Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 459
Hello!
Holder på å tilte her nå.. har prøvd nesten alt.

Prøver å installere Vista fra en SATA-dvdrom til en SATA-disk. Problemet er at Vista bare finner de to SATA-diskene som er koblet til noen adskilte SATA porter på hovedkortet. De resterende diskene, samt dvd-rommen finner den altså ikke når installasjonen skal starte (inntil da har boot fra cd osv. fungert optimalt)

Aha tenkte jeg da tilslutt.. hvofor ikke koble DVD-rommen til en av de portene hvor Vista oppdager HDDer?
Som sagt så gjort, men akk hvis DVD-rommen er koblet til en av de portene går bare Asus bildet i loop.
Har prøvd meg mye fram i BIOS, men eneste måten å komme forbi er enten å trekke ut DVD-rommen eller disable "internal SATA IDE interface" ( i sistnevnte tilfelle begynner dvd-en å spinne for så å stoppe og finnes ikke i BIOS) Silicon Image Moden kan stå både på SATA og på RAID modus uten at det betyr noe (kjører ikke RAID).
Opsett:

MB: ASUS k8ne-deluxe
dvd: SH-S183A (sata)
SATA-disker: 5
IDE: diske 1x (midlertidig frakoblet i feilsøkingsprosess)

Kan ikke skjønne at det skal være driverne da den vitterlig kan se at det ER sata disker der (har dog prøvd en del uten hell)
Og som ikke det var nok, har jo en allerede fungerende XP-installasjon, men etter forsøket med Vista får jeg bare opp BSOD:IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL etter 20sek med skrivebordsventing... arrgh!

Noen ideèr?

Må jeg krype til korset og låne en IDE-dvd og installere på IDE hdden?
Vet ikke om dette blir å hjelpe deg, men når jeg installerte Vista på min lapp, så måtte jeg laste ned driverne til mine SATA disker, som var koblet i raid 0. Jeg fikk kjørt igang cd'en, og kom til valget om hvor jeg skulle installere vista hen, da måtte jeg tykke på et valg (husker ikke helt hva det var, siden det er noen måneder siden jeg gjorde det) men da fikk jeg hvertfall lagt inn driverene fra min memory stick, og Vista fant mine Sata disker. Så prøv å hent fram driverne til cd rommen og diskene dine, legg de i hver sine mapper på en memory stick og test ut om du får lagt inn driverne under installasjons menyen.
Jeg har selv SATA HDD\DVD og installerte vista fint.

Jeg har koblet alle mine SATA enheter på de integrerte Intel portene (4stk) og har deaktivert RAIDkontrolleren som er hostet mot et Jmicron chipset (2stk).

Jeg ville prøvd å ha koblet til kun den disken du vil installere på og DVDrommen på den integrerte kontrolleren (den som er del av chipsetet).

Dersom asusbildet bare går i loop med dette koblet til kan det virke som en bug og\eller en feil i BIOS, en BIOS oppgradering kan være nødvendig for å fortsette.