Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4810
Går det an å bytte mellom kodein og meprobamat for å unngå avhengighet? De går på forskjellige reseptorer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Meprobamate
http://en.wikipedia.org/wiki/Codeine

Edit: Glemte å si at det er lave doser til medisinsk bruk.
Sist endret av Kråkelefse; 22. mai 2010 kl. 15:09.
Mtp. at de virker på forskjellige systemer i hjernen, vil det selvfølgelig begrense avhengigheten. På grunn av deres forskjellige virkningsområde, brukes de også forskjellig. Meprobamat brukes, såvidt jeg husker uten å sjekke det opp med noe litteratur, mot vaskulær hodepine, gjerne migrene; så hvis du bruker kodeininnholdige preparater mot det, så kan du skifte det ut, men annen smerte er det ikke effektivt mot.
Sist endret av exocytose; 22. mai 2010 kl. 15:15.
Hvor mye vil avhengingheten "begrenses"? I teorien burde de gå på forskjellige "kvoter", men er det en "felleskvote" også?
Bruker du det mot smerter, eller dette kun reakrasjons/misbruk??

Både meprombate og kodein er avhengighetskapende legemidler, kodein = mu-opioid-treseptor-agonist, og meprombate = GABAa agonist, samt hindrer reopptak av adenosine.....

Dersom du bruker dette for rus, vil du kunne "bygge deg opp en" slags generell psykisk og fysisk avhengighet, et sug etter rus. Det vil derimot ikke være noen krysstoleranse mellom disse legemidlene, ettersom de virker på forskjellige reseptorer.

Det vanligste legemidlet som brukes til å¨bytte på med kodein, er tramadol, som finnes i Nobligan. Dette er et atypisk opiod som virker på andre reseptorer enn kodein, men som har en tilsvarende smertestillende effekt.

Jeg trodde meprombate ikke var så utbredt nå til dags, etter at de mindre skadelige (men skadelige og avhengighetskapende nok!!) benzodiazepinene kom på markedet???
Bruker det mot smerter (se førsteposten).

Det vanligste legemidlet som brukes til å¨bytte på med kodein, er tramadol, som finnes i Nobligan. Dette er et atypisk opiod som virker på andre reseptorer enn kodein, men som har en tilsvarende smertestillende effekt.
Vis hele sitatet...
Tramadol har definitivt ikke en tilsvarente smertestillende effekt på meg. Og i følge Wikipedia virker Tramadol på de samme opioid-reseptorene som kodein, er det feil? Skulle nesten tro det var andre reseptorer, i.o.m. at det virker så dårlig...
Sist endret av Kråkelefse; 22. mai 2010 kl. 17:48.
Kodein virker ikke på noen reseptorer i seg selv; den analgetiske virkningen kommer av omdannelse ved O-demetylering til morfin i leveren av enzymet CYP2D6 i en ratio på ca 1/10 (individuele variasjoner). Morfin virker på myopioidreseptorene.

Det samme gjør tramadol, men i mindre grad; det har også en aktiv hovedmetabolitt – O-desmetyltramadol – som har to hundre ganger så stor affinitet for myreseptorene som tramadol i seg selv. Den analgesiske effekten kommer også av tramadols serotoninutslippende egenskaper, samt hemningen av noradrenalintransportørene. Dette underbygges av at myreseptorantagonisten nalokson ikke hemmer den analgesiske effekten av tramadol fullstendig. Det er altså ikke helt riktig det Vargas sier, at tramadol ikke virker på de samme reseptorene som kodein, men jeg lot i utgangspunktet det være, siden det blir pirking fra min side; men siden du spurte nå, tok jeg meg friheten allikevel.
Exocytose har helt rett, litt slurv fra min side :P
Men hovedpoenget er at selv om tramadol og morfin (via kodein) begge binder seg til mu-opiod reseptorene, så er det ikke denne typen reseptor som er ansvarlig for hoveddelen av den analgesiske effekten av tramadol! Tramadols affinitet for mu-opiod reseptorene er veldig liten sammenliknet med morfin. Derfor er det som exocytose sier, at det er økningen av nivåer av serotonin og noradrenalin som i hovedsak står for den smertestillende effekten!

