Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 492
Jeg lurer på detaljene rundt en hvordan en reguleringsplan fungerer. Hva gjelder en reguleringsplan for? Er det bare for nybygg eller spiller det noen rolle hva som foregår inni bygget?

Je lurer spesielt på om det er lov å drive næringsvirksomhet i vanlige hus som står på områder som er regulert til boligformål. Jeg vet at det er lov hvis man bor i boligen selv, men er det lov hvis man ikke gjør det?

Jeg tenker på "lettere" næringsvirksomhet som f.eks. en frisørsalong, ikke tungtrafikk til alle døgnets tider.
Sist endret av Kråkelefse; 21. juni 2011 kl. 22:09.
Plan- og bygningsloven er ikke den letteste lov å navigere, men i utgangspunktet kan du regne med at bruksendringen du snakker om er søknadspliktig. Særlig plan- og bygningslovens kapittel 20 vil nok være deg til hjelp, samt byggesaksforskriftens § 2-1.

I utgangspunktet vil det være ønskelig at saken forelegges kommunen, og terskelen for hva som er søknadspliktig er vanligvis lav.