Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3808
Hei.
Har begynt med kald dusj hver morgen.
Klarer 5 min nå.
Er sikker jeg klarer mye lengre.

Men gir det bedre resultat etter 10 til 15 minutter?
Er det overkill?
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Men gir det bedre resultat etter 10 til 15 minutter?
Er det overkill?
Vis hele sitatet...
Hva slags resultat?
Jeg skjønner ikke hva du spør om... Tolker det som om du er redd for å stryke med, og bekymringen er absolutt reell.

Sitat av Wikipedia: Wim Hof
People have died while attempting the Wim Hof Method. Four practitioners of the WHM drowned in 2015 and 2016, and relatives suspected the breathing exercises were to blame.

Critics of Hof say he overstates the benefits of his method, giving false hope to people suffering from serious diseases, and some of his claims have been uncritically reported by the media. On his website he says that it has reduced symptoms of several diseases including rheumatoid arthritis, multiple sclerosis, and Parkinson's disease. He has also said it might cure some forms of cancer. Wouter van Marken Lichtenbelt, one of the scientists who studied Hof, stated that "[Hof's] scientific vocabulary is galimatias. With conviction, he mixes in a non-sensical way scientific terms as irrefutable evidence." However, Van Marken Lichtenbelt goes on to say: "When practicing the Wim Hof Method with a good dose of common sense (for instance, not hyperventilating before submerging in water) and without excessive expectations: it doesn't hurt to try."
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som burde utsette kroppen for ekstreme påkjenninger uten observasjon, spesielt ikke i dusjen. Det er ingen hemmelighet at Wim Hof snakker om fordelene med hans metoder og ikke noe annet...
Jeg føler meg bedre og mer avslappet etterpå.
Bare lurte på om jeg føler meg enda bedre, hvis jeg øker tiden.
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Jeg føler meg bedre og mer avslappet etterpå.
Bare lurte på om jeg føler meg enda bedre, hvis jeg øker tiden.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig ikke. Det krever mye energi å holde kroppen varm, så mere enn 5-10 minutter vil for de fleste gjøre de utmattet og trøtte.
Takk
Er det hele Wim Hof metoden du vil utføre eller kun 'Cold shower' ?

Jeg starter med Wim Hof pusteøvelser.
Så starter jeg å dusje i varmt vann.
Avslutter med kaldt vann de siste 5 minuttene.
Dette ser for meg ikke bra ut. For det første så vil en varm dusj utvid blodårene kraftig. Huden blir varm, og blodet skal da liksom ta bort varmen, fordele det over det hele kroppen og er varmen for stor svettes den vekk. Dette ser en, ved at huden blir mye rødere enn vanlig.
Litt kaldt vann på dette er ufarlig. Men mye? Ikke så ufarlig. For da kommer det mengder med iskaldt blod tilbake til hjertet. Hvis dette blodet er for kaldt, så får du atriflimmer og hjertet slutter og pumpe blod. Altså hvis dette skjer, dør du! Selv med dyktig legehjelp, så er dødsraten på dette høy.

Det er nettopp for å unngå og miste for mye varme, OG at for kaldt blod skal komme til hjertet, at blodårene snevrer seg i sammen i huden og muskler når en er kald. Dette er også grunnen til, at de som er hypotermiske (nedkjølt) ikke blir kastet i et varmt bad på et sykehus. Eller dem peiser på med varmeapparatet i sykebilen. For da kommer alt det kalde blodet i huden tilbake til hjertet, og dreper pasienten. Behandlingen er hjerte og lungeredning, sammen med å pakke inn pasienten, så varmen kommer innenfra. Hvis pasienten varmes opp aktivt, så er det via mageskyllinger med vann på ca. 37–40 °C.
Trådstarter, anbefaler deg å kutte ut dusjen og heller begynne med isbading. Det er mye mer givende. Har gjort det i flere år. Men styr unna pusteøvelser i kaldt vann.

Jeg kjenner personlig at maks 3 minutter isbading er nok. Lenger enn det, så får man ikke særlig utbytte, kjenner jeg personlig ihvertfall. Jeg har vært uti opptil 8 minutter. Det ga meg ikke like mye som 3 minutter. Men det endorfinkicket du sikkert er ute etter får du selvom du ikke isbader så utrolig lenge.