Men, om meprombate: er ikke dette en metabolitt av carisoprodol (Somadril), som ikke lenger er et godkjent legemiddel i Norge(?) Hvor har du (trådstarter) fått tak i dette???
Sitat av Vargas Vis innlegg
Men, om meprombate: er ikke dette en metabolitt av carisoprodol (Somadril), som ikke lenger er et godkjent legemiddel i Norge(?) Hvor har du (trådstarter) fått tak i dette???
Vis hele sitatet...
Fått det av legen (er et kombinasjonspreparat). http://felleskatalogen.no/felleskata...cip_83145.html
Sist endret av Kråkelefse; 23. mai 2010 kl. 14:18. Grunn: Feil link
Majestic 12
Tothep's Avatar
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Fått det av legen (er et kombinasjonspreparat). http://felleskatalogen.no/felleskata...cip_83145.html
Vis hele sitatet...
Kråkelefse, hvis det er migrene du har så har jeg 2 venner som bruker Anervan, begge har meget god nytte av preparatet. Vet også at han ene bruker Afipran mot noen av bi-virkningene.

@Vargas, du kan få Somadril i Norge enda, men det må søkes registreringsfritak for legemiddelet.
@Tothep: Jess, takker, sjekka ut sida til de som vil føre somadril tilbake som et vanlig b-preparat. Det var veldig få (ca. 124) som hadde fått godkjenningsfritak, og veldig få som hadde søkt.

Rart å høre at anervan, med meprombate er til salgs.. Kanskje det er dette
de 85.000 tidligere Somadril-brukerene får??
Sitat av Vargas Vis innlegg
Rart å høre at anervan, med meprombate er til salgs..
Vis hele sitatet...
Anervan inneholder ergotamin, dette begrenser vel (mis)brukspotensialet.
Oki, sorry at jeg spør, men har ikke 100 % kunnskaper om ergotamin, bortsett fra at det er precursor til LSD, og at det gir økte nivåer av serotonin, dopamine og noradrenalin (?) På hvilken måte vil dette føre til mindre misbrukspotensiale??
Sitat av Vargas Vis innlegg
Oki, sorry at jeg spør, men har ikke 100 % kunnskaper om ergotamin, bortsett fra at det er precursor til LSD, og at det gir økte nivåer av serotonin, dopamine og noradrenalin (?) På hvilken måte vil dette føre til mindre misbrukspotensiale??
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mest på at det trekker sammen blodårene, så hvis man tar for mye vil formodentlig blodårene trekkes for mye sammen. Dette er ubehagelig og medfører risiko for blodpropp.

Dessuten inneholder Anervan et antihistamin, hvis man tar mye av det blir man veldig trøtt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Jeg tenkte mest på at det trekker sammen blodårene, så hvis man tar for mye vil formodentlig blodårene trekkes for mye sammen. Dette er ubehagelig og medfører risiko for blodpropp.

Dessuten inneholder Anervan et antihistamin, hvis man tar mye av det blir man veldig trøtt.
Vis hele sitatet...

Meprobamate vil også gjøre en veldig trøtt, da det er en effektiv adenosine-opptak-hemmer.. Skjønner virkelig ikke hvordan dette vil gjøre Anervan til et legemiddel uten misbrukspotensiale?

Det finnes mange andre legemidler og rusmidler som trekker sammen blodårene (for eksempel kokain, amfetamin, efedrin, ritalin), og dermed øker blodtrykket. "Disse har utrolig stort misbrukspotensiale, så jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen.

Så det vi har her er et legemiddel som er en blanding av meprobamate, ergotamine, og et gammeldags antihistamin. Effekten er slik: Meprobamate er GABA agonist, adenosine-opptak-hemmer, ergotamine øker nivåer av dopamine, serotonin og noradrenalin, Chlorcyclizine er histamine antagonist, og minsker nivåer av serotonin. Så effekten av Anervan burde være: Økte nivåer av GABA, dopamine, noradrenalin og adenosine, og mindre nivåer av histamin... Ganske stort misbrukspotensiale spør du meg.
Litt off-peak her men etter hva jeg har hørt, er Somadril mer avhengighetsskapende og abstinensrikt enn de fleste benzodiazepiner og opioder. Somadril må jo være hver eneste narkoman sin drøm, med analgetiske, sedative, beroligende og sentralmuskelatur-avslappende egenskaper.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Litt off-peak her men etter hva jeg har hørt, er Somadril mer avhengighetsskapende og abstinensrikt enn de fleste benzodiazepiner og opioder. Somadril må jo være hver eneste narkoman sin drøm, med analgetiske, sedative, beroligende og sentralmuskelatur-avslappende egenskaper.
Vis hele sitatet...
men det er det desverre ikke, somadril gir ingen god rus det fungerer dog veldig bra mot muskel og ledd smerter. Vil si det er nede på listen over legemiddeler man kan ruse seg på etter min bok verfall.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er man ute etter og døyve smerter ; MÅ jo cannabis anbefales. Er man ute etter rus, så er cannabisen like bra! Rusmessig så kan jo canna "bøye andre rustyper" i forskjellige retninger. Jeg ville f.eks aldri speedet uten mariuana til og roe meg ned på. Kunne skrevet mye mer men er litt for mye røyk i rommet akkurat nå...;-)

