sauset sammen --
noen som har fått det feilaktige inntrykket av at HDR automatisk gjør et bilde kult og stilig, og setter det til verks
uten et kritisk blikk på utfallet, i håp om at "dette funker".

Bildene dine er uskarpe og uklare, spesielt bilde nummer to. Som noen andre nevner er det mye "støv"
rundt i bildene -- en effekt som kommer av uforsiktige, hensynsløse justeringer og et dårlig utgangspunkt.
Effekten du har oppnådd kunne du med enkelhet fått til mye bedre og mye klarere uten HDR, med noen justeringer i Photoshop på et normalt eksponert bilde.

Det er ikke på alle bilder at HDR gjør seg, og det er vanskelig å ta et godt HDR-fotografi.
Les artikkelen noen postet over her.

Med det sagt, det er viktig å eksperimentere og prøve, og
det er ikke noe man skal være redd for, men tenk over det du legger ut.
Ta til deg kritikken du får -- ikke sett deg på bakbeina -- da er det
ingen som ønsker å hjelpe deg.
Sist endret av monoid; 28. juli 2011 kl. 21:49.
Det er ikke stort mer å si enn Jonta allerede fikk frem, men siden du ikke lot han konstruktive kritikk synke inn sier jeg litt likevel.
  • Om du ikke leste linken hans om FART, les den. Den er enkel og genial.
  • Bildet ditt har ikke noe motiv. Det er ikke av noe, men av masse uvesentlig.
  • Jada, vi har alle vært der. Photomatix er fett, og bildene er litt "wow" når man ser de. Men det er som regel bare for deg selv! Et kritisk publikum (nFF) vil skyte det ned med en gang.
    Tenk deg om neste gang. Det er ikke gøy for oss å slakte et bilde (ok, litt innimellom), og det er ikke gøy for deg å få kjip feedback på bildet ditt.
  • Fortsett å ta bilder, men bruk hodet! Tenk! Hva vil jeg ta bilde av? Hvordan vil jeg formidle dette motivet? Bør jeg gå nærmere? Enda nærmere? Enda nærmere? Ja, som regel må du det for å få fokus på det du vil vise frem.
    Som den veldig kjente fotografen Robert Capa sa det: "If your pictures aren't good enough, you're not close enough".
Kort sagt tror jeg det er lurt å bli dreven i å FARTe, før man hiver seg på HDR-bølgen.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ffanta Vis innlegg
Vis hele sitatet...
På dette har du tatt bilde fra denne vinkelen:



Jeg tipper du tok bildet ditt rundt 13-14-tiden mtp. skygger, og da står sola kloss imot fra stasjonen sør for fontenen, men jeg tror fortsatt du ville fått et bedre bilde fra denne vinkelen:



Jeg tenkte mest på dette som et svarthvitt-scenario, kort lukkertid som fanger dråpene som gjøres hvite av sola bak dem, kanskje få med andestatuen som er bak der på et vis.

Det du har nå tror jeg ville vært kulere om du stod på gardintrapp eller noe, for blomstene er fine og fargerike, men fontena ødelegges av bygningen bak.

Hvilke brennvidder har du tilgang på forresten? Jeg ønsker meg et med vidvinkel nedenfra fra vinkelen du brukte allerede. Husk å lese denne artikkelen først (: