Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1692
Hei, freaker!
Jeg har undersøkt litt omkring mine muligheter til å ta høyere utdanning. Selvfølgelig er det noen studier jeg ikke kan komme inn på på grunn av opptakskravene. For de som ikke er klar over hvordan det virker tar jeg en forenklet gjennomgang her:
--------------------------------
Hvis det er færre søkere enn studieplasser, får alle plass. Hvis det er flere søkere vil de søkerne med lavest poeng ikke komme inn. Antall poeng du må ha (helst mer enn) for å komme inn kalles poenggrensen, som er poengsummen til den dårligste søkeren som kom inn.

Poeng beregnes som følgende (for søkere som ikke kommer direkte fra videregående):
Ta gjennomsnittet av alle karakterene på vitnemålet og gang med ti. (Etter kunnskapsløftet skilles det ikke mellom eksamenskarakterer og andre, alle er likeverdige).
Legg til realfagspoeng og språkpoeng (maks 4 realfag- og språkpoeng).
Legg til to poeng for hvert år f.o.m. 20, til 24 (så maks 8).
Legg til opptil to tilleggspoeng.
--------------------------------

Nå har jeg ikke noen spesielle studier i kikkerten, men saken er altså at snittet mitt på vitnemålet fra videregående er for dårlig til å komme inn på noen av studiene, om jeg skulle bestemme meg for at jeg ønsket dette. Snittet er forøvrig 4,9, noe som gir meg 49 poeng før realfagspoeng mv. For å ta det mest ekstreme eksempelet, så var poenggrensen for medisin på UIO skyhøye 67,9.

Vær tålmodig, jeg kommer snart til saken.

I prinsippet er det sånn at hvis man har for dårlig snitt kan man ta opp fag for å forbedre snittet sitt. Og her er saken: Noen av fagene jeg har er fra reform 94, og kan ikke tas opp etter våren 2010. Enda flere av fagene kan tas opp, men det synes idiotisk, ettersom de er yrkesfag som ikke har noe med videre studier og gjøre.
Mange av fagene kan faktisk tas opp ved at ett nytt fag dekker flere gamle. Men nå er saken sånn at i noen av de gamle har jeg allerede 6. Så om jeg prøver å forbedre et 4-er-fag, og får 5, hjelper det ikke, fordi den gamle karakteren (6) forsvinner fra et annet fag!

Så fordi jeg tok videregående istedenfor å sluntre unna, er jeg nå "straffet" for resten av livet med flere fag som senker snittet og aldri kan endres. Om jeg hadde jobbet 4 år isteden, kunne jeg sluppet unna med kun 6 (!) fag. Dette er under halvparten av antallet fag som jeg trenger å ta opp for å heve snittet mitt!

Kan dette virkelig være riktig? Finnes det ingen unntaksregler for personer med "patologiske" fag fra R94 på vitnemålet? Hvis det virkelig er sånn som dette er det jo sinnsykt!
Sist endret av Kråkelefse; 26. mars 2011 kl. 22:45.
Hvordan mener du at du kunne sluppet unna med 6 fag for å komme inn på medisin? Så vidt meg bekjent krever alle høyere studier minst generell studiekompetanse.

Når det gjelder konkrete råd, så tok jeg forkurs for ingeniørutdanning etter yrkesfag, og da jeg søkte på siv.ing. på NTNU var det kun karakterene derfra som ble brukt. Det høres litt spesielt ut, og jeg gikk faktisk ned i poeng fordi det ble slik, men jeg kom inn så jeg stusset ikke noe mer på det.

Ved å ta forkurs slipper du unna med norsk, engelsk, kjemi, fysikk, matte og samfunnsfag.

Ikke ta mitt ord på at det alltid er kun karakterene derfra som blir brukt, men i mitt tilfelle var det slik....
Sitat av phish Vis innlegg
Hvordan mener du at du kunne sluppet unna med 6 fag for å komme inn på medisin? Så vidt meg bekjent krever alle høyere studier minst generell studiekompetanse.
Vis hele sitatet...
Du kan få generell studiekompetanse med bare 6 fag etter 23/5-regelen hvis du har jobbet 100% i fire år. I tillegg kommer de spesielle opptakskravene som er de samme uansett hvilken regel du beregnes etter.

Jeg fant egentlig løsningen på problemet: Man kan selv velge om man skal beregnes etter vanlig poengberegning eller etter 23/5-regelen. Om man velger 23/5-regelen teller ikke andre fag enn de 6 basisfagene + fag som gir realfagspoeng og språkpoeng.