Mye forskjellige cannatyper, men begynn og dyrk planter så redder du litt av planeten + bekjemper organisert kriminalitet, også. Det er også veldig lærerikt og gøy. Terapautisk og vite at man røyker sitt eget og at du kan lage hvor mye du vil? Nesten gratis og lage, og vil du selge så kan du bytte til deg piller;-)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hisdudnes: Jeg har prøvd å røyke cannabis mot sterke ryggsmerter, og det hadde ingen effekt overhodet. Ikke var det moro å være stein med så store smerter heller.
----

Syns forøvrig Somadril fungerte veldig bra på meg. Jeg synes ikke det var avhengighetsskapende. I en periode på 5 måneder, tok jeg 1 tablett morgen og 1 tablett kveld, hver dag, mot ryggsmerter. Det fungerte helt topp. Om jeg blir ytterligere plaget med ryggen i fremtiden, kommer jeg nok til å be om å få Somadril på registreringsfritak.

Om man leser litt om Anervan så finner man faktisk ut at som rusmiddel er det fullstendig unyttig; det er beregnet for å brukes veldig sjeldent. Det er direkte helseskadelig og farlig å bruke for mye av det. Det er dessuten et veldig gammeldags migrenemiddel, og burde vel egentlig bare vært fjernet fra markedet.
Sist endret av Doktor Storm; 3. august 2010 kl. 10:45.
Sitat av Hisdudnes Vis innlegg
Er man ute etter og døyve smerter ; MÅ jo cannabis anbefales. Er man ute etter rus, så er cannabisen like bra! Rusmessig så kan jo canna "bøye andre rustyper" i forskjellige retninger. Jeg ville f.eks aldri speedet uten mariuana til og roe meg ned på. Kunne skrevet mye mer men er litt for mye røyk i rommet akkurat nå...;-)

Mye forskjellige cannatyper, men begynn og dyrk planter så redder du litt av planeten + bekjemper organisert kriminalitet, også. Det er også veldig lærerikt og gøy. Terapautisk og vite at man røyker sitt eget og at du kan lage hvor mye du vil? Nesten gratis og lage, og vil du selge så kan du bytte til deg piller;-)
Vis hele sitatet...
Folk er veldig raske med å dra fram cannabis som smertestillende. Det er i dag dessverre ulovlig, men det går mot legalisering av medisinsk cannabis tror jeg.

Jeg lider selv av kronisk smerte, det samme gjør kjæresten, ingen av oss har funnet en type cannabis som tar noe som helst smerter.
Jeg setter min lit til A-preparater enda. Rett bruk av dem gir så si ikke bivirkninger.
Sitat av Doktor Storm Vis innlegg
Det er dessuten et veldig gammeldags migrenemiddel, og burde vel egentlig bare vært fjernet fra markedet.
Vis hele sitatet...
Æh, hva?!? Greit nok at det er gammeldags, men det er mange som ikke har nytte av de nye og "bedre" (og tjue ganger så dyre) medisinene. Imigran er regnet som det beste og nyeste, men i undersøkelser tar det bare ca. en tredel av anfallene. Hva skal de andre to tredelene gjøre?
Det som er dritten med Anervan er rebound-effekten, noe nesten alle som bruker den opplever. Langvarig bruk (6-8 måneder) av Valium kan gi rebound-anxiety/tilbakeslående angst. Noen dagers bruk av Anervan kan gi rebound-migrene.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Det som er dritten med Anervan er rebound-effekten, noe nesten alle som bruker den opplever. Langvarig bruk (6-8 måneder) av Valium kan gi rebound-anxiety/tilbakeslående angst. Noen dagers bruk av Anervan kan gi rebound-migrene.
Vis hele sitatet...
Hva så? Man skal jo ikke bruke den hver dag. Det er derfor tittelen på topic er "bytte på...".

En enkelt gangs bruk av Relpax (som liksom skal ha mindre risiko for dette) gir meg rebound-hodepine.
Det beste er generelt å "bytte på for å unnga avhengighet" ja. Men unngå likevel de preparatene du kan som gir uhyggelige bi-effekter, du kan ikke henge deg helt opp i at du skal ta annenhver gang ditt og datt osv