Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1940
Ettersom alt som skjer rundt i Europa nå. Vil dere dro at Norge er utsatt for et angrep? Og hvordan type angrep?
R.i.p 23.04.2021
Er vel bare et spørsmål om tid før det skjer igjen, men det blir bare spekulasjoner å si hva/hvor
Det er jo ikke første gang iløpet av de siste årene det har skjedd en terrorhandling, men Norge har vært relativt rolig i forhold til andre land.
At noe kommer til å skje igjen er nesten en selvfølge, men når, hva, hvem og hvor er ikke godt å si.
Noen faremomenter kan være:
-Fredspris utdelingen.
Først og fremst fordi det er en dag det meste av media over hele verden ser hit
dernest fordi avgjørelsene kan være kontroversielle.

Generell sjokk faktor.
Terror i London, Paris er vanligere.
Smeller det i lille fredelige Oslo så kan det smelle hvor som helst.
Det kan skje, men jeg tror fremdeles sjansen er liten.

Har de 10 siste årene hørt at et angrep kommer snart, kommer snart, kommer snart men det har aldri skjedd bortsett fra to angrep fra to etnisk norske menn. Det har vært lignende konflikter i Europa flere ganger og likevel har det gått helt fint i Norge. Jeg tror heller ikke noe vil skje nå.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
I Norge har vi slitt mer med høyreekstrem/hvit terrorisme, og det er ikke det som trendet i Europa nå.
Sist endret av nso; 4. november 2020 kl. 20:23.
Uansett hvilken aktør det kommer fra så kan jeg vedde på at vi ser minst ett forsøk innen fem år, trist nok. Sannsynlig gjerningsmann er under 35, enslig, uutdannet, arbeidsledig, relativt blakk og ensom i virkeligheten, mens han har en inn-gruppe i et eller annet lugubert online-ekkokammer. Ihvertfall hvis en skal dømme etter historien så langt.
Tror det bare vil bli mer og mer vanlig både med terrorister som ensomme ulver, men også grupperinger.

De er en respons på opplevd urettferdighet, noe av det farligste som fins.

En grunn i seg selv til at menneskeheten bør lære å ikke dyrke konflikt


Terrorisme vil overleve og vokse som "aksjonsform" bland annet pga konsentrasjon av makt i de få sine hender, i et skinndemokrati, voktet over av privat og korrupt offentlig politi. Der vil veien til voldelig motstand være attraktiv

Det vil til slutt bli mer attraktivt å kreve sin sak behandlet slik, enn gjennom et korrupt rettssystem, der den med mest penger og venner kan trumfe sin vilje gjennom.

Jeg grugleder meg, ikke med vilje, til "Joker" type terroristene oppstår eller dukker opp, de vil følge denne malen.

For, før eller siden vil de på bunnen av samfunnet få
født inn i sin generasjon individer som er villig til å drepe både sivile og politikere for å markere en endelig og total avstand til all korrupsjon og økonomisk ulikhet vi har i samfunnet, slik de oppfatter den

Type terrorist som dreper alle, får fans, blir martyrforklart, men mest av alt dreper symbolene på de rike og mektige.

Før eller siden vil individer i en generasjon ha de genetiske egenskapene som trengs for å kunne bli en sånn person

Artig tråd
Sist endret av meaculpaUIO; 4. november 2020 kl. 23:29.
Nå er jo politiet bevæpnet fra og med i dag pga frykt for terror, melder Nrk.
De begrunner det med at trusselen fra ekstreme islamister har økt.
https://www.nrk.no/norge/politiet-be...rep-1.15230992
Sitat av zoober Vis innlegg
Nå er jo politiet bevæpnet fra og med i dag pga frykt for terror, melder Nrk.
De begrunner det med at trusselen fra ekstreme islamister har økt.
https://www.nrk.no/norge/politiet-be...rep-1.15230992
Vis hele sitatet...
Politiet har vært bevæpnet lenge nå.
Terrorisme kan skje overalt og nårsomhelst. Høyreekstrem terrorisme har vi dessverre god erfaring med i Norge, med Utøya som et av de verste eksemplene, også i internasjonal målestokk. Så ja, det er bra at politiet er på alerten.

Det jeg er mest bekymret for, det er om tips fra publikum blir fulgt godt nok opp? Vi har utallige eksempler på at terrorister faktisk har blitt tipset om, uten at det ble fulgt opp tilstrekkelig. Siste eksempel er fra Wien, hvor slovakisk etterretning tipset Østerrike om forsøk på ammunisjonskjøp, noe som Østerrike ikke fulgte godt nok opp. I Manchester hadde imamer og brødre fra flere moskeer, ganske mange til sammen, tipset engelsk PST om en person med urovekkende holdninger/oppførsel. Det ble ikke fulgt godt nok opp, og som kjent utførte han terror i Manchester.

Jeg håper tips blir fulgt godt nok opp i Norge, men jeg er bekymret for at det ikke skjer. Samtidig er det vel kanskje vanskelig/umulig å følge opp alle de får tips om.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Uansett hvilken aktør det kommer fra så kan jeg vedde på at vi ser minst ett forsøk innen fem år, trist nok. Sannsynlig gjerningsmann er under 35, enslig, uutdannet, arbeidsledig, relativt blakk og ensom i virkeligheten, mens han har en inn-gruppe i et eller annet lugubert online-ekkokammer. Ihvertfall hvis en skal dømme etter historien så langt.
Vis hele sitatet...
Heldigvis er jeg eldre enn 35 år. Men har en mistanke om at det ekko-kammeret betyr Freak-forum?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Heldigvis er jeg eldre enn 35 år. Men har en mistanke om at det ekko-kammeret betyr Freak-forum?
Vis hele sitatet...
Neppe. nFF er på ingen måte ekkokammer, sjølv om enkelte altrightere nok vil hevde det.