Hadde ikke tatt kommentarene her som sier at du skal dø seriøst. Det er i sære tilfeller.
Takk Munin369.
Jeg trener meg opp til is-bading.
Har bekjente som gjør det.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Dette ser for meg ikke bra ut. For det første så vil en varm dusj utvid blodårene kraftig. Huden blir varm, og blodet skal da liksom ta bort varmen, fordele det over det hele kroppen og er varmen for stor svettes den vekk. Dette ser en, ved at huden blir mye rødere enn vanlig.
Litt kaldt vann på dette er ufarlig. Men mye? Ikke så ufarlig. For da kommer det mengder med iskaldt blod tilbake til hjertet. Hvis dette blodet er for kaldt, så får du atriflimmer og hjertet slutter og pumpe blod. Altså hvis dette skjer, dør du! Selv med dyktig legehjelp, så er dødsraten på dette høy.

Det er nettopp for å unngå og miste for mye varme, OG at for kaldt blod skal komme til hjertet, at blodårene snevrer seg i sammen i huden og muskler når en er kald. Dette er også grunnen til, at de som er hypotermiske (nedkjølt) ikke blir kastet i et varmt bad på et sykehus. Eller dem peiser på med varmeapparatet i sykebilen. For da kommer alt det kalde blodet i huden tilbake til hjertet, og dreper pasienten. Behandlingen er hjerte og lungeredning, sammen med å pakke inn pasienten, så varmen kommer innenfra. Hvis pasienten varmes opp aktivt, så er det via mageskyllinger med vann på ca. 37–40 °C.
Vis hele sitatet...
Vil nevne at det er utrolig lite forskning på akkurat dette - og mye baserer seg på et forsøk som ble gjort av nazistene under andre verdenskrig. Denne har i ettertid vist å ikke være noe systematisk bra - og de som har gjort meta-studier finner lite faktisk dokumentasjon for påstanden om at det er farlig å varme opp kalde pasienter. Det finnes flere som repeterer disse påstandene - men lite faglig dokumentasjon.

Det som blir lært bort på førstehjelpskurs i dag, og er det jeg lærte på forrige repetisjonskurs er "varm alle, alltid".

En fin artikkel som oppsummerer det greit: http://fjellmedisin.no/2020/11/hypot...7TbV46mP9dfHD8

Dette er litt på siden av det TS spurte om, men tenkte det var greit å bemerke så ikke folk er redd for å varme opp eventuelt kalde folk, f.eks. om noen skulle være så uheldig å ha en venn gå gjennom isen eller noe i vinter.
Sist endret av etse; 29. november 2020 kl. 19:28.
Hvis du vil ha enda mer ut av det gå rett inn i en kald dusj. Uten å starte med varmt vann. Du bør mestre dette før du begynne med isbading. Fortsett å gjør som du gjør med å gjøre wim hof pusting med å holde pusten og hele regla et par-tre ganger innen du går inn i dusjen. For å takle kuldesjokket fokuserer du på å slappe av i kroppen, ikke anspenne musklene og ha fokus på pusten din, inn, ut, inn, ut.
Sist endret av Revbatim; 29. november 2020 kl. 21:55.
Når det gjelder helsegevinst fra kald dusj, isbading, badstu etc så er det såvidt jeg forstår vekslingen dvs kontrasten som er avgjørende. Varigheten er mer likegyldig.

Dette er basert på forståelse av det forholdsvis ukjente lymfesystemet i kroppen. Det ligner veldig på blodomløpet, med lymfeårer gjennom hele kroppen fylt med en væske kalt lymfe. Men, det mangler et hjerte!

Det trengs fysisk bevegelse av kroppen eller eventuelt veksling mellom varme og kulde, slik at lymfeårene utvider seg og trekker seg sammen igjen for å pumpe lymfen rundt i kroppen.

Her blir det å ta en 15min lang kald dusj som å tro at du får pumpa opp sykkeldekket ved å dytte pumpa hardt ned og holde den nede med kraft i 15min.
Sist endret av fustercluck; 30. november 2020 kl. 00:07.
▼ ... over en uke senere ... ▼
3-5 min skal være tilstrekkelig. Som Wim alltid sier: "Don't force it, listen to your body"

https://www.reddit.com/r/BecomingTheIceman/
Sist endret av spongenova; 9. desember 2020 kl. 23:00.
Nå har jeg tatt pusteøvelser og kalddusj hver dag.
Føler at lungene mine har fått et nytt liv.
Puster mye dypere.
Tåler også stress mye bedre.
Ja trenger ikke å ta kald dusj så lenge for å oppnå helse effekten det gir. Www.mobiba.no kan du kjøpe deg ryggsekk badstue telt. Det har jeg gjort. Genialt. Begynte med puste øvelsene i februar i år. Genialt det også ��
▼ ... flere år senere ... ▼
De færreste klarer å slippe endogent DMT på under 5 minutter, men med litt Wim Hof front-loading kan man klare å gi slipp. Det kommer helt an på hva du legger i begrepet resultat.