Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1126
Kom nettopp hjem fra ferie og fant ut at jeg hadde mottatt en inkassovarsel fra Lindorff på vegne av MTU.

Hvordan er det å nekte inkasso når jeg:
1) aldri har mottatt purring
2) har fått oppført en faktura jeg aldri har mottatt

Det står oppført to fakturaer på inkassovarselen. Den ene er jeg klar over, men den andre har jeg aldri mottatt. Denne hadde forfall 22. september, men jeg mottok aldri regning for september måned.
Da ringer du og whiner.

Eneste måten du kan få et ordentlig svar på spm dine på. Ingen her som kan hjelpe noe særlig.
Sist endret av Forconin; 6. mars 2009 kl. 20:12.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Vel, første er det sikkert noen som kan hjelpe med? Hvordan er reglene når man aldri har mottatt purring?
Det egentlige spørsmålet her er jo hvordan inkasso fungerer nå som MTU har gått konkurs?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jarne Vis innlegg
Det egentlige spørsmålet her er jo hvordan inkasso fungerer nå som MTU har gått konkurs?
Vis hele sitatet...
Heilt utmerka. Bustyret har overtatt krava. Eit krav er gyldig i tre år.
Sitat av Joshiwo Vis innlegg
Vel, første er det sikkert noen som kan hjelpe med? Hvordan er reglene når man aldri har mottatt purring?
Vis hele sitatet...
Alle gjør feil, ja tilogmed de som sender fakturaer(sjokk?). Du må nesten bare gjøre de oppmerksomme på at de har gjort feil.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Sitat av murloc Vis innlegg
Alle gjør feil, ja tilogmed de som sender fakturaer(sjokk?). Du må nesten bare gjøre de oppmerksomme på at de har gjort feil.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skjønner jo at det har vært en feil, men har jeg noen "rettigheter" til å nekte å betale inkasso når jeg aldri har mottatt purring/advarsel?
Du kan begynne med å informere inkassobyrået om at du motstrider deg kravet dems. Da stopper systemet opp og du har tid til å fikse opp i smørja di, altså betale regningene dine...
Nei så klart ikke. Du må selvsagt betale den originale fakturaen. Men om de har feilsend en faktura, krever de ikke at du betaler purregebyret.

Men du bruker ordet inkasso her. Da går jeg utifra at de har sendt ganske mange purremeldinger til feil adresse? De aller fleste firmaer er i utgangspunktet ikke egentlig ute etter purregebyrene osv. da saken sannsynligvis allerede har kostet mer en gebyret. Men det er nå ikke MTU du må ringe, men lindorf. De har tatt over saken din å vegne av MTU, eller bostyret i dette tilfellet. Så da må du ringe de.

Men det du kansje egentlig vil ha svar på er hvem som har bevisbyrden. Om de retter et krav til deg, så må de kunne bevise at alt er sendt til rett adresse osv. Om de ikke kan det, kan de heller ikke kreve purregebyr fra deg. Og som sagt er det mye billigere for dem og la deg slippe unna med bare fakturaen.
Betal hovedfakturaen, vent noen dager så de får registrert det i sitt system, så ring og klag på at du ikke har fått purring. De er pliktet til å sende ut purring før saken kan gå til inkasso.

Om du har avtalegiro, kan deet nevnes at du ikke har krav på vanlig faktura. Til info.